Portal V10 » Aktualności » 6 procent śmiertelnych wypadków na autostradach powodują opony
6 procent śmiertelnych wypadków na autostradach powodują opony
2007-04-23 - P. Łukasiewicz Tagi:
Badania firmy Renault wykazały, że aż 6% śmiertelnych wypadków na autostradach jest spowodowane przez pękające opony.
Opony to jedyny punkt styczności samochodu z drogą, mają więc ogromny wpływ na bezpieczeństwo podróżujących osób. Bezpośrednio od ciśnienia powietrza w oponie zależy jaka jest jej przyczepność do nawierzchni. Profil opony został zaprojektowany tak, aby zapewniać pojazdowi maksymalną przyczepność przy precyzyjnie określonym ciśnieniu powietrza. W związku z tym wszelkie większe zmiany tego ciśnienia mogą powodować zmniejszenie przyczepności, wzrost ścierania się bieżnika, zwiększenie ryzyka uszkodzenia, a nawet pęknięcia opony. Kierowcy często lekceważą potrzebę regularnej kontroli ciśnienia powietrza, gdyż z ich punktu widzenia samochód wydaje się prowadzić "normalnie". Jest tak jednak tylko do momentu pojawienia się na drodze jakiejś sytuacji awaryjnej, wymagającej np. gwałtownego ominięcia przeszkody. Wtedy okazuje się, że samochód znacznie gorzej reaguje na działania kierowcy, manewrowanie jest utrudnione, spada przyczepność kół i znacznie zwiększa się prawdopodobieństwo wypadku czy kolizji.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa jazdy należy więc regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach - nie tylko przy okazji sezonowej wymiany ogumienia.
Opony to jedyny punkt styczności samochodu z drogą, mają więc ogromny wpływ na bezpieczeństwo podróżujących osób. Bezpośrednio od ciśnienia powietrza w oponie zależy jaka jest jej przyczepność do nawierzchni. Profil opony został zaprojektowany tak, aby zapewniać pojazdowi maksymalną przyczepność przy precyzyjnie określonym ciśnieniu powietrza. W związku z tym wszelkie większe zmiany tego ciśnienia mogą powodować zmniejszenie przyczepności, wzrost ścierania się bieżnika, zwiększenie ryzyka uszkodzenia, a nawet pęknięcia opony. Kierowcy często lekceważą potrzebę regularnej kontroli ciśnienia powietrza, gdyż z ich punktu widzenia samochód wydaje się prowadzić "normalnie". Jest tak jednak tylko do momentu pojawienia się na drodze jakiejś sytuacji awaryjnej, wymagającej np. gwałtownego ominięcia przeszkody. Wtedy okazuje się, że samochód znacznie gorzej reaguje na działania kierowcy, manewrowanie jest utrudnione, spada przyczepność kół i znacznie zwiększa się prawdopodobieństwo wypadku czy kolizji.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa jazdy należy więc regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach - nie tylko przy okazji sezonowej wymiany ogumienia.
źródło: www.szkolajazdyrenault.pl
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0