Portal V10 » Aktualności » Kia Ray Hybrid Concept - kolejne fakty
Kia Ray Hybrid Concept - kolejne fakty
2010-02-12 - K. Spychalski Tagi: Kia, Auta hybrydowe, Concept car, Kia Ray
Jedną z nowości prezentowanych przez Kia Motors na Salonie Samochodowym Chicago Auto Show 2010 jest koncepcyjny samochód Kia ‘Ray’ o napędzie hybrydowym typu plug-in. Pojazd ten stanowi doskonały przykład zastosowania nowoczesnych technologii, które umożliwiają obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin do atmosfery.
Jako następca koncepcji napędzanej ogniwami paliwowymi Kia Borrego (FCEV) oraz hybryd: Forte LPI Hybrid, benzynowej Kia cee’d Hybrid oraz dieslowskiego (twin turbo) Kia Sorento Hybrid, prototypowy ‘Ray’ jest odważnym połączeniem nowatorskiego designu z zaawansowaną inżynierią w formie futurystycznego czteromiejscowego sedana klasy kompaktowej - zaprojektowanego na bazie platformy samochodu Kia Forte.
Kia ‘Ray’ została zbudowana z materiałów lekkich oraz pochodzących z recyklingu, a w szklanym panelu dachowym umieszczono baterię sześciokątnych ogniw słonecznych, dostarczającą energii dla oświetlenia pojazdu i klimatyzacji wnętrza. Pozwala to zwiększyć zasięg jazdy do ok. 1200 kilometrów.
„Już w procesie projektowania warto przewidzieć to, czego ludzie będą oczekiwać w przyszłości z perspektywy ekologii, ponieważ wszystkich obchodzi problem emisji dwutlenku węgla.”- powiedział Peter Schreyer, szef ds. projektowania (CDO) Kia Motors Corporation - „Ekologia nie wymaga dzisiaj ostentacji, tak więc Kia ‘Ray’ jest realną propozycją „zielonych” rozwiązań dla współczesnych klientów, zainteresowanych ochroną środowiska naturalnego.”Pod względem stylistycznym - elegancki i aerodynamiczny ‘Ray’ wyróżnia się równymi i gładkimi powierzchniami nadwozia bez zbytnio ostrych krawędzi, opływową sylwetką oraz zaznaczonym zarysem tylnych błotników, przechodzących w podniesioną - dla redukcji zawirowań powietrza - linię pokrywy bagażnika.
Zobacz także: Kia Ray Concept - galeria »Innowacyjne wyposażenie obejmuje m.in. dotykowy ekran sterowania funkcjami pojazdu, układ kierowniczy typu drive-by-wire, atermiczne szyby nowej generacji oraz akumulatory polimerowe litowo-jonowe - elementy zwiastujące kierunki przyszłościowych technologii w pojazdach marki Kia. Jako hybryda typu plug-in Kia ‘Ray’ może za jednym naładowaniem akumulatorów przejechać 80 kilometrów (50 mil) korzystając tylko z napędu elektrycznego, a przy użyciu obu systemów napędu zasięg jazdy wzrasta do 1200 km przy średnim zużyciu paliwa rzędu 1,398 l/100 km.
Nadwozie inspirowane aeronautykąPrzysadzista i zmysłowa, jednobryłowa sylwetka Kia ‘Ray’ zapowiada wyraźnie lepsze właściwości aerodynamiczne niż wyższe i mniej opływowe karoserie innych pojazdów z napędem hybrydowym. Elementem designu w stylu EcoDynamics jest szklana powłoka między zderzakiem a podszybiem okrywająca świetlne logo Kia oraz ciągnąca się aż do krawędzi tylnego okna tafla szklana szyby czołowej i dachu, dająca pasażerom poczucie otwartości i przestrzeni.Oszklenie kabiny oraz wydłużona „rufa” pojazdu wpływają na poprawę ogólnej aerodynamiki, w czym swój udział także mają - jednoczęściowa, ‘gładka jak szkło’ zintegrowana płyta osłonowa podwozia, stosunkowo wąskie opony oraz niemal płaska powierzchnia obręczy kół. Światła główne przesuwają się nieco do tyłu, by odsłonić wloty powietrza chłodzącego w momencie startu silnika benzynowego. Z tyłu natomiast - nadmiernym zawirowaniom powietrza zapobiega podnoszony przy wyższych prędkościach jazdy spojler pokrywy bagażnika w kształcie litery ‘U”.Zamiast lusterek zewnętrznych i klamek drzwiowych na słupkach przednich przewidziano pozwalające bezpiecznie zmieniać pasy ruchu i otwierać drzwi kamery video z detektorami ruchu. Efekt aerodynamiczny tego rodzaju rozwiązań porównać można do ‘samolotu na kołach’. Otwór drzwi przednich otrzymał przemyślne wycięcie na stopy kierowcy / pasażera, które ułatwia wsiadanie do środka. Obszerne drzwi tylne zawieszono na słupkach „C” (czyli otwierają się ‘pod wiatr’), by nie tylko dodać stylu, ale i zwiększyć wygodę zajmowania miejsc w drugim rzędzie kabiny.W Kia ‘Ray’ zastosowano nowe rozwiązania schładzania kabiny obejmujące m.in. powłoki nano-laminowane i glazurowane - aby radykalnie ograniczyć oddziaływanie nasłonecznienia i pokazać, jak bardzo schładzanie wnętrza pojazdu zmniejsza obciążenie systemu klimatyzacji, a tym samym także i emisję dwutlenku węgla (tzw. efekt cieplarniany). W pojeździe zaparkowanym na słońcu wewnętrzny system chłodzenia wspomagany jest energią pochodzącą z dachowej baterii słonecznej.Wnętrze pełne lekkości i przestrzeni
Aby stworzyć wrażenie czystości, a zarazem ograniczyć pochłanianie ciepła słonecznego i obciążenie klimatyzacji - we wnętrzu Kia ‘Ray’ zastosowano ekologiczne, pochodzące z recyklingu materiały w chłodnych odcieniach bieli. Zawieszone na progach bocznych fotele przednie i tylne wykonane są z lekkich kompozytów i elastomerów, sprawiając wrażenie „pływania” w przestrzeni kabiny pasażerskiej.
Przyjazne środowisku materiały wystroju wnętrza idealnie współgrają z lekkim, dotykowym ekranem sterującym obejmującym m.in. „przycisk” start/stop napędu oraz dwustabilny przełącznik skrzyni przekładniowej. W konsoli centralnej umieszczono zaawansowany system infotainment Kia UVO z oprogramowaniem Microsoft®, umożliwiający głosowe i dotykowe zarządzanie plikami muzycznymi oraz bezprzewodowe sterowanie funkcjami telefonii komórkowej.
Kolejnym „zielonym” rozwiązaniem technologicznym w Kia ‘Ray’ jest nowy system dźwiękowy GreenEdge™ marki Infinity®, obejmujący m.in. głośniki o obniżonym poborze mocy, a więc i emisji ciepła przy większej skuteczności akustycznej - potęgujące efekt synergii w układzie wzmacniacz - głośniki - pojazd. Oszczędność energii sięga 50% w porównaniu ze ‘zwykłymi’ głośnikami Infinity, a ograniczenie wydajności niezbędnego chłodzenia pozwala zmniejszyć masę wzmacniacza mocy.
Wzorowana na heksagonalnych komórkach plastra miodu, „oddychająca” struktura materiałów kabiny, drzwi i foteli umożliwia skuteczne obniżenie masy własnej pojazdu. Zapewniając spójność wzorniczą wystroju - jest równocześnie istotnym akcentem dekoracyjnym wnętrza. Zastosowane materiały o matowej fakturze - w tym biała ekologiczna skóra - są miękkie w dotyku, wytwarzając atmosferę gościnnego i spokojnego luksusu.
Napęd hybrydowy
Samochód koncepcyjny Kia ‘Ray’ napędzany jest 153-konną jednostką GDI (Gasoline Direct Injection) o konstrukcji aluminiowej, skojarzoną z bezstopniową skrzynią przekładniową (CVT) i współpracującą z silnikiem elektrycznym o mocy 78 kW. Napędzane są koła przednie, a w zależności od warunków jazdy moc pochodzi z silnika spalinowego lub elektrycznego albo z obu silników jednocześnie.
‘Ray’ wyposażony jest w oszczędzający moc silnika system sterowania alternatora oraz wskaźnik punktu zmiany biegów, zachęcający do możliwie ekonomicznej eksploatacji pojazdu, czemu sprzyja również specjalne ogumienie o niskich oporach toczenia „wąskiego” rozmiaru 195/50 R20 z bieżnikiem heksagonalnym.
Zobacz także: Kia Ray Concept - galeria »
Nadwozie inspirowane aeronautykąPrzysadzista i zmysłowa, jednobryłowa sylwetka Kia ‘Ray’ zapowiada wyraźnie lepsze właściwości aerodynamiczne niż wyższe i mniej opływowe karoserie innych pojazdów z napędem hybrydowym. Elementem designu w stylu EcoDynamics jest szklana powłoka między zderzakiem a podszybiem okrywająca świetlne logo Kia oraz ciągnąca się aż do krawędzi tylnego okna tafla szklana szyby czołowej i dachu, dająca pasażerom poczucie otwartości i przestrzeni.Oszklenie kabiny oraz wydłużona „rufa” pojazdu wpływają na poprawę ogólnej aerodynamiki, w czym swój udział także mają - jednoczęściowa, ‘gładka jak szkło’ zintegrowana płyta osłonowa podwozia, stosunkowo wąskie opony oraz niemal płaska powierzchnia obręczy kół. Światła główne przesuwają się nieco do tyłu, by odsłonić wloty powietrza chłodzącego w momencie startu silnika benzynowego. Z tyłu natomiast - nadmiernym zawirowaniom powietrza zapobiega podnoszony przy wyższych prędkościach jazdy spojler pokrywy bagażnika w kształcie litery ‘U”.Zamiast lusterek zewnętrznych i klamek drzwiowych na słupkach przednich przewidziano pozwalające bezpiecznie zmieniać pasy ruchu i otwierać drzwi kamery video z detektorami ruchu. Efekt aerodynamiczny tego rodzaju rozwiązań porównać można do ‘samolotu na kołach’. Otwór drzwi przednich otrzymał przemyślne wycięcie na stopy kierowcy / pasażera, które ułatwia wsiadanie do środka. Obszerne drzwi tylne zawieszono na słupkach „C” (czyli otwierają się ‘pod wiatr’), by nie tylko dodać stylu, ale i zwiększyć wygodę zajmowania miejsc w drugim rzędzie kabiny.W Kia ‘Ray’ zastosowano nowe rozwiązania schładzania kabiny obejmujące m.in. powłoki nano-laminowane i glazurowane - aby radykalnie ograniczyć oddziaływanie nasłonecznienia i pokazać, jak bardzo schładzanie wnętrza pojazdu zmniejsza obciążenie systemu klimatyzacji, a tym samym także i emisję dwutlenku węgla (tzw. efekt cieplarniany). W pojeździe zaparkowanym na słońcu wewnętrzny system chłodzenia wspomagany jest energią pochodzącą z dachowej baterii słonecznej.Wnętrze pełne lekkości i przestrzeni
Aby stworzyć wrażenie czystości, a zarazem ograniczyć pochłanianie ciepła słonecznego i obciążenie klimatyzacji - we wnętrzu Kia ‘Ray’ zastosowano ekologiczne, pochodzące z recyklingu materiały w chłodnych odcieniach bieli. Zawieszone na progach bocznych fotele przednie i tylne wykonane są z lekkich kompozytów i elastomerów, sprawiając wrażenie „pływania” w przestrzeni kabiny pasażerskiej.
Przyjazne środowisku materiały wystroju wnętrza idealnie współgrają z lekkim, dotykowym ekranem sterującym obejmującym m.in. „przycisk” start/stop napędu oraz dwustabilny przełącznik skrzyni przekładniowej. W konsoli centralnej umieszczono zaawansowany system infotainment Kia UVO z oprogramowaniem Microsoft®, umożliwiający głosowe i dotykowe zarządzanie plikami muzycznymi oraz bezprzewodowe sterowanie funkcjami telefonii komórkowej.
Kolejnym „zielonym” rozwiązaniem technologicznym w Kia ‘Ray’ jest nowy system dźwiękowy GreenEdge™ marki Infinity®, obejmujący m.in. głośniki o obniżonym poborze mocy, a więc i emisji ciepła przy większej skuteczności akustycznej - potęgujące efekt synergii w układzie wzmacniacz - głośniki - pojazd. Oszczędność energii sięga 50% w porównaniu ze ‘zwykłymi’ głośnikami Infinity, a ograniczenie wydajności niezbędnego chłodzenia pozwala zmniejszyć masę wzmacniacza mocy.
Wzorowana na heksagonalnych komórkach plastra miodu, „oddychająca” struktura materiałów kabiny, drzwi i foteli umożliwia skuteczne obniżenie masy własnej pojazdu. Zapewniając spójność wzorniczą wystroju - jest równocześnie istotnym akcentem dekoracyjnym wnętrza. Zastosowane materiały o matowej fakturze - w tym biała ekologiczna skóra - są miękkie w dotyku, wytwarzając atmosferę gościnnego i spokojnego luksusu.
Napęd hybrydowy
Samochód koncepcyjny Kia ‘Ray’ napędzany jest 153-konną jednostką GDI (Gasoline Direct Injection) o konstrukcji aluminiowej, skojarzoną z bezstopniową skrzynią przekładniową (CVT) i współpracującą z silnikiem elektrycznym o mocy 78 kW. Napędzane są koła przednie, a w zależności od warunków jazdy moc pochodzi z silnika spalinowego lub elektrycznego albo z obu silników jednocześnie.
‘Ray’ wyposażony jest w oszczędzający moc silnika system sterowania alternatora oraz wskaźnik punktu zmiany biegów, zachęcający do możliwie ekonomicznej eksploatacji pojazdu, czemu sprzyja również specjalne ogumienie o niskich oporach toczenia „wąskiego” rozmiaru 195/50 R20 z bieżnikiem heksagonalnym.
Kia Ray Hybrid Concept - podstawowe dane techniczne | ||||
---|---|---|---|---|
| | |||
Długość | 4400 mm | |||
Szerokość | 1850 mm | |||
Wysokość | 1360 mm | |||
Rozstaw osi | 2700 mm | |||
Ogumienie | 195/50 R20 - o niskich oporach toczenia | |||
Silniki | Spalinowy Gamma GDI o poj. 1,4 l i mocy 153 KM elektryczny o mocy 78 kW | |||
Przekładnia | bezstopniowa (CVT/ fixed ratio) | |||
Akumulatory | polimerowe litowo-jonowe | |||
Prędkość maksymalna | 175 km/h | |||
Zużycie paliwa (tryb HEV - mieszany) | ok. 3,03 l/100 km | |||
Zużycie paliwa (tryb Plug-in HEV - elektryczny) | ok. 1,38 l/100 km | |||
Zasięg jazdy | ok. 1200 km | |||
Współczynnik Cx | 0,25 | |||
Układ kierowniczy | elektryczny, zdalny - by-wire |
źródło: Kia; video: MotoTUBE
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Kia Ray Hybrid Concept - kolejne fakty
Podobne: Kia Ray Hybrid Concept - kolejne fakty
Kia Ray Concept - futurystyczny rywal Priusa debiutuje w Chicago »
Kia Venga EV i Ray Concept - prezentacja na targach genewskich »
Kia Ray Hybrid Concept - nowy teaser hybrydowego prototypu »
Kia Ray Hybrid Concept - oficjalny teaser nowego sedana »
Podobne galerie: Kia Ray Hybrid Concept - kolejne fakty
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Polerka samochodowa - rotacyjna czy orbitalna? »
Porsche 911 GT3 RS 2024 też dostało pakiet Manthey. Docisk na poziomie McLarena W1! »
Tapety na pulpit BMW
Galerie zdjęć
Newsletter