Portal V10 » Aktualności » Ewolucja logo marek samochodów - jak się zmieniały?
Ewolucja logo marek samochodów - jak się zmieniały?
2010-10-29 - M. Grygier Tagi: Alfa Romeo, Aston Martin, Audi, BMW, Cadillac, Fiat, Ford, Mazda, Mercedes, Peugeot, Renault, Volkswagen
Każdy producent samochodów posiada jakiś własny, niepowtarzalny styl. Każdy również posiada swoje własne logo, które go określa, z nim identyfikują się klienci i właściciele. Logo jest niezmienne? Oczywiście, że nie. Należy je modyfikować, tak aby delikatnie ewoluowało, zyskiwało na atrakcyjności i świeżości.
Zobacz także: Najgorsze samochody ostatniej dekady - ranking 16 modeli »Same auta ulegają modernizacji, podobnie jak znaczek identyfikacyjny, czyli LOGO producenta. Kształty samochodów stają się z generacji na generację coraz to bardziej opływowe, bardziej nowoczesne, niekiedy wręcz futurystyczne. Podobnie rzecz ma się z logo. Tyle, że o ile nowa linia nadwozia jest szeroko promowana, znaczek na masce nie zawsze gra pierwszoplanową rolę i jego zmiana przechodzi niekiedy niezauważona.
Ktoś kiedyś powiedział, że dobra modyfikacja logotypu jest wtedy udana, kiedy nikt nie zauważy jej zmiany! Ma być subtelna, nie rzucająca się w oczy, ale podświadomie sprawiająca wrażenie nowoczesnej. Zobaczmy jak zmieniały się przez lata, w zasadzie dziesięciolecia, znaki największych producentów samochodów.
Do czego służy logo? Wprawny fan motoryzacji jest w stanie rozpoznać konkretną markę, model, a niekiedy nawet wersję już po niewielkich detalach - kształcie zderzaka, reflektorach, zagięciu tu, czy zagięciu tam. Jednak większość osób traktujących samochody czysto funkcjonalnie nie ma takiej umiejętności. Wsiadają i jadą. Nie zastanawiają się nad wieloma rzeczami. Często właśnie nie widząc znaczka na masce, czy kierownicy nie będą świadome jakim samochodem się poruszają! Bardzo łatwo jest zrobić taki test - zakleić wszelkie oznaczenia i wpuścić do środka kogoś, kto nie zna się na motoryzacji. Będzie wiedzieć w czym siedzi? Właśnie. Logo sprawiło, że nie wygląd stał się określeniem danej marki, ale właśnie magiczny znaczek na masce. Najlepszym przykładem jest słynna "gwiazda" Mercedesa! Znana na całym świecie, rozpoznawalna w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy w Indonezji. Słowem - wszędzie!
Podobnie - choć już nieco mniej - jest rozpoznawalne logo BMW, Peugeot, Audi czy Volkswagena. Ich znaki firmowe zmieniały się, owszem, ale nigdy nazbyt radykalnie. Największym przykładem niezmienności i konsekwencji wykazać się może Aston Martin, który od 1932 roku praktycznie posiada ten sam znak! W dodatku fenomenem jest fakt, że jeszcze przed II Wojną Światową potrafił stworzyć logo nowoczesne, które bez większych zmian za nowoczesne uchodzi nawet w XXI wieku! Z kolei niektórzy producenci do tematu swojej identyfikacji podchodzili zupełnie inaczej. Przykładem jest tutaj Mazda, której logo niemal z dekady na dekadę przechodziło drastyczną zmianę. W 1934 roku był to tylko i wyłącznie napis, by dwa lata później wprowadzić zupełnie niezrozumiałą grafikę (trzy złamane linie). Od lat dziewięćdziesiątych przechodziło modyfikację średnio co 4-5 lat, aby wreszcie w 1997 roku ewoluować do stanu obecnego. Jak wyglądają? Różnie. Niektóre marki stawiają na prostotę (Audi, Mercedes, Ford), inne eksperymentują i ze swojego logo tworzą niemal małe obrazy (Alfa Romeo, Fiat, Cadillac czy Renault). Na znaczkach znajdują się najróżniejsze motywy. Renault w 1919 roku miało... czołg! Cadillac łabędzie, Alfa Romeo węża (a w zasadzie smoka), a Peugeot... wiadomo. Jedne ewoluują z roślin, inne ze zwierząt, a jeszcze inne są czystą abstrakcją. Pewne jest jedno, pozostaną wieczne, bo samochód bez znaczka (logo), to jak samochód bez... kierownicy.
Zobacz także: Najgorsze samochody ostatniej dekady - ranking 16 modeli »
Podobnie - choć już nieco mniej - jest rozpoznawalne logo BMW, Peugeot, Audi czy Volkswagena. Ich znaki firmowe zmieniały się, owszem, ale nigdy nazbyt radykalnie. Największym przykładem niezmienności i konsekwencji wykazać się może Aston Martin, który od 1932 roku praktycznie posiada ten sam znak! W dodatku fenomenem jest fakt, że jeszcze przed II Wojną Światową potrafił stworzyć logo nowoczesne, które bez większych zmian za nowoczesne uchodzi nawet w XXI wieku! Z kolei niektórzy producenci do tematu swojej identyfikacji podchodzili zupełnie inaczej. Przykładem jest tutaj Mazda, której logo niemal z dekady na dekadę przechodziło drastyczną zmianę. W 1934 roku był to tylko i wyłącznie napis, by dwa lata później wprowadzić zupełnie niezrozumiałą grafikę (trzy złamane linie). Od lat dziewięćdziesiątych przechodziło modyfikację średnio co 4-5 lat, aby wreszcie w 1997 roku ewoluować do stanu obecnego. Jak wyglądają? Różnie. Niektóre marki stawiają na prostotę (Audi, Mercedes, Ford), inne eksperymentują i ze swojego logo tworzą niemal małe obrazy (Alfa Romeo, Fiat, Cadillac czy Renault). Na znaczkach znajdują się najróżniejsze motywy. Renault w 1919 roku miało... czołg! Cadillac łabędzie, Alfa Romeo węża (a w zasadzie smoka), a Peugeot... wiadomo. Jedne ewoluują z roślin, inne ze zwierząt, a jeszcze inne są czystą abstrakcją. Pewne jest jedno, pozostaną wieczne, bo samochód bez znaczka (logo), to jak samochód bez... kierownicy.
źródło: Google
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Ewolucja logo marek samochodów - jak się zmieniały?
Podobne: Ewolucja logo marek samochodów - jak się zmieniały?
Nowości salonu w Paryżu »
Najgorsze samochody ostatniej dekady - ranking 16 modeli »
Porsche Panamera otrzymuje tytuł Samochodu Roku 2010 Playboya »
Ruszył Poznań Motor Show 2017! »
Podobne galerie: Ewolucja logo marek samochodów - jak się zmieniały?
Mercedes EQC w obszernej galerii »
Zlot ForzaItalia 2014 - fotorelacja »
AutoCity 2013, czyli Volkswagen, Skoda, Porsche oraz Audi w obiektywie V10 »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit BMW
Galerie zdjęć
Newsletter