Portal V10 » Aktualności » Chrysler i dwusprzęgłowe skrzynie DCT
Chrysler LLC wciąż rozszerza gamę pojazdów, oferowanych na rynkach poza Ameryką
Północną , wyposażonych w dwusprzęgłową skrzynię przekładniową (Dual-Clutch
Transmission).
Obok samochodu Dodge Journey, którego premiery byliśmy świadkami w lecie tego roku, skrzynia DCT jest obecnie dostępna także w samochodach Dodge Avenger i Chrysler Sebring napędzanych 2,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym. Dwusprzęgłowa przekładnia DCT, efekt współpracy Chryslera z niemiecką firmą Getrag umożliwia - w porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią czterostopniową - znaczące obniżenie zużycia paliwa oraz redukcję emisji CO2 o sześć procent.
„Nasza nowa skrzynia dwusprzęgłowa to kolejny etap w rozwoju technologii przeniesienia napędu, który oprócz płynności pracy, daje konkretne oszczędności paliwowe.” - mówi Frank Klegon, wiceprezes ds. rozwoju produktu w Chrysler LLC - „Wdrożenie tej technologii jest jednym z szeregu działań, jakie podejmujemy w zakresie ekonomizacji zużycia paliw wśród naszej gamy produktowej.”
Zaangażowanie Chryslera w rozwój technologii przekładni dwusprzęgłowych jest elementem „Powertrain Offensive” - programu modernizacji układów przeniesienia napędu, którego rozpoczęcie koncern anonsował już w ubiegłym roku.
Dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa (DCT)
Stosowana przez Chryslera
dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa pozwala obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2
poprzez ograniczenie tzw. strat pasożytniczych - a więc eliminację przekładni
hydrokinetycznej (przemiennika momentu obrotowego) oraz sprzęgieł poszczególnych
biegów na rzecz synchronizatorów.
Przekładnia dwusprzęgłowa jest odmianą skrzyni automatycznej, w której wykorzystano dwa sprzęgła współpracujące z wałkami pośrednimi (jak w skrzyni manualnej) w miejsce konwencjonalnego przemiennika momentu i przekładni planetarnych.
Jedno sprzęgło ‘obsługuje’ biegi nieparzyste i bieg wsteczny, drugie zaś - biegi parzyste. Podczas zmiany przełożeń następuje preselekcja kolejnego biegu, otwarcie jednego ze sprzęgieł i zamkniecie drugiego - co pozwala wykonać całą operację bez przerywania dopływu mocy.
Efektem działania systemu dwusprzęgłowego jest optymalizacja doboru przełożeń, a więc lepsze przyspieszenie, zwiększona płynność pracy przekładni oraz ograniczenie zużycia paliwa.
Skrzynia dwusprzęgłowa obywa się bez przekładni hydrokinetycznej jako przekaźnika mocy i zamiast niej korzysta z dwóch sterowanych hydraulicznie mokrych sprzęgieł wielotarczowych, które dzięki chłodzącej kąpieli olejowej pracują w odpowiednich warunkach termicznych.
Podczas zmiany przełożeń przepływ mocy odbywa się w sposób nieprzerwany, a więc - porównując z klasycznym ‘automatem planetarnym’ - oznacza to zmniejszenie do minimum zakłóceń w przekazywaniu mocy.
W ten sposób eliminacja tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej oraz zmniejszenie liczby sprzęgieł poszczególnych przełożeń prowadzi do ograniczenia strat typu pasożytniczego, a co za tym idzie - również do obniżenia zużycia paliwa.
Obok samochodu Dodge Journey, którego premiery byliśmy świadkami w lecie tego roku, skrzynia DCT jest obecnie dostępna także w samochodach Dodge Avenger i Chrysler Sebring napędzanych 2,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym. Dwusprzęgłowa przekładnia DCT, efekt współpracy Chryslera z niemiecką firmą Getrag umożliwia - w porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią czterostopniową - znaczące obniżenie zużycia paliwa oraz redukcję emisji CO2 o sześć procent.
„Nasza nowa skrzynia dwusprzęgłowa to kolejny etap w rozwoju technologii przeniesienia napędu, który oprócz płynności pracy, daje konkretne oszczędności paliwowe.” - mówi Frank Klegon, wiceprezes ds. rozwoju produktu w Chrysler LLC - „Wdrożenie tej technologii jest jednym z szeregu działań, jakie podejmujemy w zakresie ekonomizacji zużycia paliw wśród naszej gamy produktowej.”
Zaangażowanie Chryslera w rozwój technologii przekładni dwusprzęgłowych jest elementem „Powertrain Offensive” - programu modernizacji układów przeniesienia napędu, którego rozpoczęcie koncern anonsował już w ubiegłym roku.
Dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa (DCT)
Przekładnia dwusprzęgłowa jest odmianą skrzyni automatycznej, w której wykorzystano dwa sprzęgła współpracujące z wałkami pośrednimi (jak w skrzyni manualnej) w miejsce konwencjonalnego przemiennika momentu i przekładni planetarnych.
Jedno sprzęgło ‘obsługuje’ biegi nieparzyste i bieg wsteczny, drugie zaś - biegi parzyste. Podczas zmiany przełożeń następuje preselekcja kolejnego biegu, otwarcie jednego ze sprzęgieł i zamkniecie drugiego - co pozwala wykonać całą operację bez przerywania dopływu mocy.
Efektem działania systemu dwusprzęgłowego jest optymalizacja doboru przełożeń, a więc lepsze przyspieszenie, zwiększona płynność pracy przekładni oraz ograniczenie zużycia paliwa.
Skrzynia dwusprzęgłowa obywa się bez przekładni hydrokinetycznej jako przekaźnika mocy i zamiast niej korzysta z dwóch sterowanych hydraulicznie mokrych sprzęgieł wielotarczowych, które dzięki chłodzącej kąpieli olejowej pracują w odpowiednich warunkach termicznych.
Podczas zmiany przełożeń przepływ mocy odbywa się w sposób nieprzerwany, a więc - porównując z klasycznym ‘automatem planetarnym’ - oznacza to zmniejszenie do minimum zakłóceń w przekazywaniu mocy.
W ten sposób eliminacja tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej oraz zmniejszenie liczby sprzęgieł poszczególnych przełożeń prowadzi do ograniczenia strat typu pasożytniczego, a co za tym idzie - również do obniżenia zużycia paliwa.
źródło: Chrysler LLC, fot. Chrysler
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Chrysler i dwusprzęgłowe skrzynie DCT
Podobne: Chrysler i dwusprzęgłowe skrzynie DCT
FCA i Renault planują połączenie sił »
Chrysler 300 nie doczeka się wydania Hellcat »
Autonomiczmy Chrysler Pacifica pierwszym owocem współpracy FCA i Google »
FCA zwalnia 1300 pracowników z powodu słabej sprzedaży »
Podobne galerie: Chrysler i dwusprzęgłowe skrzynie DCT
Nowe Amerykany w supermocnych wersjach SRT »
2012 Chrysler 300 na oficjalnych fotografiach »
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Polerka samochodowa - rotacyjna czy orbitalna? »
Porsche 911 GT3 RS 2024 też dostało pakiet Manthey. Docisk na poziomie McLarena W1! »
Tapety na pulpit Chrysler
Galerie zdjęć
Newsletter