Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Ford Verve Concept
Ford Verve Concept

Ford Verve Concept

2007-08-24 - K. Lewandowski     Tagi:
Koncepcyjny Ford Verve - śmiało wystylizowane i atrakcyjne kolorystycznie stadium nadwoziowe, które zostanie zaprezentowane podczas zbliżającego się jesiennego Salonu Samochodowego we Frankfurcie 2007 - stanowi pierwszą wskazówkę, która sygnalizuje w jakim kierunku będą szły poszukiwania projektantów pracujących nad wizją przyszłych modeli Forda w kategorii samochodów małych. Ford Verve jest bardzo ważnym pojazdem koncepcyjnym, gdyż jest pierwszą namacalną wizją tego, jak będzie wyglądał zupełnie nowy mały Ford. To pierwszy konkretny sygnał od chwili, gdy na początku bieżącego roku ogłoszono, że europejska filia globalnego działu projektowania nowych konstrukcji Forda przejmuje pałeczkę w pracach nad nową gamą małych samochodów, które docelowo będą oferowane na wszystkich największych rynkach świata. Studium Forda Verve jest pierwszym z samochodów koncepcyjnych, które kolejno będą miały swoją premierę w kluczowych dla Forda regionach świata w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Prezentujemy Forda Verve tutaj we Frankfurcie jako specjalnie przygotowane studium nadwoziowe, które powstało w celu wysondowania reakcji ekspertów i opinii publicznej na etapie, gdy realnych kształtów nabierają nasze plany dotyczące modeli, które w przyszłości wejdą do produkcji - powiedział John Fleming, Prezes i Dyrektor Generalny Ford of Europe.
- Zespół naszych projektantów podszedł do zadania opracowania wyglądu małych samochodów Forda przyszłości bez żadnych obciążeń i narzuconych ograniczeń. Oglądany dziś, wpadający w oko, prototyp jest jednym z owoców tych prac. Jeżeli spotka się z przychylnym przyjęciem, jakiego oczekujemy, nie ma wątpliwości, że nasi projektanci wykorzystają wiele elementów i pomysłów z tego prototypu w samochodzie, który ostatecznie trafi do seryjnej produkcji. Dzięki temu przyszła generacja małych samochodów Forda będzie propozycją niezwykłą i atrakcyjną - dodał John Fleming.- Koncepcyjny Ford Verve jest bezsprzecznie propozycją stylistyczną, którą charakteryzuje najbardziej ekspresyjny wygląd ze wszystkich prezentowanych dotąd samochodów koncepcyjnych i modeli seryjnych - podkreślił Martin Smith, Dyrektor Pionu Projektowania Ford of Europe.- Bardzo śmiało, w niektórych aspektach stylistycznych wręcz radykalnie, wystylizowany nowy prototyp pokazuje wielki potencjał, jaki tkwi w pełnej dynamiki konwencji stylistycznej kinetic design. Najbardziej interesujące jest to, że tym razem konwencja ta posłużyła do zaprojektowania samochodu małego, który jest szykowny, elegancki i nowoczesny, stanowiąc indywidualistyczny manifest nowego pokolenia ludzi bardzo wyrafinowanych i przywiązujących dużą wagę do aktualnie panujących trendów - dodał Martin Smith.Koncepcyjny Ford Verve z nadwoziem w bogatej, jaskrawej kolorystyce, wykończony materiałami nawiązującymi do współczesnego świata mody i kosmetyków, jest wspólnym dziełem zespołów projektantów Forda pracujących w ośrodkach w Dunton w Wielkiej Brytanii i w Kolonii.

Śmiała wizja Koncepcyjny Ford Verve jest śmiałą propozycją ukształtowania wizji małego samochodu przyszłości, w którym wykorzystano dorobek i doświadczenia zdobyte podczas projektowania prezentowanych wcześniej samochodów koncepcyjnych Ford iosis i Ford iosis X, będących podręcznikowym wręcz przykładem zastosowania konwencji stylistycznej kinetic design. Zastosowano w nim także niektóre zabiegi typowe dla produkowanych seryjnie samochodów wyższej klasy, jak np. nowy Ford Mondeo.Opisując pozbawione słupków środkowych nadwozie nowego małego samochodu, z widocznymi pełnymi, „napiętymi” powierzchniami, które wieńczy smukły kontur dachu, Martin Smith używa sformułowań w rodzaju „precyzyjnie wyrzeźbiony”, „zwinność i muskularna budowa” oraz „wystudiowany atletyzm”. W efekcie widzimy samochód o niezwykle eleganckiej linii, kształtem nieco przypominający wyrafinowane coupè.Kolor nadwozia - intensywna, głęboka czerwień Magenta, pokryta specjalną powłoką lekko barwionego przezroczystego lakieru, dającą efekt jeszcze głębszego lśnienia - to śmiałe świadectwo indywidualności i ekskluzywnego charakteru nowego pojazdu.

- Zależało nam na mocnym zaakcentowaniu naszej wizji małych samochodów przyszłości noszących znak Forda - zaznaczył Stefan Lamm, główny projektant Ford of Europe, odpowiedzialny za zewnętrzną stylistykę nadwozi. - Koncepcyjny Ford Verve symbolizuje nasze ambicje nie tylko stania się liderem w dziedzinie projektowania samochodów małych, ale projektowania przy tym samochodów o indywidualnym charakterze dla konkretnych indywidualnych odbiorców. W taki sam sposób jak to miało miejsce w przypadku Forda S-MAX i najnowszej generacji Forda Mondeo.Zespół stylistów, w tym główny projektant Chris Hamilton, mieli bardzo dużą swobodę w urzeczywistnianiu swojej wizji. Jednakże ich działania nie były w zupełności oderwane od rzeczywistości. Studium nadwoziowe Ford Verve nie powstało w próżni - projektanci w określonym stopniu brali pod uwagę realne możliwości procesów produkcyjnych.Styl i energia w ruchu

Oblicze koncepcyjnego Forda Verve jest śmiałe, o wyraźnie sportowym zacięciu, lecz jednocześnie ujmuje przyjazną powierzchownością. W przedniej części nadwozia uwagę zwraca dolna krata wlotu powietrza w kształcie odwróconego trapezu oraz duży, owalny znaczek Forda, umieszczony na środku nieco mniejszego tym razem otworu górnego wlotu powietrza do silnika.W dolną kratę wlotu powietrza wkomponowano wydatne, masywne poziome płaty, poprzecinane w regularnych odstępach rzędami wrzecionowatych elementów tworzących optyczny efekt pionowych poprzeczek. Charakterystyczny kształt dolnej kraty wlotu powietrza i znaczek Forda stanowią dziś charakterystyczny element wskazujący na rodzinne pokrewieństwo aktualnie projektowanych i przyszłych modeli Forda.

Kształt maski silnika został uformowany w sposób dynamiczny - wyraźnie zarysowany, niemal „atletyczny”, lecz bez przesadnych „muskularnych” wypukłości. Kształt ten interesująco współgra z wydatnie zaznaczonymi, wydłużającymi się ku tyłowi kloszami reflektorów, nawiązującymi do reflektorów Forda Mondeo. W efekcie przód koncepcyjnego Forda Verve wydaje się przyjazny. Duże zespoły reflektorów obejmują dwa reflektory projekcyjne oraz rząd kilku lamp diodowych.

Oglądany z boku, koncepcyjny Ford Verve ma smukłą linię, z kabiną pasażerską, w której optycznie lekko przesunięty ku przodowi środek ciężkości, tworzy wrażenie energii uchwyconej w ruchu. Dynamikę sylwetki podkreśla zarys okien bocznych, pozbawionych słupków środkowych. Górny zarys linii szyb odwzorowuje charakterystyczny zarys górnej linii nadwozia. Biegnie ona od słupka przedniego aż do umieszczonych w połowie wysokości tylnych świateł z diodami LED, których klosze także zostały „wyrzeźbione” w charakterystyczny kształt, dopasowujący się do pełnych konturów nadwozia. Całość wieńczy integralny, dynamiczny tylny spojler. Wszystkie te elementy zgrabnie harmonizują ze sobą, podtrzymując zarazem wykonany ze szkła panoramiczny dach.

Wyraźna, charakterystyczna linia akcentująca boczny pas nadwozia jest kolejnym elementem dodającym dynamiki i podkreślającym wrażenie kontrolowanego napięcia i energii drzemiącej w tym samochodzie. Kształt nadkoli również wyraża napięcie i sugeruje muskularną siłę - kolejne elementy typowe dla konwencji kinetic design.

Z tyłu, dolna dysza wylotowa i znajdujący się na środku integralny otwór rury wydechowej są głównymi elementami harmonijnej stylizacji, która obejmuje dodatkowo tylny zderzak oraz wystudiowane akcenty stylistyczne, takie jak profile ze szczotkowanego aluminium zdobiące dolne krawędzie świateł przeciwmgielnych. Dolna dysza wylotowa została uformowana z ciemnej blachy pokrytej ciemnym chromem. Stanowi tym samym delikatny kontrast z czerwienią lakieru w głębokiej tonacji Magenty, zarazem podtrzymując wrażenie napięcia w oczekiwaniu na pobudzenie do życia.

Dramaturgii stylistyce nadwozia dodają także interesująco wystylizowane, dwuczęściowe 18-calowe aluminiowe obręcze o wzorze 12-ramiennym. Wzór obręczy kół tworzy wrażenie lekkości i zarazem „trójwymiarowej głębi”, która przyciąga wzrok ku miejscu, gdzie ramiona dotykają obręczy z oponą. Ścianki niskoprofilowych opon koncepcyjnego Forda Verve zdobi biały pasek kontrastujący z bogatą kolorystyką nadwozia.

Wśród innych intrygujących akcentów stylistycznych - nawiązujących do tego, jak starannie dobrane akcesoria i dodatki pozwalają nadążać za ostatnim krzykiem mody - są między innymi: delikatne chromowane paseczki zdobiące klamki drzwi oraz wykonane w podobny do siebie sposób akcenty ze szczotkowanego aluminium, zdobiące dolną część obramowania przedniego wlotu powietrza, dolne brzegi ramek przednich świateł przeciwmgielnych oraz obramowanie tylnej tablicy rejestracyjnej.

Wszystkie te detale w subtelny sposób sugerują, że mamy do czynienia z samochodem, w którym poziom jakości jest znacznie wyższy niż tradycyjnie spotykany w samochodach małych.

- Uważamy, że w przypadku samochodu małego, na przykład auta miejskiego tzw. segmentu „B”, ciągle mamy spore możliwości twórczego rozwinięcia kluczowych elementów konwencji kinetic design, choć w trochę inny sposób niż w samochodzie znacznie większym - powiedział Stefan Lamm.

- Naturalnie nie chodzi o proste kopiowanie rozwiązań i koncepcji z jednego segmentu do drugiego. Raczej mówimy tu o twórczej interpretacji założeń oddzielnie dla każdego konkretnego samochodu. Widać to wyraźnie, gdy spojrzymy na większego koncepcyjnego Forda iosis, Forda iosis X w segmencie samochodów typu crossover, czy prezentowane tutaj studium nadwoziowe małego samochodu - zakończył Stefan Lamm.

Potencjał kinetic design - nowa jakość we wnętrzu

Wnętrze koncepcyjnego Forda Verve charakteryzuje taka sama odwaga zastosowanych rozwiązań jak na zewnątrz nadwozia. Śmiało zaprojektowane powierzchnie i odważna kolorystyka jaskrawych odcieni materiałów wykończeniowych dają zaskakujące połączenie wyrafinowanego stylu i najnowszych trendów mody. Wnętrze stanowi zapowiedź pewnych rozwiązań i technologii, które pewnego dnia staną się codziennością.

Projektanci Forda próbowali różnych koncepcji i rozwiązań dla przyszłej generacji małego samochodu. Swoboda, którą mieli realizując to zadanie pozwoliła także na zaprojektowanie interesującego wnętrza zachowującego założenia konwencji kinetic design. W efekcie koncepcyjny Ford Verve zrywa z tradycją, przede wszystkim w sposobie zaprojektowania deski rozdzielczej. Zaproponowane tutaj zaskakujące krzywizny i pasja, z jaką wymodelowano poszczególne kształty sprawiają, że tradycyjna deska rozdzielcza z pionową centralną konsolą nagle wydaje się rozwiązaniem straszliwie staromodnym.

- W tym przypadku to gigantyczny skok do przodu w kategoriach realizacji założeń szkoły kinetic design w projektowaniu wnętrza - powiedział Niko Vidakovic, szef działu projektowania wnętrza Ford of Europe.

- Taki rodzaj wizualnej innowacji, łączącej zewnętrzną linię nadwozia z tym, co dzieje się we wnętrzu samochodu, jest czymś, czego w naszym przekonaniu nie próbuje żaden inny producent samochodów.

Deska rozdzielcza z awangardowymi, wydatnie wymodelowanymi krawędziami jej górnej sekcji, jest dziełem czołowego projektanta wnętrz Forda, Tiago Diaza, i zespołu pod nadzorem Ernsta Reima. Pełne powierzchnie i płynnie zachodzące na siebie kontury elementów wnętrza - przede wszystkim deski rozdzielczej i wewnętrznych wykładzin drzwi - są odbiciem stylistycznych elementów na zewnątrz nadwozia, ukształtowanych przez szkołę kinetic design. Elementy te współtworzą wrażenie jakby wnętrze otulało kierowcę i pasażerów, co w interesujący sposób kontrastuje z wrażeniem przestronności, jaką daje wykonany ze szkła panoramiczny dach.

Nowa jakość inspirowana estetyką telefonów komórkowych

Studium Ford Verve powstało z myślą o nowym pokoleniu odbiorców, którzy wychowali się z nieodzownym telefonem komórkowym. Dominującym elementem we wnętrzu pojazdu jest centralna sekcja deski rozdzielczej tworząca rodzaj konsoli. Pod względem estetycznym i kształtami nawiązuje ona do krzywizn i konturów całej deski rozdzielczej, wznosząc się po obu stronach i optycznie „oskrzydlając” duży, kolorowy ekran systemu Ford Convers+ wbudowany w górnej części deski rozdzielczej. Urządzenie Ford Convers+ zastosowane w koncepcyjnym Fordzie Verve jest najnowszej generacji interfejsem HMI umożliwiającym kierowcy sterowanie funkcjami pojazdu (Human Machine Interface), wprowadzonym ostatnio na rynek przy okazji premiery Forda Mondeo. Już samo to urządzenie pokazuje jak daleko poszli projektanci w swojej wizji nowego małego samochodu, której ucieleśnieniem jest koncepcyjny Ford Verve.

Pod względem funkcjonalnym najważniejszym elementem w centralnej konsoli na desce rozdzielczej jest rozdzielenie tradycyjnych elementów radioodtwarzacza i systemu audio: ekranu, elementów służących do sterowania oraz elektroniki. Oddzielenie od siebie tych elementów pozwoliło projektantom na optymalne, wygodne rozmieszczenie przycisków, pokręteł i innych elementów sterujących w sposób, który nieco przypomina układ stosowany w telefonach komórkowych.

Przyjęcie tej koncepcji oznacza, że nowo prezentowany koncepcyjny Ford Verve wprowadza zupełnie nową estetykę i nowy sposób rozumienia relacji między formą i funkcjonalnością, u podłoża której tkwi supernowoczesna technologia. Wyjątkowo zaprojektowana architektura wnętrza w integralny sposób obejmuje także inne systemy, bez których dziś trudno wyobrazić sobie współczesny samochód, takie jak system nawigacji satelitarnej i panel umożliwiający korzystanie z telefonu komórkowego.

Każdy przycisk i przełącznik został zaprojektowany z taką samą dbałością o najdrobniejsze szczegóły, jaka cechuje dobrze zaprojektowane telefony komórkowe. Taka koncepcja przyjęta przez stylistów nowego Forda Verve zaowocowała deską rozdzielczą, w której centralna konsola prezentuje się zupełnie inaczej niż tradycyjne przełączniki we wnętrzu większości aktualnie produkowanych samochodów.

- We wnętrzu tego samochodu przedstawiciele nowego pokolenia, wychowanego na przenośnych i kieszonkowych urządzeniach elektronicznych, będą się czuli w swoim żywiole. Pod względem wyposażenia nasza nowa propozycja daleko przewyższa standardy przyjęte dla segmentu samochodów małych - z dumą podkreślił Niko Vidakovic.
Pokrętła i przyciski ogrzewania i wentylacji w koncepcyjnym Fordzie Verve, wyraźnie uwydatnione poprzez ich ułożenie w kształcie rombu na centralnej sekcji deski rozdzielczej, zostały zaopatrzone w duże tarcze.

Centralna konsola na desce rozdzielczej przechodzi w długą konsolę między przednimi fotelami, w której umieszczono funkcjonalne schowki, między innymi: schowek-zagłębienie na telefon komórkowy lub odtwarzacz MP3 oraz duże zagłębienie na portfel lub damską torebkę tuż przy dźwigni hamulca ręcznego.

- Centralna sekcja deski rozdzielczej jest niczym galeria sztuki w samochodzie - powiedział Vidakovic. - Połączenie charakterystycznego kształtu górnej części deski rozdzielczej, bogata kolorystyka i staranny dobór materiałów wykończeniowych oraz eleganckie detale wykończeniowe, przypominające kamienie szlachetne, tworzą efektowną całość.

Główne wskaźniki - prędkościomierz i obrotomierz - otrzymały oryginalne obramowanie. Są one umieszczone w krótkich okrągłych wnękach o błyszczącej powierzchni, kształtem przypominających lornetkę. Uzupełniają one centralną konsolę i kontrastują z kolorystyką wnętrza stanowiąc rodzaj „eleganckiego dodatku do modnej garderoby”.

Kierownica koncepcyjnego Forda Verve jest kolejnym dziełem sztuki „rzeźbiarskiej”. Centralna powierzchnia kierownicy została wymodelowana z miękkiego materiału i otrzymała błyszczącą ozdobną oprawę. Stanowi swoiste tło dla owalnego znaczka firmowego Forda. W lewym i prawym ramieniu trójramiennej kierownicy wbudowano przyciski i przełączniki elektronicznego interfejsu HMI.

Bogactwo i harmonia kolorów

Wnętrze koncepcyjnego Forda Verve, od deski rozdzielczej aż po fotele, jest elegancko wykończone w harmonijnych tonacjach różnych odcieni czerwieni Magenta. Inspiracją przy doborze materiałów wykończeniowych były dla nas tkaniny i skóry stosowane przez najbardziej znanych producentów ekskluzywnej odzieży i dodatków haute couture, - powiedziała Ruth Pauli, główna projektantka Ford of Europe odpowiedzialna za kolorystykę i materiały wykończeniowe.

- Kolorystyka odgrywa ważną rolę w oddziaływaniu na emocje - wyjaśniła dalej Ruth Pauli. - W przypadku koncepcyjnego Forda Verve naszym celem było bardzo precyzyjne wyrażenie określonego, bardzo specyficznego stylu. Dlatego wybraliśmy pełne ekspresji kolory o zharmonizowanych odcieniach, ale także z umiejętnie wprowadzanymi elementami kontrastującymi. Są także eleganckie, ekskluzywne i miłe w dodatku materiały, jak na przykład skóra normalnie używana do wyrobu eleganckich rękawiczek. Wszystkie te drobne detale pozwoliły nam uzyskać klimat wysokiej jakości i ekskluzywności w małym samochodzie przeznaczonym do wielkoseryjnej produkcji - dodała Ruth Pauli.

Efekty harmonii i kontrastów odgrywają bardzo ważną rolę w wykończeniu koncepcyjnego Forda Verve. Gama materiałów zaproponowanych przez Ruth Pauli, Ulrike Dam, główną specjalistkę od kolorystyki i obić oraz innych członków zespołu projektantów Ford Design Europe obejmuje:
  • Skórę w kolorze intensywnej, głębokiej purpury (Burgundy) w górnej sekcji deski rozdzielczej, z którą kontrastuje czarna skóra o lekko zielonkawym odcieniu, którą pokryty jest dolny obszar deski rozdzielczej.
  • Skórzaną tapicerkę foteli w kolorze intensywnej, głębokiej purpury (Burgundy), z kontrastującymi żyłkami szwów w jaskrawym odcieniu czerwieni (Electric Magenta).

We wszystkich małych detalach wykończenia - nawet w dźwigienkach przy kolumnie kierownicy widać daleko idącą dbałość o szczegóły. Również tutaj projektantów inspirowały luksusowe kosmetyki i ich opakowania, w których często widać misterne i kosztownie wyglądające detale, służące budowaniu wizerunku ekskluzywnej marki. Maleńkie opakowania wymagają niezwykle precyzyjnego wykonania najdrobniejszych detali, także odpowiedniej ekspresji, harmonii barw i odpowiedniego nasycenia kolorów.

- Widziane razem wszystkie te elementy współgrają ze sobą, tworząc sugestywny manifest harmonii i jakości, dzięki którym koncepcyjny Ford Verve wywołuje tak duże wrażenie - powiedziała Pauli. - Właśnie ta konsekwencja jest jednym z czynników, dzięki którym ten prototyp będzie się bardzo podobał współczesnym klientom ceniącym sobie najnowsze trendy mody.

Sondowanie reakcji opinii publicznej we Frankfurcie

W czasie gdy w pracowniach projektantów i laboratoriach technicznych Forda pełną parą trwają prace nad nową generacją małych samochodów, Ford of Europe chce wykorzystać Salon Samochodowy we Frankfurcie do wysondowania reakcji na nowoczesne koncepcje stylistyczne, które zadecydowały o kształcie nowego koncepcyjnego Forda Verve.

Szef pionu projektowania europejskiej filii Forda, Martin Smith, zaznaczył, że ta i inne okazje do publicznego zaprezentowania nowych koncepcji i sondowania opinii publicznej będą ważnym elementem wyznaczającym kierunki prac nad kolejnymi generacjami małych samochodów Forda.

- Prezentacja koncepcyjnego Forda Verve jest pierwszą publiczną okazją do pokazania szerszej publiczności koncepcji i pomysłów, które bezpośrednio zadecydują o zasadniczych cechach, tak zwanym stylistycznym i projektowym DNA, które staną się fundamentem dla następnej generacji nowych modeli Forda. Na tym etapie mieliśmy ogromną swobodę pozwalającą nam wybierać radykalnie innowacyjne rozwiązania. Jestem jednak przekonany, że konwencja stylistyczne kinetic design stwarza interesujące, realne możliwości projektowania samochodów także w tym segmencie rynkowym - podsumował Martin Smith.




źródło: Ford Polska

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Ford Verve Concept