Portal V10 » Prezentacje / testy » Alfa Romeo 159 - lekcja włoskiego stylu - nasz test
Alfa Romeo 159 - lekcja włoskiego stylu - nasz test
2011-03-10 - P. Mokwiński Tagi: Alfa Romeo, Alfa Romeo 159
Jeśli zapytamy przypadkowego miłośnika motoryzacji o korzenie najpiękniejszych trendów stylistycznych, w większości przypadków usłyszymy w odpowiedzi Włochy. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, mieszkańcy południa Europy udowodnili, że potrafią rysować zjawiskowe samochody. Najwięksi projektanci pracują dziś dla globalnych koncernów, ale nie zapominają o rodzimych markach. Spod desek kreślarskich zespołu kierowanego przez Giugiaro, wyszedł jeden z najbardziej atrakcyjnych designów ostatnich lat. Mowa tu o Alfie 159, która mimo sześciu lat na karku, wciąż świetnie się trzyma.
Kusi klientów nienaganną prezencją, mocnym jednostkami napędowymi i przede wszystkim tym „czymś”, czego często brakuje wśród konkurentów. Mam na myśli niepowtarzalny charakter, którym Włosi naznaczyli ten model. Już poprzednik w momencie premiery wywoływał silne emocje. Jeszcze większe doznania estetyczne generuje obecnie wytwarzana odmiana. Jedyne w swoim rodzaju przednie reflektory, dynamiczne przetłoczenia i zwartość nadwozia sprawiają, że całość wygląda bardzo lekko i jednocześnie zadziornie. Ta bryła się po prostu nie starzeje na tle innych konstrukcji.
Równie ciekawy klimat panuje wewnątrz. Konstruktorzy wysoki nacisk położyli na wystrój przedziału pasażerskiego. Brak tu przypadkowości i nonszalancji designerskiej. Deska rozdzielcza została delikatnie skierowana na kierowcę, niczym w BMW, zaś jej najbardziej interesującym wyróżnikiem przyciągającym uwagę na każdym kroku, są trzy wskaźniki umieszczone w płytkich tunelach. Z pozycji pasażera trudno dostrzec ich cyferblaty, ale dla prowadzącego są jak najbardziej czytelne. Pokazują stan paliwa w baku, temperaturę cieczy chłodzącej i chwilową wartość turbodoładowania. Poza tym na pokładzie odnajdziemy trójstrefową klimatyzację automatyczną, opcjonalny, lecz niełatwy w obsłudze system nawigacji satelitarnej z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem oraz wszelkie elektroniczne urządzenia wspomagające i ułatwiające codzienną eksploatację.
Jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych wzbudza pozytywne odczucia, jednak występujące gdzieniegdzie niedoskonałości montażowe mogą delikatnie zakłócić dobre wrażenie. Znacznie lepiej ma się rzecz z przestrzenią dostępną dla podróżujących zarówno z przodu jak i z tyłu. Na dobrze wyprofilowanych fotelach bez trudu można przyjąć dogodną pozycję. Nieco gorzej na kanapie, gdzie osoby o dłuższych nogach mogą zaczepiać o oparcia. Niemniej czwórka dorosłych przyjemnie spędzi czas na pokładzie Alfy Romeo.
Pierwszy wypust 159 nie zachwycał tak jak modele po ostatnich niezauważalnych gołym okiem modernizacjach. Wprowadzono lepsze silniki i poprawiono zawieszenie, które w tej chwili aspiruje do miana czołowych w segmencie D. Pod maską testowanego egzemplarza pracował motor o pojemności dwóch litrów i mocy 170 koni mechanicznych. To udana ewolucja 1,9 JTDM stosowanego powszechnie również w Oplach pod oznaczeniem CDTI. Zasilana olejem napędowym konstrukcja, sprawia wrażenie dojrzałej i dopracowanej. Nieźle ją wyważono, pracuje przy tym kulturalnie i zapewnia dobrą elastyczność podpartą niezłą dynamiką. Sprint do setki trwa niecałe 9 sekund, natomiast wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na wartości 218 km/h.
Najwięcej jednak frajdy daje jazda w zakrętach i lawirowanie między poszczególnymi przełożeniami. 6-biegowa przekłada manualna cechuje się wysoką precyzją i lekkim oporem przy wrzucaniu biegów, co z pewnością spodoba się zwolennikom agresywnego obchodzenia się z samochodem. Na prostej i równej drodze zachowuje się stabilnie i pozwala delektować się otaczającym krajobrazem, natomiast w ciasnych wirażach umożliwia sprawdzenie maksymalnej granicy przyczepności opon z podłożem. Nawet nie przeszkadza fakt, iż na przedniej osi spoczywa ciężki motor wysokoprężny.
Stosunkowo dobrze radzi sobie również z pokonywaniem nierówności. Do uszu podróżujących nie dobiegają niepokojące odgłosy, zaś wszelkie przeszkody nie robią na Włoszce większego wrażenia. Wiadomo, że nie należy przesadzać i wjeżdżać w każdą wyrwę. Kolejnym mocnym punktem produkowanej we Włoszech Alfy jest ekonomika. Elastyczny silnik dobrze czuje się na długich trasach obfitujących w częste wyprzedzanie bez konieczności redukowania biegów. Zadowala się przy tym umiarkowanymi ilościami paliwa. Trudno będzie uzyskać wyniki wyższe niż 6 litrów. W mieście ten rezultat powinien oscylować w granicach cyfr 8-9.
Alfa 159 z dwulitrowym Dieslem pod maską w najbogatszej specyfikacji Sport Plus, uszczupli kieszeń potencjalnego klienta przynajmniej o 115 tysięcy złotych. Po doposażeniu jej w kilka dodatkowych elementów zwiększających komfort i wygląd, cena z łatwością poszybuje w górę o kilkanaście, bądź kilkadziesiąt tysięcy. Warto wyzbyć się często kłamliwych stereotypów dotyczących marki i odwiedzić najbliższego dilera. Ta Włoszka ma wszelkie atrybuty ku temu, aby wyjść z cienia i z powodzeniem piąć się w górę w rankingach sprzedaży. Na pewno jest to najbardziej wyróżniający się przedstawiciel segmentu D z charakterem, którego mogą mu pozazdrościć niemieckie konstrukcje.
Podstawowe dane techniczne:
Alfa Romeo 159 2,0 JTDM Sport Plus
Silnik: 1956 cm3
Moc: 170 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy: 360 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4660/1828/1417 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Masa własna: 1490 kg
Średnia emisja CO2: 142 g/km Osiągi:
0-100 km/h: 8,8 sekundy
Prędkość maksymalna: 218 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 7,1 (8,4 w teście)
Trasa: 4,4 (5,6 w teście)
Cykl mieszany: 5,4 (6,7 w teście)
Tekst i zdjęcia: Piotr Mokwiński
Alfa Romeo 159 2,0 JTDM Sport Plus
Silnik: 1956 cm3
Moc: 170 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy: 360 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4660/1828/1417 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Masa własna: 1490 kg
Średnia emisja CO2: 142 g/km Osiągi:
0-100 km/h: 8,8 sekundy
Prędkość maksymalna: 218 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 7,1 (8,4 w teście)
Trasa: 4,4 (5,6 w teście)
Cykl mieszany: 5,4 (6,7 w teście)
Tekst i zdjęcia: Piotr Mokwiński
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
5
Komentarze do:
Alfa Romeo 159 - lekcja włoskiego stylu - nasz test
Alfa Romeo 159 - lekcja włoskiego stylu - nasz test
umar77 2011-03-12 14:56
Giugiaro to faktycznie jeden z czołowych projektantów, to on zaprojektował kultowego do dziś VW Golfa MK1 czy Scirocco czy Seata Cordobę, teraz jego biuro projektowe zostało wykupione przez Volkswagena i myślę że współpraca obustronna przyniesie korzyści Giugiaro jak i VW
Alfa Romeo 159 - lekcja włoskiego stylu - nasz test
Toolbox 2011-03-16 07:07
Nie rozumiem po co testować auto które jest na rynku od 5 lat i niebawem doczeka się następcy? Chyba już wszystko o 159 napisano a żadnych nowości w tym modelu się nie dopatrzymy? Chyba że to zakup Policji wywołał nową falę zainteresowania tym modelem ale jeśli tak to raczej nie ma powodów do chwały ;-) jakoś sobie nie przypominam żeby policyjnym VW odpadały koła ;-)
Alfa Romeo 159 - lekcja włoskiego stylu - nasz test
Alfa156 2012-02-01 11:30
Następna to 159,, w sumnie dziwne, że tu max spedd 218, ja w swojej 2.0 TS wyciągnąłem 225.
Alfa Romeo 159 - lekcja włoskiego stylu - nasz test
Dbajoauto 2012-09-06 12:47
A mi nie zależy na prędkości,ważne aby samochód był mało awaryjny- to dotyczy głównie Alf,oraz fajnie się prezentował.
Podobne: Alfa Romeo 159 - lekcja włoskiego stylu - nasz test
Alfa Romeo Giulia, czyli jaka będzie następczyni modelu 159 »
Alfa Romeo Giulia - godny następca modelu 159? »
Alfa Romeo Vittorio Jano Sport Wagon - wizja następcy 159-ki w wersji kombi »
Alfa Romeo Vittorio Jano Concept - wizja następcy 159-ki »
Podobne galerie: Alfa Romeo 159 - lekcja włoskiego stylu - nasz test
Nowa Alfa Romeo 159 TBi »
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Quadrifoglio - prezentacja wersji NRing »
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione - ciekawy włoski klasyk »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Alfa Romeo
Newsletter
Galerie zdjęć