Portal V10  »  Aktualności  »  Nowy Mitsubishi Lancer Evolution już w Polsce
Mitsubishi Lancer Evolution

Nowy Mitsubishi Lancer Evolution już w Polsce

2008-05-25 - K. Chojnowska     Tagi: Mitsubishi, Mitsubishi Lancer, Mitsubishi Lancer Evolution, Sedan
W polskiej ofercie Mitsubishi Motors pojawił się już nowy Lancer Evolution - flagowy model tej marki idealnie odzwierciedlający najlepsze cechy aut spod znaku Trzech Diamentów. To całkowicie nowa konstrukcja tej serii rozpoczętej w Japonii w październiku 1992 roku i spadkobierca kilkudziesięciu lat pełnego sukcesów uczestnictwa Mitsubishi w sportach motorowych. Najnowsza generacja Lancera Evolution oprócz porywającej sylwetki ze słynnym, zapożyczonym z samolotów myśliwskich motywem „Jet Fighter”, znakomitych osiągów i legendarnych już własności jezdnych, oferuje większy komfort i bogate wyposażenie. Te cechy po raz pierwszy pozwalają Mitsubishi rzucić wyzwanie uznanym sportowym europejskim modelom prestiżowych marek. Lancer Evolution napędzany jest całkowicie nowym, turbodoładowanym silnikiem 4B11. Tym samym nowe „serce” kończy sagę 2-litrowej jednostki 4G63, która napędzała kolejne generacje modeli Lancer Evolution aż do wcielenia oznaczonego jako IX. Nowy silnik zapewnił lepsze osiągi auta - Lancer Evolution z 295-konnym silnikiem rozpędza się do prędkości 100 km/h w 5,4 sekundy (5 biegowa skrzynia manualna), a prędkość maksymalna tego pojazdu to 242 km/h (skrzynia SST).
Nowy pojazd oferuje doskonałe właściwości jezdne dzięki najnowocześniejszemu systemowi aktywnej kontroli napędu na cztery koła S-AWC (Super All Wheel Control), w skład którego wchodzi ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy), AYC (system kontroli znoszenia), sportowy ABS i ASC (aktywna stablizacja toru jazdy).Auto w wersji GSR z 5-biegową, manualną skrzynią biegów kosztuje 158 990 zł. Wersja MR z przekładnią TC-SST oraz wersja RS z 5-biegową, manualną przekładnią, służąca za podstawę do budowy rajdowych aut grupy N, zostaną wprowadzone do sprzedaży w drugiej połowie 2008 roku.

Każdy producent samochodów może poszczycić się posiadaniem w swojej ofercie modelu flagowego. Niewielu jednak tworzy pojazdy, które zyskują status motoryzacyjnych ikon, na trwałe wpisujących się do annałów historii rozwoju motoryzacji. Jedną z nich jest z pewnością model Mitsubishi Lancer Evolution.

Nowy Lancer Evolution po raz pierwszy przejmuje rolę głównego „ambasadora” marki i koncernu. Bardziej dojrzały, wysmakowany stylistycznie i wciąż tak samo niezawodny, nowy Lancer Evolution po raz pierwszy rzuca wyzwanie renomowanym europejskim markom (BMW M3, Audi S4), jednocześnie zrywając z wizerunkiem „wyścigówki dla dużych chłopców”, który przylgnął do jego poprzedników.

Stylistycznie to od początku do końca starannie dopracowana i w pełni zintegrowana konstrukcja. Ostro i wyraziście poprowadzona linia nadwozia zbliża go stylistycznie do pozostałych wersji modelu Lancer oraz idealnie odpowiada sportowemu zacięciu auta.
Nowy Lancer Evolution został zaprojektowany jako bardzo szybki i jednocześnie bardzo bezpieczny pojazd, który potrafi w inteligentny i przemyślany sposób wykorzystać drzemiącą w sobie moc. Dlatego też Lancera Evolution wyposażono w najnowocześniejsze dostępne systemy takie, jak S-AWC (system aktywnej kontroli napędu na cztery koła).

Nadwozie

Dzięki zastosowaniu nowej płyty podłogowej, nadwozie Lancera Evolution cechuje większa sztywność. W porównaniu do poprzedniej, IX generacji modelu Evolution, sztywność skrętna została zwiększona o 40%, a sztywność zginania o 60%. Nowy Lancer lepiej się prowadzi i pewniej trzyma drogi. Jest również bezpieczniejszy w przypadku kolizji. Aby nowy model spełniał wszelkie wymogi jakości i komfortu stosowne dla sportowego sedana nowej generacji, zredukowano także poziom wibracji i hałasu wewnątrz przedziału pasażerskiego.

Większy rozstaw kół i osi pozwolił wygospodarować dodatkową przestrzeń w kabinie oraz poprawić właściwości jezdne i prowadzenie. Na tę ostatnią wartość istotny wpływ ma również przesunięcie środka ciężkości pojazdu. W tym celu obniżono zespół napędowy oraz zmniejszono wagę silnika, co poprawiło rozkład masy na obie osie. Przedni zwis jest teraz o 20 mm krótszy niż w Lancerze Evolution IX, a akumulator umieszczono w bagażniku.

Dalsze obniżenie masy oraz środka ciężkości pojazdu uzyskano przez wykonanie panelu dachowego, maski silnika, przednich błotników oraz konstrukcji ramy tylnego spojlera z aluminium.

Nowy silnik

Silnik 4B11, należący do rodziny silników światowych (World Engine) wytwarza większy moment obrotowy i charakteryzuje się lepszą reakcją w porównaniu ze swym poprzednikiem (4G63). Jest także bardziej oszczędny i - dzięki niskiemu poziomowi emisji szkodliwych substancji - przyjazny dla środowiska naturalnego.

Osiągi w porównaniu z modelem Lancer Evolution IX:

Lancer Evolution IX Nowy - Lancer Evolution

Max.moc silnika: 280 KM przy 6500 obr./min - 295 KM przy 6500 obr./min
Max.moment obrotowy: 355 NM przy 3500 obr/min - 366 Nm przy 3500 obr./min
Max. prędkość: 250 km/h - 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,7 s - 5,4 s

Wykorzystanie technologii bezstopniowej regulacji faz rozrządu (MIVEC), zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych, pozwala na optymalne dopasowanie faz rozrządu do obrotów i obciążenia silnika w celu stabilizacji charakterystyki spalania oraz umożliwia silnikowi dostarczanie większej mocy w pełnym zakresie prędkości obrotowych.

Nowy silnik, bez osprzętu, jest o 12 kg lżejszy niż wersja 4G63, dzięki zastosowaniu odlanego z aluminium bloku silnika (4G63 miał blok żeliwny), pokrywy głowicy oraz obudowy łańcucha.

Turbosprężarka o zoptymalizowanej geometrii, z aluminiowym wirnikiem sprężarki i turbiną wykonaną ze stopu aluminiowo-tytanowego, poprawia czas reakcji i podnosi moment obrotowy dostarczany przez silnik pracujący na niskiej i średniej prędkości obrotowej.

Zastosowanie skierowanego do tyłu kolektora wylotowego, oprócz poprawienia skuteczności odprowadzania spalin, pozwoliło na niższe usytuowanie silnika, a tym samym obniżenie środka ciężkości. Kolejne udoskonalenia zmniejszyły straty układu dolotowego i wylotowego, oraz tarcie w układzie rozrządu, co w efekcie doprowadziło do polepszenia osiągów silnika.

Skrzynie biegów

Dla kierowców, którzy chcą mieć większą kontrolę nad pojazdem, najnowszy Lancer Evolution jest dostępny z nową, 5-biegową manualną skrzynią biegów. Korzystając z praktycznej wiedzy zdobytej przez Mitsubishi Motors na arenie sportowej, nowa przekładnia manualna - przy zachowaniu dotychczasowych gabarytów - znakomicie radzi sobie z wyższym momentem obrotowym dostarczanym przez nowy, turbodoładowany silnik. Biegi od pierwszego do czwartego mają wąskie zakresy. 1-szy bieg ma przełożenie niższe niż poprzednio, co pozwala na szybszy start, natomiast 5-ty bieg wykorzystuje przełożenie przystosowane do wygodnej, jednostajnej jazdy z dużą prędkością. Nowa skrzynia biegów wyposażona jest w wielostożkowe pierścienie synchronizatorów dla wszystkich biegów, co pozwala na płynniejsze przełączanie biegów, lepsze „czucie” skrzyni przez kierowcę, oraz zapewnia większą trwałość.

W drugiej połowie roku Lancer Evolution dostępny będzie także z nową 6-biegową, półautomatyczną przekładnią Twin Clutch SST.

Najnowocześniejszy system napędu na 4 koła S-AWC

Mitsubishi to prawdziwy ekspert w dziedzinie napędu wszystkich kół. Nowy Lancer Evolution wyposażony jest standardowo w system aktywnej kontroli napędu na cztery koła S-AWC (Super All Wheel Control). Najnowsza wersja systemu aktywnej kontroli napędu na cztery koła (S-AWC) debiutuje w Lancerze Evolution. Oprócz znanych z dotychczasowego modelu systemów Sport ABS (sportowy ABS), ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy) i AYC (aktywna kontrola znoszenia) zastosowano dodatkowo układ ASC (aktywna stabilizacja toru jazdy).

S-AWC koordynuje pracę powyższych systemów, regulując tym samym moc silnika i siłę hamowania każdego koła z osobna. Zapewnia to większą przyczepność w trakcie wykonywania manewrów oraz lepszą kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach drogowych.

System S-AWC może pracować w trzech trybach: TARMAC (suche, utwardzone nawierzchnie), GRAVEL (mokre i nieutwardzone drogi) oraz SNOW (drogi pokryte śniegiem). System pozwala kierowcy wybrać najbardziej odpowiedni dla danych warunków drogowych tryb i zapewnia większą stabilność toru jazdy.

W skład systemu S-AWC wchodzą:

o Aktywny centralny mechanizm różnicowy ACD (Active Center Differential): Aktywny centralny mechanizm różnicowy wykorzystuje elektronicznie sterowane, hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe do rozdziału momentu napędowego na przednią/tylną oś, uzyskując optymalną równowagę pomiędzy reakcją układu kierowniczego a charakterystyką przyczepności.

o System kontroli znoszenia AYC (Active Yaw Control): W zależności od warunków drogowych system AYC wykorzystuje układ przeniesienia momentu w tylnym mechanizmie różnicowym do regulacji różnicy napędu między tylnym kołami i ogranicza moment uślizgu poprawiając zdolność do pokonywania zakrętów. Obecnie system AYC działa w układzie zamkniętym i wykorzystuje czujnik stopnia uślizgu poprzecznego do dokładnego określania dynamiki pokonywania zakrętów w czasie rzeczywistym. Ponadto, regulacja siły hamowania pozwala systemowi na zapewnienie takiego zachowania pojazdu, które dokładnie odzwierciedla zamiary kierowcy.

o Sportowy system ABS (Sport ABS): System ABS pozwala kierowcy zachować kontrolę nad kierunkiem jazdy i utrzymuje jej stabilny tor, zapobiegając uślizgowi kół przy gwałtownym hamowaniu lub podczas hamowania na śliskiej nawierzchni. Wyposażenie sportowego systemu ABS w czujniki stopnia uślizgu, toru jazdy oraz siły nacisku na pedał hamulca poprawiło skuteczność hamowania na zakrętach.

o Aktywna stabilizacja toru jazdy ASC (Active Stability Control): Dzięki regulacji mocy silnika i kontroli siły hamowania każdego koła, system ASC stabilizuje tor jazdy i jednocześnie utrzymuje optymalne właściwości trakcyjne. System ASC zwiększa stabilność pojazdu poprzez ograniczenie uślizgu w czasie nagłych manewrów lub przy gwałtownych ruchach kierownicą. System ASC zwiększa również przyczepność, co pozwala zapobiec buksowaniu kół podczas przyśpieszania na śliskiej nawierzchni. System można wyłączyć.

Zawieszenie i opony

Sportowy samochód o wysokich osiągach, w których doskonałe właściwości jezdne odgrywają pierwszoplanową rolę musi posiadać znakomity system zawieszenia, zapewniający maksymalny kontakt opon z nawierzchnią. To samo dotyczy systemu S-AWC, który działa najbardziej efektywnie tylko wtedy, gdy opony samochodu utrzymują optymalny kontakt z nawierzchnią.

Układ zawieszenia nowego Lancera Evolution został zatem całkowicie przeprojektowany, co zaowocowało niezwykle wysoką przyczepnością kół. Całość zestrojono z myślą o jak najlepszych właściwościach jezdnych w zakrętach, mając na uwadze komfort jazdy, jakiego oczekują nabywcy sportowych sedanów nowej generacji.

Zastosowanie odwróconych amortyzatorów i wielu innych zaawansowanych elementów zupełnie nowej konstrukcji w przednim zawieszeniu z układem kolumn MacPhersona pozwoliło podnieść poprzeczkę w zakresie osiągów jeszcze wyżej.

Wielowahaczowy układ tylnego zawieszenia modelu Lancer Evolution IX MR został gruntownie zmodyfikowany. Podstawowa konfiguracja wahaczy jest podobna do układu wielowahaczowego poprzedniego modelu, jednak zmieniono punkty mocowania oraz sam rozkład wahaczy, co zwiększyło sztywność i poprawiło kontakt kół z podłożem.

Zwiększono rozstaw kół przednich i tylnych oraz dołożono 18-calowe koła. Zoptymalizowana geometria i większa sztywność zapewniają lepszy kontakt opony z podłożem oraz pozwalają w pełni wykorzystać możliwości systemu S-AWC, co przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych, stabilności pojazdu oraz bezpieczeństwa na drodze.

Wersja GSR standardowo wyposażona jest w opony o rozmiarze 245/40 R18 oraz 18-calowe felgi aluminiowe Enkei, a także wentylowane tarcze hamulcowe Brembo (350 mm z przodu i 330 mm z tyłu). Dzięki zastosowaniu większych niż w Lancerze Evolution IX tarcz hamulcowych, zwiększono siłę oraz skuteczność hamowania, a także „czucie” pedału hamulca.

Amortyzatory i sprężyny

Z przodu, Lancer Evolution posiada odwrócone amortyzatory, zapewniające doskonałe właściwości i cechujące się dużą sztywnością poprzeczną. Zamontowanie tylnych amortyzatorów i sprężyn na przegubach zwiększyło efektywność skoku zawieszenia. Zapewnia to również lepszy kontakt kół z nawierzchnią, większy komfort podróżowania i lepsze właściwości jezdne. Zastosowanie progresywnych sprężyn oraz wydłużenie ich skoku zwiększyło kontakt wewnętrznej części koła z nawierzchnią podczas pokonywania zakrętów i zaowocowało bardziej elastycznymi właściwościami skoku.

Bezpieczeństwo

Podobnie jak wszystkie inne nowe modele Mitsubishi, konstrukcję nadwozia nowego Lancera Evolution oparto na należącej do MMC technologii RISE (Reinforced Impact Safety Evolution - Wzmocniona Ewolucja Bezpieczeństwa Przeciwuderzeniowego), która rozprasza energię podczas bocznych i tylnych uderzeń oraz kontroluje zniekształcenie kabiny, zwiększając ochronę pasażerów i systemu paliwowego przy uderzeniach z tyłu.

Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zapewnia także niezwykle sztywna struktura nadwozia. Nadwozie Lancera Evolution jest dużo sztywniejsze dzięki wzmocnieniu wielu elementów, maksymalnemu wykorzystaniu komputerowej technologii CAE (Computer Aided Engineering) oraz wyczerpującym testom.

Pełny pakiet bezpieczeństwa oferuje 9 poduszek powietrznych, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów (napinacze i ograniczniki siły dla kierowcy i pasażera z przodu), mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX w 2 rzędzie siedzeń oraz tylną lampę przeciwmgielną z funkcją automatycznego wyłączania.

Kabinę wykonano w całości z materiałów ognioodpornych.

Wyposażenie

Dojrzały Lancer Evolution ustanawia nowe standardy w zakresie komfortu, bezpieczeństwa i wyposażenia oferując:

- automatyczną klimatyzację
- sportowe fotele RECARO
- ETACS - elektroniczny system pełnej kontroli pojazdu (interfejs człowiek/maszyna mający za zadanie indywidualne dostrajanie i uruchamianie wielu elementów bezpieczeństwa i wyposażenia jak np. system zdalnego odblokowywania drzwi, uruchamiania silnika, świateł, podnośników szyb)
- Automatyczne światła oraz wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Przednie reflektory ksenonowe AFS z zaawansowanym systemem doświetlenia zakrętów
- Pełen pakiet bezpieczeństwa z 9 poduszkami powietrznymi
- Najwyższej jakości zestaw audio firmy Rockford Fosgate? o mocy 650 W (wersja MR)
- Pokładową nawigację z 7-calowym wyświetlaczem LCD oraz wbudowanym twardym dyskiem (wersja MR)
- Zestaw głośnomówiący z obsługą technologii Bluetooth? (wersja MR)

--------------

Obecnie Mitsubishi Motor Poland oferuje auto w wersji GSR z 5-biegową, manualną skrzynią biegów w cenie 158 990 zł (dopłata za lakier metalizowany to 1990 zł).

Wersje MR z przekładnią TC-SST oraz RS z manualną, 5-biegową przekładnią, służąca za podstawę do budowy rajdowych aut z grupy N, zostaną wprowadzone do sprzedaży w drugiej połowie 2008 roku.



źródło: Mototarget

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Nowy Mitsubishi Lancer Evolution już w Polsce

Nowy Mitsubishi Lancer Evolution już w Polsce
Esond 2008-05-28 21:11
qrde takie cacko i tak naszpikowane za tylko 160k zł? to jak okazja w Biedronce prawie :-)