Portal V10 » Prezentacje / testy » Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - Poprawiony bestseller - nasz test
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - Poprawiony bestseller - nasz test
2014-05-26 - P. Mokwiński Tagi: Dacia, Dacia Duster, 4x4, Test
Jeśli ktokolwiek postawiłby 20 lat temu cały majątek na sukces Dacii na europejskich rynkach, dziś stałby się multimiliarderem. Rumuni wiążąc się z Francuzami stali się wreszcie poważnym zawodnikiem na europejskim rynku. Kolejne modele oparte na sprawdzonej mechanice przyciągają klientów niewygórowaną ceną i stosunkowo niskimi kosztami eksploatacji. Duster dostępny w podstawowej specyfikacji za 39 900 złotych jest najtańszą propozycją wśród crossoverów w Polsce.
Gdy auto debiutowało na Starym Kontynencie, miało tylu samo przeciwników, co i zwolenników. Dziś zbiera zdecydowanie więcej pochlebnych opinii. Przyzwyczajeni do oryginalnego nadwozia klienci sprawili, że ten model stał się najbardziej popularnym w gamie producenta. Możemy wybierać spośród siedmiu lakierów nadwozia i zaopatrzyć karoserię w detale podnoszące jej atrakcyjność.
Ciekawy dodatek stanowi orurowanie przed zderzakiem i opcjonalne progi boczne - pakiet Adventure za 2750 złotych. Co prawda, utrudniają trochę wsiadanie i wysiadanie, ale dodają crossoverowi off-roadowego sznytu. Aluminiowe koła, wydatne i wielofunkcyjne relingi, a także srebrne lusterka ciekawie urozmaicają stylizację Dustera.
Przeprowadzony kilka miesięcy temu lifting najbardziej odmienił jednak wnętrze, wobec którego pojawiało się najwięcej wątpliwości. Z pewnością pamiętacie sterownik tylnych szyb elektrycznych zlokalizowany między fotelami w tylnej części centralnego tunelu, czy też radioodtwarzacz pamiętający drugą generację Renault Megane. Teraz przeszkadza już tylko ogromna kierownica przysłaniająca niemal cały kokpit. Reszta elementów uległa zauważalnej modernizacji.W bogatszych specyfikacjach w deskę rozdzielczą wkomponowano ciekłokrystaliczny ekran współpracujący z nawigacją i zewnętrznymi nośnikami pamięci. Dotykowy panel ułatwia i jednocześnie przyspiesza obsługę. Tuż pod nim umieszczono pokrętła sterujące manualną klimatyzacją oraz siłą nawiewu. Do wszelkich przełączników dostęp nie nastręcza trudności. Tego samego jednak nie możemy powiedzieć o umiejscowieniu guzików kontrolujących pracę czterech szyb. Przyzwyczaić należy się też do stosunkowo długiego lewarka zmiany biegów i zestopniowania samej skrzyni, o tym nieco później. Cieszy natomiast spora ilość rozmaitej wielkości schowków, a także czytelność i prostota zegarów.Obok analogowych wskaźników znajdziemy cyfrowy wyświetlacz komputera pokładowego informujący o zasięgu, średnim zużyciu paliwa, czy pokonanych kilometrach. Przestrzeń w dwóch rzędach z powodzeniem wystarczy na przetransportowanie czterech dorosłych osób. Przeciętnie wyprofilowane fotele okazują się wygodne, ale w szybszych zakrętach nie gwarantują właściwie żadnego trzymania bocznego. Bagażnik o pojemności 408 litrów z dość wysokim progiem załadunku z łatwością powiększymy do 1636 litrów. To wynik naprawdę dobry w tym segmencie.Do napędu Dacii oddelegowano dwie jednostki benzynowe i tyle samo diesli. Jeśli ktoś jest zainteresowany prostotą konstrukcji sięgającą końca lat 90., powinien zwrócić uwagę na motor o pojemności 1,6 litra. 105 wolnossących koni mechanicznych wystarczy do żwawego przemieszczania. Ponadto, istnieje też opcja dołożenia do niego fabrycznej instalacji LPG. Nieco wyżej w hierarchii znajduje się turbodoładowany silnik 1,2 Tce. Generuje 125 KM i 205 Nm momentu obrotowego, co czyni go najbardziej dynamicznym w całym zestawieniu.Dla miłośników oszczędności przygotowano 1,5 dCi występującego w dwóch wariantach: 90 i 109-konnym. Ten mocniejszy współpracuje z napędem 4x2 lub 4x4. Odpychając się od podłoża czterema kołami, pozwala pokonać niezbyt wyszukane przeszkody terenowe i sprawdzić się zimą, gdy próbujemy wydostać się z zasypanego śniegiem parkingu. Dacia z wysokoprężnym motorem pod maską wykazuje się również niewysokim zapotrzebowaniem na paliwo. W cyklu miejskim wystarczy 6-7 litrów, aby sprawnie uczestniczyć w ruchu.W spokojnej trasie, gdzie poruszamy się z prędkościami nieprzekraczającymi 100 km/h, Duster zużyje nawet mniej, niż deklaruje producent - 4,7-4,8 litra oleju napędowego. Poza tym, auto zostało kompromisowo zestrojone, przez co chętnie walczy z wszelkiej maści nierównościami. Płynnie przejeżdża przez garby, koleiny i progi zwalniające. Plastiki w kabinie nie trzeszczą, a przy wskazówce szybkościomierza dobijającej do wartości 130, jest względnie cicho.Duster nie musi nikogo zachwycać. Jest bardzo poprawnym autem o uniwersalnym charakterze. W zależności od naszego budżetu, może wcielić się w zwyczajnego woła roboczego odzianego w biały lakier i czarne zderzaki, ale dzielnie walczącego z miejskimi krawężnikami. Na drugim biegunie znajduje się wersja za 76 tysięcy złotych z napędem na obie osie, dynamicznym dieslem i wystarczającym wyposażeniem przedziału pasażerskiego. To najtańszy crossover na rynku, jednocześnie funkcjonalny i oryginalny. Nic więc dziwnego, że ten model przebojem wkradł się do Europy.Podstawowe dane techniczne:
Ducia Duster 4x4 1,5 dCi
Silnik: 1461 cm3
Moc: 109 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy: 240 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4315/1822/1695 mm
Rozstaw osi: 2673mm
Masa własna: 1340 kg
Średnia emisja CO2: 135 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 12,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 168 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,7 (6,4 w teście)
Trasa: 5,0 (4,9 w teście)
Cykl mieszany: 5,2 (5,7 w teście)
Ducia Duster 4x4 1,5 dCi
Silnik: 1461 cm3
Moc: 109 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy: 240 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4315/1822/1695 mm
Rozstaw osi: 2673mm
Masa własna: 1340 kg
Średnia emisja CO2: 135 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 12,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 168 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,7 (6,4 w teście)
Trasa: 5,0 (4,9 w teście)
Cykl mieszany: 5,2 (5,7 w teście)
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
2
Komentarze do:
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - Poprawiony bestseller - nasz test
Podobne: Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - Poprawiony bestseller - nasz test
Dacia Duster na salonie w Genewie - prezentacja nowego modelu »
Dacia Duster w roli Papamobilu. SUV oddany w ręce papieża Franciszka »
Dacia Duster debiutuje z silnikiem 1.0 TCe »
Dacia zapowiada dużą inwestycję i nowe modele »
Podobne galerie: Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - Poprawiony bestseller - nasz test
Jeep Compass - amerykański SUV w wersji 2019 »
Land Rover Defender w edycji Works V8 »
Jeep Cherokee - SUV w ładniejszej odsłonie »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Dacia
Newsletter
Galerie zdjęć