Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Dacia Duster na salonie w Genewie - prezentacja nowego modelu
Nowa Dacia Duster 2010 - Geneva Motor Show 2010

Dacia Duster na salonie w Genewie - prezentacja nowego modelu

2010-03-05 - K. Spychalski     Tagi: Dacia, SUV, Dacia Duster
Na Salonie Genewskim Dacia prezentuje swój szósty model - Dacię Duster - terenowy samochód przystępny cenowo dla każdego.
 
DACIA DUSTER - WSZYSTKIE CECHY SAMOCHODU 4x4



Design samochodu 4x4… Samochód terenowy często kojarzy się z dużymi wymiarami. Dacia Duster jest tego zaprzeczeniem. Dzięki długości 4,31 m i szerokości 1,82 m Dacia Duster jest autem kompaktowym. Pozwala jej to na swobodne poruszanie się zarówno w miejskim otoczeniu, jak też w terenie. Wygląd Dacii Duster wyraźnie świadczy o jej przynależności do samochodów terenowych.


Dacia Duster ma typowy design samochodu z napędem na cztery koła. Przód wyróżnia się solidnym wyglądem: poszerzone błotniki, chromowany grill, światła z podwójnym układem optycznym, imponujące relingi dachowe oraz masywny zderzak nie pozostawiają wątpliwości co do terenowego charakteru tego auta. Patrząc z profilu - wysoki prześwit, 16-calowe koła, mocno zarysowane nadkola i osłony nadwozia zachęcają do jazdy po najtrudniejszych drogach.
Dzięki pakietowi Look, kierowcy Dacii Duster będą mogli podkreślić atrakcyjność tego samochodu. Pakiet obejmuje: aluminiowe obręcze kół 16’’, relingi dachowe, obudowy lusterek bocznych, przednią i tylną osłonę podwozia i nakładki na progi w kolorze matowego chromu oraz dodatkowo przyciemniane tylne boczne szyby. Bogata gama akcesoriów (łącznie z szerokimi listwami ochronnymi drzwi i metalowymi rurami wzdłuż progów) pozwala na nadanie autu unikalnego wyglądu.Wysoko umieszczony fotel kierowcy zapewnia większy komfort podczas jazdy - ułatwia zauważenie ewentualnych przeszkód i reagowanie z wyprzedzeniem. Samochód spełnia fundamentalne wymagania marki Dacia, deska rozdzielcza jest nowoczesna, prosta i funkcjonalna. Design różni się w zależności od wersji dzięki zastosowaniu różnych kolorów i wykończenia dla poszczególnych stref.

Zobacz także: Dacia Duster - galeria »
Pojawia się nowy wystrój wnętrza Brązowy Shiny. Dostępny jest również pakiet skórzany (siedzenia obite tapicerką łączoną skóra / skóra ekologiczna oraz kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów pokryte skórą). Niezwykle starannie dopracowano ergonomię przełączników i czytelność podawanych informacji. Uwagę zwraca intuicyjny w obsłudze i dogodnie umieszczony przełącznik napędu na cztery koła.….i bardzo dobre własności terenowe

Konstrukcja Dacii Duster pozwala pokonać każdy rodzaj drogi. Ze względu na zróżnicowane potrzeby klientów, Dacia Duster będzie dostępna w wersji 4x4 i 4x2. Wersja 4x2 spełnia potrzeby klientów poszukujących samochodu o wysokim zawieszeniu, który wszędzie wjedzie, z wysoko umieszczonym miejscem kierowcy, dającym poczucie bezpieczeństwa, niepotrzebujących jednak na co dzień napędu na cztery koła.Wzmocnione podwozie Dacii Duster jest przystosowane do użytku terenowego dzięki:
-    dużemu prześwitowi (do 210 mm)
-    krótkiemu zwisowi (822 mm z przodu, 820 mm z tyłu),
-    dużemu kątowi natarcia i zejścia (30° - kąt natarcia i 36° - kąt zejścia).Dacia Duster jest samochodem łatwym w obsłudze. Stosunkowo niska masa wynosząca od 1 160 kg w wersji 4x2 i od 1 250 kg w wersji 4x4, w połączeniu z kompaktowymi wymiarami sprawia, że jest to auto wyjątkowo zwrotne.

Dacia Duster została opracowana na płycie podłogowej Logana i jest wyposażona w zawieszenie przednie typu Mac Pherson z wahaczem trójkątnym. Wersje 4x4 posiadają wielowahaczowe zawieszenie tylne. Wersje 4x2 są wyposażone w sprężystą oś tylną typu H o programowanej charakterystyce pracy, co pozwala na zwiększenie pojemności bagażnika. Obie wersje posiadają duży skok zawieszenia, co podnosi komfort i zapewnia lepsze własności motoryczne.Dacia Duster 4x4 jest wyposażona w nową 6-biegową skrzynię o bardzo krótkim pierwszym przełożeniu (5,79 km/h przy 1000 obr./min). To proste rozwiązanie umożliwia poruszanie się z niską prędkością w nierównym terenie i ułatwia ruszanie z miejsca w przypadku dużego obciążenia lub pod stromą górę.Umieszczony w dolnej części konsoli centralnej przełącznik 4x4 pozwala kierowcy Dacii Duster na łatwe dostosowanie napędu do swoich potrzeb. Przełącznik umożliwia wybór między 3 trybami: 

- tryb AUTO - napęd jest automatycznie rozkładany na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. System zapewnia optymalny kompromis między trzymaniem się drogi i przeniesieniem napędu zarówno przy dobrej, jak i złej przyczepności. W normalnych warunkach napędzane są jedynie przednie koła. W przypadku utraty lub pogorszenia przyczepności, część napędu jest przenoszona na tylną oś. Rozłożenie napędu zapewnia sprzęgło elektromagnetyczne przejęte z Nissana.- tryb LOCK - kierowca może elektronicznie zablokować system, aby zapewnić rozłożenie napędu na cztery koła. W trybie tym kontrola pracy silnika i układu hamulcowego jest przystosowana do jazdy terenowej. Tryb LOCK jest przeznaczony do pokonywania trudnych miejsc i jazdy po drogach nieutwardzonych (nierówny teren, błoto, ziemia, piach).- tryb 4x2 - napędzane są jedynie dwa koła. Ten tryb jest odpowiedni do jazdy po drogach o suchej nawierzchni i dobrej przyczepności. Pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.

100−PROCENTOWY SAMOCHÓD TERENOWY POSIADAJĄCY
WSZYSTKIE ATUTY AUT DACII


Duster, będący szóstym samochodem w gamie Dacii, pozostaje wierny filozofii marki - cechuje go bezkonkurencyjny stosunek ceny do ilości miejsca, niskie zużycie paliwa i koszty eksploatacji oraz dobry poziom bezpieczeństwa i wysoka niezawodność. Dacia Duster doskonale uosabia wartości marki, stawiającej na dobre parametry użytkowe i przystępne cenowo samochody, mającej jednocześnie reputację niepokornej i zrywającej z utartymi rozwiązaniami.Bezkonkurencyjny stosunek ceny do ilości miejsca

Pomimo, że ceny Dacii Duster są typowe dla kategorii miejskich samochodów, to jej wymiary zewnętrzne i wewnętrzne odpowiadają autom wyższej kategorii. Dacia Duster może komfortowo pomieścić do 5 dorosłych osób. Bagażnik Dustera jest również niezwykle pojemny, zwłaszcza biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary samochodu. Jego pojemność wynosi nawet 475 dm³ (w zależności od wersji). Po złożeniu tylnej ławki, Dacia Duster oferuje imponującą ilość miejsca na bagaże - nawet do 1 636 dm³ (w zależności od wersji).     Niezawodne i oszczędne silniki o niskiej emisji CO2

Dacia Duster w wersji 4x2 i 4x4 będzie dostępna z silnikami benzynowym − 1.6 16V 110 KM i wysokoprężnymi dCi 85 KM, dCi 110 KM, które sprawdziły się już w licznych modelach Renault. Silniki te idealnie spełniają kryteria niskich kosztów, solidności i łatwości obsługi, cechujące markę Dacia.W połączeniu ze stosunkowo niewielką masą Dustera, zapewniają temu terenowemu modelowi niskie zużycie paliwa i doskonałe parametry ekologiczne. Silniki wysokoprężne emitują od 135 g CO2/km w przypadku wersji 4x2 - co uprawnia je do znaku Dacia eco² - i 145 g CO2/km
w wersji 4x4.Przystępne cenowo i ekonomiczne w eksploatacji

Koszty obsługi technicznej i materiałów eksploatacyjnych zostały znacznie obniżone dzięki wydłużeniu przebiegów między przeglądami, wymianą klocków hamulcowych i opon. Filtr powietrza wymienia się obecnie co 90 000 km / 4 lata w wersjach benzynowych, filtr paliwa co 40 000 - 60 000 km.Bezpieczeństwo - bezwzględny wymóg

W Dacii Duster wykorzystano uznane doświadczenie grupy Renault w dziedzinie bezpieczeństwa. Terenowy model Dacii posiada system ABS Bosch 8,1 z korektorem siły hamowania (EBV) oraz system wspomagania nagłego hamowania.

Dacia Duster jest pierwszym samochodem marki wyposażonym (w opcji) w niektórych wersjach w układ dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC), system kontroli podsterowności oraz zapobiegania poślizgowi kół pędnych (ASR). Opcja ta pozwala na przeniesienie momentu obrotowego w trybie 4x4 w przypadku poślizgu jednego z kół, co zapewnia lepszy rozkład sił napędowych pomiędzy przednimi i tylnymi kołami.W zakresie bezpieczeństwa biernego Dacia Duster, dostępna na rynku europejskim, jest seryjnie wyposażona w dwie czołowe poduszki powietrzne i 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia na przednich miejscach, które mogą być uzupełnione pirotechnicznymi napinaczami. Dodatkowo w zależności od wersji może posiadać dwie boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową.

Podstawowe zalety samochodów Dacii: solidność i niezawodność
Podobnie jak w przypadku wszystkich modeli opracowanych na płycie podłogowej Logana, przyjęte rozwiązania konstrukcyjne zapewniają wysoką solidność i niezawodność, z których słyną samochody tej marki.

Samochód został bardzo starannie zabezpieczony przed korozją:
-    profile otwarte podwozia i drzwi zostały zabezpieczone woskiem,
-    zewnętrzne połączenia zostały pokryte masą uszczelniającą,
-    wosk został również zastosowany do zabezpieczenia części mechanicznych podwozia,
-    podwozie, nadkola i progi zostały zabezpieczone przed uderzeniami żwiru.W układzie napędowym 4x4 wykorzystano sprawdzone podzespoły Aliansu (tylny most i sprzęgło Nissana, nowa 6-biegowa skrzynia TL8, opracowana na bazie skrzyni stosowanej w gamie Renault i Nissana). O wysokim poziomie jakości Dacii Duster najlepiej świadczy fakt, że na większości rynków europejskich samochód będzie objęty 3-letnią gwarancją (lub do 100 tys. km przebiegu).SAMOCHÓD PRZEZNACZONY NA RYNKI CAŁEGO ŚWIATA

Ambicje związane z produkcją i sprzedażą modelu Duster mają zasięg ogólnoświatowy. Model ten będzie stopniowo wprowadzany do sprzedaży w kolejnych częściach świata, podobnie jak odbywało się
to w przypadku Logana i Sandero.Rozpoczęcie sprzedaży na wiosnę 2010 roku na najważniejszych dla marki rynkach

Duster zostanie wprowadzony do sprzedaży pod marką Dacia w Europie, Turcji, Afryce (w tym w krajach Maghrebu) na wiosnę 2010 roku. Będzie stanowił uzupełnienie gamy Dacii, której sprzedaż rośnie na większości rynków. Poza trzema modelami adresowanymi do użytkowników indywidualnych (Logan, Logan MCV i Sandero), Dacia wypracowała sobie uznane miejsce także w segmencie pojazdów użytkowych (model Logan Van i Logan pick-up).W czerwcu model Duster pojawi się także pod marką Renault na Ukrainie, na Bliskim Wschodzie (Jordania, Syria, Liban, Egipt) i w niektórych krajach Afryki.

Fabryka w Pitesti (Rumunia), wiodący zakład produkujący samochody należące do gamy Entry, będzie zaopatrywać wszystkie wspomniane wyżej rynki w Dustera tak pod marką Dacia, jak i Renault. Zakład o zdolności produkcyjnej rzędu 350 000 samochodów rocznie będzie w dalszym ciągu wytwarzać także pozostałe modele marki.W 2011 roku Renault Duster zostanie wprowadzony do sprzedaży w Brazylii, Rosji i regionie Zatoki Perskiej. Będzie produkowany wraz z modelami Logan, Sandero i Sandero Stepway w zakładach w Curitiba (Brazylia), skąd będzie dystrybuowany na rynki Brazylii, Argentyny, Meksyku i Chile. Następnie rozpocznie się produkcja Dustera w Rosji, w zakładach Avtoframos (Moskwa). Region Zatoki Perskiej będzie zaopatrywany przez fabrykę w Pitesti.

GENEZA PROJEKTU DUSTER

Ogólnoświatowy projekt spełniający dotychczas niezaspokojone potrzeby klientów

Projekt Duster powstał, ponieważ na światowym rynku zauważono realne i w niewielkim stopniu zaspokojone zapotrzebowanie na przestronne, solidne, a jednocześnie przystępne cenowo pojazdy z napędem na cztery koła. Grupa Renault podjęła decyzję o podjęciu prac nad samochodem terenowym adresowanym w pierwszej kolejności do młodych rozwijających się rynków. Podczas projektu wzięto także pod uwagę potrzeby klientów europejskich.

-     Rynki rozwijające się (Rosja, Brazylia) przedstawiciele klasy średniej pragną kupować nowoczesne samochody, będące wyrazem sukcesu i pozycji społecznej. Jednocześnie potrzebują samochodu solidnego, godnego zaufania i uniwersalnego, który będzie w stanie sprostać panującemu tam klimatowi oraz trudnym i zarazem zmiennym warunkom eksploatacji (długie trasy, drogi w złym stanie lub wręcz nieprzejezdne, eksploatacja w warunkach miejskich, często w dużych aglomeracjach). Oferta pojazdów dostępnych na lokalnych rynkach, obejmująca w większości przypadków importowane pojazdy typu SUV, często pozostaje poza zasięgiem klasy średniej z uwagi na cenę.

-     Sukces marki Dacia w Europie pokazał, że istnieje grupa potencjalnych klientów poszukujących nowoczesnych, niezawodnych i jednocześnie przystępnych cenowo samochodów, podczas gdy oferta pojazdów typu SUV oraz z napędem na cztery koła - choć bardzo bogata - obejmuje głównie drogie i ostentacyjne limuzyny typu SUV, często nieodpowiednie do jazdy w terenie, i nie ma nic do zaoferowania w segmencie funkcjonalnych i przystępnych cenowo samochodów terenowych.

Wspólny francusko-rumuński projekt

Podczas realizacji projektu Duster, ośrodek Renault Technologies Roumanie (RTR) wprowadził nowy podział zadań z ośrodkiem technologicznym Losange we Francji (noszącym poprzednio nazwę Technocentre Renault). Prace projektowe rozpoczęły się w ośrodku Losange Renault. Już od samego początku centrum Renault Technologies Roumanie zmobilizowało swoich konstruktorów do pracy nad projektem: Losange Renault i Renault Technologies Roumanie ściśle współpracowały nad wdrożeniem przemysłowym tego modelu.

Po przejściu do etapu drugiej fali prototypów (czyli na rok przed wprowadzeniem Dustera), projekt został przekazany Rumunii, aby prace mogły być prowadzone jak najbliżej zakładu produkcyjnego. Design został opracowany w Losange Renault we współpracy z Renault Design Central Europe (należącym do marki ośrodkiem designu, znajdującym się w Bukareszcie).

Wprowadzenie do produkcji w Rumunii, w głównym zakładzie marki


Duster pojawił się w zakładzie w Pitesti w kwietniu 2009 roku. Dużym ułatwieniem była nowa linia produkcji prototypów, która pozwala na wytwarzanie wszelkich wariantów przewidzianych do seryjnej produkcji, kierowana bezpośrednio przez ośrodek Renault Technologies Roumanie. Linia ta jest zlokalizowana na terenie zakładu, co pozwala na łatwiejsze przeszkolenie pracowników produkcyjnych.

Produkcja Dustera spowodowała konieczność wprowadzenia pewnych zmian na liniach produkcyjnych w Pitesti: powstał nowy oddział blacharni przeznaczony na potrzeby tego modelu, a linia montażowa została zaadaptowana na potrzeby nowych silników i układu przeniesienia napędu na cztery koła. Zmodyfikowano również strumienie logistyczne i magazyn surowców dla tłoczni. W sumie na tej samej linii produkowanych jest 6 różnych wersji nadwoziowych.

Precyzyjnie skalkulowane inwestycje

W opracowanie i wdrożenie przemysłowe Dustera zainwestowano w Pitesti łącznie 290 mln euro. Kwota ta obejmuje inwestycje dotyczące nowej skrzyni biegów (TL8 - 6-biegowej skrzyni mechanicznej do wersji z napędem na cztery koła) i wszystkich silników Euro4 i Euro5, które zostaną wprowadzone w najbliższym czasie. Niespełna 70 mln euro z tej kwoty zostało zainwestowane w zakład produkcyjny.

Tzw. carry over (czyli wykorzystanie już istniejących części i podzespołów) pozwoliło na ograniczenie kwoty inwestycji: w sumie ponad 50% części pochodzi z innych samochodów gamy Dacia i Renault (np. silnik i skrzynia biegów). Maksymalne moce produkcyjne zakładu w Pitesti wynoszą 25 samochodów Duster na godzinę. Docelowo model ten będzie mógł stanowić ponad jedną trzecią produkcji tej fabryki.



źródło: Dacia; zdjęcia: Carscoop, WorldCarFans

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Dacia Duster na salonie w Genewie - prezentacja nowego modelu

Dacia Duster na salonie w Genewie - prezentacja nowego modelu
Toolbox 2010-03-06 07:23
Po zdjęciach wnętrza widać że to praktycznie Logan, niestety jakość plastików i tapicerki w Loganie i Sandero jest tak dramatyczna że nie chciałbym tych aut nawet za darmo. Obawiam się że mimo niskiej ceny Duster poza kilkoma zapaleńcami kariery nie zrobi. Zwłaszcza że tanie będą tylko najpodlejsze wersje a za wypasione zapłacimy niemal tyle co za tiguana czy Yeti