Portal V10 » Aktualności » Alfa Romeo MiTo otrzymuje innowacyjną skrzynię biegów Alfa TCT
Alfa Romeo MiTo otrzymuje innowacyjną skrzynię biegów Alfa TCT
2010-09-22 - K. Spychalski Tagi: Alfa Romeo, Alfa Romeo Mi.To, Hatchback
We wrześniu w salonach Alfa Romeo w Polsce pojawił się model MiTo wyposażony w nową skrzynię biegów "Alfa TCT" - automatyczną przekładnię z podwójnym suchym sprzęgłem najnowszej generacji. Wyjątkowość modelu MiTo ze skrzynią "Alfa TCT" polega na połączeniu czterech awangardowych technologii w jednej wersji:
Ponadto cechuje ją zwiększona wydajność i ograniczenie w zużyciu paliwa. Wyposażona w skrzynię „Alfa TCT" Alfa MiTo zapewnia wspaniałe osiągi - spalanie wynosi 7,1 l/100km w cyklu miejskim, emisje CO2 równe 126 g/km oraz przyspieszenie od 0 do 100km/h w 8,2 sekundy. Dla porównania samochód z tym samym silnikiem ale wyposażony w ręczną skrzynią biegów osiąga wartości odpowiednio: 7,4 l/100Km, 129 g/km i 8,4 sekundy. Należy podkreślić, iż skrzynia biegów „Alfa TCT" współdziała interaktywnie z układem kierowniczym i hamulcowym samochodu oraz z systemami Alfa DNA, Start&Stop, ABS, silnikiem oraz systemem Hill Holder (ułatwia ruszanie na wzniesieniach).
Zobacz także: Alfa Romeo MiTo - filmiki video »Ponadto, należąca do nowoczesnej rodziny skrzyń 6- biegowych (C635), nowa przekładnia "Alfa TCT" może się pochwalić 23 oficjalnymi patentami w 3 kategoriach: kontrola skrzyni biegów, mechanika skrzyni biegów i siłowniki skrzyni biegów.
Opracowane i produkowane przez FPT - Fiat Powertrain Technologies, nowe przekładnie ''Alfa TCT'', koncepcyjnie, składają się z dwóch połączonych równolegle skrzyń biegów, z których każda posiada swoje sprzęgło, co umożliwia wybranie i włączenie kolejnego biegu, kiedy poprzedni jest jeszcze załączony.
Zobacz także: Alfa Romeo MiTo - galeria »Zmiana biegu jest zatem wykonywana poprzez stopniową zmianę sprzęgła, co zapewnia ciągłość dostarczanego momentu obrotowego, a zatem i napędu. Efektem jest większy komfort oraz bardziej sportowe wrażenia z jazdy gwarantowane przez krótsze czasy zmian przełożeń, możliwość wyboru pomiędzy trybem ręcznym i automatycznym oraz praktycznie zerowa strata mocy w momencie zmiany biegów.Ponadto, koszty zakupu, konserwacji i eksploatacji ulegają obniżeniu, a zużycie paliwa zmniejszeniu, również dzięki zastosowaniu systemu Start&Stop (do 10% mniej w porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią biegów sterowną układem hydraulicznym z konwerterem momentu obrotowego).Kolejne właściwości nowej przekładni „Alfa TCT" to elastyczność zastosowania, dzięki kompaktowej formie elementów, oraz podwójne suche sprzęgło (rodzaj sprzęgła, gwarantujący najwyższy stopień wydajności pod względem zużycia paliwa wśród automatycznych skrzyni biegów).
Porównując sprzęgła suche (Dry) ze sprzęgłami olejowymi (Wet), można stwierdzić, że te pierwsze rozpraszają energię tylko w fazie uślizgu podczas zmiany biegu i ruszania, podczas gdy sprzęgła typy Wet, pracując cały czas w kąpieli olejowej, generują straty w wyniku tarcia, jak w przypadku konwencjonalnych automatycznych skrzyni.Co więcej, wymagają wymuszonego chłodzenia olejem, a więc ciągłego rozpraszania energii dla pompy oleju (nieobecnej w sprzęgłach suchych). Ponadto, w automatycznej skrzyni biegów typu mokrego potrzebnych jest około 4,8 litrów oleju więcej niż w wersji suchej, zawsze z tego samego powodu - konieczność chłodzenia sprzęgła (w ten sposób zwiększa się masa i wzrastają straty).To wszystko sprawia, że „sucha skrzynia biegów" jest około 6% bardziej wydajna pod względem zużycia od wersji „mokrej". Nie mniej ważne, wśród zalet suchego sprzęgła są również niższe koszty i większa łatwość montażu.
- automatyczna 6-biegowa skrzynia z podwójnym suchym sprzęgłem Alfa TCT" (Twin Clutch Transmission);
- znakomity turbodoładowany silnik benzynowy 1.4 MultiAir Turbo o mocy 135KM - nagrodzony tytułem "Najlepszy Nowy Silnik Roku" przez międzynarodowe jury „International Engine of The Year";
- system "Start&Stop" sterujący czasowym wyłączeniem silnika w przypadku postoju samochodu;
- wyjątkowy system "Alfa DNA", który zmienia wybrane parametry samochodu wpływając także na pracę skrzyni biegów.
Ponadto cechuje ją zwiększona wydajność i ograniczenie w zużyciu paliwa. Wyposażona w skrzynię „Alfa TCT" Alfa MiTo zapewnia wspaniałe osiągi - spalanie wynosi 7,1 l/100km w cyklu miejskim, emisje CO2 równe 126 g/km oraz przyspieszenie od 0 do 100km/h w 8,2 sekundy. Dla porównania samochód z tym samym silnikiem ale wyposażony w ręczną skrzynią biegów osiąga wartości odpowiednio: 7,4 l/100Km, 129 g/km i 8,4 sekundy. Należy podkreślić, iż skrzynia biegów „Alfa TCT" współdziała interaktywnie z układem kierowniczym i hamulcowym samochodu oraz z systemami Alfa DNA, Start&Stop, ABS, silnikiem oraz systemem Hill Holder (ułatwia ruszanie na wzniesieniach).
Zobacz także: Alfa Romeo MiTo - filmiki video »
Zobacz także: Alfa Romeo MiTo - galeria »
Porównując sprzęgła suche (Dry) ze sprzęgłami olejowymi (Wet), można stwierdzić, że te pierwsze rozpraszają energię tylko w fazie uślizgu podczas zmiany biegu i ruszania, podczas gdy sprzęgła typy Wet, pracując cały czas w kąpieli olejowej, generują straty w wyniku tarcia, jak w przypadku konwencjonalnych automatycznych skrzyni.Co więcej, wymagają wymuszonego chłodzenia olejem, a więc ciągłego rozpraszania energii dla pompy oleju (nieobecnej w sprzęgłach suchych). Ponadto, w automatycznej skrzyni biegów typu mokrego potrzebnych jest około 4,8 litrów oleju więcej niż w wersji suchej, zawsze z tego samego powodu - konieczność chłodzenia sprzęgła (w ten sposób zwiększa się masa i wzrastają straty).To wszystko sprawia, że „sucha skrzynia biegów" jest około 6% bardziej wydajna pod względem zużycia od wersji „mokrej". Nie mniej ważne, wśród zalet suchego sprzęgła są również niższe koszty i większa łatwość montażu.
źródło: Fiat Auto Poland
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Alfa Romeo MiTo otrzymuje innowacyjną skrzynię biegów Alfa TCT
Alfa Romeo MiTo otrzymuje innowacyjną skrzynię biegów Alfa TCT
Toolbox 2010-09-24 06:42
Nie zgodzę się do końca że przekładnie dwusprzęgłowe pracujące w kąpieli olejowej pracują ze stratami jak zwykłe automaty. Volkswagen ma 6 biegową skrzynię DSG - olejową i 7 biegową DSG - suchą. Obie pracują bardzo szybko i zmieniają biegi szybciej niż kierowca wyścigowy.
Podobne: Alfa Romeo MiTo otrzymuje innowacyjną skrzynię biegów Alfa TCT
Alfa Romeo MiTo Turismo Sport - edycja specjalna dla Brytyjczyków »
Alfa Romeo MiTo - Włoszka z charakterem - nasz test »
Alfa Romeo Giulietta i MiTo w dwóch nowych wersjach - genewskie premiery »
Maserati i Alfa Romeo tworzą limitowaną wersję MiTo »
Podobne galerie: Alfa Romeo MiTo otrzymuje innowacyjną skrzynię biegów Alfa TCT
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Alfa Romeo
Newsletter
Galerie zdjęć