Portal V10 » Warsztat » Amortyzatory - co warto o nich wiedzieć?
Nie wszyscy kierujący zdają sobie sprawę ze znaczenia amortyzatorów. Tymczasem stanowią one jeden z najważniejszych elementów zawieszenia każdego pojazdu. Ich podstawowym zadaniem jest bowiem skuteczne tłumienie drgań pochodzących zarówno z osi, jak i nadwozia samochodu. Praca amortyzatorów przekłada się na stabilność pojazdu na drodze do tego stopnia, iż uszkodzone mogą powodować znaczne wydłużenie drogi hamowania, a w skrajnych wypadkach utratę przyczepności kół samochodu do nawierzchni.
Tylko w jedną stronę
W starszych modelach samochodów montowane były amortyzatory tzw. jednostronnego działania. Nazwa brała się z ich sposobu funkcjonowania - tłumiły one drgania tylko przy odciążeniu auta. Natomiast podczas najechania na przeszkodę (czyli dociążenia), pochłanianie energii drgań spoczywało wyłącznie na sprężynach i wahaczach. Odciążanie i dociążanie
We współczesnych autach stosuje się amortyzatory dwustronnego działania. Ich nazwa również odzwierciedla zasadę ich działania: zapewniają one bowiem właściwą redukcję niepożądanych drgań zarówno przy odciążaniu, jak i dociążaniu pojazdu na drodze.
Zmienne jak PSD
Jednymi z najbardziej zaawansowanych technologicznie, są amortyzatory oznaczane skrótem PSD (z ang. Position Sensitive Damping). Odróżniającą je cechą jest zmienna charakterystyka tłumienia. Jak to działa? W zależności od nawierzchni, po której porusza się pojazd, amortyzatory PSD pozwalają na płynne tłumienie wszelkich drgań wynikających ze zmieniających się warunków jazdy.Co się psuje …
Na pracę i żywotność amortyzatorów wpływają zarówno warunki drogowe, jak i czas ich użytkowania. Objawami ich uszkodzeń mogą być m.in. wycieki oleju, pęknięcia tulei mocujących, korozja tłoczysk, a także uszkodzenia mechaniczne powodujące np. wgniecenie obudów. Najbardziej niebezpieczną usterką amortyzatorów jest ich zatarcie, skutkujące całkowitą niemożnością tłumienia drgań osi i nadwozia.… i jak ma się to do jazdy?
Nieprawidłowo funkcjonujące amortyzatory wydłużają drogę hamowania (nawet do przeszło trzech metrów, przy prędkości ok. 70 km/h), zwiększają też ryzyko wpadnięcia w poślizg na mokrej nawierzchni. Nie wszyscy wiedzą, iż uszkodzenie tych elementów zawieszenia może być przyczyną oślepiania innych użytkowników drogi, na skutek nadmiernych wahnięć nadwozia.Zrób prosty test!
W celu przekonania się, czy amortyzatory w naszym aucie są w pełni sprawne, wystarczy energicznie nacisnąć maskę, a następnie bagażnik w okolicach każdego z kół. Jeśli samochód od razu powróci do pozycji wyjściowej - wtedy wszystko jest w porządku. Z kolei w przypadku jego kilkukrotnego zakołysania się możemy nabrać pewności, iż jeden z amortyzatorów uległ uszkodzeniu.Kiedy i jak wymieniać?
Amortyzatory przestają właściwie pełnić swoją funkcję średnio po przebiegach rzędu 60-80 tys. km. Należy przy tym pamiętać, iż powinno się je wymieniać zawsze parami - na przedniej lub tylnej osi. Warto przy tym kupować amortyzatory renomowanych firm. Pomimo wyższej ceny zapewniają one bowiem większą skuteczność tłumienia drgań i odporność na zużycie. Fachowcy doradzają, aby podczas wymiany nie stosować amortyzatorów regenerowanych. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: ich żywotność jest krótka i w konsekwencji czeka nas kolejna wizyta w warsztacie.
W starszych modelach samochodów montowane były amortyzatory tzw. jednostronnego działania. Nazwa brała się z ich sposobu funkcjonowania - tłumiły one drgania tylko przy odciążeniu auta. Natomiast podczas najechania na przeszkodę (czyli dociążenia), pochłanianie energii drgań spoczywało wyłącznie na sprężynach i wahaczach. Odciążanie i dociążanie
We współczesnych autach stosuje się amortyzatory dwustronnego działania. Ich nazwa również odzwierciedla zasadę ich działania: zapewniają one bowiem właściwą redukcję niepożądanych drgań zarówno przy odciążaniu, jak i dociążaniu pojazdu na drodze.
Jednymi z najbardziej zaawansowanych technologicznie, są amortyzatory oznaczane skrótem PSD (z ang. Position Sensitive Damping). Odróżniającą je cechą jest zmienna charakterystyka tłumienia. Jak to działa? W zależności od nawierzchni, po której porusza się pojazd, amortyzatory PSD pozwalają na płynne tłumienie wszelkich drgań wynikających ze zmieniających się warunków jazdy.Co się psuje …
Na pracę i żywotność amortyzatorów wpływają zarówno warunki drogowe, jak i czas ich użytkowania. Objawami ich uszkodzeń mogą być m.in. wycieki oleju, pęknięcia tulei mocujących, korozja tłoczysk, a także uszkodzenia mechaniczne powodujące np. wgniecenie obudów. Najbardziej niebezpieczną usterką amortyzatorów jest ich zatarcie, skutkujące całkowitą niemożnością tłumienia drgań osi i nadwozia.… i jak ma się to do jazdy?
Nieprawidłowo funkcjonujące amortyzatory wydłużają drogę hamowania (nawet do przeszło trzech metrów, przy prędkości ok. 70 km/h), zwiększają też ryzyko wpadnięcia w poślizg na mokrej nawierzchni. Nie wszyscy wiedzą, iż uszkodzenie tych elementów zawieszenia może być przyczyną oślepiania innych użytkowników drogi, na skutek nadmiernych wahnięć nadwozia.Zrób prosty test!
W celu przekonania się, czy amortyzatory w naszym aucie są w pełni sprawne, wystarczy energicznie nacisnąć maskę, a następnie bagażnik w okolicach każdego z kół. Jeśli samochód od razu powróci do pozycji wyjściowej - wtedy wszystko jest w porządku. Z kolei w przypadku jego kilkukrotnego zakołysania się możemy nabrać pewności, iż jeden z amortyzatorów uległ uszkodzeniu.Kiedy i jak wymieniać?
Amortyzatory przestają właściwie pełnić swoją funkcję średnio po przebiegach rzędu 60-80 tys. km. Należy przy tym pamiętać, iż powinno się je wymieniać zawsze parami - na przedniej lub tylnej osi. Warto przy tym kupować amortyzatory renomowanych firm. Pomimo wyższej ceny zapewniają one bowiem większą skuteczność tłumienia drgań i odporność na zużycie. Fachowcy doradzają, aby podczas wymiany nie stosować amortyzatorów regenerowanych. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: ich żywotność jest krótka i w konsekwencji czeka nas kolejna wizyta w warsztacie.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Amortyzatory - co warto o nich wiedzieć?
Podobne: Amortyzatory - co warto o nich wiedzieć?
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG? »
Układ hamulcowy w zimie - jak o niego zadbać? »
Układ chłodzenia - zadbaj o niego również w zimie »
Klimatyzacja w zimie - jak o nią zadbać? »
Podobne galerie: Amortyzatory - co warto o nich wiedzieć?
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Toyota GR Supra - europejska wersja sportowej maszyny »
Toyota Proace City - fotografie dostawczaka »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć