Portal V10 » Prezentacje / testy » Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi - Zakusy na klasę premium
Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi - Zakusy na klasę premium
2018-02-24 - P. Mokwiński Tagi: Ford, Ford Mondeo, Test, Ford Mondeo Vignale
Czy popularny przedstawiciel segmentu D może konkurować z limuzynami klasy premium? Ford ma na to odpowiedź w postaci linii Vignale. Mondeo z tym oznaczeniem pojawiło się w 2015, a niedawno do oferty dołączył praktyczny liftback. Poza lepszym wykończeniem wnętrza i mocnymi silnikami, amerykański koncern kusi też usługami, których próżno szukać w pozostałych modelach marki.
Nazwa Vignale pochodzi od włoskiego projektanta i założyciela firmy Carozzeria Vignale. Przedsiębiorstwo powstałe w 1946 roku odpowiadało za nadwozia dla takich marek jak: De Tomaso, Lancia, BMW, Maserati, Alfa Romeo, czy Ferrari. Po latach, Vignale wraz ze znakiem towarowym Ghia trafio pod skrzydła Forda. Od trzech lat w katalogach auta oznaczone tym symbolem dysponują oddzielną zakładką.
Podobnie jest w fabryce, gdzie Vignale doczekało się niezależnej linii i osób odpowiedzialnych za sprawdzenie 100 punktów kontrolnych. W wybranych salonach sprzedaży, klienta rozpieszcza wydzielony blok ze skórzanymi kanapami, stołem z wbudowanym tabletem oraz handlowiec gruntownie przeszkolony w zakresie modelu o podniesionym poziomie prestiżu. Późniejsza eksploatacja wiąże się między innymi z bezpłatną możliwością mycia auta w autoryzowanym serwisie. Sprawdziliśmy to. Wystarczy zadzwonić do dilera i wyznaczyć godzinę kąpieli.
W stosunku do „zwykłych” odmian Mondeo, Vignale wyróżnia się inną paletą lakierów, występującymi tylko w tym przypadku felgami o średnicy 18 i 19 cali, a także licznymi elementami chromowanymi. Reszta gadżetów jest dostępna również w tańszych wersjach. Warto zwrócić uwagę na wydajne, adaptacyjne reflektory utrzymane w technologii LED, przyciemnione szyby boczne, lotkę na pokrywie bagażnika i dwie, sporych rozmiarów końcówki układu wydechowego.Znacznie więcej zmian zaszło wewnątrz. Konstruktorzy postawili na szlachetne materiały i wszechobecną skórę. Pokryto nią znaczną część kokpitu, boczki drzwiowe, a także ręcznie składane fotele z wszechstronną regulacją elektryczną i kilkunastostopniowym masażem. Siedziska są bardzo komfortowe w długich trasach. Oparcia natomiast mają pompowane podparcie boczne, więc w razie potrzeby szybszego pokonywania zakrętów, warto skorzystać z tej opcji.W drugim rzędzie miejsca nie brakuje przed kolanami, na wysokości barków i nad głowami. Niezłe wyprofilowanie kanapy nie pozostawia wiele do życzenia. Dużo dobrego należy też powiedzieć o bagażniku. W liftbacku, pokrywa podnosi się wraz z szybą, co istotnie zwiększa możliwości przewozowe. Przez ogromny otwór załadunkowy przejdzie lodówka, pralka lub kuchenka z piekarnikiem. Dodatkowo, kufer w 5-osobowej konfiguracji mieści aż 541 litrów. Po złożeniu oparcia, jego pojemność wzrasta do 1437 litrów.Gadżety elektronicznie nie odbiegają od tych w standardowych odmianach Mondeo. Wobec tego, przed oczami kierowcy roztacza się świat ciekłokrystalicznych i analogowych zegarów. Ten ze wskaźnikami jest czytelny i przejrzysty. Umieszczony centralnie ekran został oparty na oprogramowaniu Microsofta. Wymaga dopłaty w wysokości prawie 6 tysięcy złotych i nie rozpieszcza intuicyjną obsługą. Zagłębienie się w menu wymaga czasu i cierpliwości. Opcji jest naprawdę wiele, wraz z możliwością przeniesienia aplikacji ze smartfona. Dokładny i precyzyjny jest za to GPS. Pozytywnie należy się też wypowiedzieć o kamerze cofania i systemie audio.Mimo, że moda na diesle słabnie, do charakteru Vignale właśnie takie źródło mocy pasuje najbardziej. Z dwóch litrów konstruktorzy wygenerowali 210 koni mechanicznych i 450 Nm dostępnych przy 2000 obr./min. Wysokoprężne serce sprzężono z dwiema sprężarkami i klasyczną, hydrokinetyczną skrzynią automatyczną. Moment obrotowy trafia na przednią oś i robi to w dobrym stylu. Na suchej nawierzchni problemy z trakcją właściwie nie występują, a sprint do setki trwa niespełna 8 sekund.Mondeo nie brakuje elastyczności aż do 170-180 km/h i to niezależnie od obciążenia. Dynamikę osłabia jedynie 6-stopniowa przekładnia. Jej charakter nie przeszkadza natomiast podczas spokojnej jazdy. Poszczególne przełożenia wchodzą bez jakichkolwiek szarpnięć. W takim też stylu utrzymano układ jezdny Forda. Jest cichy, harmonijnie wybiera wszelkie nierówności i skutecznie odcina kabinę od dźwięków świata zewnętrznego. Jedyne problemy zanotowaliśmy podczas kontaktu tylnej osi z większymi ubytkami w asfalcie. Wówczas, do uszu pasażerów mogą dotrzeć nieprzyjemne, głuche odgłosy.Niezależnie od prędkości, wewnątrz Mondeo panuje błoga cisza. Wyciszenie przedziału pasażerskiego nie pozostawia wiele do życzenia. W nocy przyjemnie otula pasażerów LED-owym oświetleniem o zmiennej barwie. Z tą harmonią dobrze komponuje się układ kierowniczy, który nie jest tak precyzyjny jak w poprzedniku, ale dostarcza wystarczająco dużo informacji na temat aktualnego położenia kół. Spokojnej jeździe towarzyszy akceptowalne zużycie paliwa. 8-9 litrów w mieście i niewiele ponad 6 w trasie to dobre rezultaty w mocnym i ciężkim (1640 kg) przedstawicielu segmentu D.Mondeo to niejedyny reprezentant gatunku Vignale. Dostępna jest też Kuga, Fiesta i S-Max. Sukcesywnie, w luksusowej gamie pojawi się pełna gama modelowa. Niemniej, średniej klasy liftbackiem Ford udowodnił, że jest w stanie dotrzeć do klientów z zasobnym portfelem celujących w BMW, Mercedesa i Volvo. Marce brakuje jednak prestiżu, na który niemieccy producenci pracowali przez wiele dekad. Amerykański koncern kusi natomiast 24-godzinną opieką. Oferuje odbiór samochodu spod drzwi klienta i wykonanie przeglądu lub naprawy. Za to wszystko trzeba sporo zapłacić.Podstawowa wersja Vignale z 203-konnym silnikiem benzynowym została wyceniona na 155 680 złotych. Najmocniejszy, 210-konny diesel z automatem i napędem na przednią oś kosztuje 169 080 zł. Doposażenie samochodu w kilka elektronicznych gadżetów i systemów bezpieczeństwa wywinduje cenę do poziomu 200-210 tysięcy. Sporo? Topowa specyfikacja Passata, Superba, czy Insignii, wymaga wysupłania podobnej kwoty.Podstawowe dane techniczne:
Ford Mondeo Vignale 5d 2.0 TDCi
Silnik: 1997 cm3
Moc: 210 KM przy 3750 obr./min
Moment obrotowy: 450 Nm w przedziale 2000-2250 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4871/1852/1482 mm
Rozstaw osi: 2850 mm
Masa własna: 1640 kg
Średnia emisja CO2: 130 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 7,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 233 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 7,9 (8,6 w teście)
Trasa: 4,5 (5,8 w teście)
Cykl mieszany: 5 (6,6 w teście)
Ford Mondeo Vignale 5d 2.0 TDCi
Silnik: 1997 cm3
Moc: 210 KM przy 3750 obr./min
Moment obrotowy: 450 Nm w przedziale 2000-2250 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4871/1852/1482 mm
Rozstaw osi: 2850 mm
Masa własna: 1640 kg
Średnia emisja CO2: 130 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 7,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 233 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 7,9 (8,6 w teście)
Trasa: 4,5 (5,8 w teście)
Cykl mieszany: 5 (6,6 w teście)
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
3
Komentarze do:
Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi - Zakusy na klasę premium
Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi - Zakusy na klasę premium
Henry 2018-02-25 12:27
Fusion mondeo z usa w wersji titanium z dużym ekranem dotykowym ten spoiler na tylnej klapie tez jest skóra 2.0 benzyna automat można z 2016 kupić już za 70 tys
Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi - Zakusy na klasę premium
franek 29 2018-02-25 15:57
skad wytrzasneliscie cene 200tys za Superba?
Podobne: Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi - Zakusy na klasę premium
Ford Mondeo Vignale - Mondeo w wydaniu premium - nasz test »
Ford Mondeo 2010 debiutuje w Moskwie - szczegółowe dane i nowe zdjęcia »
Ford pokaże w Genewie rozszerzoną gamę Vignale »
Ford Mondeo Vignale wjeżdża do polskich salonów »
Podobne galerie: Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi - Zakusy na klasę premium
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Ford
Newsletter
Galerie zdjęć