Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test
Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test

Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test

2015-08-12 - P. Mokwiński     Tagi: Audi, Audi Q3, Crossover, Test
Q3 wzbudza sporo kontrowersji. Z jednej strony chce być nierzucającym się w oczy crossoverem z metką premium, a z drugiej w odpowiednich połączeniach kolorystycznych i sportowych pakietach, emanuje mocą  i dynamicznym charakterem. Jak widać, taka recepta na kompaktowy, uniwersalny pojazd ma swoje odzwierciedlenie na rynku.
Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz testAudi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test
Zaraz po większym Q5, ten model jest najchętniej kupowanym SUV-em niemieckiego koncernu w Europie. Aby dodatkowo wzmocnić jego konkurencyjność względem właśnie debiutującego na rynku BMW X1 i Mercedesa GLA, pod koniec zeszłego roku zdecydowano się przeprowadzić kosmetyczną modernizację.
Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz testAudi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test
Gabaryty nadwozia pozostały bez zmian. Kompaktowe Audi mierzy 439 centymetrów długości, 183 szerokości i 153 wysokości. W standardzie stoi na 17-calowych obręczach ze stopów lekkich, ale widoczny na zdjęciach samochód wyposażono w opcjonalne felgi o średnicy aż 20 cali z oponami w rozmiarze 255/35. Na podobnych spotkacie znacznie większe Infiniti QX70 w topowej specyfikacji, czy flagowe Q7.
Do tego nie zapomniano o atrakcyjnych dodatkach. Potężnych rozmiarów grill otoczono srebrną obwódką, przyciemniono boczne szyby, a do klapy bagażnika przytwierdzono wydatną lotkę. Całość uzupełnia niebieski, bardzo charakterystyczny lakier i LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej otaczającej biksenonowe projektory.
Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz testAudi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test
Wartość finalną auta określa głównie ilość dodatkowych elektronicznych gadżetów i skórzanych przeszyć. W tym przypadku w konfiguratorze zaznaczono niemal wszystko, przez co cena sięgnęła ponad 230 tysięcy złotych. Kabinę rozjaśnia panoramiczne okno dachowe z możliwością otwierania przedniej części, a także szereg srebrnych wykończeń. Brakuje tylko aluminiowej podstopnicy i nakładek na pedały.
Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz testAudi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test
Opcjonalne fotele pokryto skórą i alcantarą, a ich wyprofilowanie sprawdzi się zarówno podczas dynamicznej, jak i leniwej jazdy. Elektroniczna regulacja w kilku płaszczyznach przyspiesza ustawienie optymalnej pozycji za kierownicą. Siedzisko umieszczono dość wysoko, dzięki czemu widoczność w każdym kierunku nie pozostawia wiele do życzenia.
Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz testAudi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test
Ciekawostkę stanowi rozmiar lusterek bocznych. Obecny trend zmierza w stronę ich zmniejszania, a w tym przypadku pozostawiono naprawdę spore lustra. Jakość tworzyw zastosowanych w kabinie to nieco wyższy poziom, niż w Mercedesie GLA. Mimo dłuższego od konkurentów stażu na rynku, Audi wciąż trzyma fotel lidera. Zagrożenie stanowi druga generacja X1, która we wrześniu pojawi się w polskich salonach.
Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz testAudi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test
Szybko upływający czas widać natomiast po projekcie deski rozdzielczej. Pośród całej gamy modelowej niemieckiego koncernu, wystrój kokpitu Q3 jest zdecydowanie najstarszy. Korzystnie wpływa to jednak na ergonomię. Dostęp do wszelkich przełączników nie sprawia trudności, a obsługa pokładowego systemu multimedialnego jest dziecinnie prosta. Nie przekonuje za to grafika ekranu. Przydałby się wyświetlacz o wyższej rozdzielczości i lepiej odzwierciedlająca szczegóły kamera cofania. Miejsca w dwóch rzędach wystarczy dla czterech rosłych osób. Bagażnik o pojemności 460 litrów ma foremny kształt, a po złożeniu oparcia asymetrycznej kanapy zwiększa swe możliwości przewozowe do 1365 litrów.
Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz testAudi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test
Jeśli 150-konne 1,4 TFSI jest dla Ciebie za słabe, a sportowa odmiana RS (340 KM) zbyt bezkompromisowa, warto zdecydować się na najmocniejszy wariant pośredni. 2,0 TFSI generuje aż 220 koni mechanicznych i 350 Nm dostępnych w przedziale 1500-4400 obr./min. Dzięki stałemu napędowi na obie osie, utrata przyczepności praktycznie nie występuje, a sprint do setki trwa zaledwie 6,4 sekundy. Audi sprzężone z 7-stopniowym S-Tronickiem rozpędza się do 233 km/h i cechuje dobrą elastycznością. Mocy nie brakuje w żadnym zakresie prędkości obrotowej nawet z kompletem pasażerów na pokładzie. Wskazówka analogowego prędkościomierza dostaje zadyszki dopiero po przekroczeniu 150 km/h.
Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz testAudi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test
System Drive Select umożliwia dopasowanie charakteru zespołu napędowego do indywidualnych preferencji kierowcy. W trybie komfortowym i ekonomicznym reakcja na wciskanie pedału gazu jest nieco spowolniona, a układ kierowniczy stosunkowo mocno wspomagany. Sytuacja ulega diametralnej zmianie pod wybraniu modułu sportowego. Wówczas w Q3 budzą się do życia uśpione wcześniej pokłady rezerwowej energii, a zawieszenie odczuwalnie się usztywnia. Dwusprzęgłowy automat dociąga czerwoną wskazówkę obrotomierza do czerwonej skali na każdym biegu, a w 64-litrowym baku znacznie szybciej ubywa paliwa. 1640-kilogramowe auto potrzebuje w mieście około 10-14 litrów benzyny, natomiast w spokojnie pokonywanej trasie bez trudu zejdziemy do 7,5 litra. Wyniki zależą wyłącznie od ciężaru prawej stopy.
Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz testAudi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test
Za podstawowy wariant Q3 trzeba zapłacić 123 tysiące złotych. Dobrze wyposażony egzemplarz z mocnym silnikiem 2,0 TFSI lub 184-konnym TDI przekroczy wartość 200 tysięcy. Topowa specyfikacja widoczna na zdjęciach to koszt około 240 tysięcy. Sporo, ale możliwości segmentu crossoverów mają obecnie największy potencjał rozwoju. Stąd też spodziewany debiut Q6 i Q8 w najbliższych latach, a także małego, typowo miejskiego crossovera będącego odpowiedzią na Mini Countrymena.
Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz testAudi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test
Podstawowe dane techniczne:
Audi Q3 2,0 TFSI S-Tronic
Silnik: 1984 cm3
Moc: 220 KM w przedziale 4500-6200 obr./min
Moment obrotowy:  350 Nm w przedziale 1500-4400 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4392/1831/1590 mm
Rozstaw osi: 2603 mm
Masa własna: 1640 kg
Średnia emisja CO2: 152 g/km
Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz testAudi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test
Osiągi:
0-100 km/h: 6,4 sekund
Prędkość maksymalna: 233 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 7,9 (10,3 w teście)
Trasa: 5,8 (7,5 w teście)
Cykl mieszany: 6,6 (8,8 w teście)



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Audi Q3 2.0 TFSI S-Tronic - Stonowana krzykliwość - nasz test