Portal V10 » Prezentacje / testy » Audi RS3 - Kompaktowy siłacz - nasz test

Audi RS3 - Kompaktowy siłacz - nasz test
Kompakt z osiągami Lamborghini Diablo lub Ferrari F40? To nowa rzeczywistość kreowana przez inżynierów Audi. RS3 jest najszybszym kompaktem na rynku i jednocześnie autem mogącym służyć jako codzienny środek transportu. Fantastyczne osiągi opakowano w praktyczne, 4-drzwiowe nadwozie podrasowane wieloma detalami mającymi podkreślić jego wyjątkowość.
RS3 nie jest nowością w palecie Audi, ale tak szybkie jak obecne wcielenie, nie było jeszcze nigdy. Uwagę na siebie zwraca 19-calowymi obręczami z oponami w rozmiarze 235/35, skromnym dyfuzorem z potężnymi, dwiema niezależnymi końcówkami układu wydechowego, a także dyskretną lotką przytwierdzoną do pokrywy bagażnika oraz dynamicznie narysowanym przednim zderzakiem ze srebrną listwą z napisem quattro. Gabarytami nie odbiega od Toyoty Corolli czy Renault Megane GranCoupe. Niemiecka limuzyna mierzy 448 centymetrów długości, 180 szerokości i 140 wysokości.
Wewnątrz znajdziemy zdecydowanie mniej sportowych wyróżników. Zachowano dotychczasową funkcjonalność, dokładając mocno wyprofilowane fotele z zintegrowanymi zagłówkami, spłaszczoną u dołu i częściową pokrytą zamszem wielofunkcyjną kierownicę, a także aluminiowe nakładki na pedały i logo RS przytwierdzone do dolnej części wieńca i lewarka automatycznej skrzyni biegów. Względem bazowych wersji, nieznacznie zmodernizowano również grafikę ciekłokrystalicznych zegarów o przekątnej 12 cali.
Ich wygląd można dopasować do indywidualnych preferencji, a pośrodku umieścić między innymi wydatny obrotomierz. Wyposażono go w aktywną podziałkę. Gdy silnik jest zimny, czerwone pole zaczyna się przy 5500 ob./min. Po przełączeniu skrzyni w tryb manualny, na cyferblacie pojawia się zielone i żółte pole pomagające zmienić przełożenie w najlepszym momencie. Wygospodarowano też przestrzeń na grafikę ilustrującą przeciążenia i aktualne ciśnienie doładowania.Projekt kokpitu odstaje od aktualnie wprowadzanych na rynek modeli Audi. Wysuwany z deski ekran nie ma dotykowej obsługi, a jego grafika nie jest tak dobra, jak chociażby w nowym A4. Bardzo dobrze przedstawia się natomiast kwestia materiałów wykończeniowych. Tworzywa są miękkie i przyjemne w dotyku, a całość solidnie spasowana. To zdecydowanie wyższy poziom, niż w konkurencyjnym BMW M2, czy Mercedesie CLA 45 AMG. W kategorii dostępnego miejsca wewnątrz, Audi nie ma się czego wstydzić.Kompakty z metką premium zawsze uchodziły za ciasne, choć na dobrze wyprofilowanych fotelach (4220 zł dopłaty) łatwo przyjąć dogodną pozycję. Siedzi się dość nisko, a podparcie tułowia nie pozostawia wiele do życzenia. Zdecydowanie gorzej jest w drugim rzędzie, gdzie zmieszczą się osoby o wzroście do 180-185 centymetrów. Dostęp do kanapy utrudniają niezbyt duże drzwi. Z uwagi na napędy i zaawansowaną konstrukcję, bagażnik w stosunku do A3 sedan jest mniejszy aż o 110 litrów. Inżynierom udało się wygospodarować przyzwoite 315 litrów. Foremność kufra ogranicza kształt bocznych ścian i dość mały otwór załadunkowy.To co najlepsze, kryje się jednak pod maską. Do napędu RS3 oddelegowano 2,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 400 koni mechanicznych. Generuje 480 Nm dostępnych w przedziale 1700-5850 obr./min i współpracuje z automatyczną skrzynią o siedmiu stopniach. 5-cylindrowy motor przykryto 20-zaworową głowicą i zaopatrzono w rasowo brzmiący układ wydechowy. Pełnia jego możliwości uaktywnia się w trybie Dynamic, gdy z dwóch rur dobiega donośny, basowy dźwięk. Jednocześnie, melodia nie jest nachalna, co ułatwia pokonanie długiej trasy.Układ napędowy 1510-kilogramowego Audi wprawia w kompleksy kilkukrotnie droższe maszyny sprzed lat pokroju Ferrari F40, czy Lamborghini Diablo. Niemiecki sedan katapultuje się do setki w 4,1 sekundy. Tchu nie traci także przy wyższych prędkościach. Wskazówka prędkościomierza błyskawicznie wspina się po kolejnych szczeblach. 160 km/h pojawia się na liczniku po niecałych 10, a 200 po 15 sekundach.Auto zachowuje się przy tym stabilnie i nie próbuje wyrwać użytkownikowi kierownicy z rąk. Spora w tym zasługa dobrego rozkładu masy i napędu quattro wykorzystującego sprzęgło wielopłytkowe. 4x4 eliminuje buksowanie kół przy ostrym starcie i gwarantuje dobrą trakcję na mokrej nawierzchni. RS3 wyposażono w bezpośredni układ kierowniczy, co pomaga w szybkiej aklimatyzacji za sterami. Sprawdza się też w szybko pokonywanych zakrętach, gdzie trudno wyprowadzić Audi z równowagi.Szybka jazda owocuje sporym zapotrzebowaniem na paliwo. Częste korzystanie z procedury startu w mieście i dość gwałtowne obchodzenie się ze pedałem akceleratora skutkuje zużyciem na poziomie 23-30 litrów. Wystarczy jednak przestawić komputer w tryb Comfort, by auto schowało pazurki. Wolniej reaguje na mocne dociskanie gazu, ale też staje się wygodniejsze podczas jazdy na nierównych drogach. W spokojnej trasie bez trudu można zejść do 8 litrów na setkę, a na autostradzie do 12.Najszybszy na rynku kompakt jest bardzo wszechstronną konstrukcją. Okazuje się stosunkowo komfortowy na co dzień i jednocześnie potrafi dać mnóstwo radości z jazdy. W stosunku do BMW M2, jest bardziej kompromisowy, co spodoba się kierowcom szukającym praktycznego auta z pazurem. Trzeba się jednak przygotować na spory wydatek. 266 900 kosztuje bazowa wersji z quattro i dwusprzęgłową przekładnią S-Tronic. To początek konfiguracji. By doposażyć auto do specyfikacji widocznej na zdjęciach, należy wysupłać z portfela dodatkowe 100 tysięcy złotych. Drogo? Wspomniane BMW M2 zostało wycenione na blisko 300 tysięcy. O wiele tańszy jest natomiast Mercedes CLA 45 AMG - 226 300 zł.Podstawowe dane techniczne:
Audi RS3 Limousine
Silnik: 2480 cm3
Moc: 400 KM przy 5850 obr./min
Moment obrotowy: 480 Nm w przedziale 1700-5850 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 5, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4479/1802/1399 mm
Rozstaw osi: 2631 mm
Masa własna: 1510 kg
Średnia emisja CO2: 191 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 4,1 sekundy
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 11,4 (15,8 w teście)
Trasa: 6,6 (9,4 w teście)
Cykl mieszany: 8,4 (13,5 w teście)
Audi RS3 Limousine
Silnik: 2480 cm3
Moc: 400 KM przy 5850 obr./min
Moment obrotowy: 480 Nm w przedziale 1700-5850 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 5, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4479/1802/1399 mm
Rozstaw osi: 2631 mm
Masa własna: 1510 kg
Średnia emisja CO2: 191 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 4,1 sekundy
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 11,4 (15,8 w teście)
Trasa: 6,6 (9,4 w teście)
Cykl mieszany: 8,4 (13,5 w teście)
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Audi RS3 - Kompaktowy siłacz - nasz test
Podobne: Audi RS3 - Kompaktowy siłacz - nasz test




Podobne galerie: Audi RS3 - Kompaktowy siłacz - nasz test



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit Audi
Newsletter
Galerie zdjęć