Portal V10 » Aktualności » Audi S5 już w sprzedaży w Polsce
Audi S5 już w sprzedaży w Polsce
2007-08-12 - R. Branson Tagi:
Audi S5, stanowiące jeszcze bardziej sportowy odpowiednik produkowanego w Niemczech A5, jest do kupienia na polskim rynku w cenie od 265 615 zł. Samochód jest dostępny z silnikiem 4.2, który współpracuje z sześciostopniową przekładną manualną.
Wyżej wspomniana jednostka napędowa oferuje moc maksymalną 260 kW (354 KM) przy 7000 o/m. Maksymalny moment obrotowy o wartości 440Nm występuje już od 3500 o/m. Za ważniejsze należy uznać to, że aż 85% tego dużego momentu obrotowego jest do dyspozycji już od 2000 o/m. Podczas przyspieszania wskazówka licznika osiąga 100 km/h już po 5,1 sekundy od startu, a po 19,1 sekundy Audi S5 pędzi już z prędkością 200 km/h. Tylko z przyczyn formalnych prędkość maksymalna jest ograniczana elektronicznie do 250 km/h. Ten dysponujący pojemnością skokową 4163 cm3 silnik V8 należy również do rodziny nowoczesnych silników widlastych Audi, w skład której wchodzą jednostki napędowe o sześciu, ośmiu i dziesięciu cylindrach. Wszystkie charakteryzują się 90-stopniowym kątem rozwidlenia cylindrów i 90-milimetrowym odstępem osi cylindrów. Bezobsługowy, dwustopniowy łańcuchowy napęd rozrządu, który napędza cztery wałki rozrządu, umieszczony został na tylnej stronie silnika, w sposób nie zajmujący wiele miejsca. Blok cylindrów jest odlany ze stopu aluminiowo-krzemowego, a tłoki i pierścienie tłokowe poprowadzono po twardych kryształkach krzemu gładzi cylindrów. Osadzane oddzielnie tuleje cylindrowe nie są tu potrzebne, co pozwala na zmniejszenie wymiarów i odpowiednią redukcję ciężaru kadłuba. Modyfikacje miski olejowej i pompy oleju zapewniają niezawodne dostarczanie oleju do systemu smarowania silnika także podczas dużych przyspieszeń poprzecznych.
Silnik V8 zasysa powietrze przez nowoskonstruowany dwustopniowy kolektor ssący z magnezu. Silniki elektryczne, za pośrednictwem przestawianych klap, sterują zmianą długości kanału dolotowego i zawirowaniem powietrza, a więc ruchem zasysanego ładunku. Nagrodą są wysoki moment obrotowy i efektywne spalanie.Naturalnie, swoją nadzwyczajną gotowość oddawania mocy silnik V8 zawdzięcza również nowatorskiej technologii wtrysku bezpośredniego FSI z wysokim stopniem sprężania i optymalnym przygotowaniem mieszanki paliwowo-powietrznej. Dwie pompy wysokiego ciśnienia, napędzane przez wałki rozrządu zaworów ssących, tłoczą paliwo do dwóch połączonych ze sobą zasobników ciśnienia ze stali szlachetnej i dalej do wtryskiwaczy. Całością wydarzeń zarządza jeden z najnowocześniejszych i najszybszych komputerów sterujących pracą silnika na świecie (Motronic MED 9.1.1).
Dzięki technologii FSI średnie zużycie paliwa wynosi tylko 12,4 litra, mimo ogromnego potencjału mocy. W wykonanym z bardzo trwałego materiału układzie wydechowym, zintegrowane zostały katalizatory zamontowane blisko silnika, a konstrukcja kolektorów wydechowych z izolującym płaszczem powietrznym między blaszanymi ściankami pomaga, aby układ oczyszczania spalin jak najszybciej osiągnął optymalną temperaturę pracy i dzięki temu lepszą skuteczność działania. Oba tłumiki końcowe o pojemności 14 litrów każdy, zostały tak opracowane, że z podwójnych końcówek rur wydechowych z lewej i z prawej strony wypływa tylko najlepiej zmodulowany, przyjemny dźwięk - mocny, sportowy podczas dodawania gazu, w pozostałych sytuacjach umiarkowany.
Za przeniesienie napędu odpowiada 6-biegowa przekładnia manualna. Bardzo krótkie i precyzyjne ruchy mechanizmu przełączania powodują, że każda zmiana biegów staje się przyjemnością. W tej nowej generacji skrzyni przekładniowej, dwumasowe koło zamachowe z bezazbestowym, jednotarczowym sprzęgłem suchym, stanowi integralną część składową obudowy skrzyni biegów. Podobnie jak w Audi A5, również w modelu S5 mechanizm różnicowy i półosie napędowe zostały przełożone przed sprzęgło. Korzyści: ponadprzeciętnie duża odległość osi, mniejszy zwis przedni, dobre rozłożenie mas i (w połączeniu z nowo skonstruowanym podwoziem Audi S5) właściwości jezdne, które stanowią nowy wymiar dynamiki jazdy i precyzji kierowania.
Za perfekcyjną trakcję odpowiedzialny jest oczywiście permanentny napęd na cztery koła quattro ze zmiennym rozdziałem momentu napędowego i z podstawowym rozdziałem w stosunku 40 do 60 procent na korzyść osi tylnej. Ten asymetryczno-dynamiczny system dopasowuje się w ciągu ułamków sekund do aktualnych warunków jazdy. Zapewnia on przez cały czas perfekcyjny rozdział momentu napędowego i w każdej chwili gwarantuje niezawodną i, mimo sportowej żwawości, maksymalnie bezpieczną samosterowność.
Specjalnie opracowane podwozie sportowe S wspiera dynamiczne właściwości jezdne dzięki swej konstrukcji. Sprężyny i amortyzatory posiadają sztywną charakterystykę dla zapewnienia bezpośredniego i precyzyjnego kontaktu z jezdnią, a dodatkowy wspornik usztywnia solidny przód samochodu w ekstremalnych przypadkach obciążeń.
Mimo to, również S5 oferuje ten komfort toczenia i resorowania, który czyni z niego pierwszorzędny samochód do podróży na długich trasach. Wykonana jako konstrukcja lekka, pięciowahaczowa oś przednia jest przykręcona do karoserii za pomocą sztywnej ramy, a oś tylna z wahaczami trapezowymi jest prowadzona za pośrednictwem elastycznych wsporników kół.
Wysokowydajny, 17-calowy układ hamulcowy, rozpoznawalny po lakierowanych na czarno przednich zaciskach hamulcowych z napisem S5, cały czas troszczy się o precyzyjne hamowanie. Kierowca Audi S5 ma do dyspozycji system stabilizacji toru jazdy ESP ze wszystkimi funkcjami, jak ABS, regulacja przeciwpoślizgowa ASR, elektroniczny rozdział siły hamowania EBV albo elektroniczna blokada hamulcowa mechanizmu różnicowego EDS. Również tutaj system ESP może być dwustopniowo wyłączany, gdy tylko kierowca zechce wypróbować potencjał swojego Audi S5 na odpowiedniej drodze.
Wyżej wspomniana jednostka napędowa oferuje moc maksymalną 260 kW (354 KM) przy 7000 o/m. Maksymalny moment obrotowy o wartości 440Nm występuje już od 3500 o/m. Za ważniejsze należy uznać to, że aż 85% tego dużego momentu obrotowego jest do dyspozycji już od 2000 o/m. Podczas przyspieszania wskazówka licznika osiąga 100 km/h już po 5,1 sekundy od startu, a po 19,1 sekundy Audi S5 pędzi już z prędkością 200 km/h. Tylko z przyczyn formalnych prędkość maksymalna jest ograniczana elektronicznie do 250 km/h. Ten dysponujący pojemnością skokową 4163 cm3 silnik V8 należy również do rodziny nowoczesnych silników widlastych Audi, w skład której wchodzą jednostki napędowe o sześciu, ośmiu i dziesięciu cylindrach. Wszystkie charakteryzują się 90-stopniowym kątem rozwidlenia cylindrów i 90-milimetrowym odstępem osi cylindrów. Bezobsługowy, dwustopniowy łańcuchowy napęd rozrządu, który napędza cztery wałki rozrządu, umieszczony został na tylnej stronie silnika, w sposób nie zajmujący wiele miejsca. Blok cylindrów jest odlany ze stopu aluminiowo-krzemowego, a tłoki i pierścienie tłokowe poprowadzono po twardych kryształkach krzemu gładzi cylindrów. Osadzane oddzielnie tuleje cylindrowe nie są tu potrzebne, co pozwala na zmniejszenie wymiarów i odpowiednią redukcję ciężaru kadłuba. Modyfikacje miski olejowej i pompy oleju zapewniają niezawodne dostarczanie oleju do systemu smarowania silnika także podczas dużych przyspieszeń poprzecznych.
Dzięki technologii FSI średnie zużycie paliwa wynosi tylko 12,4 litra, mimo ogromnego potencjału mocy. W wykonanym z bardzo trwałego materiału układzie wydechowym, zintegrowane zostały katalizatory zamontowane blisko silnika, a konstrukcja kolektorów wydechowych z izolującym płaszczem powietrznym między blaszanymi ściankami pomaga, aby układ oczyszczania spalin jak najszybciej osiągnął optymalną temperaturę pracy i dzięki temu lepszą skuteczność działania. Oba tłumiki końcowe o pojemności 14 litrów każdy, zostały tak opracowane, że z podwójnych końcówek rur wydechowych z lewej i z prawej strony wypływa tylko najlepiej zmodulowany, przyjemny dźwięk - mocny, sportowy podczas dodawania gazu, w pozostałych sytuacjach umiarkowany.
Za przeniesienie napędu odpowiada 6-biegowa przekładnia manualna. Bardzo krótkie i precyzyjne ruchy mechanizmu przełączania powodują, że każda zmiana biegów staje się przyjemnością. W tej nowej generacji skrzyni przekładniowej, dwumasowe koło zamachowe z bezazbestowym, jednotarczowym sprzęgłem suchym, stanowi integralną część składową obudowy skrzyni biegów. Podobnie jak w Audi A5, również w modelu S5 mechanizm różnicowy i półosie napędowe zostały przełożone przed sprzęgło. Korzyści: ponadprzeciętnie duża odległość osi, mniejszy zwis przedni, dobre rozłożenie mas i (w połączeniu z nowo skonstruowanym podwoziem Audi S5) właściwości jezdne, które stanowią nowy wymiar dynamiki jazdy i precyzji kierowania.
Za perfekcyjną trakcję odpowiedzialny jest oczywiście permanentny napęd na cztery koła quattro ze zmiennym rozdziałem momentu napędowego i z podstawowym rozdziałem w stosunku 40 do 60 procent na korzyść osi tylnej. Ten asymetryczno-dynamiczny system dopasowuje się w ciągu ułamków sekund do aktualnych warunków jazdy. Zapewnia on przez cały czas perfekcyjny rozdział momentu napędowego i w każdej chwili gwarantuje niezawodną i, mimo sportowej żwawości, maksymalnie bezpieczną samosterowność.
Specjalnie opracowane podwozie sportowe S wspiera dynamiczne właściwości jezdne dzięki swej konstrukcji. Sprężyny i amortyzatory posiadają sztywną charakterystykę dla zapewnienia bezpośredniego i precyzyjnego kontaktu z jezdnią, a dodatkowy wspornik usztywnia solidny przód samochodu w ekstremalnych przypadkach obciążeń.
Mimo to, również S5 oferuje ten komfort toczenia i resorowania, który czyni z niego pierwszorzędny samochód do podróży na długich trasach. Wykonana jako konstrukcja lekka, pięciowahaczowa oś przednia jest przykręcona do karoserii za pomocą sztywnej ramy, a oś tylna z wahaczami trapezowymi jest prowadzona za pośrednictwem elastycznych wsporników kół.
Wysokowydajny, 17-calowy układ hamulcowy, rozpoznawalny po lakierowanych na czarno przednich zaciskach hamulcowych z napisem S5, cały czas troszczy się o precyzyjne hamowanie. Kierowca Audi S5 ma do dyspozycji system stabilizacji toru jazdy ESP ze wszystkimi funkcjami, jak ABS, regulacja przeciwpoślizgowa ASR, elektroniczny rozdział siły hamowania EBV albo elektroniczna blokada hamulcowa mechanizmu różnicowego EDS. Również tutaj system ESP może być dwustopniowo wyłączany, gdy tylko kierowca zechce wypróbować potencjał swojego Audi S5 na odpowiedniej drodze.
źródło: Kulczyk Tradex
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Audi S5 już w sprzedaży w Polsce
Newsletter
Galerie zdjęć