Portal V10 » Prezentacje / testy » Honda Jazz - polska premiera
Całkowicie nowa Honda Jazz przejmuje wszystkie najlepsze cechy poprzedniego modelu, który cieszył się ogromną popularnością, a dodatkowo charakteryzuje się jeszcze większą przestronnością wnętrza, większą funkcjonalnością oraz mocniejszymi i bardziej oszczędnymi silnikami. Wszystko to zawarto w stylowym, na wskroś nowoczesnym nadwoziu.
Nadwozie to - na pierwszy rzut oka - wydaje się raczej ewolucją, aniżeli rewolucją w stosunku do poprzedniego modelu, jednak subtelna korekta wizerunku jest tylko drobnym elementem na tle tysięcy zmian, które definiują całkowicie nowego Jazza. Nowy model został zbudowany w oparciu o założenia konstrukcyjne poprzedniej generacji, dlatego posiada centralnie umieszczony zbiornik paliwa oraz system „magicznych siedzeń” Magic Seats, dzięki któremu wnętrze samochodu osiągnęło zupełnie nowy poziom w zakresie wszechstronności. Mimo, że zachowano wszystkie najlepsze cechy poprzednika, łącznie z przestronną kabiną pasażerską porównywalną z samochodami klasy średniej, uzupełniono je dodatkowymi rozwiązaniami zwiększającymi funkcjonalność. Pozwoli to nowemu Jazzowi podnieść poprzeczkę i osiągnąć sukces w segmencie samochodów małych, w którym światowa sprzedaż modelu przekroczyła dwa miliony sztuk od czasu debiutu rynkowego w 2001 roku.
Nieznacznie większe, „klinowate” nadwozie zapewnia kierowcy lepszą widoczność z wnętrza pojazdu i jest bardziej przestronne, co szczególnie odczują pasażerowie tylnych siedzeń. Również w bagażniku zmieści się więcej bagaży.
W zakresie bezpieczeństwa zastosowano strukturę nadwozia zaprojektowaną w technice zaawansowanej kompatybilności pojazdów (ACE), aktywne przednie zagłówki oraz system kontroli stabilności jazdy VSA (na polskim rynku tylko w wersji z silnikiem 1.4). Na poprawę komfortu jazdy i właściwości jezdnych duży wpływ miało zastosowanie większych kół, przekonstruowanie zawieszenia oraz zwiększenie rozstawu osi/kół.
Nowe silniki benzynowe 1.2-litra 90 KM oraz 1.4-litra 100 KM i-VTEC cechują się lepszymi osiągami oraz mniejszym zużyciem paliwa. W opcji z silnikiem 1.4-litra występuje także nowa, sześciobiegowa zautomatyzowana przekładnia manualna, która jest pierwszą tego typu konstrukcją w klasie.Dwa nowe silniki - mniejsze spalanie i mniejszy poziom emisji spalin
Nowe, mocniejsze i oszczędniejsze silniki benzynowe zostały zaprojektowane specjalnie dla klientów szukających mniejszych jednostek napędowych oraz dla tych, dla których ważne jest niskie spalanie, porównywalne z silnikami Diesla. Cechą charakterystyczną nowych jednostek jest także odpowiednia równowaga pomiędzy ekonomiką, a osiągami. Te czterocylindrowe silniki 1.2 i 1.4-litra, posiadające układ zmiennych faz rozrządu, współpracują z 5-biegowymi przekładniami manualnymi lub w wersji 1.4 z 6-biegową zautomatyzowaną przekładnią manualną Hondy - i-SHIFT - z łopatkami do zmiany biegów przy kierownicy.Obydwa silniki cechują się znakomitymi osiągami i wysokim momentem obrotowym w szerokim zakresie prędkości obrotowych.
Nowy wskaźnik zmiany przełożenia (Shift Indicator Light - SIL) umieszczony w modelach z manualną skrzynią biegów, znany także z nowego modelu Accord, podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, by uzyskać jak najmniejsze zużycie paliwa.Nowa stylistyka i zwiększone wymiary
Nowy Jazz, mierzący 3900 mm długości, 1695 mm szerokości i 1525 mm wysokości, zajmuje stworzoną dla siebie niszę rynkową pomiędzy modelami segmentu samochodów małych, a kompaktowymi autami typu MPV, oferując klientom zarówno własny styl jak i praktyczne rozwiązania.Wysokość całkowita pozostała taka sama, jednak długość nowego Jazza zwiększono o 55 mm, a szerokość o 20 mm. Rozstaw osi jest teraz większy o 50 mm, rozstaw kół przednich o 35 mm, a tylnych o 30 mm - wszystko to wpływa pozytywnie na właściwości jezdne i stabilność pojazdu.
Pomimo zwiększenia rozmiarów nadwozia, średnica zawracania pomiędzy krawężnikami jest taka sama jak w poprzednim modelu i wynosi zaledwie 9,8 m. Jednocześnie poprawiono widoczność z wnętrza kabiny pasażerskiej, co w znacznym stopniu ułatwia manewrowanie autem w mieście.
Co więcej, do nowego Jazza można jeszcze łatwiej wsiąść i z niego wysiąść dzięki szerzej otwierającym się tylnym drzwiom, które - podobnie jak te z przodu - otwierają się w trzech stopniach, co ułatwia zajmowanie miejsca wewnątrz na ciasnych parkingach.
Stylistyczny „light motiv” nadwozia nowej Hondy Jazz to „klin” uzyskany dzięki przedłużeniu przedniej szyby w kierunku maski, co podkreśliło wrażenie płynnego połączenia - łukiem - przedniego zderzaka z tylnym. Nowy wizerunek tworzą także duże, zachodzące na boki nadwozia reflektory przednie, wygięty ku górze przedni zderzak oraz sportowa osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu.
Duży rozstaw kół i osi potęguje wrażenie solidności, co dodatkowo podkreślają wydatne nadkola oraz duże obręcze kół oferowane we wszystkich wersjach auta - 15-calowe stalowe w modelach 1.2 SE i LS, 15-calowe, 5-ramienne aluminiowe w modelu 1.4 ES.
Równie elegancka jest bryła tylnej części nadwozia z opadającą linią dachową, która jednak nie ogranicza miejsca na głowę dla pasażerów tylnych siedzeń. Czarny, polerowany element nad tylną tablicą rejestracyjną stanowi przedłużenie tylnej szyby, nadając tyłowi auta wyjątkowego charakteru.
Nowa struktura nadwozia typu ACE
Jeszcze większy poziom bezpieczeństwa zapewnia struktura nadwozia zaprojektowana w technice zaawansowanej kompatybilności pojazdów ACE. Podobne rozwiązanie jest stopniowo wprowadzane do wszystkich nowych modeli Hondy. Wielokątna struktura przedniej części nadwozia - ACE - została zaprojektowana w celu zapobiegania deformacji kabiny i ma za zadanie rozpraszanie energii zderzenia z dala od przedziału pasażerskiego poprzez liczne elementy przyjmujące na siebie energię uderzenia. Struktura nadwozia - ACE - redukuje jednocześnie ryzyko pionowego i poprzecznego niewspółosiowego ustawienia samochodów biorących udział w zderzeniu.
Standardem we wszystkich wersjach są czołowe i boczne poduszki powietrzne, pełnowymiarowe kurtyny powietrzne oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich pięciu siedzeniach - te z przodu są dodatkowo wyposażone w napinacze z ogranicznikami napięcia. Przednia poduszka powietrzna może zostać dodatkowo wyłączona na czas transportu dziecka na przednim fotelu, w ustawionym tyłem do kierunku jazdy foteliku dziecięcym. Po raz pierwszy w modelu Jazz zastosowano także wskaźnik przypominający o zapięciu pasów z przodu i z tyłu. Przednie siedzenia wyposażono w aktywne zagłówki redukujące obrażenia kręgosłupa szyjnego spowodowane szarpnięciem.
Nowy Jazz, podobnie jak wszystkie modele Hondy, został poddany rygorystycznym testom zderzeniowym w centrum R&D Hondy w Tochigi. Testy, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa podczas niespodziewanych zdarzeń na drodze, wykonywane są z wykorzystaniem modeli o różnych gabarytach i masach. Dzięki temu Honda zapewnia bezpieczeństwo zarówno pasażerom modelu Jazz, jak i innych samochodów biorących udział w zderzeniu.
Mocowania ISOFIX umieszczone po lewej i prawej stronie na tylnych siedzeniach łącznie z punktami kotwiczenia w dachu pozwalają poprawnie zainstalować fotelik dziecięcy.
Większa, bardziej elegancka kabina pasażerska o lepszej funkcjonalności
Zastosowanie pomysłowego układu wnętrza z poprzedniej wersji modelu Jazz - z kompaktowym zawieszeniem i centralnie umieszczonym zbiornikiem paliwa, co przyczynia się do większej przestronności kabiny pasażerskiej, w połączeniu ze zwiększonymi wymiarami nadwozia nowego modelu, oznacza większy komfort dla podróżujących autem.
Nieznacznie zwiększona długość i szerokość nadwozia oraz przedłużona przednia szyba uczyniły Jazza najbardziej przestronnym i funkcjonalnym modelem w klasie.
Pasażerowie siedzący z tyłu mają teraz o 18 mm więcej przestrzeni na kolana, przy czym odległość pomiędzy siedzącymi na przednich i tylnych siedzeniach zwiększono o 30 mm. Szersze nadwozie oznacza również zwiększenie przestrzeni na poziomie ramion o 44 mm z przodu i 43 mm z tyłu.
Wymiernym skutkiem przekonstruowania kabiny pasażerskiej jest także zwiększenie widoczności z wnętrza pojazdu. Węższe słupki A, większa przednia szyba i większe szyby boczne potęgują wrażenie przestronności, a opuszczane tylne zagłówki nie ograniczają widoczności do tyłu.
Składane jednym ruchem siedzenia Magic Seats
Popularność, jaką cieszyły się innowacyjne „kinowe” fotele tylne w poprzednim Jazzie spowodowała, że Honda zdecydowała się na zastosowanie podobnego rozwiązania w nowym modelu. Mimo, że najnowszy system Magic Seats działa na podobnej zasadzie, jest jeszcze bardziej funkcjonalny dzięki funkcji łatwego składania jednym ruchem. Nie ma więc potrzeby przesuwania do przodu przednich siedzeń, aby tylne mogły zostać złożone. Można to zrobić nawet wtedy, gdy przednie fotele przesunięte są maksymalnie do tyłu, a wszystko to dzięki opuszczanym tylnym zagłówkom znajdującym się niemal w jednej linii z oparciem kanapy składanej w proporcji 60:40.
Płaska przestrzeń, powstała po złożeniu kanapy mierzy 1720 mm długości. W zupełności wystarczy to do przetransportowania trzech rowerów górskich z kołami 26-cali, bez potrzeby demontażu przednich kół. Po przesunięciu przedniego fotela pasażera maksymalnie do przodu i położeniu oparcia powstaje przestrzeń o długości 2,4 metra.
Po ponownym złożeniu tylnych siedzeń, ich siedziska pozostają zaczepione do oparć, co pozwala umieścić wysokie przedmioty (nawet do 1280 mm) pomiędzy przednimi, a tylnymi siedzeniami. Łatwy dostęp do transportowanych przedmiotów zapewniają szeroko otwierające się drzwi tylne. U podstawy tylnego, lewego siedzenia znalazło się również miejsce na schowek, w którym m.in. zmieści się instrukcja obsługi samochodu.
Praktyczny bagażnik
Ponadprzeciętną użyteczność systemu Magic Seats uzupełnia praktyczny układ bagażnika. Bagażnik zawiera schowek podłogowy o głębokości 90 mm przykryty zawieszonym na podwójnych zawiasach panelem. Nadaje się do transportu np. mokrych przedmiotów, które nie zamoczą pozostałego bagażu. Pojemność bagażnika, łącznie ze schowkiem, wynosi 375 litrów.
Unowocześniona kabina pasażerska
Wysoka jakość, przyjemne w dotyku materiały, dobra stylistyka i gustowne kolory tworzą we wnętrzu Hondy Jazz atmosferę luksusu. Bardziej komfortowe przednie siedzenia z lepszym podparciem, podnóżek lewej stopy kierującego, regulacja wysokości fotela kierowcy, regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicza oraz bardziej przestronne tylne siedzenia to tylko niektóre cechy budujące bardziej przytulną i relaksującą atmosferę we wnętrzu. Dodatkowe elementy wygłuszające oraz większa sztywność nadwozia również przyczyniają się do poprawy wrażeń z jazdy nowym Jazzem. Model 1.4 ES wyposażony jest w skórzane koło kierownicy.
Wersje 1.2 LS posiada podgrzewane lusterka zewnętrzne, a w modelu 1.4 ES lusterka mają wbudowane kierunkowskazy i są składane elektrycznie.
Tablica przyrządów z trzema wskaźnikami jest permanentnie podświetlona, co zapewnia doskonałą czytelność wskazań we wszystkich warunkach oświetleniowych. Wskaźniki posiadają srebrne obramowania, metaliczne wykończenia tarcz oraz czerwone wyskalowanie. We wszystkich modelach zastosowano kierunkowskazy, które po lekkim przesunięciu dźwigni emitują trzy sygnały świetlne, co jest szczególnie przydane podczas zmiany pasa ruchu na autostradzie.
Wkomponowany w prędkościomierz, wielofunkcyjny wyświetlacz dostarcza wielu przydatnych informacji, łącznie z ostrzeżeniem o przekroczeniu prędkości, średnim i chwilowym zużyciem paliwa, zasięgiem przy obecnym poziomie paliwa, temperaturą zewnętrzną oraz czynnościami serwisowymi. Łatwą obsługę urządzenia zapewniają przyciski umieszczone na kole kierownicy.
Kompatybilność z urządzeniami typu iPod
Stylowy radioodbiornik z odtwarzaczem płyt CD, montowany standardowo w wersjach 1.2 LS i 1.4 ES, posiada funkcję odtwarzania MP3/WMA oraz system kompensacji dźwięku w zależności od prędkości jazdy. Cztery standardowo montowane głośniki, w wersji 1.4 ES uzupełnione są dodatkowymi głośnikami wysokotonowymi. Wersja ta zawiera również wejście USB umieszczone w schowku w konsoli centralnej, które umożliwia podłączenie iPodów piątej generacji lub innych urządzeń tego typu do pokładowego systemu nagłośnienia Jazza. W zależności od typu urządzenia, można również jednocześnie ładować jego baterie.
W kabinie pasażerskiej Jazza umieszczono wiele przydatnych schowków na drobiazgi. Jest także co najmniej 10 uchwytów na kubki/butelki - dwa w konsoli centralnej, dwa za dźwignią hamulca ręcznego, jeden po każdej stronie deski rozdzielczej i po jednym w każdym z czterech paneli drzwiowych. We wnętrzu nowego modelu, przed pasażerem, znajduje się również górny i dolny schowek, po prawej stronie koła kierownicy - kieszeń, praktyczny schowek w konsoli centralnej oraz - w większości wersji - kieszeń w oparciu fotela pasażera.
Klimatyzacja jest standardem w modelu 1.2 LS, a w wersji z silnikiem 1.4 układ jest sterowany automatycznie i jeszcze bardziej wydajny. Model 1.4 ES posiada chłodzony schowek przed pasażerem z możliwością odłączenia dopływu powietrza z układu klimatyzacji.
i-SHIFT- 6-biegowa zautomatyzowana przekładnia manualna (nie oferowana w Polsce!)
Przekładnia i-SHIFT po raz pierwszy wprowadzona do gamy modelu Civic, dostępna jest w opcji w modelach wyposażonych w silnik o pojemności 1.4-litra. Skrzynia i-SHIFT pozwala na większą oszczędność paliwa niż w przypadku tradycyjnej skrzyni automatycznej lub CVT, a dodatkowo oferuje możliwość pracy w komfortowym i w pełni automatycznym trybie Auto Mode lub bardziej sportowym trybie manualnym Manual Mode - przełożenia zmienia się wówczas za pomocą dźwigni lub przełączników umieszczonych przy kierownicy.
Tryb automatyczny zostaje aktywowany po przesunięciu dźwigni w lewą stronę, a sekwencyjne zmiany przełożeń w trybie Manual Mode odbywają się po przesunięciu dźwigni do przodu (wyższy bieg) lub do tyłu (niższy bieg).
W celu zmiany przełożenia należy wykonać jedynie krótki ruch dźwignią, co podkreśla sportową naturę urządzenia. Również sprzęgło działa w bardzo płynny i szybki sposób.
W trybie Automatic Mode możliwe jest przełączenie na tryb ręcznej zmiany biegów za pomocą umieszczonych przy kierownicy dźwigienek. W ten sposób kierowca może zredukować bieg w celu sprawniejszego wykonania manewru wyprzedzania.
Modele i-SHIFT wyposażone są również w system Hill Start Assist (HSA), który chwilowo utrzymuje działanie hamulców podczas ruszania z pochyłości, co zapobiega staczaniu się pojazdu.
Pewne właściwości jezdne, zwiększony komfort podróżowania
Większe koła - 15- lub 16-calowe w zależności od modelu - ulepszone zawieszenie oraz układ kierowniczy nowego Jazza zapewniają większą stabilność i wyższy komfort podróżowania.
Znacząco zwiększono sztywność nadwozia, szczególnie sztywność poprzeczną w przedniej części pojazdu, co pozwoliło na pewniejsze prowadzenie oraz bardziej sprężyste wybieranie nierówności. Większa stabilność i lepsza przyczepność to zasługa zwiększonego rozstawu osi i kół oraz większych obręczy kół, ale również licznych zmian w geometrii zawieszenia, strukturze przednich kolumn MacPhersona i tylnej belki skrętnej. Zmiany te obejmują zastosowanie zmienionych tulei, innych kątów wyprzedzenia sworznia zwrotnicy z przodu oraz belki skrętnej o innym przekroju poprzecznym i dłuższych wahaczy wleczonych z tyłu. Stabilność pojazdu poprawia ponadto ulepszona charakterystyka skrętna z tyłu.
O odpowiednią stabilność dba przekonstruowany układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem, który zapewnia większą radość z prowadzenia dzięki zmianom poszczególnych elementów podwozia. Wzmocnione komponenty, zwiększona pojemność oraz wspomniane zmiany w geometrii powodują lżejsze działanie układu kierowniczego przy niższych prędkościach, dobrą stabilność kierunkową przy wyższych prędkościach oraz polepszone działanie w centralnym położeniu.
Wszystkie modele mogą zostać wyposażone w system kontroli stabilności jazdy VSA, który utrzymuje kontrolę nad pojazdem podczas wchodzenia w zakręty, przyspieszania i nagłych manewrów, przyhamowując odpowiednie koła i odpowiednio sterując momentem obrotowym.
Większe zaciski hamulcowe z przodu pozwalają na skrócenie drogi hamowania, a zmodyfikowane osadzenie pedału hamulca pozwala precyzyjniej dozować siłę hamowania. W skład układu hamulcowego wchodzą systemy ABS, EBD i Brake Assist.
Światowy sukces
Od czasu premiery w Japonii w 2001 roku, Jazz poprzedniej generacji stał się najlepiej sprzedającym się małym samochodem Hondy. Przemyślane rozwiązania, dobry stosunek ceny do jakości oraz wysoka wartość rezydualna to główne cechy przyciągające nabywców. Jazz sprzedawany jest obecnie w 115 krajach na całym świecie, a rocznie kupuje go ponad 400 000 klientów. Od czasu premiery rynkowej sprzedano już ponad dwa miliony sztuk tego modelu. Jazz produkowany jest w sześciu fabrykach rozlokowanych w pięciu różnych krajach.
Nowy Jazz wszedł już do sprzedaży w Japonii, gdzie występuje pod nazwą Fit i zdobył tam tytuł Samochodu Roku 2007-2008, podobnie jak pierwsza Honda Fit z 2001 roku. Fit dostępny jest również w Stanach Zjednoczonych, gdzie już od dwóch lat jest hitem sprzedaży. Nowy model pojawi się tam w listopadzie tego roku.
W Europie Honda planuje rozszerzyć sprzedaż Hondy Jazz z 80 000 do 100 000 sztuk rocznie. Poprzednia generacja modelu adresowana była głównie do starszych osób mieszkających bez dzieci, dla których Jazz był często jedynym środkiem transportu. Nowy model będzie nadal spełniał wymagania takich klientów, a nawet je przewyższał, co przyczyni się do ponowienia decyzji o zakupie tego modelu .
Honda wierzy również, iż nowy model stanie się popularny wśród większych rodzin - głównie pracujących rodziców w wieku 40-50 lat, posiadających już jeden lub dwa samochody, którzy są w stanie przeznaczyć więcej pieniędzy na eleganckie auto aspirujące do segmentu Premium. W tym przypadku liczą się głównie niskie koszty utrzymania oraz praktyczne rozwiązania Jazza, który doskonale sprawdzi się w roli miejskiego auta na zakupy. Młodsze rodziny, osoby dojeżdżające do pracy oraz nabywcy pragnący obniżyć próg podatkowy stanowią drugorzędną grupę docelową.
Poza tym, Jazz powinien zyskać popularność wśród klientów dzięki stylowemu nadwoziu, nawiązującemu do konstrukcji hatchback z segmentu B oraz praktycznym rozwiązaniom typowym dla pojazdów MPV z tego samego segmentu.
Nowa Honda Jazz zadebiutuje w październiku podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, a do sprzedaży wejdzie jeszcze przed końcem tego roku.
Szeroki wybór akcesoriów
Szeroki wybór akcesoriów do modelu Jazz pozwala na dopasowanie samochodu do indywidualnych potrzeb.
W zakresie bezpieczeństwa zastosowano strukturę nadwozia zaprojektowaną w technice zaawansowanej kompatybilności pojazdów (ACE), aktywne przednie zagłówki oraz system kontroli stabilności jazdy VSA (na polskim rynku tylko w wersji z silnikiem 1.4). Na poprawę komfortu jazdy i właściwości jezdnych duży wpływ miało zastosowanie większych kół, przekonstruowanie zawieszenia oraz zwiększenie rozstawu osi/kół.
Nowe, mocniejsze i oszczędniejsze silniki benzynowe zostały zaprojektowane specjalnie dla klientów szukających mniejszych jednostek napędowych oraz dla tych, dla których ważne jest niskie spalanie, porównywalne z silnikami Diesla. Cechą charakterystyczną nowych jednostek jest także odpowiednia równowaga pomiędzy ekonomiką, a osiągami. Te czterocylindrowe silniki 1.2 i 1.4-litra, posiadające układ zmiennych faz rozrządu, współpracują z 5-biegowymi przekładniami manualnymi lub w wersji 1.4 z 6-biegową zautomatyzowaną przekładnią manualną Hondy - i-SHIFT - z łopatkami do zmiany biegów przy kierownicy.Obydwa silniki cechują się znakomitymi osiągami i wysokim momentem obrotowym w szerokim zakresie prędkości obrotowych.
Nowy wskaźnik zmiany przełożenia (Shift Indicator Light - SIL) umieszczony w modelach z manualną skrzynią biegów, znany także z nowego modelu Accord, podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, by uzyskać jak najmniejsze zużycie paliwa.Nowa stylistyka i zwiększone wymiary
Nowy Jazz, mierzący 3900 mm długości, 1695 mm szerokości i 1525 mm wysokości, zajmuje stworzoną dla siebie niszę rynkową pomiędzy modelami segmentu samochodów małych, a kompaktowymi autami typu MPV, oferując klientom zarówno własny styl jak i praktyczne rozwiązania.Wysokość całkowita pozostała taka sama, jednak długość nowego Jazza zwiększono o 55 mm, a szerokość o 20 mm. Rozstaw osi jest teraz większy o 50 mm, rozstaw kół przednich o 35 mm, a tylnych o 30 mm - wszystko to wpływa pozytywnie na właściwości jezdne i stabilność pojazdu.
Pomimo zwiększenia rozmiarów nadwozia, średnica zawracania pomiędzy krawężnikami jest taka sama jak w poprzednim modelu i wynosi zaledwie 9,8 m. Jednocześnie poprawiono widoczność z wnętrza kabiny pasażerskiej, co w znacznym stopniu ułatwia manewrowanie autem w mieście.
Co więcej, do nowego Jazza można jeszcze łatwiej wsiąść i z niego wysiąść dzięki szerzej otwierającym się tylnym drzwiom, które - podobnie jak te z przodu - otwierają się w trzech stopniach, co ułatwia zajmowanie miejsca wewnątrz na ciasnych parkingach.
Stylistyczny „light motiv” nadwozia nowej Hondy Jazz to „klin” uzyskany dzięki przedłużeniu przedniej szyby w kierunku maski, co podkreśliło wrażenie płynnego połączenia - łukiem - przedniego zderzaka z tylnym. Nowy wizerunek tworzą także duże, zachodzące na boki nadwozia reflektory przednie, wygięty ku górze przedni zderzak oraz sportowa osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu.
Duży rozstaw kół i osi potęguje wrażenie solidności, co dodatkowo podkreślają wydatne nadkola oraz duże obręcze kół oferowane we wszystkich wersjach auta - 15-calowe stalowe w modelach 1.2 SE i LS, 15-calowe, 5-ramienne aluminiowe w modelu 1.4 ES.
Równie elegancka jest bryła tylnej części nadwozia z opadającą linią dachową, która jednak nie ogranicza miejsca na głowę dla pasażerów tylnych siedzeń. Czarny, polerowany element nad tylną tablicą rejestracyjną stanowi przedłużenie tylnej szyby, nadając tyłowi auta wyjątkowego charakteru.
Nowa struktura nadwozia typu ACE
Jeszcze większy poziom bezpieczeństwa zapewnia struktura nadwozia zaprojektowana w technice zaawansowanej kompatybilności pojazdów ACE. Podobne rozwiązanie jest stopniowo wprowadzane do wszystkich nowych modeli Hondy. Wielokątna struktura przedniej części nadwozia - ACE - została zaprojektowana w celu zapobiegania deformacji kabiny i ma za zadanie rozpraszanie energii zderzenia z dala od przedziału pasażerskiego poprzez liczne elementy przyjmujące na siebie energię uderzenia. Struktura nadwozia - ACE - redukuje jednocześnie ryzyko pionowego i poprzecznego niewspółosiowego ustawienia samochodów biorących udział w zderzeniu.
Standardem we wszystkich wersjach są czołowe i boczne poduszki powietrzne, pełnowymiarowe kurtyny powietrzne oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich pięciu siedzeniach - te z przodu są dodatkowo wyposażone w napinacze z ogranicznikami napięcia. Przednia poduszka powietrzna może zostać dodatkowo wyłączona na czas transportu dziecka na przednim fotelu, w ustawionym tyłem do kierunku jazdy foteliku dziecięcym. Po raz pierwszy w modelu Jazz zastosowano także wskaźnik przypominający o zapięciu pasów z przodu i z tyłu. Przednie siedzenia wyposażono w aktywne zagłówki redukujące obrażenia kręgosłupa szyjnego spowodowane szarpnięciem.
Nowy Jazz, podobnie jak wszystkie modele Hondy, został poddany rygorystycznym testom zderzeniowym w centrum R&D Hondy w Tochigi. Testy, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa podczas niespodziewanych zdarzeń na drodze, wykonywane są z wykorzystaniem modeli o różnych gabarytach i masach. Dzięki temu Honda zapewnia bezpieczeństwo zarówno pasażerom modelu Jazz, jak i innych samochodów biorących udział w zderzeniu.
Mocowania ISOFIX umieszczone po lewej i prawej stronie na tylnych siedzeniach łącznie z punktami kotwiczenia w dachu pozwalają poprawnie zainstalować fotelik dziecięcy.
Większa, bardziej elegancka kabina pasażerska o lepszej funkcjonalności
Zastosowanie pomysłowego układu wnętrza z poprzedniej wersji modelu Jazz - z kompaktowym zawieszeniem i centralnie umieszczonym zbiornikiem paliwa, co przyczynia się do większej przestronności kabiny pasażerskiej, w połączeniu ze zwiększonymi wymiarami nadwozia nowego modelu, oznacza większy komfort dla podróżujących autem.
Nieznacznie zwiększona długość i szerokość nadwozia oraz przedłużona przednia szyba uczyniły Jazza najbardziej przestronnym i funkcjonalnym modelem w klasie.
Pasażerowie siedzący z tyłu mają teraz o 18 mm więcej przestrzeni na kolana, przy czym odległość pomiędzy siedzącymi na przednich i tylnych siedzeniach zwiększono o 30 mm. Szersze nadwozie oznacza również zwiększenie przestrzeni na poziomie ramion o 44 mm z przodu i 43 mm z tyłu.
Wymiernym skutkiem przekonstruowania kabiny pasażerskiej jest także zwiększenie widoczności z wnętrza pojazdu. Węższe słupki A, większa przednia szyba i większe szyby boczne potęgują wrażenie przestronności, a opuszczane tylne zagłówki nie ograniczają widoczności do tyłu.
Składane jednym ruchem siedzenia Magic Seats
Popularność, jaką cieszyły się innowacyjne „kinowe” fotele tylne w poprzednim Jazzie spowodowała, że Honda zdecydowała się na zastosowanie podobnego rozwiązania w nowym modelu. Mimo, że najnowszy system Magic Seats działa na podobnej zasadzie, jest jeszcze bardziej funkcjonalny dzięki funkcji łatwego składania jednym ruchem. Nie ma więc potrzeby przesuwania do przodu przednich siedzeń, aby tylne mogły zostać złożone. Można to zrobić nawet wtedy, gdy przednie fotele przesunięte są maksymalnie do tyłu, a wszystko to dzięki opuszczanym tylnym zagłówkom znajdującym się niemal w jednej linii z oparciem kanapy składanej w proporcji 60:40.
Płaska przestrzeń, powstała po złożeniu kanapy mierzy 1720 mm długości. W zupełności wystarczy to do przetransportowania trzech rowerów górskich z kołami 26-cali, bez potrzeby demontażu przednich kół. Po przesunięciu przedniego fotela pasażera maksymalnie do przodu i położeniu oparcia powstaje przestrzeń o długości 2,4 metra.
Po ponownym złożeniu tylnych siedzeń, ich siedziska pozostają zaczepione do oparć, co pozwala umieścić wysokie przedmioty (nawet do 1280 mm) pomiędzy przednimi, a tylnymi siedzeniami. Łatwy dostęp do transportowanych przedmiotów zapewniają szeroko otwierające się drzwi tylne. U podstawy tylnego, lewego siedzenia znalazło się również miejsce na schowek, w którym m.in. zmieści się instrukcja obsługi samochodu.
Praktyczny bagażnik
Ponadprzeciętną użyteczność systemu Magic Seats uzupełnia praktyczny układ bagażnika. Bagażnik zawiera schowek podłogowy o głębokości 90 mm przykryty zawieszonym na podwójnych zawiasach panelem. Nadaje się do transportu np. mokrych przedmiotów, które nie zamoczą pozostałego bagażu. Pojemność bagażnika, łącznie ze schowkiem, wynosi 375 litrów.
Unowocześniona kabina pasażerska
Wysoka jakość, przyjemne w dotyku materiały, dobra stylistyka i gustowne kolory tworzą we wnętrzu Hondy Jazz atmosferę luksusu. Bardziej komfortowe przednie siedzenia z lepszym podparciem, podnóżek lewej stopy kierującego, regulacja wysokości fotela kierowcy, regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicza oraz bardziej przestronne tylne siedzenia to tylko niektóre cechy budujące bardziej przytulną i relaksującą atmosferę we wnętrzu. Dodatkowe elementy wygłuszające oraz większa sztywność nadwozia również przyczyniają się do poprawy wrażeń z jazdy nowym Jazzem. Model 1.4 ES wyposażony jest w skórzane koło kierownicy.
Wersje 1.2 LS posiada podgrzewane lusterka zewnętrzne, a w modelu 1.4 ES lusterka mają wbudowane kierunkowskazy i są składane elektrycznie.
Tablica przyrządów z trzema wskaźnikami jest permanentnie podświetlona, co zapewnia doskonałą czytelność wskazań we wszystkich warunkach oświetleniowych. Wskaźniki posiadają srebrne obramowania, metaliczne wykończenia tarcz oraz czerwone wyskalowanie. We wszystkich modelach zastosowano kierunkowskazy, które po lekkim przesunięciu dźwigni emitują trzy sygnały świetlne, co jest szczególnie przydane podczas zmiany pasa ruchu na autostradzie.
Wkomponowany w prędkościomierz, wielofunkcyjny wyświetlacz dostarcza wielu przydatnych informacji, łącznie z ostrzeżeniem o przekroczeniu prędkości, średnim i chwilowym zużyciem paliwa, zasięgiem przy obecnym poziomie paliwa, temperaturą zewnętrzną oraz czynnościami serwisowymi. Łatwą obsługę urządzenia zapewniają przyciski umieszczone na kole kierownicy.
Kompatybilność z urządzeniami typu iPod
Stylowy radioodbiornik z odtwarzaczem płyt CD, montowany standardowo w wersjach 1.2 LS i 1.4 ES, posiada funkcję odtwarzania MP3/WMA oraz system kompensacji dźwięku w zależności od prędkości jazdy. Cztery standardowo montowane głośniki, w wersji 1.4 ES uzupełnione są dodatkowymi głośnikami wysokotonowymi. Wersja ta zawiera również wejście USB umieszczone w schowku w konsoli centralnej, które umożliwia podłączenie iPodów piątej generacji lub innych urządzeń tego typu do pokładowego systemu nagłośnienia Jazza. W zależności od typu urządzenia, można również jednocześnie ładować jego baterie.
W kabinie pasażerskiej Jazza umieszczono wiele przydatnych schowków na drobiazgi. Jest także co najmniej 10 uchwytów na kubki/butelki - dwa w konsoli centralnej, dwa za dźwignią hamulca ręcznego, jeden po każdej stronie deski rozdzielczej i po jednym w każdym z czterech paneli drzwiowych. We wnętrzu nowego modelu, przed pasażerem, znajduje się również górny i dolny schowek, po prawej stronie koła kierownicy - kieszeń, praktyczny schowek w konsoli centralnej oraz - w większości wersji - kieszeń w oparciu fotela pasażera.
Klimatyzacja jest standardem w modelu 1.2 LS, a w wersji z silnikiem 1.4 układ jest sterowany automatycznie i jeszcze bardziej wydajny. Model 1.4 ES posiada chłodzony schowek przed pasażerem z możliwością odłączenia dopływu powietrza z układu klimatyzacji.
i-SHIFT- 6-biegowa zautomatyzowana przekładnia manualna (nie oferowana w Polsce!)
Przekładnia i-SHIFT po raz pierwszy wprowadzona do gamy modelu Civic, dostępna jest w opcji w modelach wyposażonych w silnik o pojemności 1.4-litra. Skrzynia i-SHIFT pozwala na większą oszczędność paliwa niż w przypadku tradycyjnej skrzyni automatycznej lub CVT, a dodatkowo oferuje możliwość pracy w komfortowym i w pełni automatycznym trybie Auto Mode lub bardziej sportowym trybie manualnym Manual Mode - przełożenia zmienia się wówczas za pomocą dźwigni lub przełączników umieszczonych przy kierownicy.
Tryb automatyczny zostaje aktywowany po przesunięciu dźwigni w lewą stronę, a sekwencyjne zmiany przełożeń w trybie Manual Mode odbywają się po przesunięciu dźwigni do przodu (wyższy bieg) lub do tyłu (niższy bieg).
W celu zmiany przełożenia należy wykonać jedynie krótki ruch dźwignią, co podkreśla sportową naturę urządzenia. Również sprzęgło działa w bardzo płynny i szybki sposób.
W trybie Automatic Mode możliwe jest przełączenie na tryb ręcznej zmiany biegów za pomocą umieszczonych przy kierownicy dźwigienek. W ten sposób kierowca może zredukować bieg w celu sprawniejszego wykonania manewru wyprzedzania.
Modele i-SHIFT wyposażone są również w system Hill Start Assist (HSA), który chwilowo utrzymuje działanie hamulców podczas ruszania z pochyłości, co zapobiega staczaniu się pojazdu.
Pewne właściwości jezdne, zwiększony komfort podróżowania
Większe koła - 15- lub 16-calowe w zależności od modelu - ulepszone zawieszenie oraz układ kierowniczy nowego Jazza zapewniają większą stabilność i wyższy komfort podróżowania.
Znacząco zwiększono sztywność nadwozia, szczególnie sztywność poprzeczną w przedniej części pojazdu, co pozwoliło na pewniejsze prowadzenie oraz bardziej sprężyste wybieranie nierówności. Większa stabilność i lepsza przyczepność to zasługa zwiększonego rozstawu osi i kół oraz większych obręczy kół, ale również licznych zmian w geometrii zawieszenia, strukturze przednich kolumn MacPhersona i tylnej belki skrętnej. Zmiany te obejmują zastosowanie zmienionych tulei, innych kątów wyprzedzenia sworznia zwrotnicy z przodu oraz belki skrętnej o innym przekroju poprzecznym i dłuższych wahaczy wleczonych z tyłu. Stabilność pojazdu poprawia ponadto ulepszona charakterystyka skrętna z tyłu.
O odpowiednią stabilność dba przekonstruowany układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem, który zapewnia większą radość z prowadzenia dzięki zmianom poszczególnych elementów podwozia. Wzmocnione komponenty, zwiększona pojemność oraz wspomniane zmiany w geometrii powodują lżejsze działanie układu kierowniczego przy niższych prędkościach, dobrą stabilność kierunkową przy wyższych prędkościach oraz polepszone działanie w centralnym położeniu.
Wszystkie modele mogą zostać wyposażone w system kontroli stabilności jazdy VSA, który utrzymuje kontrolę nad pojazdem podczas wchodzenia w zakręty, przyspieszania i nagłych manewrów, przyhamowując odpowiednie koła i odpowiednio sterując momentem obrotowym.
Większe zaciski hamulcowe z przodu pozwalają na skrócenie drogi hamowania, a zmodyfikowane osadzenie pedału hamulca pozwala precyzyjniej dozować siłę hamowania. W skład układu hamulcowego wchodzą systemy ABS, EBD i Brake Assist.
Światowy sukces
Od czasu premiery w Japonii w 2001 roku, Jazz poprzedniej generacji stał się najlepiej sprzedającym się małym samochodem Hondy. Przemyślane rozwiązania, dobry stosunek ceny do jakości oraz wysoka wartość rezydualna to główne cechy przyciągające nabywców. Jazz sprzedawany jest obecnie w 115 krajach na całym świecie, a rocznie kupuje go ponad 400 000 klientów. Od czasu premiery rynkowej sprzedano już ponad dwa miliony sztuk tego modelu. Jazz produkowany jest w sześciu fabrykach rozlokowanych w pięciu różnych krajach.
Nowy Jazz wszedł już do sprzedaży w Japonii, gdzie występuje pod nazwą Fit i zdobył tam tytuł Samochodu Roku 2007-2008, podobnie jak pierwsza Honda Fit z 2001 roku. Fit dostępny jest również w Stanach Zjednoczonych, gdzie już od dwóch lat jest hitem sprzedaży. Nowy model pojawi się tam w listopadzie tego roku.
W Europie Honda planuje rozszerzyć sprzedaż Hondy Jazz z 80 000 do 100 000 sztuk rocznie. Poprzednia generacja modelu adresowana była głównie do starszych osób mieszkających bez dzieci, dla których Jazz był często jedynym środkiem transportu. Nowy model będzie nadal spełniał wymagania takich klientów, a nawet je przewyższał, co przyczyni się do ponowienia decyzji o zakupie tego modelu .
Honda wierzy również, iż nowy model stanie się popularny wśród większych rodzin - głównie pracujących rodziców w wieku 40-50 lat, posiadających już jeden lub dwa samochody, którzy są w stanie przeznaczyć więcej pieniędzy na eleganckie auto aspirujące do segmentu Premium. W tym przypadku liczą się głównie niskie koszty utrzymania oraz praktyczne rozwiązania Jazza, który doskonale sprawdzi się w roli miejskiego auta na zakupy. Młodsze rodziny, osoby dojeżdżające do pracy oraz nabywcy pragnący obniżyć próg podatkowy stanowią drugorzędną grupę docelową.
Poza tym, Jazz powinien zyskać popularność wśród klientów dzięki stylowemu nadwoziu, nawiązującemu do konstrukcji hatchback z segmentu B oraz praktycznym rozwiązaniom typowym dla pojazdów MPV z tego samego segmentu.
Nowa Honda Jazz zadebiutuje w październiku podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, a do sprzedaży wejdzie jeszcze przed końcem tego roku.
Szeroki wybór akcesoriów
Szeroki wybór akcesoriów do modelu Jazz pozwala na dopasowanie samochodu do indywidualnych potrzeb.
źródło: Honda
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Honda Jazz - polska premiera
Podobne: Honda Jazz - polska premiera
Honda CR-Z i Jazz Hybrid zadebiutują w przyszłym roku »
Honda Jazz zdobywa pięć gwiazdek w testach Euro NCAP »
Honda Jazz - już pół miliona sprzedanych egzemplarzy »
Nowa Honda Jazz samochodem roku 2009 w Grecji »
Podobne galerie: Honda Jazz - polska premiera
Nowa Honda Jazz - zdjęcia z testu »
Nowa Honda Jazz w europejskiej specyfikacji »
Honda Jazz / Fit - model na 2012 rok z niewielkimi zmianami »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Honda
Newsletter
Galerie zdjęć