Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Honda Jazz - europejska specyfikacja nowej generacji modelu
Honda Jazz

Honda Jazz - europejska specyfikacja nowej generacji modelu

2008-07-29 - K. Spychalski     Tagi: Honda, Honda Jazz, Hatchback
Pod względem funkcjonalności i przestronności, nowa Honda Jazz po raz kolejny ma za zadanie wyznaczać standardy w segmencie B. Oprócz największego w swej klasie wnętrza, pięciodrzwiowy hatchback wyróżnia się także niższym niż dotychczas spalaniem oraz obniżonym współczynnikiem emisji CO2 - na poziomie 120 g/km (dane dla modelu z silnikiem o poj. 1,4-litra z przekładnią i-SHIFT oraz o poj. 1.2-litra). Wygląd nadwozia to na pierwszy rzut oka bardziej ewolucja, niż rewolucja. Jednak ta subtelna zmiana wizerunku to zaledwie niewielka część modyfikacji na nowo definiujących model Jazz, który został zbudowany w oparciu o założenia konstrukcyjne poprzedniej generacji. Nowy model także więc posiada centralnie umieszczony zbiornik paliwa oraz system Magic Seats („magiczne siedzenia”), dzięki któremu funkcjonalność wnętrza samochodu osiągnęła zupełnie nowy poziom. Nie tylko udało się zachować najlepsze cechy poprzednika (łącznie z przestronną kabiną pasażerską porównywalną z samochodami klasy średniej), ale uzupełniono je dodatkowymi rozwiązaniami zwiększającymi funkcjonalność, co stanowić może obietnicę sukcesu w segmencie. Poprzednia edycja modelu zdobyła ponad 50 nagród na całym świecie, a jej sprzedaż - od czasu debiutu rynkowego w 2001 roku - przekroczyła dwa miliony sztuk. Nieco większe nadwozie o skróconej masce zapewnia kierowcy lepszą widoczność i jest bardziej przestronne, co szczególnie docenią pasażerowie tylnej kanapy. Również bagażnik pomieści więcej, dzięki praktycznemu układowi powierzchni ładunkowej oraz systemowi Magic Seats, który teraz umożliwia złożenie oparć tylnej kanapy jednym ruchem.
Poziom bezpieczeństwa zwiększył się dzięki wykorzystaniu aktywnych przednich zagłówków, systemu kontroli stabilności jazdy VSA oraz struktury nadwozia zaprojektowanej w technice zaawansowanej kompatybilności pojazdów (ACE). Na poprawę komfortu i właściwości jezdnych niebagatelny wpływ ma zastosowanie większych felg, udoskonalone zawieszenie oraz zwiększenie rozstawu osi/kół. Nowe silniki benzynowe i-VTEC, o poj. 1,2-litra i mocy 90KM oraz 1,4-litra i mocy 100KM, gwarantują lepsze osiągi oraz mniejsze zużycie paliwa - odpowiednio 5,1 i 5,3 l/100 km w cyklu mieszanym. Wydatnie ograniczono również emisję CO2, która dla silnika o poj. 1,2-litra wynosi obecnie zaledwie 120 g/km (wcześniej 129 g/km), a dla jednostki 1,4-litra z manualną skrzynia biegów - 123 g/km lub z przekładnią i-SHIFT - 120 g/km (uprzednio 137 g/km).Dwie nowe jednostki napędowe - mniejsze spalanie i niższy poziom emisji spalin

Nowe, mocniejsze i bardziej oszczędne silniki benzynowe zostały zaprojektowane dla klientów zainteresowanych mniejszymi jednostkami napędowymi, oraz dla osób szukających bardzo ekonomicznego napędu benzynowego, którego wartość spalania można porównać z silnikami Diesla. Cechą charakterystyczną nowych jednostek jest również - niespotykana w tej klasie - odpowiednia równowaga pomiędzy oszczędnością a osiągami. Pracujące w technologii zmiennych faz rozrządu, czterocylindrowe silniki o poj. 1,2 i 1,4-litra współpracują z 5-stopniową przekładnią manualną lub, w wersji 1,4-litra, także z 6-stopniową, zautomatyzowaną przekładnią manualną i-SHIFT, wyposażoną w łopatki zmiany biegów przy kierownicy.

Mniejszy z silników osiąga obecnie moc 90 KM (wcześniej 78 KM) przy nieco wyższych obrotach rzędu 6 000 obr./min., oraz maksymalny moment obrotowy 114 Nm (uprzednio 110 Nm). Mimo zwiększenia mocy średnie spalanie obniżyło się z 5,5 do 5,1 l/100km, a emisja CO2 ze 129 do 120 g/km.

Nie inaczej sytuacja wygląda w przypadku jednostki o poj. 1,4-litra i mocy 100 KM, która rozwija maksymalny moment obrotowy na poziomie 127 Nm. W porównaniu z poprzednią wersją i-DSI (83 KM/119 Nm), średnie spalanie w modelach z manualną skrzynią biegów obniżono z 5,8 do 5,3 l/100 km. Wersje ze zautomatyzowaną przekładnią manualną i-SHIFT spalają zaledwie 5,1 l/100 km (w poprzedniej wersji o poj. 1,4-litra CVT było to 5,9 l/100 km). Emisję CO2 ograniczono odpowiednio do 124 i 122 g/km (wcześniej 137 i 139 g/km).

Przekładnie

Pojazdy z silnikiem o poj. 1,2 oraz 1,4-litra wyposażone będą w ulepszoną wersję 5-stopniowej, manualnej przekładni, znanej z poprzedniej generacji modelu. Przełożenia biegów zoptymalizowano w taki sposób, by zapewnić dynamiczne osiągi, przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa.

Najważniejsze zmiany to poprawiony skok pedału sprzęgła, zmodyfikowany synchronizator trzeciego biegu, który zwiększa płynność jego załączania, oraz bardziej precyzyjna praca skrzyni biegów, dzięki zmniejszeniu momentu bezwładności tarczy sprzęgła.

W modelach z manualną skrzynią biegów na obrotomierzu umieszczono nowy wskaźnik zmiany przełożenia (Shift Indicator Light - SIL), znany z nowego modelu Accord. Wskaźnik ten sygnalizuje kierowcy, kiedy należy zmienić bieg, by uzyskać jak najmniejsze zużycie paliwa.

Honda i-SHIFT (6-stopniowa, zautomatyzowana przekładnia manualna)

Oprócz standardowej, pięciostopniowej przekładni manualnej, w modelach wyposażonych w silnik o pojemności 1,4-litra dostępna będzie także przekładnia i-SHIFT. Pierwsza tego typu zautomatyzowana, 6-stopniowa przekładnia manualna w tej klasie pozwala na większą oszczędność paliwa niż w przypadku tradycyjnej skrzyni automatycznej lub przekładni bezstopniowej CVT.

Przekładania i-SHIFT jest zmodyfikowaną wersją skrzyni biegów dostępnej w modelu Civic. Poprawiono tu między innymi czas, płynność i elastyczność zmiany przełożeń, oraz udoskonalono tryb automatyczny.

Nowa stylistyka i zwiększone wymiary

Mierzący 3900 mm długości, 1695 mm szerokości i 1525 mm wysokości nowy Jazz wypełnia unikalną niszę rynkową pomiędzy modelami supermini, a kompaktowymi autami typu MPV, oferując nabywcy stylistykę tych pierwszych i funkcjonalność tych ostatnich.

Wysokość całkowita pozostała niezmieniona, jednak długość pojazdu zwiększono o 55 mm, a szerokość o 20 mm. Rozstaw osi jest teraz większy o 50 mm, rozstaw przednich kół o 35 mm, a tylnych o 30 mm - wszystko to znacząco poprawia właściwości jezdne i stabilność pojazdu.

Mimo zwiększenia rozmiarów nadwozia, średnica zawracania jest taka sama jak w poprzednim modelu i wynosi zaledwie 9,8 m. Jednocześnie poprawiono widoczność z wnętrza kabiny pasażerskiej, co dodatkowo ułatwia manewrowanie w mieście.

Nowa struktura nadwozia typu ACE

Jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa zapewnia struktura nadwozia zaprojektowana w technice zaawansowanej kompatybilności pojazdów (ACE - Advanced Compatibility Engineering). Podobne rozwiązanie jest stopniowo wprowadzane we wszystkich nowych modelach Hondy. Wielokątna struktura przedniej części nadwozia typu ACE ma za zadanie zapobiegać deformacji kabiny, rozpraszając energię zderzenia z dala od przedziału pasażerskiego.

Standardowo we wszystkich wersjach modelu montowane są czołowe i boczne poduszki powietrzne, pełnowymiarowe kurtyny powietrzne oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy pięciu siedzeniach. Te z przodu są dodatkowo wyposażone w dwustopniowe napinacze. Przednia poduszka powietrzna pasażera może zostać wyłączona na czas transportu dziecka w ustawionym tyłem do kierunku jazdy foteliku dziecięcym na przednim fotelu. Po raz pierwszy w modelu Jazz zastosowano również wskaźnik przypominający o zapięciu pasów z przodu i z tyłu. Przednie siedzenia wyposażono dodatkowo w aktywne zagłówki redukujące urazy kręgosłupa szyjnego, spowodowane szarpnięciem podczas uderzenia w tył pojazdu.

Mocowania ISOFIX umieszczone na tylnych siedzeniach po lewej i prawej stronie, łącznie z punktami kotwiczenia w dachu, pozwalają poprawnie zainstalować fotelik dziecięcy.

Bardziej przestronna, funkcjonalna i elegancka kabina pasażerska


Zastosowanie pomysłowej konstrukcji wnętrza z poprzedniej wersji modelu Jazz (zwarte zawieszenie i centralnie umieszczony zbiornik paliwa - większa ilość miejsca w kabinie), w połączeniu ze zwiększonymi wymiarami nadwozia nowego modelu ma bezpośredni wpływ na poprawę komfortu jazdy.

Pasażerowie siedzący z tyłu mają teraz więcej miejsca na wysokości kolan (o 37 mm), a odległość pomiędzy siedzącymi na przednich i na tylnych siedzeniach zwiększono o 30 mm. Szersze nadwozie oznacza również większą przestrzeń na wysokości ramion - odpowiednio o 44 i 43 mm z przodu i z tyłu.

Wymiernym skutkiem modyfikacji kabiny pasażerskiej jest również lepsza widoczność z wnętrza pojazdu. Węższe słupki A, większa przednia szyba i szyby boczne potęgują wrażenie przestrzeni, a składane tylne zagłówki nie ograniczają widoczności do tyłu.

Składane jednym ruchem siedzenia Magic Seats

Mając na uwadze popularność, jaką cieszyły się innowacyjne „kinowe” fotele tylne w poprzednim Jazzie, Honda zdecydowała się na zastosowanie podobnego rozwiązania w nowym modelu. Mimo iż najnowszy system Magic Seats działa na podobnej zasadzie co w poprzednim modelu, dzięki funkcji łatwego składania oparć tylnej kanapy tylko jednym ruchem jest jeszcze bardziej funkcjonalny. Nie ma więc potrzeby przesuwania do przodu przednich siedzeń, aby złożyć tylne. Można to zrobić nawet wtedy, gdy przednie fotele przesunięte są maksymalnie do tyłu, a wszystko to dzięki tylnym zagłówkom znajdującym się niemal w jednej linii z oparciami siedzeń, składanych w proporcji 2:1.

Praktyczny układ bagażnika


Niezwykłą funkcjonalność systemu Magic Seats uzupełnia praktyczny układ bagażnika, przypominający ten znany z modelu CR-V. Bagażnik zawiera schowek podłogowy przykryty panelem, który w modelach o pojemności silnika 1.4 zawieszony jest na podwójnych zawiasach. Schowek o głębokości 90 mm idealnie nadaje się do transportu np. wilgotnych przedmiotów, które mogłyby zmoczyć pozostały bagaż, czy dokumentów, które chcemy przewozić w bezpiecznym, niewidocznym miejscu.

Panel schowka można usunąć lub złożyć, aby wykorzystać pełną przestrzeń bagażnika. Ewentualnie, zamiast składać cały panel do oparć tylnych siedzeń, w modelach z silnikiem o pojemności 1.4 można złożyć do góry jedynie jego tylną część, tworząc półkę w połowie wysokości bagażnika - w ten sposób powstanie podwójna przestrzeń ładunkowa. Cięższe przedmioty można umieścić na dole, a lżejsze na górze, a dzięki zastosowaniu siatki na bagaż, która zapobiega jego przemieszczaniu się, rozwiązanie to idealnie nadaje się do bezpiecznego transportu przedmiotów o nieregularnych kształtach.

Unowocześniona kabina pasażerska

Wysoka jakość, przyjemne w dotyku materiały, stylowy design i gustowne kolory budują ekskluzywną atmosferę wnętrza.

Bardziej komfortowe przednie siedzenia z lepszym podparciem, podnóżek kierowcy, fotel kierowcy regulowany na wysokość, kolumna kierownicza regulowana w dwóch płaszczyznach oraz większe, wygodniejsze tylne siedzenia to tylko niektóre cechy tworzące przytulny i odprężający klimat wnętrza. Dodatkowe elementy wygłuszające oraz większa sztywność nadwozia również zwiększają przyjemność z jazdy.



źródło: Honda

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Honda Jazz - europejska specyfikacja nowej generacji modelu