Portal V10  »  Aktualności  »  BMW serii 3 - sześć generacji od 1975 roku do dziś
BMW serii 3 E21

BMW serii 3 - sześć generacji od 1975 roku do dziś

2011-03-31 - A. Miklewska     Tagi: BMW, BMW M3, BMW serii 3, BMW serii 3 Cabrio
W 1975 roku rozpoczęła się historia BMW serii 3 i jak na razie nie widać jej końca. Niemiecka firma wyprodukowała jak na razie pięć generacji serii 3 i sprzedała na całym świecie ponad 12 milionów egzemplarzy. Pomimo, że na przestrzeni lat wygląd auta zmieniał się, seria 3 zawsze zachowywała podstawowe cechy: kompaktowy wygląd, napęd na tylna oś, sportowe właściwości jezdne i mocny silnik. Początkowo BMW serii 3 produkowane było jako dwudrzwiowe coupe, jednak przez lata powstały nowe warianty: sedan, kombi, coupe, cabrio, a nawet trzydrzwiowy hatchback.
BMW serii 3 2011 - promocyjne video
1975: Pierwsza generacja - E21

Model ten dostępny był jedynie w wersji dwudrzwiowej. E21 był to samochód kompaktowy, który miał: 4.355 mm długości, 1.610 mm szerokości i 1.380 mm wysokości. Było to pierwsze BMW wyposażone w środkową konsolę nachyloną w kierunku kierowcy. Szczegół ten stał się charakterystyczny dla BMW na przestrzeni lat. Pierwsza seria 3 dostępna była z kolumnami McPhersona z przodu. Początkowo E21 napędzany był czterocylindrowymi silnikami o pojemności 1.573, 1.766 i 1.990 ccm. Modele te zostały oznaczone kolejno jako 316, 318, 320 i 320i (model z 2,0-litrowym silnikiem z wtryskiem paliwa). Co ciekawe, modele 316 i 318 miały pojedyncze reflektory, a 320 i 320i miały z każdej strony po dwa światła.
W 1977 roku BMW zaprezentowało pierwszy sześciocylindrowy silnik. Zamontowano go w modelu 323i, był to najmocniejszy silnik w gamie samochodów BMW serii 3. Miał 143 KM i dzięki niemu BMW mogło jechać z prędkością 190 km/h. W 1981 roku z linii produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz modelu E21.

1982: Druga generacja - E30
Najbardziej popularna generacja serii 3. E30 miał nowy design, przestronne wnętrze, mocniejsze silniki i nowe wersje nadwozia. W rok po rozpoczęciu produkcji powstała czterodrzwiowa wersja sedan i cabrio. Pierwsze M3 pojawiło się w 1985 roku. Wersja touring została dodana w 1987 roku.Po raz pierwszy pojawił się także model z silnikiem wysokoprężnym (324d), model z napędem na wszystkie koła (325iX), samochód z silnikiem, który miał cztery zawory na cylinder (318is) i po raz pierwszy serię 3 wyposażona w katalizator (325e). BMW E30 został sprzedany w ilości 2,3 mln sztuk.1990: Trzecia generacja - E36

Na początku BMW E36 sprzedawane było jako czterodrzwiowy sedan. E36 to duży krok naprzód, samochód ten był większy i bardziej przestronny, poprawiono także tylne zawieszenie, dzięki czemu auto lepiej się prowadziło. W 1992 roku zaprezentowano dwudrzwiowe coupe i cabrio, chwilę później powstała wersja M3.Po raz pierwszy, M3 dostępne było jako czterodrzwiowy sedan. W 1994 roku, E36 dorobiło się trzydrzwiowej wersji hatchback, która miała 4.210 mm długości. Innym ważnym etapem było wprowadzenie dwustopniowej regulacji faz rozrządu VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung). Dzięki temu zmniejszono zużycie paliwa i emisję spalin, a jednocześnie zwiększono krzywą momentu obrotowego. Po raz pierwszy pojawił się także turbodoładowany silnik wysokoprężny 325tds i czterocylindrowy turbo diesel (318tds).

1998: Czwarta generacja - E46
BMW E46 było jeszcze większe, mocniejsze, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze niż E36. Pojawił się pierwszy silnik wysokoprężny z wtryskiem paliwa (320d), pierwszy silnik benzynowy z dwoma wałkami wyrównoważającymi (318i) i wprowadzony podwójny VANOS w sześciocylindrowych, benzynowych jednostkach. Wtrysk Common Rail został wdrożony do sześciocylindrowych silników wysokoprężnych (330d), a w 2001 roku BMW zaprezentowało system Valvetronic w benzynowych jednostkach. Technologia ta zwiększyła moc i obniżyła zużycie paliwa oraz emisję spalin.E46 było także pierwszym modelem z nowym napędem na wszystkie koła (xDrive), który elastycznie dzielił moc na przednie i tylne koła napędowe. Czwarta generacja to także debiut silników diesla w wersjach coupe i cabrio. Model M3 dostępny był tylko jak coupe lub cabrio. BMW E46 Compact (hatchback) został zastąpiony w 2004 roku przez BMW serii 1.2005: Piąta i obecna generacja - E90

BMW E90 to samochód z charakterystyczną linią, chociaż nie tak kontrowersyjną jak współczesne "siódemki". BMW w tym modelu położyło duży nacisk by obniżyć zużycie paliwa i emisję spalin. Rozwinęło technologię High Precision Injection we wszystkich silnikach benzynowych i pakiet EfficientDynamics w dieslach. BMW 320d EfficientDynamics okazał się najbardziej ekonomicznych samochodem klasy średniej. Zużywa on jedynie 4,1 l/100 km i emituje do atmosfery zaledwie 109 g CO2/km.E90 wprowadziło także trzecią generację wtrysku Common Rail i system odzysku energii podczas hamowania. Czterocylindrowy model z manualną skrzynią biegów ma montowany w standardzie system Start/Stop. Po przerwie powrócił także model M3 w wersji sedan, napędzany silnikiem V8.

2012: Szósta generacja - F30Prezentacja najnowszej generacji BMW serii 3 planowana jest na targi motoryzacyjne we Frankfurcie (jesienią tego roku). Seria 3 przejmie styl od najnowszych modeli serii 5 i 7. Prawdopodobnie BMW zaprezentuje także szereg nowych, turbodoładowanych, czterocylindrowych i sześciocylindrowych silników benzynowych (z technologią Start/Stop).BMW F30 M3 nie będzie miał już silnika V8, BMW powróci do sześciocylindrowej, rzędowej jednostki z podwójnym doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oprócz wersji sedna, touring, coupe i cabrio, najnowsza seria 3 dostępna będzie także w wersji crossover GT.
Sonda: Która generacja BMW serii 3 jest najbardziej udana?



źródło: carscoop

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

BMW serii 3 - sześć generacji od 1975 roku do dziś