Portal V10 » Prezentacje / testy » Audi A7 Sportback Concept - oficjalna prezentacja
Audi A7 Sportback Concept - oficjalna prezentacja
2009-02-05 - K. Spychalski Tagi: Audi, Concept car, Audi A7
Od 2004 roku w klasie kompaktowej popularność zdobywa koncepcja Sportback: A3 Sportback odniosło sukces, jakiego nie spodziewali się nawet jego ojcowie - znacznie więcej klientów decydowało się na czterodrzwiowe nadwozie z dużą tylną pokrywą, niż na wersję trzydrzwiową.
Przy tym A3 Sportback różni się od modelu wyjściowego nie tylko dodatkowymi drzwiami. Charakteryzuje je sportowa elegancja coupè i wszechstronność samochodu pięciodrzwiowego, najwyższej klasy technologie oraz doskonała, sportowa dynamika jazdy w nowej formie. Jednocześnie jednak model ten oferuje większą przestronność i możliwość adaptacji wnętrza dzięki przedłużonej o 54 milimetry tylnej części nadwozia. Pierwszym seryjnym Sportbackiem marka Audi po raz drugi wprowadziła nowy trend na rynek motoryzacyjny. W latach siedemdziesiątych stworzenie pierwszych modeli Avant stało się fundamentem dla nowej klasy samochodów, które nie charakteryzowały się brakiem polotu typowym dla klasycznych aut kombi. Wyraźne podkreślenie nowoczesnej i dynamicznej stylistyki, wysokiej jakości wyposażenie oraz funkcjonalność od początku były znakiem charakterystycznym każdego Audi Avant.
Studyjny Audi Sportback concept ma podwójne zadanie. Po pierwsze - jak wskazuje na to jego nazwa - ma symbolizować zasadę Sportback w jej najczystszej formie, jako połączenie elegancji, sportowego charakteru i możliwości adaptacyjnych wnętrza.
Po drugie ten model studyjny sygnalizuje także zamiary przedsiębiorstwa, by nie ograniczać wersji Sportback wyłącznie do segmentu samochodów kompaktowych. Jak już pokazało studyjne Audi A1 Sportback - gwiazda Paryskiego Salonu Samochodowego 2008 - marka z czterema pierścieniami wyraźnie rozszerzy ofertę modeli Sportback.Stylistyka
Stylistykę Audi Sportback concept charakteryzuje prawie monolityczna czystość i zdecydowana redukcja linii. Linia dachu, „barków” i progów wyrysowana jest jakby jednym pociągnięciem kreski. Pas okien tego coupe z czworgiem pozbawionych ramy drzwi jest zdecydowanie płaski. Błotniki o miękkich kształtach nad 21-calowymi kołami z 10 ramionami podkreślają precyzję ukształtowania płaszczyzn nadwozia.Element stylistyczny znany z dwudrzwiowego coupe Audi A5 jest tutaj jeszcze bardziej zaakcentowany: wyraźnie poziomo poprowadzona płaszczyzna „barków” wzmacnia orientację bryły samochodu w kierunku drogi. Wrażenie to podkreślają dodatkowo szerokie i płaskie diodowe światła z przodu i z tyłu. Forma lusterek zewnętrznych, które sprawiają wrażenie delikatnych, inspirowana jest zagiętymi w górę końcówkami skrzydeł nowoczesnych odrzutowców.Osłona chłodnicy w tym modelu studyjnym stanowi nową interpretację znanej już Singleframe. Rezygnacja z pionowych poprzeczek oraz niewielka wysokość całkowita podkreślają sportowe proporcje przodu auta. W oczy rzuca się także zmieniony kontur zewnętrzny osłony, zaprezentowany już w A1 Sportback Showcar. Spłaszczone górne narożniki obniżają optyczny punkt ciężkości i nadają przodowi charakterystyczny wygląd.Aerodynamicznie ukształtowane wloty powietrza poniżej reflektorów działają jak sterowniki powietrza, które kierują potrzebny do chłodzenia strumień dokładnie do kanału dolotowego. Pod względem stylistycznym akcentują one szerokość nadwozia. Także z tyłu to auto studyjne przypomina A5 Coupè. Wysoko umieszczone zakończenie tylnej pokrywy pozwoliło na uzyskanie wyjątkowo czystej płaszczyzny pod tylnymi światłami.Nisko usytuowana krawędź obrysowa i charakterystyczne poziome prowadzenie linii podkreślają szerokość, a tym samym sportowy charakter Audi Sportback concept. Cztery rury wydechowe zintegrowane z karoserią i deflektor strumienia powietrza jako wkład dyfuzora są cytatami z typowego samochodu sportowego.Wnętrze jest uporządkowane, prawie purystyczne, a jednocześnie eleganckie - duży szklany dach podkreśla wewnętrzną wysokość i przestronność. W skierowanym w stronę kierowcy kokpicie umieszczono dysze wylotów powietrza, panel z włącznikami i wysuwany monitor MMI, połączone delikatnym aluminiowym elementem.Podobnie jak na zewnątrz, także we wnętrzu wyraźnie zaznaczone są poziome linie i duże płaszczyzny. Szczególnie widać to w szerokiej konsoli środkowej. Rozciąga się ona od tablicy rozdzielczej aż do tyłu kabiny i jest funkcjonalna pod każdym względem.
Płaski ekran systemu MMI w modelu studyjnym oparty jest na wysuwanym wsporniku. Po włączeniu zapłonu wysuwa się najpierw poziomo z zagłębienia powyżej głównej kratki wentylacji, a następnie eleganckim łukiem ustawia się w pozycji pionowej, umożliwiającej wygodne odczytywanie.Wysoką jakość materiałów i wykończenia we wnętrzu Audi Sportback concept można nie tylko zauważyć, ale również poczuć dotykiem. Praktycznie całe wnętrze pokryte jest skórą: od elementów podsufitki, tablicy rozdzielczej i drzwi po kompletną tapicerkę siedzeń i wykładzinę bagażnika. Szwy łączące skórę podkreślają język formy tego samochodu. Duże płaszczyzny drewnianych listew dekoracyjnych na tablicy rozdzielczej, konsoli środkowej i drzwiach wykonane są z równoległowarstwowego drewna dębowego z widocznym delikatnym poziomym wzorem ciemnych i jasnych linii.Powierzchnie MMI pokryte czarnym lakierem o wysokim połysku i szczotkowanym aluminium wzmacniają wyjątkową ekskluzywność wnętrza. Miłość do detali widać nawet w klamkach drzwi: ich kształt prawie idealnie cytuje kontur małych tylnych okien bocznych. Wnętrze i wygląd zewnętrzny pod względem formy stanowią jedną, nierozłączną całość.
Cztery siedzenia są wyprofilowane w sposób charakterystyczny dla aut sportowych. Stebnowana w kratkę skóra nawiązuje do klasycznej tradycji GT. Szerokość na wysokości ramion, przestrzeń nad głowami i wokół nóg spełniają wymagania stawiane samochodom klasy wyższej przeznaczonym do długich podróży. Bagażnik ma pojemność 500 litrów i wykończony jest wysokiej jakości materiałami.
Napęd
Jako jednostkę napędową idealnie pasującą do studyjnego Audi Sportback concept konstruktorzy z Audi wybrali najczystszego diesla na świecie. Sześciocylindrowy silnik wysokoprężny 3.0 TDI clean diesel wyposażony jest w system skutecznie redukujący emisję tlenków azotu. Inżynierowie z działu konstrukcji silników wysokoprężnych w Audi połączyli najnowszą generację TDI z całym szeregiem innowacyjnych rozwiązań: piezoelektryczny system Common-Rail wtryskujący paliwo pod ciśnieniem 2.000 bar, układ recyrkulacji spalin o wysokiej efektywności oraz zoptymalizowane turbodoładowanie pozwoliły na znaczne obniżenie emisji przez sam silnik. Interesującą nowością są zastosowane po raz pierwszy na świecie czujniki komory spalania, które pozwalają na jeszcze precyzyjniejsze sterowanie procesami spalania w silniku. To kolejna innowacja wprowadzona przez Audi.
Ten supernowoczesny silnik wysokoprężny najnowszej generacji TDI stał się najczystszym silnikiem także dzięki systemowi oczyszczania spalin. Redukuje on emisję tlenków azotu nawet o 90 procent, wykorzystując do tego AdBlue - dodatek na bazie wodnej ulegający biodegradacji. System oczyszczania spalin składa się z katalizatora, modułu dozowania, zbiornika AdBlue, ogrzewanych przewodów oraz dużej liczby czujników. Uzupełnieniem systemu jest dodatkowy katalizator oksydacyjny oraz skuteczny, regulowany filtr cząstek stałych.
Dzięki minimalnym emisjom te nowoczesne silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem mogą być stosowane w każdym kraju świata, nawet w Kalifornii, w której obowiązują najsurowsze na świecie normy emisji spalin. W porównaniu ze średnią powszechnych w USA silników benzynowych ten TDI zużywa nawet o 40 procent mniej paliwa a tym samym bardziej niż jakikolwiek inny współczesny rodzaj napędu przyczynia się do redukcji zużycia paliw kopalnych. Od 2009 roku silnik ten będzie oferowany przez Audi w USA i Europie.
Podobnie jak w amerykańskiej wersji Audi Q7, także w Audi Sportback concept silnik 3.0 TDI V6 uzyskuje moc 165 kW (225 KM) i moment obrotowy 550 Nm. Siły są przenoszone przez najnowocześniejszą przekładnię stworzoną przez Audi: nową, 7-biegową S tronic. Stały napęd na wszystkie koła quattro gwarantuje, że moment obrotowy tego mocnego TDI w każdych warunkach będzie optymalnie zamieniany na trakcję i dynamikę jazdy.
Ważący zaledwie około 1.800 kilogramów i mogący pochwalić się wartością cw 0,30 coupè przyspiesza od 0 do 100 km/h w niecałe siedem sekund i osiąga maksymalną prędkość 245 km/h.
Średnie zużycie paliwa przez Audi Sportback concept według normy ECE wynosi tylko 5,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, emisja dwutlenku węgla to zaledwie 156 g/km. Te niezwykle niskie wartości jak na samochód klasy wyższej są rezultatem wielu rozwiązań optymalizujących efektywność. Na przykład elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego pracuje tylko wtedy, gdy kierowca zmienia kierunek jazdy. Podczas jazdy na wprost nie zużywa żadnej energii.
Silnik TDI został wyposażony w innowacyjny system regulacji temperatury. W fazie rozgrzewania część układu chłodzenia zostaje wyłączona. To także poprawia efektywność, gdyż silnik szybciej rozgrzewa się. W praktyce oszczędności są znaczne, ponieważ zasadniczo większość jazd odbywa się na krótkich odcinkach. Także pompa paliwa sterowana jest w zależności od zapotrzebowania i dzięki temu zużywa mniej energii.
7-biegowy S tronic, przekładnia o dużej sprawności i z szerokim rozstawem przełożenia, został po raz pierwszy wyposażony w ogrzewanie oleju przekładniowego, które umożliwia znacznie wcześniejsze rozpoczęcie pracy przy temperaturach redukujących tarcie.
Podczas jazdy w trybie hamowania silnikiem Audi Sportback concept - podobnie jak już seryjne samochody Audi A4 i Audi Q5 - odzyskuje energię. W ten sposób podnosi się wydajność alternatora, a akumulator jest doładowywany. Ta odzyskana prawie za darmo energia w razie potrzeby jest przekazywana do sieci elektrycznej samochodu. Automatyczny system Start/Stop wyłącza silnik TDI, gdy samochód stoi np.: na czerwonym świetle.
Podczas jazdy opony zoptymalizowane pod względem oporów toczenia zapewniają wyczuwalną redukcję zużycia paliwa bez negatywnego wpływu na osiągi samochodu.
Dynamika jazdy
Podstawowa architektura oraz liczne komponenty zawieszenia w studyjnym Audi Sportback concept zostały przejęte z najnowszej i cieszącej się największą popularnością rodziny modeli Audi: z dynamicznych serii A4/ A5. To nowoczesne zawieszenie także tutaj wytycza nowe standardy - łączy precyzję i dynamikę z doskonałą stabilnością i suwerennością. Zawieszenia kół, układ kierowniczy, koła i hamulce nastawione są na najwyższe osiągi. Liczne aluminiowe komponenty zmniejszają masy nieresorowane.
Nowa pięciowahaczowa oś przednia wnosi duży wkład w dynamiczny charakter tego auta. Po przesunięciu mechanizmu różnicowego do przodu, a sprzęgła do tyłu inżynierowie wysunęli oś o 154 milimetry do przodu. Pozwoliło to na zoptymalizowanie rozkładu mas między przednią, a tylną osią.
Przednia oś składa się z pięciu wahaczy na każde koło. Wahacz nośny i prowadzący tworzą dolną płaszczyznę, dwa wahacze prowadzące - górną. Piąty wahacz - drążek kierowniczy - łączy przekładnię kierowniczą ze zwrotnicą. Wszystkie wahacze to aluminiowe elementy odkuwane, co redukuje masy nieresorowane i pozwala na uzyskanie nadzwyczaj precyzyjnego prowadzenia kół i bardzo bezpiecznego zachowania się podczas wypadku. Także stabilizator wykonany z rury o wysokiej wytrzymałości wpływa na redukcję masy. Kręgosłupem osi tylnej jest odporny na skręcanie wspornik osi.
Aby połączyć sportowe właściwości jezdne z wysokim komfortem, należy możliwie jak najbardziej zmniejszyć masy nieresorowane. Tę zasadę Audi zachowuje przy wszystkich elementach tylnej osi. Leżące na górze wahacze poprzeczne i drążki zbieżności odkuto z aluminium. Wysoka sztywność tych elementów gwarantuje, że podczas działania sił dynamicznych na koła ich pochylenie i zbieżność zmieniają się tylko minimalnie.
Tak zwane amortyzatory CDC (CDC = continuous damping control), podobne do tych jakie Audi montuje już w luksusowym SUV-ie Q7 ze sprężynami powietrznymi, są hydraulicznymi dwururowymi amortyzatorami gazowymi, które posiadają dodatkowy zawór zewnętrzny wraz z rurą łączącą. Ich sposób działania może być bezstopniowo regulowany.
Elektromagnetycznie sterowany zawór proporcjonalny zarządza przepływem płynu hydraulicznego między wewnętrznym i zewnętrznym cylindrem amortyzatora. Mały przekrój przepływu powoduje twardą, a duży miękką charakterystykę tłumienia.
W ramach trybu, który kierowca wybiera przez Audi drive select, komputer sterujący pracuje z adaptacyjną charakterystyką tłumienia. Dopasowuje się on do stylu jazdy kierowcy i warunków drogowych. Także z poziomu trybu komfortowego, jeśli jest to potrzebne, amortyzatory błyskawicznie przełączają się na „twardą” charakterystykę pracy, nie osiągają jednak przy tym swoich granicznych możliwości tłumienia. Są one zestawione ze sportowymi sprężynami, które jednocześnie gwarantują wysoki komfort także podczas jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach.
Sterownik ustawia optymalną siłę tłumienia dla danych warunków jazdy - mogą to być duże siły potrzebne do podparcia karoserii podczas szybkiej jazdy na zakręcie lub hamownia, małe siły tłumienia na dużych nierównościach.
Po raz pierwszy w Audi z podłużnie zamontowanym silnikiem zastosowano w tym modelu studyjnym elektromechaniczny układ kierowniczy. W odróżnieniu od tradycyjnego wspomagania zużywa on energię tylko wtedy, gdy rzeczywiście wykonywane są skręty. W ten sposób, zależnie od warunków, pozwala zaoszczędzić średnio 0,2 litra paliwa na 100 przejechanych kilometrów.
Elektromechaniczny układ kierowniczy umożliwił zastosowanie w studyjnym Audi Sportback concept systemu pomagającego przy parkowaniu i automatycznie wprowadzającego samochód w lukę parkingową.
Audi Sportback concept wyposażono w ceramiczne hamulce na wszystkich kołach, gwarantujące skuteczne hamowanie nawet w najtrudniejszych warunkach. W porównaniu z tradycyjnymi stalowymi tarczami tarcze ceramiczne nie tylko mają czterokrotnie przedłużoną żywotność do 300.000 kilometrów, lecz również zapewniają maksymalną stabilność podczas fadingu. Dodatkowo znacznie mniejsza masa oznacza większy komfort, dynamikę jazdy i mniejsze masy nieresorowane.
W połączeniu z 21-calowymi kołami na przedniej osi zastosowano tarcze ceramiczne o średnicy 380 milimetrów. Starannie zaprojektowana geometria kanałów chłodzących w wentylowanych tarczach gwarantuje ich optymalne chłodzenie. Na przedniej osi za prawidłowy docisk do tarcz odpowiedzialne są 6-tłokowe aluminiowe zaciski o konstrukcji zespolonej.
Przy tym A3 Sportback różni się od modelu wyjściowego nie tylko dodatkowymi drzwiami. Charakteryzuje je sportowa elegancja coupè i wszechstronność samochodu pięciodrzwiowego, najwyższej klasy technologie oraz doskonała, sportowa dynamika jazdy w nowej formie. Jednocześnie jednak model ten oferuje większą przestronność i możliwość adaptacji wnętrza dzięki przedłużonej o 54 milimetry tylnej części nadwozia. Pierwszym seryjnym Sportbackiem marka Audi po raz drugi wprowadziła nowy trend na rynek motoryzacyjny. W latach siedemdziesiątych stworzenie pierwszych modeli Avant stało się fundamentem dla nowej klasy samochodów, które nie charakteryzowały się brakiem polotu typowym dla klasycznych aut kombi. Wyraźne podkreślenie nowoczesnej i dynamicznej stylistyki, wysokiej jakości wyposażenie oraz funkcjonalność od początku były znakiem charakterystycznym każdego Audi Avant.
Po drugie ten model studyjny sygnalizuje także zamiary przedsiębiorstwa, by nie ograniczać wersji Sportback wyłącznie do segmentu samochodów kompaktowych. Jak już pokazało studyjne Audi A1 Sportback - gwiazda Paryskiego Salonu Samochodowego 2008 - marka z czterema pierścieniami wyraźnie rozszerzy ofertę modeli Sportback.Stylistyka
Stylistykę Audi Sportback concept charakteryzuje prawie monolityczna czystość i zdecydowana redukcja linii. Linia dachu, „barków” i progów wyrysowana jest jakby jednym pociągnięciem kreski. Pas okien tego coupe z czworgiem pozbawionych ramy drzwi jest zdecydowanie płaski. Błotniki o miękkich kształtach nad 21-calowymi kołami z 10 ramionami podkreślają precyzję ukształtowania płaszczyzn nadwozia.Element stylistyczny znany z dwudrzwiowego coupe Audi A5 jest tutaj jeszcze bardziej zaakcentowany: wyraźnie poziomo poprowadzona płaszczyzna „barków” wzmacnia orientację bryły samochodu w kierunku drogi. Wrażenie to podkreślają dodatkowo szerokie i płaskie diodowe światła z przodu i z tyłu. Forma lusterek zewnętrznych, które sprawiają wrażenie delikatnych, inspirowana jest zagiętymi w górę końcówkami skrzydeł nowoczesnych odrzutowców.Osłona chłodnicy w tym modelu studyjnym stanowi nową interpretację znanej już Singleframe. Rezygnacja z pionowych poprzeczek oraz niewielka wysokość całkowita podkreślają sportowe proporcje przodu auta. W oczy rzuca się także zmieniony kontur zewnętrzny osłony, zaprezentowany już w A1 Sportback Showcar. Spłaszczone górne narożniki obniżają optyczny punkt ciężkości i nadają przodowi charakterystyczny wygląd.Aerodynamicznie ukształtowane wloty powietrza poniżej reflektorów działają jak sterowniki powietrza, które kierują potrzebny do chłodzenia strumień dokładnie do kanału dolotowego. Pod względem stylistycznym akcentują one szerokość nadwozia. Także z tyłu to auto studyjne przypomina A5 Coupè. Wysoko umieszczone zakończenie tylnej pokrywy pozwoliło na uzyskanie wyjątkowo czystej płaszczyzny pod tylnymi światłami.Nisko usytuowana krawędź obrysowa i charakterystyczne poziome prowadzenie linii podkreślają szerokość, a tym samym sportowy charakter Audi Sportback concept. Cztery rury wydechowe zintegrowane z karoserią i deflektor strumienia powietrza jako wkład dyfuzora są cytatami z typowego samochodu sportowego.Wnętrze jest uporządkowane, prawie purystyczne, a jednocześnie eleganckie - duży szklany dach podkreśla wewnętrzną wysokość i przestronność. W skierowanym w stronę kierowcy kokpicie umieszczono dysze wylotów powietrza, panel z włącznikami i wysuwany monitor MMI, połączone delikatnym aluminiowym elementem.Podobnie jak na zewnątrz, także we wnętrzu wyraźnie zaznaczone są poziome linie i duże płaszczyzny. Szczególnie widać to w szerokiej konsoli środkowej. Rozciąga się ona od tablicy rozdzielczej aż do tyłu kabiny i jest funkcjonalna pod każdym względem.
Płaski ekran systemu MMI w modelu studyjnym oparty jest na wysuwanym wsporniku. Po włączeniu zapłonu wysuwa się najpierw poziomo z zagłębienia powyżej głównej kratki wentylacji, a następnie eleganckim łukiem ustawia się w pozycji pionowej, umożliwiającej wygodne odczytywanie.Wysoką jakość materiałów i wykończenia we wnętrzu Audi Sportback concept można nie tylko zauważyć, ale również poczuć dotykiem. Praktycznie całe wnętrze pokryte jest skórą: od elementów podsufitki, tablicy rozdzielczej i drzwi po kompletną tapicerkę siedzeń i wykładzinę bagażnika. Szwy łączące skórę podkreślają język formy tego samochodu. Duże płaszczyzny drewnianych listew dekoracyjnych na tablicy rozdzielczej, konsoli środkowej i drzwiach wykonane są z równoległowarstwowego drewna dębowego z widocznym delikatnym poziomym wzorem ciemnych i jasnych linii.Powierzchnie MMI pokryte czarnym lakierem o wysokim połysku i szczotkowanym aluminium wzmacniają wyjątkową ekskluzywność wnętrza. Miłość do detali widać nawet w klamkach drzwi: ich kształt prawie idealnie cytuje kontur małych tylnych okien bocznych. Wnętrze i wygląd zewnętrzny pod względem formy stanowią jedną, nierozłączną całość.
Cztery siedzenia są wyprofilowane w sposób charakterystyczny dla aut sportowych. Stebnowana w kratkę skóra nawiązuje do klasycznej tradycji GT. Szerokość na wysokości ramion, przestrzeń nad głowami i wokół nóg spełniają wymagania stawiane samochodom klasy wyższej przeznaczonym do długich podróży. Bagażnik ma pojemność 500 litrów i wykończony jest wysokiej jakości materiałami.
Napęd
Jako jednostkę napędową idealnie pasującą do studyjnego Audi Sportback concept konstruktorzy z Audi wybrali najczystszego diesla na świecie. Sześciocylindrowy silnik wysokoprężny 3.0 TDI clean diesel wyposażony jest w system skutecznie redukujący emisję tlenków azotu. Inżynierowie z działu konstrukcji silników wysokoprężnych w Audi połączyli najnowszą generację TDI z całym szeregiem innowacyjnych rozwiązań: piezoelektryczny system Common-Rail wtryskujący paliwo pod ciśnieniem 2.000 bar, układ recyrkulacji spalin o wysokiej efektywności oraz zoptymalizowane turbodoładowanie pozwoliły na znaczne obniżenie emisji przez sam silnik. Interesującą nowością są zastosowane po raz pierwszy na świecie czujniki komory spalania, które pozwalają na jeszcze precyzyjniejsze sterowanie procesami spalania w silniku. To kolejna innowacja wprowadzona przez Audi.
Ten supernowoczesny silnik wysokoprężny najnowszej generacji TDI stał się najczystszym silnikiem także dzięki systemowi oczyszczania spalin. Redukuje on emisję tlenków azotu nawet o 90 procent, wykorzystując do tego AdBlue - dodatek na bazie wodnej ulegający biodegradacji. System oczyszczania spalin składa się z katalizatora, modułu dozowania, zbiornika AdBlue, ogrzewanych przewodów oraz dużej liczby czujników. Uzupełnieniem systemu jest dodatkowy katalizator oksydacyjny oraz skuteczny, regulowany filtr cząstek stałych.
Dzięki minimalnym emisjom te nowoczesne silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem mogą być stosowane w każdym kraju świata, nawet w Kalifornii, w której obowiązują najsurowsze na świecie normy emisji spalin. W porównaniu ze średnią powszechnych w USA silników benzynowych ten TDI zużywa nawet o 40 procent mniej paliwa a tym samym bardziej niż jakikolwiek inny współczesny rodzaj napędu przyczynia się do redukcji zużycia paliw kopalnych. Od 2009 roku silnik ten będzie oferowany przez Audi w USA i Europie.
Podobnie jak w amerykańskiej wersji Audi Q7, także w Audi Sportback concept silnik 3.0 TDI V6 uzyskuje moc 165 kW (225 KM) i moment obrotowy 550 Nm. Siły są przenoszone przez najnowocześniejszą przekładnię stworzoną przez Audi: nową, 7-biegową S tronic. Stały napęd na wszystkie koła quattro gwarantuje, że moment obrotowy tego mocnego TDI w każdych warunkach będzie optymalnie zamieniany na trakcję i dynamikę jazdy.
Ważący zaledwie około 1.800 kilogramów i mogący pochwalić się wartością cw 0,30 coupè przyspiesza od 0 do 100 km/h w niecałe siedem sekund i osiąga maksymalną prędkość 245 km/h.
Średnie zużycie paliwa przez Audi Sportback concept według normy ECE wynosi tylko 5,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, emisja dwutlenku węgla to zaledwie 156 g/km. Te niezwykle niskie wartości jak na samochód klasy wyższej są rezultatem wielu rozwiązań optymalizujących efektywność. Na przykład elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego pracuje tylko wtedy, gdy kierowca zmienia kierunek jazdy. Podczas jazdy na wprost nie zużywa żadnej energii.
Silnik TDI został wyposażony w innowacyjny system regulacji temperatury. W fazie rozgrzewania część układu chłodzenia zostaje wyłączona. To także poprawia efektywność, gdyż silnik szybciej rozgrzewa się. W praktyce oszczędności są znaczne, ponieważ zasadniczo większość jazd odbywa się na krótkich odcinkach. Także pompa paliwa sterowana jest w zależności od zapotrzebowania i dzięki temu zużywa mniej energii.
7-biegowy S tronic, przekładnia o dużej sprawności i z szerokim rozstawem przełożenia, został po raz pierwszy wyposażony w ogrzewanie oleju przekładniowego, które umożliwia znacznie wcześniejsze rozpoczęcie pracy przy temperaturach redukujących tarcie.
Podczas jazdy w trybie hamowania silnikiem Audi Sportback concept - podobnie jak już seryjne samochody Audi A4 i Audi Q5 - odzyskuje energię. W ten sposób podnosi się wydajność alternatora, a akumulator jest doładowywany. Ta odzyskana prawie za darmo energia w razie potrzeby jest przekazywana do sieci elektrycznej samochodu. Automatyczny system Start/Stop wyłącza silnik TDI, gdy samochód stoi np.: na czerwonym świetle.
Podczas jazdy opony zoptymalizowane pod względem oporów toczenia zapewniają wyczuwalną redukcję zużycia paliwa bez negatywnego wpływu na osiągi samochodu.
Dynamika jazdy
Podstawowa architektura oraz liczne komponenty zawieszenia w studyjnym Audi Sportback concept zostały przejęte z najnowszej i cieszącej się największą popularnością rodziny modeli Audi: z dynamicznych serii A4/ A5. To nowoczesne zawieszenie także tutaj wytycza nowe standardy - łączy precyzję i dynamikę z doskonałą stabilnością i suwerennością. Zawieszenia kół, układ kierowniczy, koła i hamulce nastawione są na najwyższe osiągi. Liczne aluminiowe komponenty zmniejszają masy nieresorowane.
Nowa pięciowahaczowa oś przednia wnosi duży wkład w dynamiczny charakter tego auta. Po przesunięciu mechanizmu różnicowego do przodu, a sprzęgła do tyłu inżynierowie wysunęli oś o 154 milimetry do przodu. Pozwoliło to na zoptymalizowanie rozkładu mas między przednią, a tylną osią.
Przednia oś składa się z pięciu wahaczy na każde koło. Wahacz nośny i prowadzący tworzą dolną płaszczyznę, dwa wahacze prowadzące - górną. Piąty wahacz - drążek kierowniczy - łączy przekładnię kierowniczą ze zwrotnicą. Wszystkie wahacze to aluminiowe elementy odkuwane, co redukuje masy nieresorowane i pozwala na uzyskanie nadzwyczaj precyzyjnego prowadzenia kół i bardzo bezpiecznego zachowania się podczas wypadku. Także stabilizator wykonany z rury o wysokiej wytrzymałości wpływa na redukcję masy. Kręgosłupem osi tylnej jest odporny na skręcanie wspornik osi.
Aby połączyć sportowe właściwości jezdne z wysokim komfortem, należy możliwie jak najbardziej zmniejszyć masy nieresorowane. Tę zasadę Audi zachowuje przy wszystkich elementach tylnej osi. Leżące na górze wahacze poprzeczne i drążki zbieżności odkuto z aluminium. Wysoka sztywność tych elementów gwarantuje, że podczas działania sił dynamicznych na koła ich pochylenie i zbieżność zmieniają się tylko minimalnie.
Tak zwane amortyzatory CDC (CDC = continuous damping control), podobne do tych jakie Audi montuje już w luksusowym SUV-ie Q7 ze sprężynami powietrznymi, są hydraulicznymi dwururowymi amortyzatorami gazowymi, które posiadają dodatkowy zawór zewnętrzny wraz z rurą łączącą. Ich sposób działania może być bezstopniowo regulowany.
Elektromagnetycznie sterowany zawór proporcjonalny zarządza przepływem płynu hydraulicznego między wewnętrznym i zewnętrznym cylindrem amortyzatora. Mały przekrój przepływu powoduje twardą, a duży miękką charakterystykę tłumienia.
W ramach trybu, który kierowca wybiera przez Audi drive select, komputer sterujący pracuje z adaptacyjną charakterystyką tłumienia. Dopasowuje się on do stylu jazdy kierowcy i warunków drogowych. Także z poziomu trybu komfortowego, jeśli jest to potrzebne, amortyzatory błyskawicznie przełączają się na „twardą” charakterystykę pracy, nie osiągają jednak przy tym swoich granicznych możliwości tłumienia. Są one zestawione ze sportowymi sprężynami, które jednocześnie gwarantują wysoki komfort także podczas jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach.
Sterownik ustawia optymalną siłę tłumienia dla danych warunków jazdy - mogą to być duże siły potrzebne do podparcia karoserii podczas szybkiej jazdy na zakręcie lub hamownia, małe siły tłumienia na dużych nierównościach.
Po raz pierwszy w Audi z podłużnie zamontowanym silnikiem zastosowano w tym modelu studyjnym elektromechaniczny układ kierowniczy. W odróżnieniu od tradycyjnego wspomagania zużywa on energię tylko wtedy, gdy rzeczywiście wykonywane są skręty. W ten sposób, zależnie od warunków, pozwala zaoszczędzić średnio 0,2 litra paliwa na 100 przejechanych kilometrów.
Elektromechaniczny układ kierowniczy umożliwił zastosowanie w studyjnym Audi Sportback concept systemu pomagającego przy parkowaniu i automatycznie wprowadzającego samochód w lukę parkingową.
Audi Sportback concept wyposażono w ceramiczne hamulce na wszystkich kołach, gwarantujące skuteczne hamowanie nawet w najtrudniejszych warunkach. W porównaniu z tradycyjnymi stalowymi tarczami tarcze ceramiczne nie tylko mają czterokrotnie przedłużoną żywotność do 300.000 kilometrów, lecz również zapewniają maksymalną stabilność podczas fadingu. Dodatkowo znacznie mniejsza masa oznacza większy komfort, dynamikę jazdy i mniejsze masy nieresorowane.
W połączeniu z 21-calowymi kołami na przedniej osi zastosowano tarcze ceramiczne o średnicy 380 milimetrów. Starannie zaprojektowana geometria kanałów chłodzących w wentylowanych tarczach gwarantuje ich optymalne chłodzenie. Na przedniej osi za prawidłowy docisk do tarcz odpowiedzialne są 6-tłokowe aluminiowe zaciski o konstrukcji zespolonej.
źródło: Audi
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
2
Komentarze do:
Audi A7 Sportback Concept - oficjalna prezentacja
Podobne: Audi A7 Sportback Concept - oficjalna prezentacja
Audi A7 Concept - jazda testowa na video »
Audi A7 - prototyp Sportback Concept debiutuje w Detroit »
Audi A7 - oficjalne zdjęcia i video! »
Audi A7 - concept w Detroit »
Podobne galerie: Audi A7 Sportback Concept - oficjalna prezentacja
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Audi
Galerie zdjęć
Newsletter