Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Audi A3 FL - Małe korekty kursu - nasza pierwsza jazda
Audi A3 FL - test

Audi A3 FL - Małe korekty kursu - nasza pierwsza jazda

2016-07-15 - M. Lubczański     Tagi: Audi, Audi A3, Audi A3 Sedan, Test
Audi A3 utrzymuje silną pozycję w swoim segmencie już od 20 lat. Niemcy dbając o ciągłe zainteresowanie autem przeprowadzili właśnie lifting. Pomimo tego, że trudno zauważyć zmiany patrząc wyłącznie na karoserię, modyfikacji jest sporo.

Pierwsze A3 nie miało łatwego debiutu. W momencie premiery już wielkimi krokami zbliżał się przełomowy Golf IV, a Octavia ostrzyła sobie zęby na bezprecedensowy sukces Skody. Po dwóch dekadach wciąż można dopatrzyć się wspólnych rozwiązań technicznych samochodów z jednej grupy VAG, lecz w przypadku A3 wyższe pozycjonowanie modelu na rynku zdziałało cuda. Każda kolejna generacja sprzedawała się lepiej od poprzedniej. W stosunku do Skody czy Volkswagena, w małym Audi można było znaleźć lepsze materiały, agresywniejszą stylistykę oraz nowocześniejsze, niemal gadżeciarskie rozwiązania. I to właśnie na nich ekipa z Ingolstadt skupiła się podczas tegorocznego liftingu.
Audi A3 FL - testAudi A3 FL - test
Trzeba być wyjątkowo uważnym fanem Audi, by zauważyć nieco mocniej nakreślone poziome linie, czy też wyraźniejszą osłonę chłodnicy Singleframe, którą, jak się okazało, klienci pokochali. Z tyłu znaleźć można zaprojektowany od nowa dyfuzor, z którego w zależności od wersji efektownie wystają dwie, lub nieco mniej zadziornie, jedna końcówka układu wydechowego. Jak zwykle podczas odświeżenia modelu do gamy wskoczyły wyraziste kolory: dwa niebieskie o nazwach Aral i Kosmos, żółty Vegas, elektryzujący czerwony Tango czy też wbrew pozorom niezbyt anonimowy szary Nano. W pakiecie S-line szarość Daytona może być perłowa. Zmian w rozmiarach zewnętrznych brak, ale nadal wrażenie robi fakt, że A3 w wersji Limousine jest  o 2 centymetry krótsze od popularnego jeszcze na naszych drogach A4 B5. Taki znak czasów...
Audi A3 FL - testAudi A3 FL - test
Więcej zmodyfikowano we wnętrzu. Znany już z Audi TT oraz nowego A4 wyświetlacz wskaźników Virtual Cocpit o rozmiarze 12,3 cala znalazł się teraz także w małym A3. W przeciwieństwie jednak do stylowego coupe z minimalistycznym wnętrzem, w kompaktowym Audi montuje się seryjnie 7-calowy ekran multimediów, który niemal bezszelestnie wysuwa się przy uruchomieniu auta. To właśnie w TT narzekaliśmy na brak dodatkowego wyświetlacza ułatwiającego obsługę multimediów. Teraz z łatwością możemy umieścić pomiędzy tradycyjnym obrotomierzem i prędkościomierzem mapę Google (nawet z naniesionymi zdjęciami satelitarnymi), pozostawiając na środkowym ekranie np. listę stacji radiowych. Sam wyświetlacz z zegarami odświeża się 60 razy na sekundę, bijąc na głowę analogowe wskaźniki pod względem precyzji, a wszystko jest proste i logiczne w obsłudze.
Tym bardziej logiczne, że oprócz przycisków na kierownicy, do lawirowania pomiędzy kolejnymi zakładkami oddano nam do dyspozycji pokrętło na tunelu środkowym z panelem dodykowym obsługującym gesty. Tu również nieco się zmieniło. Brak już czterech przycisków, których funkcje zmieniały się w zależności od wyświetlanego menu, a zostały one zastąpione dwoma działającymi jak te na komputerowej myszce. Lewy to menu funkcyjne, prawy odpowiada za pokazanie opcji. Pecetowa obsługa przyda się, bowiem w A3 możemy mieć napęd DVD czy udostępnianie internetu pasażerom.
Audi A3 FL - testAudi A3 FL - test
Na pokładzie nie tylko wylądowała elektronika odpowiedzialna za rozrywkę, ale i za bezpieczeństwo. Asystent jazdy w korku w praktyce wyręcza nas podczas dojazdu do pracy (ominie nawet auto zaparkowane awaryjnie na poboczu), kolejny asystent parkowania oprócz tradycyjnych już możliwości teraz potrafi wjechać w ciasne miejsce nawet gdy poddamy się w połowie manewru, a przy wyjeżdżaniu do tyłu przy braku widoczności auto zahamuje samo gdy tylko wykryje zagrożenie sunące na nas z drogi poprzecznej. Te systemy jeszcze bardziej zacierają granicę między kolejnymi modelami, bowiem rozwiązania znalazły się już wcześniej w nowym Audi A4.
Audi A3 FL - testAudi A3 FL - test
Zaskoczeniem dla niektórych klientów będzie na pewno nowa jednostka jaka znajdzie się pod maską. Obok znanego już silnika benzynowego 1,4 TFSI oraz wysokoprężnych motorów o pojemności 1,6 oraz 2 litry pojawi się wyjątkowe maleństwo. Audi wraz z faceliftingiem pochwaliło się jednolitrową, trzycylindrową jednostką o mocy 115 koni mechanicznych i momencie obrotowym na poziomie 200 niutonometrów w zakresie 2000 - 3500 obr./min.  Inżynierowie twierdzą, że biorąc pod uwagę wagę samochodu oraz jego zastosowanie, ten silnik nie będzie miał żadnego problemu z napędzaniem auta, co potwierdzają suche dane - przyspieszenie od zera do setki zajmuje 9,7 sekundy. Sam motor dzięki użyciu aluminiowego bloku waży 88 kilogramów, a kute tłoki i korbowody są tak wyważone, że nie trzeba było montować wałków wyrównoważających.
Audi A3 FL - testAudi A3 FL - test
Nieco większa jednostka 1,4 rozpędzi auto do setki już w 8,1 sekundy i ona także ma małą niespodziankę. Gdy obciążenie silnika jest mniejsze niż 100 niutonometrów, dzięki elektromagnetycznym trzpieniom na wałkach następuje dezaktywacja drugiego oraz trzeciego cylindra w celu oszczędzania paliwa. Różnica w czasie jazdy jest niezauważalna, a powrót do normalnej pracy trwa kilka milisekund. Mimo wszystko, importer przewiduje, że najpopularniejszym silnikiem na polskim rynku pozostanie dwulitrowy diesel generujący 150 koni mechanicznych, przez co jest on w stanie zapewnić niemal takie osiągi jak „benzyna” z opcją deaktywacji cylindrów. Ekologiczny i oszczędny kierunek został za to pominięty w bardzo soczystej i ociekającej sportowymi emocjami wersji S3. Tutaj po liftingu znajdziemy 10 koni mechanicznych oraz 20 niutonometrów więcej (teraz to 310 KM oraz 420 Nm). Wystarczy powiedzieć, że setka w wykonaniu S3 trwa 4,7 sekundy ze skrzynią automatyczną i to zamyka usta malkontentom.
Audi A3 FL - testAudi A3 FL - test
Wciskające w fotel osiągi to nie wszystko. Nawet cywilne wersje z silnikiem wysokoprężnym przejęły technologie znane jeszcze do niedawna z supersamochodów, jak magnetoreologiczne amortyzatory. Pomimo niezwykłej nazwy zasada działania jest prosta: w tłoku amortyzatora mamy olej z cząsteczkami magnetycznymi. Pod wpływem pola elektromagnetycznego mają one tendencję do ustawiania się w poprzek w stosunku do kierunku ruchu cieczy, hamując jej przepływ. Dzięki tej mechaniczno-elektrycznej magii z domieszką fizyki płynów jednym przyciskiem zmieniamy A3 z potulnego i kładącego się w zakrętach obrońcy komfortu w całkiem niezłego przecinaka. Sam pakiet S-Line dorzuca do tego jeszcze zawieszenie obniżone o 25 milimetrów czy też kryjące się wśród opcji świetnie wyglądające, sportowe - a wbrew pozorom wygodne - fotele.
Audi A3 FL - testAudi A3 FL - test
Facelifting wskazuje, że obecna generacja A3 pozostanie na rynku jeszcze trzy lata, choć w Polsce nie będzie można wyjechać z salonu wersją bez dachu. Klienci nie wykazali odpowiedniego zainteresowania: w zeszłym roku sprzedano tylko trzy (!) jej egzemplarze. Poliftowe Audi A3 wyceniono od 98 200 złotych, a w leasingu 1%, jak nietrudno się domyślić, jeżdżenie tym kompaktowym modelem premium wyniesie nas 982 złote miesięcznie.
Audi A3 FL - testAudi A3 FL - test
Podstawowe dane techniczne:
Audi A3 Limousine FL
Silnik: wysokoprężny, 1968 cm3, turbo
Moc: 150 KM przy 3500-4000 obr./min
Moment obrotowy: 340 Nm przy 1750-3000 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: cztery, poprzecznie
Wymiary (dł./szer./wys.): 4458/1796/1416 mm
Rozstaw osi: 2637 mm
Masa własna: 1310 kg
Średnia emisja CO2: 121 g/km
Audi A3 FL - testAudi A3 FL - test
Osiągi:
0-100 km/h: 8,6 sekundy
Prędkość maksymalna: 224 km/h

Zużycie paliwa:
Miasto: 5,5 l/100km
Trasa: 4,3 l/100km
Cykl mieszany: 4,7 l/100km
Audi A3 FL - testAudi A3 FL - testAudi A3 FL - testAudi A3 FL - testAudi A3 FL - testAudi A3 FL - testAudi A3 FL - testAudi A3 FL - testAudi A3 FL - testAudi A3 FL - testAudi A3 FL - testAudi A3 FL - testAudi A3 FL - test



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Audi A3 FL - Małe korekty kursu - nasza pierwsza jazda