Portal V10 » Prezentacje / testy » Fiat 500X 2.0 MultiJet AWD - Pięćsetka na szczudłach - nasz test
Fiat 500X 2.0 MultiJet AWD - Pięćsetka na szczudłach - nasz test
Mocny diesel, napęd na cztery koła, zwiększony prześwit, a także przytulne wnętrze i stylizacyjne nawiązanie do Fiata 500. Taka jest właśnie definicja kompaktowego crossovera według włoskich inżynierów. Z technologicznego punktu widzenia, samochód z Turynu garściami czerpie z zaprezentowanego wcześniej Jeepa Renegade'a. I dobrze, bo dzięki temu poradzi sobie nie tylko w mieście, ale i w lekkim terenie.
500X wygląda jak postawiona na szczudłach i wygładzona bestsellerowa pięćsetka. W zależności od preferencji nabywcy, karoserię można zaopatrzyć w czarne nakładki na progi i błotniki, a także off-roadowo wystylizowane zderzaki lub całość utrzymaną w jednakowym kolorze. Na zdjęciach widzicie samochód z pakietem off-road look, co tylko wzmacnia jego oryginalność i podnosi atrakcyjność. Wymiarami wpisuje się w segment zdominowany przez Renault Capture i Nissana Juke'a. Ma 427 centymetrów długości, 180 szerokości i 162 wysokości. Do wyboru oddano 12 wersji kolorystycznych, 8 wzorów aluminiowych obręczy w rozmiarze od 16 do 18 cali, a także mnóstwo rozmaitych naklejek i akcesoriów podnoszących funkcjonalność (boksy dachowe, itp.). Prześwit w odmianie AWD wynosi 179 mm (162 w FWD), co sprawia, że pokonanie wysokich krawężników, nie będzie stanowić problemu.
Wnętrze urządzono w nowoczesnym stylu. Projektanci zdecydowali się na liczne krągłości i wiele kolorowych wstawek podnoszących temperaturę. Jakość materiałów wykończeniowych jest na przyzwoitym poziomie, choć w niektórych miejscach można trafić na twardy i „tani” plastik. Sporych rozmiarów kierownicę pokryto skórą, a sam wieniec mógłby być nieco mniejszy. W bogatych specyfikacjach możemy liczyć na szereg elektronicznych dodatków dostępnych jeszcze kilka lat temu w autach z wyższych segmentów.
Pokład widocznego na zdjęciach egzemplarz wzbogacono o dwustrefową klimatyzację automatyczną, tempomat, dotykowy ekran zawiadujący wszystkimi multimediami, a także skórzaną tapicerkę w brązowym kolorze (4000 złotych). Podgrzewane fotele oraz koło sterowe użytkownicy docenią zwłaszcza zimą (500 zł). Ponadto, na liście opcji znajdziemy otwierane okno dachowe (5000 zł), czy skuteczne nagłośnienie Beats Audio o mocy 506W (3 tys. zł). Warto jednak doposażyć samochód decydując się na pakiety. Nie dość, że możemy liczyć na niemałe przeceny, to jeszcze dostaniemy większość powyższych dodatków za połowę lub mniej wyjściowej ceny.W kwestii przestrzeni, 500X oferuje nieco więcej miejsca, niż Mazda CX-3, czy Opel Mokka. W dwóch rzędach z powodzeniem zmieści się czwórka dorosłych, a za ich plecami wygospodarowano 350-litrowy bagażnik. Po złożeniu asymetrycznej kanapy, powiększymy go do przyzwoitych 1000 litrów.Paleta jednostek napędowych Fiata obejmuje cztery pozycje: dwie benzynowe i dwie wysokoprężne. Wszystkie z nich pojawiają się też w innych markach koncernu. Flagowy i jednocześnie najbardziej odpowiedni do blisko 1,5-tonowego auta diesel ma dwa litry pojemności wspomagane turbodoładowaniem. Generuje 140 KM i 350 Nm przy 1750 obr./min. W standardzie współpracuje z 6-stopniowym manualem, ale wystarczy dopłacić 9 tysięcy złotych, aby wyposażyć go w 9-stopniowy automat ZF.Względem ręcznej przekładni, zużywa nieznacznie więcej paliwa i o 0,3 sekundy pogarsza przyspieszenie do setki (9,8). Dobrze natomiast pasuje do charakteru auta i wyraźnie podnosi komfort codziennej eksploatacji. Automatyczna przekładnia działa dość sprawnie, choć przy gwałtownych manewrach wykazuje niewielkie opóźnienie względem zamiarów kierowcy. Mowa tu o kickdownie, gdy zachodzi potrzeba redukcji dwóch lub trzech biegów. Przy spokojnym traktowaniu pedału gazu, 500X cicho lawiruje między kolejnymi przełożeniami i pochłania akceptowalne ilości paliwa. W mieście zużywa około 8 litrów, natomiast w trasie bez trudu osiągniemy wynik o dwie jednostki lepszy.Patrząc dekadę wstecz, trudno było zachwycać się układem jezdnym Fiata. Konstruktorzy wyciągnęli jednak wnioski i mocno napracowali się przy trakcji sukcesywnie wprowadzanych modeli. 500X na 18-calowych obręczach prowadzi się pewnie, a w ciasnych zakrętach nadwozie nie wykazuje tendencji do wychylania. Lepiej natomiast pozostawić auto na seryjnych felgach o średnicy 17 cali i wyższym profilu opony, czym wyraźnie wpłyniemy na komfort jazdy po nierównościach. W lekkim terenie włoski crossover radzi sobie nad wyraz dobrze. Nie robią na nim wrażenia wypełnione błotem koleiny, czy piaszczyste podjazdy pod niewielkie wzniesienia. Pomaga w tym system Mood Selector optymalizujący rozdział momentu obrotowego na cztery koła. Układ kierowniczy jest dość precyzyjny, dzięki czemu mamy stosunkowo wierny obraz aktualnego położenia kół.Topowa specyfikacja Cross Plus z napędem na obie osie i najmocniejszym w gamie silnikiem diesla kosztuje kosztuje 107 100 złotych. Do tego kilka gadżetów w postaci panoramicznego okna dachowego, czy lepszego zestawu audio wywinduje cenę do 120-125 tysięcy. Podstawowy wariant ze 140-konnym 1,4 pod maską i napędem na przednie koła dostaniemy za 79 100 złotych. Znacznie tańsze są odmiany City Look - podstawową wyceniono na 59 900 złotych.Konkurencja w segmencie kompaktowych crossoverów przybiera na sile. W wakacje zadebiutowała Mazda CX-3, za niecałe dwa tygodnie w cennikach oficjalnie pojawi się Honda HR-V, a za kilka miesięcy Volkswagen wprowadzi do oferty model Taigun. Fiat na tle rywali prezentuje odpowiednio wysoki poziom, aby na stałe zagościć w czołówce rankingów sprzedaży.Podstawowe dane techniczne:
Fiat 500X 2.0 MultiJet AWD
Silnik: 1956 cm3
Moc: 140 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy: 350 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 9-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4273/1796/1620 mm
Rozstaw osi: 2570 mm
Masa własna: 1495 kg
Średnia emisja CO2: 144 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 9,8 sekund
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 6,5 (8,2 w teście)
Trasa: 4,9 (6,1 w teście)
Cykl mieszany: 5,5 (7,3 w teście)
Fiat 500X 2.0 MultiJet AWD
Silnik: 1956 cm3
Moc: 140 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy: 350 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 9-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4273/1796/1620 mm
Rozstaw osi: 2570 mm
Masa własna: 1495 kg
Średnia emisja CO2: 144 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 9,8 sekund
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 6,5 (8,2 w teście)
Trasa: 4,9 (6,1 w teście)
Cykl mieszany: 5,5 (7,3 w teście)
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
2
Komentarze do:
Fiat 500X 2.0 MultiJet AWD - Pięćsetka na szczudłach - nasz test
Fiat 500X 2.0 MultiJet AWD - Pięćsetka na szczudłach - nasz test
xsawierr 2015-09-23 21:29
Niezły,ale o 30% za drogi w wersji 4x4 W tej kasie można mieć auta kategori suv/crossver - 2modele Subaru! 3 modele Nissana! 2 modele Suzuki Toyotę Rav4 2 modele Hyundaya Forda Kugę znajdą się jeszcze inne,ale te co wymieniłem są lepsze od włoszczyzny.To Fiat nie Ferrari!!Porażka cenowa jak za Pandę Cross!
Podobne: Fiat 500X 2.0 MultiJet AWD - Pięćsetka na szczudłach - nasz test
Fiat 500X Sport - polski debiut usportowionego crossovera »
Fiat 500X zaprezentowany w wersji S-Design »
Fiat 500X - odświeżony crossover oficjalnie zaprezentowany »
Fiat 500X - pierwsze zdjęcie zwiastuje odświeżonego crossovera »
Podobne galerie: Fiat 500X 2.0 MultiJet AWD - Pięćsetka na szczudłach - nasz test
Fiat 500X - prezentacja odświeżonego crossovera »
Fiat 500 Mirror - rodzinka w wersji dla młodych »
Fiat 500X w szczegółach »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Fiat
Galerie zdjęć
Newsletter