Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Kahn Design Land Rover Discovery - Tuningowa elita - pierwszy kontakt
Kahn Design Land Rover Discovery

Kahn Design Land Rover Discovery - Tuningowa elita - pierwszy kontakt

2013-05-07 - M. Żuchowski     Tagi: Land Rover, Land Rover Discovery, Kahn Design
Kahn to jeden z najbardziej ekskluzywnych tunerów na świecie. Mamy rzadką okazję stanąć oko w oko z jedną z jego ostatnich kreacji, powstałych na bazie samochodu nieczęsto wybieranego do takich modyfikacji.

O ile swoją stosunkowo sporą popularność w Polsce firma zawdzięcza modyfikacjom nadwozi i wnętrz Range Roverów, my prezentujemy o wiele rzadziej spotykany pakiet dedykowany innemu modelowi marki - Land Roverowi Discovery. Choć Kahn traktowany jest już praktycznie jako domyślny wybór przy indywidualizacji terenówek z Gaydon, jego oferta jest o wiele szersza. Poza niesamowitymi Defenderami z poszerzeniami i misternie obszytymi w skórze fotelami kubełkowymi, to jeden z niewielu tych tunerów, którzy nie boją się położyć swojej ręki na Rolls Royce’ach, Porsche Carrerze GT czy nawet Bugatti Veyronie. Założyciel tej firmy - Afzal Kahn - przypomina pod tym względem Korousha Mansory. Obydwaj wychowywali się z dala od luksusów (Afzal urodził się w Pakistanie, Koroush w Iranie), zapracowując na swoje uznanie i fortuny odważnymi życiowymi decyzjami, wytężoną pracą, dużą wiedzą i wielkimi ambicjami. O ile niemiecki warsztat zyskał renomę za sprawą bardzo kontrowersyjnych, ociekających przepychem pakietów optycznych, główną specjalnością Kahna są felgi w charakterystycznych już dla firmy, rozpoznawalnych wzorach. Nie zmienia to jednak faktu, że i Brytyjczycy potrafią przygotować Evoque’a z krzykliwymi wlotami powietrza pokrytymi limonkowym lakierem z palety Lamborghini.
Kahn Design Land Rover DiscoveryKahn Design Land Rover Discovery
Choć tak naprawdę głównym źródłem przychodu Afzala Kahna jest obrót nieruchomościami i inne operacje finansowe, on sam siebie lubi postrzegać jako konstruktora - samodzielnie opracowuje produkty, które opuszczają jego warsztat, w zakresie mechaniki współpracując z legendarnym Cosworthem. Jeśli ktoś więc do tej pory postrzegał jego firmę jako nie wyróżniającego się niczym specjalnym producenta felg i paru plastikowych nakładek teraz ma szansę lepiej zrozumieć jego filozofię. Obraz człowieka renesansu dopełnia jego kolejna specjalizacja - projektowanie ekskluzywnych zegarków, które sprzedawane są pod tą samą marką co samochody. W swoim zakładzie w Badford zatrudnia około 60 osób, które rocznie dopieszczają ręcznie około 250 zindywidualizowanych dokładnie pod życzenie klientów wozów.
Jednym z nich był w zeszłym roku właśnie ten Discovery. Zaprezentowana w 2009 roku czwarta generacja tego modelu jest w rzeczywistości tylko produkowanym już od 2004 roku trzecim pokoleniem po obszernym face-liftingu. W niczym nie umniejsza to jednak jakości i popularności tego modelu, który przez cały czas jest w stanie podbierać klientów BMW X5 i Audi Q7. Od 1989 roku fabrykę w Solihull i montownie w RPA i Jordanie opuściło w sumie już ponad milion sztuk tego największego z aut sygnowanych logiem Land Rovera. Choć wymowna, kwadratowa postura i wysokiej jakości wnętrze o ciekawszym designie niż oklepane konstrukcje z Niemiec przypada do gustu przede wszystkim mieszczuchom, to prawdziwym żywiołem tego modelu pozostaje trudny teren. Konstruktorzy przygotowali pięć trybów pracy układu przeniesienia napędu w zależności od typu podłoża. O jak najlepszy kontakt kół z nim dba w pełni niezależne zawieszenie pneumatyczne.
Kahn Design Land Rover DiscoveryKahn Design Land Rover Discovery
Proponowane przez Kahna zmiany mocno zmieniają charakter tej konstrukcji - bardziej rustykalny, użytkowy z natury Discovery za sprawą tej wieczorowej kreacji jest teraz bliższy eleganckim Range Roverom, do którego już seryjna wersja upodobniła się po ostatnim face liftingu. Zmiany wprowadzone w wyglądzie nadwozia są dyskretne i świetnie współgrają z fabrycznymi rozwiązaniami. Wiele projektów nawet najbardziej znanych tunerów często wygląda na robione na siłę z innowacje wprowadzane tylko po to, by podkreślić inność tego jednego egzemplarza. Tutaj tymczasem jest dokładnie odwrotnie - pakiet wygląda na mądre uzupełnienie oryginału, gdzie lepszy efekt wizualny ogółu osiągnięto niepozornymi szczegółami. Trzeba się dobrze przypatrzeć by dostrzec, czego to zasługa - okazuje się, że nakładek na przedni i tylny zderzak oraz progów, którym podmieniono plastikowe ochronne elementy przydatne w terenowych bojach i zmniejszające optycznie masywność auta na lakierowane listwy z wentylacjami przed przednią i za tylną osią. Tym prostym sposobem pozornie zmniejszono prześwit, co razem ze sportowo kojarzącymi się kratownicami dało nieporównywalnie bardziej dynamiczny, elegancki efekt. Dodatkową dozę elegancji zapewnia cienka kolumna diod na każdym z rogów przodu.
Kahn Design Land Rover DiscoveryKahn Design Land Rover Discovery
Na tle perłowej czerni bardziej niż wymyślone przez tunera opcje nadwozia wyróżniają się masywne, dwudziestocalowe felgi w klasycznym już dla Kahna wzorze prostokątnych, rozdwajanych żeber. Trzeba przyznać, że wzór ten wyjątkowo dobrze komponuje się z prostymi liniami przewodzącymi designowi tego modelu. Szary mat nazywany tu Dark mist (ang. ciemna mgła), którym pokryto koła, znalazł się jeszcze na wentylacjach i klamkach. Dzięki wysokiej jakości aplikacji udało się zachować staranność budowy oryginału. Nie jest to takie oczywiste - zdarza się, że któryś z bardzo drogich, postrzeganych za ekskluzywnych tunerów, oryginalne części zastępuje wytworami o dużo gorszej jakości, w praktyce niszcząc auto. Wraz z rozwojem rynku ekskluzywnych modyfikacji dobór odpowiedniego wykonawcy stał się obecnie całkiem trudną sprawą. Nęcone łatwym i dużym zyskiem warsztaty, pojawiające się w ostatnich czasach jak grzyby po deszczu, zrobiły z tego zakątka rynku prawdziwe pole minowe. W przebrnięciu przez trudy modyfikacji najbardziej zaawansowanych samochodów pomagają eksperci tacy jak zlokalizowany w Warszawie PAKO Automotive Fashion House. Od 2008 roku jest polskim przedstawicielem marek należących do światowej czołówki tuningu, wśród których nie mogło zabraknąć też Kahna. Dzięki uprzejmości tej firmy mieliśmy szansę na kontakt z tym wozem, który po części został także przez nią samą wykonany - PAKO dysponuje licencją na wykonywanie tych brytyjskich projektów w Polsce.
Kahn Design Land Rover DiscoveryKahn Design Land Rover Discovery
Prawdziwą jakość tunera da się poznać w miejscach, w których sprawy nie da się załatwić jednym plastikowym odlewem czy pozyskanymi od zewnętrznych dostawców częściami. Czymś takim jest wnętrze - tu jak na dłoni widać jakość dobranych materiałów, zdolność w wykonaniu, oryginalność wzoru. I tutaj po raz kolejny Kahn się wybija. Brytyjczycy sami określają mianem domu mody samochodowej i to chyba w wykończeniu tapicerki spełniają się najbardziej. Codzienna eksploatacja, wpisana w naturę tego egzemplarza, pozbawiła go takich bajecznych rozwiązań, znanych z innych kreacji tego butiku, jak kryształki Svarowskiego w zegarku czy flanelowe wykończenie siedzeń. Dalej jednak jest to liga, na którą mogą sobie pozwolić tylko małe manufaktury, których zdolność dopasowania do życzeń klienta i wymyślność rozwiązań pozostają dalej poza zasięgiem nawet najbardziej z luksusowych producentów, którzy wytwarzają swoje samochody na taśmach w fabryce. Niewielkie rozmiary tunera pozwalają mu też na efektywne zarządzanie kosztami produkcji, dzięki czemu prezentowane tutaj wzbogacenia mogą być oferowane w cenach nie odbiegających od kwot żądanych za fabryczne opcje.
Kahn Design Land Rover DiscoveryKahn Design Land Rover Discovery
Prostota wzornictwa, z której Land Rover słynie od samego początku swojego istnienia, tu została przełamana barokową okazałością. Główną rolę w tej zmianie odgrywa pikowana tapicerka, która stała się już znakiem rozpoznawczym Kahna. Tutaj ten klasyczny wzór gości na fotelach, podłokietniku i drzwiach. Dzięki nim wnętrze wygląda oryginalniej i na stworzone dużo większym wysiłkiem niż seryjny produkt. Ale nie tylko o wygląd tutaj chodzi - pod naciskiem dotyku owe romby zachowują się jak małe poduszki, delikatnie goszczące nas w tym przytulnym otoczeniu. Nie tylko obiecują większy komfort swoim zdobionym wyglądem, ale i rzeczywiście go dostarczają. Jasne wstawki z delikatnej, wysokogatunkowej skóry wyróżniają się na tle zamontowanych przez fabrykę czarnych tworzyw, ale podobnie jak w przypadku nadwozia innowacje tunera zostały bardzo zręcznie dobrane do oryginału, by razem z nim tworzyć uderzający, jednolity efekt. W tym miejscu trzeba jednak przyznać, że na tym tle pozostała część kabiny wydaje się teraz nudna. Pomimo ciągle bawiących rozwiązań pokroju wysuwanego pierścienia skrzyni biegów rodem z Jaguara i wyrazistego charakteru na tle banalnych niemieckich wnętrz nie udało się do końca zatrzeć wrażenia, że Discovery to dalej bardziej terenówka niż podwyższona limuzyna, za jaką zwykło się mieć najbardziej luksusowe SUVy. To, czy takie aplikacje pasują akurat do takiego modelu pozostaje kwestią osobistego gustu. Do samego wykonania tego pomysłu nie można mieć natomiast zastrzeżeń - dość powiedzieć, że z taką samą starannością obszyto nawet trzeci rząd siedzeń składanych w bagażniku. O ile nowe elementy nadwozia nie są już w tej chwili szczególnym osiągnięciem na arenie tunerów, o tyle taka kabina przesądza ostatecznie o wyjątkowości tego wozu i dowodzi ponadprzeciętnych talentów jej twórcy.  
Kahn Design Land Rover Discovery
Prezentowany projekt to tak naprawdę sygnał dla kilku bardzo budujących wniosków dotyczących obecnych zjawisk mających miejsce w przemyśle motoryzacyjnym. Dobrze przecież wiedzieć, że w erze automatyzacji i beznamiętnych standaryzacji dalej jest w tworzeniu samochodów miejsce na cierpliwość i ślad ludzkiej ręki. Powinniśmy się też cieszyć, że na rynku nadal jest miejsce na brytyjską myśl motoryzacyjną i - sądząc po ostatnich premierach - będzie na nią coraz więcej miejsca. Podobnie jak Land Rover pokazuje, że w dobie dominacji niemieckich wielkich koncernów mały, niezależny konstruktor z Wysp może jeszcze nauczyć resztę świata paru rzeczy, tak samo Kahn Design udowadnia, że do światowej czołówki tuningu można dostać się nie tylko liczonym w metrach kwadratowych włóknem węglowym, bezmyślnymi poszerzeniami i absurdalnymi mocami silników. Tak długo, jak nawet tak niewielkie firmy jak Land Rover, Rolls Royce czy Ferrari pozostają producentami seryjnymi, to w rękach tunerów będzie leżała odpowiedzialność realizowania nieskrępowanych, fantazyjnych projektów, zaspokajając oczekiwania klientów, którzy nie rozumieją słów „nie da się”.

Dziękujemy PAKO Automotive Fashion House za udostępnienie samochodu. Zapraszamy do zapoznania się z firmą pod adresem http://www.facebook.com/PAKO.AutomotiveFashionHouse



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Kahn Design Land Rover Discovery - Tuningowa elita - pierwszy kontakt