Portal V10 » Prezentacje / testy » Citroen C-CACTUS - nowa wizja samochodu
Citroen C-CACTUS - nowa wizja samochodu
2007-09-04 - R. Branson Tagi:
C-Cactus to nowa koncepcja samochodu, prezentowana po raz pierwszy podczas Salonu we Frankfurcie, która zawiera najważniejsze wartości dzisiejszej motoryzacji
Citroën podejmuje ambitne wyzwanie stworzenia ekologicznego samochodu o atrakcyjnym i rekreacyjnym stylu, wyposażonego w hybrydowy napęd HDi i wyprodukowanego w cenie podstawowej wersji modelu C4.
Aby sprostać tak złożonemu zadaniu, marka Citroën wybrała nowy kierunek w dziedzinie projektowania, rezygnując z niektórych elementów wyposażenia, które nie mają zasadniczego znaczenia dla dobrego samopoczucia pasażerów na rzecz technologii, stylu i ekologii, cenionych przez użytkowników. Przyjazny i oszczędny
C-Cactus jest samochodem ekologicznym. Jego konstrukcja opiera się w znacznym stopniu na materiałach odzyskiwanych oraz podlegających recyklingowi. Na wzór rodzaju rośliny, do którego nawiązuje jego nazwa, zużywa mało paliwa. Dzięki hybrydowemu układowi napędu HDi i małemu ciężarowi własnemu wynoszącemu 1 306 kg jego zużycie paliwa wynosi 3,4 l /100 km, a poziom emisji CO2 78 g/km. Ponadto, Citroën C-Cactus nie kosztuje więcej niż rodzinne samochody klasy średniej. Tak niskie koszty produkcji wynikają z zastosowania nowych surowców oraz racjonalizacji na etapie projektowania, polegającej na zmniejszeniu liczby stosowanych części. Na wnętrze C-Cactusa składa się niewiele ponad 200 części, czyli prawie dwukrotnie mniej w porównaniu do tradycyjnego samochodu tej samej wielkości.
Atrakcyjny i nowoczesny
C-Cactus jest samochodem o zwartej konstrukcji i atrakcyjnym stylu. Krągłe linie sylwetki nadają mu zabawny i przyjazny wygląd, a załamania i uwypuklenia karoserii podkreślają dynamiczny charakter.
Z myślą o komforcie i dobrym samopoczuciu pasażerów samochód oferuje przestronność porównywalną z modelami rodzinnymi (długość 4,2 m, szerokość 1,8 m) oraz liczne elementy wyposażenia, takie jak automatyczna klimatyzacja, wysokiej klasy system audio, panoramiczny, przeszklony dach oraz ogranicznik i regulator prędkości.Dzięki wykorzystaniu oszczędnych i przemyślanych rozwiązań koszt produkcji C-Cactusa został optymalnie zredukowany, co umożliwiło zastosowanie hybrydowego układu napędowego z silnikiem wysokoprężnym i ograniczenie ceny do poziomu modelu C4 w podstawowej wersji. Jednocześnie C-Cactus posiada wszystkie elementy wyposażenia, które są niezbędne dla dobrego samopoczucia pasażerów i tym samym odkrywa nowe kierunki projektowania, które pokazują, że oszczędność i ekologia nie muszą oznaczać wyrzeczeń.Nowe kierunki projektowania
C-Cactus jest owocem inteligentnej koncepcji projektowej ukierunkowanej na nowe cele, która poprzez wykorzystanie nowatorskich form ekspresji i rozwiązań technicznych umożliwiła zmniejszenie liczby niezbędnych części do konstrukcji samochodu.Aby osiągnąć zamierzony efekt inżynierowie Citroëna:
Innym przykładem uproszczenia konstrukcji jest zderzak przedni ze światłami i logo marki, który został powtórzony w dolnym pasie klapy tylnej. To rozwiązanie, które wyznacza charakterystyczny styl modelu C-Cactus, przyczynia się do znacznych oszczędności na etapie produkcji.
Blok przedni został zaprojektowany tylko z dwóch elementów: nieruchomej pokrywy silnika z przednimi błotnikami i klapki umożliwiającej dostęp do funkcji serwisowych samochodu (olej, płyn do spryskiwaczy itd.).
W tym samym duchu, używanie układu klimatyzacji sprawia, że otwieranie okien staje się właściwie zbędne. W związku z tym przewidziano jedynie tradycyjny system uchylania szyb, co umożliwiło likwidację słupków i złożonego mechanizmu otwierania.
Redukcja liczby części polega również na zastosowaniu elementów jednobryłowych. Panele drzwi składają się z dwóch części, podczas gdy w tradycyjnych modelach osobowych są zbudowane z dwunastu elementów.
Siedzenia są również złożone tylko z dwóch części: bardzo wygodnej do siedzenia formowanej gąbki z barwną tapicerką oraz sztywnego korpusu, który umożliwia montaż fotela w szynach podłogowych. Siedzenia są bardzo ergonomiczne, a jednocześnie zapewniają zmniejszenie liczby elementów składowych do minimum.
Realny wpływ na ochronę środowiska naturalnego
Założeniem Citroëna w dziedzinie ochrony środowiska jest oferowanie technologii i samochodów przystępnych dla jak najszerszego grona użytkowników, tak aby ich korzystny efekt dla środowiska naturalnego był możliwie największy. Celem C-Cactusa w tej dziedzinie jest pójście o krok dalej, na co pozwala ekologiczna technologia hybrydowa HDi i ograniczenie ceny samochodu do poziomu rodzinnego kompaktu w podstawowej wersji.
Dzięki hybrydowemu układowi napędowemu łączącemu wysokoprężny silnik termiczny HDi o mocy 70 KM DIN wyposażony w filtr cząstek stałych z silnikiem elektrycznym, dającym dodatkową moc wynoszącą 30 KM DIN, C-Cactus wykazuje zużycie paliwa na poziomie 3,4 l/100 km i emisję CO2 na poziomie 78 g/km w cyklu mieszanym. W cyklu miejskim tryb pracy ZEV (Zero Emission Vehicle) umożliwia jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym, którego dodatkową zaletą jest cicha praca. Na trasach wymagających często następujących po sobie przyspieszeń i hamowań hybrydowy napęd umożliwia ograniczenie zużycia paliwa poprzez jednoczesne wykorzystanie obydwu źródeł energii.
C-Cactus jest przyjazny dla środowiska również z innych względów. Rozwiązania zastosowane w tym samochodzie koncepcyjnym przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa i poziomu emisji CO2, ponieważ zredukowanie liczby części umożliwiło zmniejszenie ciężaru samochodu o 15% w porównaniu z C4 z napędem hybrydowym HDi. Ciężar całkowity C-Cactusa wynosi 1 306 kg.
Szerokość ogumienia C-Cactus została relatywnie ograniczona (205/45 R21) z myślą o korzystnym bilansie dla środowiska.
Ponadto, zredukowanie liczby części umożliwia zmniejszenie ilości zużytych surowców, przy czym duża część zastosowanych materiałów pochodzi z odzysku lub podlega recyklingowi. Dotyczy to w szczególności szyby przedniej i szyb bocznych, których szkło może zostać przetworzone, jak również opon oraz blachy drzwi, która jest wykonana z surowej stali poddanej jedynie obróbce antykorozyjnej, bez warstw lakieru czy farby.
Dywaniki są wykonane z pochodzącej z odzysku skóry, pozyskiwanej z odpadów skórzanych, których nie można wykorzystać w tradycyjnej garbarni; liczne części są wytworzone z naturalnego korka pochodzącego z kory dębowej; wykładzina paneli drzwi i schowków jest wełniana, bez domieszek chemicznych, podlegająca recyklingowi i biodegradacji.
Maksymalna prędkość C-Cactusa została celowo ograniczona do 150 km/h, co nie tylko przyczynia się do bilansu emisji przyjaznego dla środowiska, lecz także jest wyrazem woli stosowania nowej filozofii samochodu przyjaznego, w którym kierowca porusza się w harmonijnej równowadze z otoczeniem.
Poszukiwanie prostoty: zabawny i przemyślany wygląd zewnętrzny
C-Cactus odznacza się unikalną osobowością, która wzbudza sympatię, a jednocześnie jest nowatorska dzięki prostym formom łączącym krągłe i wypukłe kształty. Swój ciekawy design zawdzięcza pomysłowym rozwiązaniom estetycznym. Poszukiwanie prostoty, które wyznaczyło kierunek projektowy, doprowadziło do przemyślanych rozwiązań przyczyniających się do atrakcyjności stylu.
Przednie światła C-Cactusa o zaokrąglonym i nieznacznie kanciastym kształcie nadają mu sympatyczny wygląd. Są one podkreślone dwoma cylindrycznymi wlotami powietrza umieszczonymi w zderzaku nad kratką wentylacyjną, dopasowanymi do krągłych brył samochodu, co stanowi dynamiczny akcent. Podwyższona klapa silnika z dwoma nawiewami również przyczynia się do dynamicznego charakteru samochodu.
Zaokrąglone linie są obecne także w profilu nadwozia, którego dynamizm wyraża się spadającym ku przodowi kształtem dachu i asymetrycznymi drzwiami z surowej stali.
Forma drzwi jest niepowtarzalna dzięki zastosowaniu nieruchomych szyb bocznych, co pozwoliło uwolnić projekt od wielu ograniczeń. Drzwi nadają energiczny styl, przy czym ich kształt ułatwia wsiadanie. Ich wykończenie z surowej stali poddanej jedynie obróbce antykorozyjnej, bez malowania i lakierowania, daje oszczędności na etapie produkcji, stanowiąc jednocześnie stylizacyjny akcent kojarzący się z trwałością i nowoczesnością.
Wysoka linia pasa nadwozia i 21-calowe obręcze kół zwiększają wrażenie silnego temperamentu C-Cactusa.
Koła były przedmiotem szczególnej uwagi. Duża średnica obręczy i małe opony stanowią niezbędny element stylizacyjny całości zaprojektowanej pod znakiem nowoczesności i dynamizmu.
Opony o dużej średnicy, niskim profilu i relatywnie małej szerokości są owocem współpracy Citroëna z firmą Michelin. Mała powierzchnia tarcia ogranicza zużycie paliwa, a koszty produkcji ogumienia są znacznie zredukowane z uwagi na mniejszą ilość gumy niezbędnej do ich wytwarzania.
W poszukiwaniu dodatkowego, oryginalnego efektu opony są ozdobione zielonym motywem dekoracyjnym na białym tle nadrukowanym wewnątrz szerokiego rowka na całym bieżniku.
Tył samochodu posiada te same wyróżniki stylu, łącząc harmonijnie zaokrąglenia i formy ostre zdradzające dynamiczny, a jednocześnie sympatyczny charakter C-Cactusa. Logo świadczy o przynależności do marki Citroën, a wypukła nazwa Cactus wykonana nowoczesną i krągłą czcionką jest umieszczona w dolnej części klapy bagażnika.
Światła tylne przypominają kształtem reflektory, oferując pomysłowe rozwiązanie: wewnętrzna plastikowa osłona jest wycięta, a przezroczysta obudowa pozostaje w zasięgu wzroku kierowcy. Ta innowacja zwiększa pole widzenia i jest szczególnie przydatna w czasie manewrów.
Wzbogacający minimalizm wystroju: stylowe, przyjazne i przemyślane wnętrze
Wnętrze C-Cactusa również wyróżnia się oryginalnością i pomysłowością. Stylizacja, na którą składają się odpowiednio ukształtowane formy, dobór materiałów, wzornictwo oraz kolorystyka nadają kabinie stylowy, minimalistyczny i przestronny charakter.
Dobór materiałów wystroju wnętrza jest nowatorski. Niezależnie od walorów estetycznych, zastosowane surowce są oszczędne i ekologiczne. Liczne elementy, w tym również wykończenie nawiewów i przedniej osłony klimatyzacji, są wykonane z korka. Podłoga jest pokryta wykładziną ze skóry pochodzącej z odzysku. Na oryginalność stylu i wrażenie jakości wnętrza kabiny składają się również niektóre elementy lakierowane na biało.
Innym pomysłem wyznaczającym niepowtarzalny styl C-Cactusa jest zredukowanie liczby zastosowanych części oraz elementów wystroju. Części nieodgrywające zasadniczej roli, takie jak tablica rozdzielcza, zostały usunięte, a części zazwyczaj niewidoczne stanowią element wystroju (np. kolumna kierownicza, przewody klimatyzacji czy też wzdłużna regulacja przednich siedzeń). Wkład rozpylacza zapachów jest również widoczny i dodaje estetyki, jednocześnie umożliwiając kierowcy kontrolę intensywności zapachu.
Elementy wystroju nie są dodawane, lecz tworzone przez zmniejszanie ilości użytych materiałów. Pomysł „wzornictwa przez puste przestrzenie” znajduje swój wyraz w elementach dekoracyjnych na panelach drzwi i fotelach. Motywy dekoracyjne wycięte w materiale paneli drzwi ukazują zieloną wykładzinę filcową umieszczoną między panelem i blachą. Jej podstawowe zadanie to izolacja dźwiękowa samochodu, lecz kolor i wycięcia stanowią jednocześnie element estetyczny.
Te same wzory dekoracyjne w kształcie kwiatów, roślin i motyli, które symbolizują środowisko naturalne i dobre samopoczucie, powielane są w różnych częściach kabiny. Są np. wycięte w lakierowanych na biało korpusach foteli. Wycięcia ukazują kolorową wykładzinę gąbkową siedzeń.
Podstawowy wyznacznik: łatwe i przyjemne podróżowanie
C-Cactus oferuje elementy wyposażenia na najwyższym poziomie, optymalnie zagospodarowaną przestrzeń wnętrza i pomysłową, adaptowalną budowę, mieszcząc się jednocześnie w rozsądnym budżecie. Pasażerowie mogą korzystać z pełnego komfortu niezbędnego dla ich dobrego samopoczucia.
Kluczyk w C-Cactusie jest jednocześnie przenośnym odtwarzaczem MP3 z dotykowym ekranem, wkładanym do nieruchomej piasty kierownicy i rozpoznawanym przez samochód.
Kierownica z nieruchomą piastą zawiera liczne funkcje. Obok tradycyjnych przełączników obejmuje prędkościomierz w bardzo oryginalnej formie. Wypukłe cyfry rozmieszczone na obwodzie piasty kierownicy obracają się w zależności od prędkości i przyjmują pozycję w stosunku do stałego wskaźnika.
Drugi dotykowy ekran umieszczony na centralnej konsoli wyświetla informacje systemu nawigacji i jednocześnie pełni rolę komputera pokładowego.
Konsola centralna zawiera dwa głośniki, których moc i jakość zapewniają walory dźwiękowe na najwyższym poziomie. Ich przemyślane rozmieszczenie pozwala na ograniczenie ilości przewodów, a tym samym obniżenie kosztów montażu.
Z myślą o komforcie pasażerów kabina wyróżnia się doskonałą przestronnością dzięki wymiarom godnym rodzinnego samochodu (długość 4,2 m, szerokość 1,8 m) oraz dużej, adaptowalnej pojemności bagażnika (od 500 do 1100 l).
Tylna kanapa przesuwa się na prowadnicy i składa na przednie siedzenia. Podłoga jest połączona z kanapą i również przesuwa się, odsłaniając dodatkową, praktycznie płaską przestrzeń umożliwiającą załadunek dużych przedmiotów.
W tym samym duchu pomysłowych rozwiązań od strony pasażera przewidziana jest możliwość zatrzaskowego montażu torby, która zastępuje schowek centralny i może być jednocześnie wykorzystywana do transportu przedmiotów na zewnątrz samochodu.
Na komfort i styl C-Cactusa składa się również panoramiczny, przeszklony dach, który zapewnia doskonałe doświetlenie wnętrza.
Dane techniczne:
Wymiary
Długość : 4 200 mm
Szerokość : 1 800 mm
Wysokość : 1 490 mm
Rozstaw osi : 2 800 mm
Ciężar całkowity : 1 306 kg (z akumulatorami)
Osiągi i zużycie paliwa
Maksymalna prędkość : 150 km/h
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym : 3,4 l/100 km
Poziom emisji CO2 : 78 g/km
Hybrydowy układ napędowy z silnikiem wysokoprężnym
Silnik wysokoprężny HDi o mocy 70 KM z filtrem cząstek stałych FAP i automatyczną pięcioprzełożeniową skrzynią biegów
Silnik elektryczny o mocy 30 KM umieszczony w obudowie sprzęgła
Tryb pracy ZEV
Parametry aerodynamiczne
Cx : 0,35
SCx : 0,8 m2
Zawieszenie
Platforma C4
Podstawowe elementy wyposażenia
System nawigacji z dotykowym ekranem
Przenośny odtwarzacz MP3 z ekranem dotykowym, który służy jako kluczyk do stacyjki
Automatyczna klimatyzacja
Wysokiej klasy system audio
Ogranicznik / regulator prędkości
Elektryczny hamulec postojowy
Citroën podejmuje ambitne wyzwanie stworzenia ekologicznego samochodu o atrakcyjnym i rekreacyjnym stylu, wyposażonego w hybrydowy napęd HDi i wyprodukowanego w cenie podstawowej wersji modelu C4.
Aby sprostać tak złożonemu zadaniu, marka Citroën wybrała nowy kierunek w dziedzinie projektowania, rezygnując z niektórych elementów wyposażenia, które nie mają zasadniczego znaczenia dla dobrego samopoczucia pasażerów na rzecz technologii, stylu i ekologii, cenionych przez użytkowników. Przyjazny i oszczędny
C-Cactus jest samochodem ekologicznym. Jego konstrukcja opiera się w znacznym stopniu na materiałach odzyskiwanych oraz podlegających recyklingowi. Na wzór rodzaju rośliny, do którego nawiązuje jego nazwa, zużywa mało paliwa. Dzięki hybrydowemu układowi napędu HDi i małemu ciężarowi własnemu wynoszącemu 1 306 kg jego zużycie paliwa wynosi 3,4 l /100 km, a poziom emisji CO2 78 g/km. Ponadto, Citroën C-Cactus nie kosztuje więcej niż rodzinne samochody klasy średniej. Tak niskie koszty produkcji wynikają z zastosowania nowych surowców oraz racjonalizacji na etapie projektowania, polegającej na zmniejszeniu liczby stosowanych części. Na wnętrze C-Cactusa składa się niewiele ponad 200 części, czyli prawie dwukrotnie mniej w porównaniu do tradycyjnego samochodu tej samej wielkości.
C-Cactus jest samochodem o zwartej konstrukcji i atrakcyjnym stylu. Krągłe linie sylwetki nadają mu zabawny i przyjazny wygląd, a załamania i uwypuklenia karoserii podkreślają dynamiczny charakter.
Z myślą o komforcie i dobrym samopoczuciu pasażerów samochód oferuje przestronność porównywalną z modelami rodzinnymi (długość 4,2 m, szerokość 1,8 m) oraz liczne elementy wyposażenia, takie jak automatyczna klimatyzacja, wysokiej klasy system audio, panoramiczny, przeszklony dach oraz ogranicznik i regulator prędkości.Dzięki wykorzystaniu oszczędnych i przemyślanych rozwiązań koszt produkcji C-Cactusa został optymalnie zredukowany, co umożliwiło zastosowanie hybrydowego układu napędowego z silnikiem wysokoprężnym i ograniczenie ceny do poziomu modelu C4 w podstawowej wersji. Jednocześnie C-Cactus posiada wszystkie elementy wyposażenia, które są niezbędne dla dobrego samopoczucia pasażerów i tym samym odkrywa nowe kierunki projektowania, które pokazują, że oszczędność i ekologia nie muszą oznaczać wyrzeczeń.Nowe kierunki projektowania
C-Cactus jest owocem inteligentnej koncepcji projektowej ukierunkowanej na nowe cele, która poprzez wykorzystanie nowatorskich form ekspresji i rozwiązań technicznych umożliwiła zmniejszenie liczby niezbędnych części do konstrukcji samochodu.Aby osiągnąć zamierzony efekt inżynierowie Citroëna:
- maksymalnie uprościli niektóre mechanizmy i części,
- zgrupowali liczne funkcje w jednym elemencie,
- usunęli wszystkie części, które nie mają zasadniczego znaczenia dla funkcjonowania samochodu oraz dla dobrego samopoczucia i bezpieczeństwa pasażerów.
Innym przykładem uproszczenia konstrukcji jest zderzak przedni ze światłami i logo marki, który został powtórzony w dolnym pasie klapy tylnej. To rozwiązanie, które wyznacza charakterystyczny styl modelu C-Cactus, przyczynia się do znacznych oszczędności na etapie produkcji.
Blok przedni został zaprojektowany tylko z dwóch elementów: nieruchomej pokrywy silnika z przednimi błotnikami i klapki umożliwiającej dostęp do funkcji serwisowych samochodu (olej, płyn do spryskiwaczy itd.).
W tym samym duchu, używanie układu klimatyzacji sprawia, że otwieranie okien staje się właściwie zbędne. W związku z tym przewidziano jedynie tradycyjny system uchylania szyb, co umożliwiło likwidację słupków i złożonego mechanizmu otwierania.
Redukcja liczby części polega również na zastosowaniu elementów jednobryłowych. Panele drzwi składają się z dwóch części, podczas gdy w tradycyjnych modelach osobowych są zbudowane z dwunastu elementów.
Siedzenia są również złożone tylko z dwóch części: bardzo wygodnej do siedzenia formowanej gąbki z barwną tapicerką oraz sztywnego korpusu, który umożliwia montaż fotela w szynach podłogowych. Siedzenia są bardzo ergonomiczne, a jednocześnie zapewniają zmniejszenie liczby elementów składowych do minimum.
Realny wpływ na ochronę środowiska naturalnego
Założeniem Citroëna w dziedzinie ochrony środowiska jest oferowanie technologii i samochodów przystępnych dla jak najszerszego grona użytkowników, tak aby ich korzystny efekt dla środowiska naturalnego był możliwie największy. Celem C-Cactusa w tej dziedzinie jest pójście o krok dalej, na co pozwala ekologiczna technologia hybrydowa HDi i ograniczenie ceny samochodu do poziomu rodzinnego kompaktu w podstawowej wersji.
Dzięki hybrydowemu układowi napędowemu łączącemu wysokoprężny silnik termiczny HDi o mocy 70 KM DIN wyposażony w filtr cząstek stałych z silnikiem elektrycznym, dającym dodatkową moc wynoszącą 30 KM DIN, C-Cactus wykazuje zużycie paliwa na poziomie 3,4 l/100 km i emisję CO2 na poziomie 78 g/km w cyklu mieszanym. W cyklu miejskim tryb pracy ZEV (Zero Emission Vehicle) umożliwia jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym, którego dodatkową zaletą jest cicha praca. Na trasach wymagających często następujących po sobie przyspieszeń i hamowań hybrydowy napęd umożliwia ograniczenie zużycia paliwa poprzez jednoczesne wykorzystanie obydwu źródeł energii.
C-Cactus jest przyjazny dla środowiska również z innych względów. Rozwiązania zastosowane w tym samochodzie koncepcyjnym przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa i poziomu emisji CO2, ponieważ zredukowanie liczby części umożliwiło zmniejszenie ciężaru samochodu o 15% w porównaniu z C4 z napędem hybrydowym HDi. Ciężar całkowity C-Cactusa wynosi 1 306 kg.
Szerokość ogumienia C-Cactus została relatywnie ograniczona (205/45 R21) z myślą o korzystnym bilansie dla środowiska.
Ponadto, zredukowanie liczby części umożliwia zmniejszenie ilości zużytych surowców, przy czym duża część zastosowanych materiałów pochodzi z odzysku lub podlega recyklingowi. Dotyczy to w szczególności szyby przedniej i szyb bocznych, których szkło może zostać przetworzone, jak również opon oraz blachy drzwi, która jest wykonana z surowej stali poddanej jedynie obróbce antykorozyjnej, bez warstw lakieru czy farby.
Dywaniki są wykonane z pochodzącej z odzysku skóry, pozyskiwanej z odpadów skórzanych, których nie można wykorzystać w tradycyjnej garbarni; liczne części są wytworzone z naturalnego korka pochodzącego z kory dębowej; wykładzina paneli drzwi i schowków jest wełniana, bez domieszek chemicznych, podlegająca recyklingowi i biodegradacji.
Maksymalna prędkość C-Cactusa została celowo ograniczona do 150 km/h, co nie tylko przyczynia się do bilansu emisji przyjaznego dla środowiska, lecz także jest wyrazem woli stosowania nowej filozofii samochodu przyjaznego, w którym kierowca porusza się w harmonijnej równowadze z otoczeniem.
Poszukiwanie prostoty: zabawny i przemyślany wygląd zewnętrzny
C-Cactus odznacza się unikalną osobowością, która wzbudza sympatię, a jednocześnie jest nowatorska dzięki prostym formom łączącym krągłe i wypukłe kształty. Swój ciekawy design zawdzięcza pomysłowym rozwiązaniom estetycznym. Poszukiwanie prostoty, które wyznaczyło kierunek projektowy, doprowadziło do przemyślanych rozwiązań przyczyniających się do atrakcyjności stylu.
Przednie światła C-Cactusa o zaokrąglonym i nieznacznie kanciastym kształcie nadają mu sympatyczny wygląd. Są one podkreślone dwoma cylindrycznymi wlotami powietrza umieszczonymi w zderzaku nad kratką wentylacyjną, dopasowanymi do krągłych brył samochodu, co stanowi dynamiczny akcent. Podwyższona klapa silnika z dwoma nawiewami również przyczynia się do dynamicznego charakteru samochodu.
Zaokrąglone linie są obecne także w profilu nadwozia, którego dynamizm wyraża się spadającym ku przodowi kształtem dachu i asymetrycznymi drzwiami z surowej stali.
Forma drzwi jest niepowtarzalna dzięki zastosowaniu nieruchomych szyb bocznych, co pozwoliło uwolnić projekt od wielu ograniczeń. Drzwi nadają energiczny styl, przy czym ich kształt ułatwia wsiadanie. Ich wykończenie z surowej stali poddanej jedynie obróbce antykorozyjnej, bez malowania i lakierowania, daje oszczędności na etapie produkcji, stanowiąc jednocześnie stylizacyjny akcent kojarzący się z trwałością i nowoczesnością.
Wysoka linia pasa nadwozia i 21-calowe obręcze kół zwiększają wrażenie silnego temperamentu C-Cactusa.
Koła były przedmiotem szczególnej uwagi. Duża średnica obręczy i małe opony stanowią niezbędny element stylizacyjny całości zaprojektowanej pod znakiem nowoczesności i dynamizmu.
Opony o dużej średnicy, niskim profilu i relatywnie małej szerokości są owocem współpracy Citroëna z firmą Michelin. Mała powierzchnia tarcia ogranicza zużycie paliwa, a koszty produkcji ogumienia są znacznie zredukowane z uwagi na mniejszą ilość gumy niezbędnej do ich wytwarzania.
W poszukiwaniu dodatkowego, oryginalnego efektu opony są ozdobione zielonym motywem dekoracyjnym na białym tle nadrukowanym wewnątrz szerokiego rowka na całym bieżniku.
Tył samochodu posiada te same wyróżniki stylu, łącząc harmonijnie zaokrąglenia i formy ostre zdradzające dynamiczny, a jednocześnie sympatyczny charakter C-Cactusa. Logo świadczy o przynależności do marki Citroën, a wypukła nazwa Cactus wykonana nowoczesną i krągłą czcionką jest umieszczona w dolnej części klapy bagażnika.
Światła tylne przypominają kształtem reflektory, oferując pomysłowe rozwiązanie: wewnętrzna plastikowa osłona jest wycięta, a przezroczysta obudowa pozostaje w zasięgu wzroku kierowcy. Ta innowacja zwiększa pole widzenia i jest szczególnie przydatna w czasie manewrów.
Wzbogacający minimalizm wystroju: stylowe, przyjazne i przemyślane wnętrze
Wnętrze C-Cactusa również wyróżnia się oryginalnością i pomysłowością. Stylizacja, na którą składają się odpowiednio ukształtowane formy, dobór materiałów, wzornictwo oraz kolorystyka nadają kabinie stylowy, minimalistyczny i przestronny charakter.
Dobór materiałów wystroju wnętrza jest nowatorski. Niezależnie od walorów estetycznych, zastosowane surowce są oszczędne i ekologiczne. Liczne elementy, w tym również wykończenie nawiewów i przedniej osłony klimatyzacji, są wykonane z korka. Podłoga jest pokryta wykładziną ze skóry pochodzącej z odzysku. Na oryginalność stylu i wrażenie jakości wnętrza kabiny składają się również niektóre elementy lakierowane na biało.
Innym pomysłem wyznaczającym niepowtarzalny styl C-Cactusa jest zredukowanie liczby zastosowanych części oraz elementów wystroju. Części nieodgrywające zasadniczej roli, takie jak tablica rozdzielcza, zostały usunięte, a części zazwyczaj niewidoczne stanowią element wystroju (np. kolumna kierownicza, przewody klimatyzacji czy też wzdłużna regulacja przednich siedzeń). Wkład rozpylacza zapachów jest również widoczny i dodaje estetyki, jednocześnie umożliwiając kierowcy kontrolę intensywności zapachu.
Elementy wystroju nie są dodawane, lecz tworzone przez zmniejszanie ilości użytych materiałów. Pomysł „wzornictwa przez puste przestrzenie” znajduje swój wyraz w elementach dekoracyjnych na panelach drzwi i fotelach. Motywy dekoracyjne wycięte w materiale paneli drzwi ukazują zieloną wykładzinę filcową umieszczoną między panelem i blachą. Jej podstawowe zadanie to izolacja dźwiękowa samochodu, lecz kolor i wycięcia stanowią jednocześnie element estetyczny.
Te same wzory dekoracyjne w kształcie kwiatów, roślin i motyli, które symbolizują środowisko naturalne i dobre samopoczucie, powielane są w różnych częściach kabiny. Są np. wycięte w lakierowanych na biało korpusach foteli. Wycięcia ukazują kolorową wykładzinę gąbkową siedzeń.
Podstawowy wyznacznik: łatwe i przyjemne podróżowanie
C-Cactus oferuje elementy wyposażenia na najwyższym poziomie, optymalnie zagospodarowaną przestrzeń wnętrza i pomysłową, adaptowalną budowę, mieszcząc się jednocześnie w rozsądnym budżecie. Pasażerowie mogą korzystać z pełnego komfortu niezbędnego dla ich dobrego samopoczucia.
Kluczyk w C-Cactusie jest jednocześnie przenośnym odtwarzaczem MP3 z dotykowym ekranem, wkładanym do nieruchomej piasty kierownicy i rozpoznawanym przez samochód.
Kierownica z nieruchomą piastą zawiera liczne funkcje. Obok tradycyjnych przełączników obejmuje prędkościomierz w bardzo oryginalnej formie. Wypukłe cyfry rozmieszczone na obwodzie piasty kierownicy obracają się w zależności od prędkości i przyjmują pozycję w stosunku do stałego wskaźnika.
Drugi dotykowy ekran umieszczony na centralnej konsoli wyświetla informacje systemu nawigacji i jednocześnie pełni rolę komputera pokładowego.
Konsola centralna zawiera dwa głośniki, których moc i jakość zapewniają walory dźwiękowe na najwyższym poziomie. Ich przemyślane rozmieszczenie pozwala na ograniczenie ilości przewodów, a tym samym obniżenie kosztów montażu.
Z myślą o komforcie pasażerów kabina wyróżnia się doskonałą przestronnością dzięki wymiarom godnym rodzinnego samochodu (długość 4,2 m, szerokość 1,8 m) oraz dużej, adaptowalnej pojemności bagażnika (od 500 do 1100 l).
Tylna kanapa przesuwa się na prowadnicy i składa na przednie siedzenia. Podłoga jest połączona z kanapą i również przesuwa się, odsłaniając dodatkową, praktycznie płaską przestrzeń umożliwiającą załadunek dużych przedmiotów.
W tym samym duchu pomysłowych rozwiązań od strony pasażera przewidziana jest możliwość zatrzaskowego montażu torby, która zastępuje schowek centralny i może być jednocześnie wykorzystywana do transportu przedmiotów na zewnątrz samochodu.
Na komfort i styl C-Cactusa składa się również panoramiczny, przeszklony dach, który zapewnia doskonałe doświetlenie wnętrza.
Dane techniczne:
Wymiary
Długość : 4 200 mm
Szerokość : 1 800 mm
Wysokość : 1 490 mm
Rozstaw osi : 2 800 mm
Ciężar całkowity : 1 306 kg (z akumulatorami)
Osiągi i zużycie paliwa
Maksymalna prędkość : 150 km/h
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym : 3,4 l/100 km
Poziom emisji CO2 : 78 g/km
Hybrydowy układ napędowy z silnikiem wysokoprężnym
Silnik wysokoprężny HDi o mocy 70 KM z filtrem cząstek stałych FAP i automatyczną pięcioprzełożeniową skrzynią biegów
Silnik elektryczny o mocy 30 KM umieszczony w obudowie sprzęgła
Tryb pracy ZEV
Parametry aerodynamiczne
Cx : 0,35
SCx : 0,8 m2
Zawieszenie
Platforma C4
Podstawowe elementy wyposażenia
System nawigacji z dotykowym ekranem
Przenośny odtwarzacz MP3 z ekranem dotykowym, który służy jako kluczyk do stacyjki
Automatyczna klimatyzacja
Wysokiej klasy system audio
Ogranicznik / regulator prędkości
Elektryczny hamulec postojowy
źródło: Citroen Polska
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Citroen C-CACTUS - nowa wizja samochodu
Newsletter
Galerie zdjęć