Portal V10 » Prezentacje / testy » Hyundai i30 1.6 CRDi - Poprawny kompakt - nasz test
Hyundai i30 1.6 CRDi - Poprawny kompakt - nasz test
2017-09-15 - P. Mokwiński Tagi: Test, Hyundai, Hyundai i30
Czasy, gdy i30 był jednym z najtańszych kompaktów na rynku minęły bezpowrotnie. Koreańczycy naszpikowali swój model elektroniką, niezłymi silnikami i dobrymi materiałami wykończeniowymi. Napatrzyli się na europejskich konkurentów i na korzyść im to wyszło.
Gdy 10 lat debiutowała pierwsza generacja i30, niewiele osób wierzyło, że ten model kiedykolwiek nawiąże walkę z Volkswagenem Golfem, Oplem Astrą, czy Fordem Focusem. Na tle rywali, ów model prezentował się po prostu siermiężnie. Przekonywał głównie ceną, która w podobnej specyfikacji była niższa o około 10-15 tysięcy złotych. W tym roku w salonach pojawiło się trzecie wcielenie. Europejskie biura projektowe postawiły na atrakcyjną stylizację nadwozia, funkcjonalne wnętrze i przyzwoite właściwości jezdne. W każdej z tych kwestii, Hyundai jest poprawny. Takie określenie przypięto niegdyś Golfowi, który w segmencie C nie ma sobie równych w kwestii zainteresowania. I30 wpisuje się w konserwatywny nurt stylistyczny. W łagodne kształty karoserii wpisano 17-calowe obręcze ze stopów lekkich, przyciemnione szyby boczne, a także w pełni diodowe światła (3100 zł w niższych specyfikacjach). Są też LED-y do jazdy dziennej, sporych rozmiarów grill przypominający plaster miodu, a także srebrne klamki i listwy utrzymane w tym samym kolorze. Nadwozie (12 kolorów do wyboru) ma 434 centymetry długości, 179,5 szerokości i 145,5 wysokości. Na tle bezpośrednich rywali, wpisuje się w średnią przypisaną do segmentu C. Wewnątrz wyraźnie nawiązano do dwóch poprzednich wcieleń niebieskim kolorem podświetlenia. Po zajęciu miejsca za kierownicą, w oczy rzuca się przede wszystkim 8-calowy wyświetlacz dotykowy zawiadujący multimediami. Jego interfejs przypomina smartfona. Sporymi ikonkami przełączamy poszczególne funkcje. Jest przyzwoita kamera cofania, czytelna nawigacja i zaledwie przeciętny zestaw audio. W rozbudowanym menu łatwo odnaleźć pożądane funkcje, a czas reakcji na wybranie jednej z nich nie pozostawia wiele do życzenia.
Jakość materiałów prezentuje zadowalający poziom. Jest o niebo lepszy względem drugiej generacji. Większość tworzyw użytych do wykończenia ma miękką fakturę, a całość utrzymano w szarej i smutnej tonacji. W tej kwestii nie mamy zbyt dużego wyboru. Dostęp do większości przełączników następuje w intuicyjny sposób, a gruby wieniec kierownicy pewnie leży w dłoniach. Przeszkadzać może za to masywny tunel środkowy ograniczający przestrzeń dla prawej nogi. Po włożeniu 1,5-litrowej butelki w kieszeń drzwi, ocierać o nią będzie lewa noga. Na nic zdaje się wyraźne odsunięcie fotela. Na dłuższą metę ów fakt może przeszkadzać. Z tyłu miejsca jest sporo, choć w Ocavii, Golfie, czy Astrze, znajdziemy go nieco więcej. Bagażnik o pojemności 395 litrów zyskał sporo praktycznych uchwytów i siatkę. W razie potrzeby, można go powiększyć do 1301 litrów.Diesel jest jeden, ale występuje w trzech wariantach mocy. 136-konna wersja to najmocniejsza propozycja. Połączono ją z 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią automatyczną. Mechanizm działa sprawnie, choć czasem lubi się zamyślić. Kilka razy wystąpił też problem po uruchomieniu silnika przez system Start&Stop. Przekładnia ustawiona w pozycji D dopiero po 1-2 sekundach wpięła pierwszy bieg i umożliwiła dalszą jazdę. Wysokoprężny motor dobrze wyciszono, dzięki czemu przy autostradowych prędkościach w kabinie panuje przyjemna cisza. Hyundai neutralnie zachowuje się w zakrętach, a sprężyste zawieszenie skutecznie filtruje nierówności. Problem ma jedynie z poprzecznymi przeszkodami, na których do uszu podróżujących zaczynają dobiegać głośne stuki.1.6 CRDi nigdy nie był demonem prędkości i tak też przedstawia się sytuacja w trzecim wcieleniu i30. 10,6 sekundy do setki 200 km/h prędkości maksymalną wystarczą jednak, by żwawo uczestniczyć w ruchu miejskim i bez obaw wyprzedzać 2-3 ciężarówki jadące w kolumnie. Mocny punkt stanowi też zużycie paliwa. W aglomeracyjnych korkach, wyświetlacz komputera pokładowego wskaże około 7,5-8 litrów. Podobnie ma się rzecz na autostradzie. Spokojna trasa zaowocuje konsumpcją na poziomie 5,5 litra.Koreańscy inżynierowie zbudowali poprawne w każdym calu auto. Ma niezłe właściwości jezdne, zawieszenie nastawione na komfort, dobrze wyciszone wnętrze i oszczędny motor wysokoprężny. Szkoda, że automatyczna skrzynia potrafi się pogubić, a tunel środkowy ogranicza przestrzeń przewidzianą dla kierowcy. Kolejną przeszkodę może stanowić cena. Naszpikowana elektronicznymi udogodnieniami najwyższa specyfikacja Premium z najmocniejszym dieslem, została wyceniona na 101 500 zł (5 tys. promocyjnego rabatu). W tej cenie dostaniemy w pełni LED-owe światła, dwustrefową, automatyczną klimatyzację, aktywny tempomat, materiałowo-skórzaną tapicerkę, a także 5-calowy ekran dotykowy z kamerą cofania. Do widocznego na zdjęciach wyświetlacza o przekątnej 8 cali należy dołożyć 3300 złotych.
Podstawowe dane techniczne:
Hyundai i30 1.6 CRDi 7DCT
Silnik: 1582 cm3
Moc: 136 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy: 300 Nm w przedziale 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4340/1795/1455 mm
Rozstaw osi: 2650 mm
Masa własna: 1293 kg
Średnia emisja CO2: 105 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 10,6 sekundy
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 4,4 (7,5 w teście)
Trasa: 3,8 (5,4 w teście)
Cykl mieszany: 4,1 (6,3 w teście)
Gdy 10 lat debiutowała pierwsza generacja i30, niewiele osób wierzyło, że ten model kiedykolwiek nawiąże walkę z Volkswagenem Golfem, Oplem Astrą, czy Fordem Focusem. Na tle rywali, ów model prezentował się po prostu siermiężnie. Przekonywał głównie ceną, która w podobnej specyfikacji była niższa o około 10-15 tysięcy złotych. W tym roku w salonach pojawiło się trzecie wcielenie. Europejskie biura projektowe postawiły na atrakcyjną stylizację nadwozia, funkcjonalne wnętrze i przyzwoite właściwości jezdne. W każdej z tych kwestii, Hyundai jest poprawny. Takie określenie przypięto niegdyś Golfowi, który w segmencie C nie ma sobie równych w kwestii zainteresowania. I30 wpisuje się w konserwatywny nurt stylistyczny. W łagodne kształty karoserii wpisano 17-calowe obręcze ze stopów lekkich, przyciemnione szyby boczne, a także w pełni diodowe światła (3100 zł w niższych specyfikacjach). Są też LED-y do jazdy dziennej, sporych rozmiarów grill przypominający plaster miodu, a także srebrne klamki i listwy utrzymane w tym samym kolorze. Nadwozie (12 kolorów do wyboru) ma 434 centymetry długości, 179,5 szerokości i 145,5 wysokości. Na tle bezpośrednich rywali, wpisuje się w średnią przypisaną do segmentu C. Wewnątrz wyraźnie nawiązano do dwóch poprzednich wcieleń niebieskim kolorem podświetlenia. Po zajęciu miejsca za kierownicą, w oczy rzuca się przede wszystkim 8-calowy wyświetlacz dotykowy zawiadujący multimediami. Jego interfejs przypomina smartfona. Sporymi ikonkami przełączamy poszczególne funkcje. Jest przyzwoita kamera cofania, czytelna nawigacja i zaledwie przeciętny zestaw audio. W rozbudowanym menu łatwo odnaleźć pożądane funkcje, a czas reakcji na wybranie jednej z nich nie pozostawia wiele do życzenia.
Podstawowe dane techniczne:
Hyundai i30 1.6 CRDi 7DCT
Silnik: 1582 cm3
Moc: 136 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy: 300 Nm w przedziale 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4340/1795/1455 mm
Rozstaw osi: 2650 mm
Masa własna: 1293 kg
Średnia emisja CO2: 105 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 10,6 sekundy
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 4,4 (7,5 w teście)
Trasa: 3,8 (5,4 w teście)
Cykl mieszany: 4,1 (6,3 w teście)
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Hyundai i30 1.6 CRDi - Poprawny kompakt - nasz test
Podobne: Hyundai i30 1.6 CRDi - Poprawny kompakt - nasz test
Nowy Hyundai i30 - nasza relacja z premiery »
Hyundai i30 3d - wbrew wszystkim trendom - pierwszy kontakt »
Hyundai i30 - premiera odświeżonego modelu »
Hyundai i30 - odświeżony model zadebiutuje w Genewie »
Podobne galerie: Hyundai i30 1.6 CRDi - Poprawny kompakt - nasz test
Hyundai i30 Fastback N Line - prezentacja usportowionego modelu »
Hyundai i30 Fastback N - premiera sportowego modelu »
Hyundai i30 - rzut okiem na odświeżony model »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Polerka samochodowa - rotacyjna czy orbitalna? »
Porsche 911 GT3 RS 2024 też dostało pakiet Manthey. Docisk na poziomie McLarena W1! »
Tapety na pulpit Hyundai
Galerie zdjęć
Newsletter