Portal V10 » Aktualności » Audi A5 już w polskich salonach
Audi A5 już w polskich salonach
2007-08-03 - R. Branson Tagi:
W polskiej ofercie dealerów Audi jest już innowacyjny model A5, który oficjalnie ujrzał światło dzienne podczas marcowej wystawie w Genewie. Ten wytwarzany w zakładach Ingolstadt samochód kosztuje 211 185 zł, a kierowca ma do dyspozycji jednostkę 3.0 TDI o mocy 240 KM.
Cała koncepcja bezpieczeństwa biernego w A5 opiera się na doświadczeniach z rzeczywistych wypadków: komórka Audi Accident Research Unit bada na całym świecie przebiegi wypadków i analizuje wypadkowe bazy danych. Na podstawie uzyskanych wyników, wysoko wyspecjalizowani inżynierowie formułują wytyczne dla swoich kolegów konstruujących nowe modele. Już w fazie projektowania przeprowadzane są symulacje komputerowe, a podczas dalszych prac konstrukcyjnych specjalny zespół inżynierów różnych specjalności ciągle ocenia strukturę karoserii, wnętrze oraz systemy zabezpieczenia pasażerów (pasy i poduszki bezpieczeństwa) pod kątem ich skutecznego działania. W rezultacie Audi A5 dysponuje obszernym pakietem bezpieczeństwa, który uwzględnia oczywiście ochronę pieszych, jednak przede wszystkim koncentruje się na przypadku dachowania: słupki dachowe i rama są tak ukształtowane, aby zachowana została możliwie najlepsza przestrzeń przeżycia. Do konstrukcji przedziału pasażerskiego zastosowano więc przede wszystkim nowe rodzaje stali o wysokiej i najwyższej wytrzymałości. Audi A5 dysponuje dwustopniowo wyzwalanymi, pełnowymiarowymi poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera oraz bocznymi poduszkami ochrony miednicy i klatki piersiowej w przednich fotelach. Dodatkowe zabezpieczenie stanowi system poduszek ochrony głowy sideguard dla wszystkich czterech pasażerów oraz zoptymalizowana konstrukcja struktury siedzeń, komponentów siedzeń oraz przede wszystkim geometria i pozycja zagłówków przednich foteli. Specjalnie ukształtowane oparcia foteli i zagłówki chronią górną część tułowia oraz głowę podczas uderzenia w tył samochodu. W celu zapewnienia jak najlepszej ochrony najmłodszych pasażerów, na tylnych siedzeniach zamontowane są zaczepy ISOFIX do mocowania fotelików dziecięcych. Na życzenie system ISOFIX może być dostarczony także do fotela przedniego pasażera, opcja ta jest wtedy połączona z wyłącznikiem przedniej poduszki bezpieczeństwa pasażera.
Tradycyjny czujnik przyspieszenia w sterowniku systemu airbag jest uzupełniony w Audi A5 przez dwa dodatkowe czujniki pod reflektorami przednimi. Podczas zderzenia czołowego rozpoznają one istotne opóźnienie o kilka milisekund wcześniej niż czujnik centralny i umożliwiają bardziej precyzyjne sterowanie przebiegiem wyzwolenia poduszek bezpieczeństwa. Podobnie jest w przypadku zderzenia bocznego: dodatkowe czujniki przyspieszeń umieszczone w obszarze słupków C oraz czujniki ciśnienia w drzwiach, optymalizują proces wyzwolenia bocznych poduszek bezpieczeństwa umiejscowionych w oparciu foteli i wielkogabarytowych poduszek ochrony głowy sideguard.Nowością jest zastosowanie adaptacyjnych systemów ochrony pasażerów podczas zderzenia czołowego (ogranicznik siły napięcia pasów i poduszka bezpieczeństwa przedniego pasażera), które dopasowują swoją funkcję ochronną do pozycji siedzenia pasażerów i redukują w ten sposób obciążenia jednostkowe. Działanie pasów i poduszek bezpieczeństwa jest uzupełniane przez nowoskonstruowaną, bezpieczną kolumnę kierownicy z mechanizmem przesuwnym i funkcją tłumienia.Samochody Audi charakteryzuje wysoki poziom bezpieczeństwa biernego, co jest związane z precyzyjnym dopracowaniem wszystkich detali. Przykład: na wypadek ewentualnego zderzenia tylnego największy nacisk został położony na szczelność układu paliwowego. Służy temu, oprócz optymalnej pozycji zbiornika, bezpieczne rozmieszczenie wszystkich przewodów, sterowane przez czujnik odcięcie paliwa i dodatkowy zawór bezpieczeństwa, który zapobiega wyciekowi paliwa także podczas dachowania.Jednak nie każde zderzenie przebiega tak gwałtownie. Przeważająca ilość wypadków kończy się na umiarkowanych uszkodzeniach blach. Istotne są w tym przypadku możliwości prostej naprawy i małe jej koszty. Zoptymalizowane pod względem ciężaru wsporniki poprzeczne z przodu i z tyłu, w połączeniu z aluminiowymi elementami odkształcalnymi, zapobiegają deformacjom właściwej struktury karoserii podczas zderzeń z prędkością do 20 km/h. Dzięki połączeniom śrubowym możliwa jest szybka i niedroga wymiana uszkodzonych elementów.
Gruntownie zmodernizowany 3,0-litrowy silnik TDI generuje moc 176 kW (240 KM), maksymalny moment obrotowy to natomiast 500Nm. Dzięki znakomitemu czasowi sprintu wynoszącemu 5,9 sekundy i maksymalnej prędkości jazdy 250 km/h, Audi A5 3.0 TDI quattro należy do najbardziej sportowych przedstawicieli swego gatunku i równocześnie do najbardziej oszczędnych i najczystszych (dzięki średniemu zużyciu paliwa tylko 7,2 litra i niezwykle niskiej emisji spalin).
Cała koncepcja bezpieczeństwa biernego w A5 opiera się na doświadczeniach z rzeczywistych wypadków: komórka Audi Accident Research Unit bada na całym świecie przebiegi wypadków i analizuje wypadkowe bazy danych. Na podstawie uzyskanych wyników, wysoko wyspecjalizowani inżynierowie formułują wytyczne dla swoich kolegów konstruujących nowe modele. Już w fazie projektowania przeprowadzane są symulacje komputerowe, a podczas dalszych prac konstrukcyjnych specjalny zespół inżynierów różnych specjalności ciągle ocenia strukturę karoserii, wnętrze oraz systemy zabezpieczenia pasażerów (pasy i poduszki bezpieczeństwa) pod kątem ich skutecznego działania. W rezultacie Audi A5 dysponuje obszernym pakietem bezpieczeństwa, który uwzględnia oczywiście ochronę pieszych, jednak przede wszystkim koncentruje się na przypadku dachowania: słupki dachowe i rama są tak ukształtowane, aby zachowana została możliwie najlepsza przestrzeń przeżycia. Do konstrukcji przedziału pasażerskiego zastosowano więc przede wszystkim nowe rodzaje stali o wysokiej i najwyższej wytrzymałości. Audi A5 dysponuje dwustopniowo wyzwalanymi, pełnowymiarowymi poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera oraz bocznymi poduszkami ochrony miednicy i klatki piersiowej w przednich fotelach. Dodatkowe zabezpieczenie stanowi system poduszek ochrony głowy sideguard dla wszystkich czterech pasażerów oraz zoptymalizowana konstrukcja struktury siedzeń, komponentów siedzeń oraz przede wszystkim geometria i pozycja zagłówków przednich foteli. Specjalnie ukształtowane oparcia foteli i zagłówki chronią górną część tułowia oraz głowę podczas uderzenia w tył samochodu. W celu zapewnienia jak najlepszej ochrony najmłodszych pasażerów, na tylnych siedzeniach zamontowane są zaczepy ISOFIX do mocowania fotelików dziecięcych. Na życzenie system ISOFIX może być dostarczony także do fotela przedniego pasażera, opcja ta jest wtedy połączona z wyłącznikiem przedniej poduszki bezpieczeństwa pasażera.
Gruntownie zmodernizowany 3,0-litrowy silnik TDI generuje moc 176 kW (240 KM), maksymalny moment obrotowy to natomiast 500Nm. Dzięki znakomitemu czasowi sprintu wynoszącemu 5,9 sekundy i maksymalnej prędkości jazdy 250 km/h, Audi A5 3.0 TDI quattro należy do najbardziej sportowych przedstawicieli swego gatunku i równocześnie do najbardziej oszczędnych i najczystszych (dzięki średniemu zużyciu paliwa tylko 7,2 litra i niezwykle niskiej emisji spalin).
źródło: Kulczyk Tradex
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Audi A5 już w polskich salonach
Newsletter
Galerie zdjęć