Portal V10  »  Aktualności  »  Kia cee'd z technologią "Idle Stop & Go" już w Polsce
Kia

Kia cee'd z technologią "Idle Stop & Go" już w Polsce

2009-03-23 - K. Spychalski     Tagi: Kia, Ekologia, Kia Ceed, Hatchback
Do salonów Kia w całej Polsce trafia właśnie do sprzedaży cee’d z systemem ISG (Idle Stop & Go). Auto otwiera linie samochodów Kia Eco Dynamics, które są jeszcze bardziej przyjazne środowisku i oczywiście zużywają mniej paliwa. Do cee’da ISG dołączą w przyszłości hybrydy i modele napędzane ogniwami paliwowymi. KIA cee’d jest jednym z pierwszych modeli w Europie, w którym wprowadzono do seryjnej produkcji system automatycznego wyłączania i włączania silnika ISG. Głównym zadaniem systemu jest obniżenie kosztów eksploatacji samochodu i ochrona środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie zużycia paliwa, niepotrzebnie spalanego w trakcie postoju na biegu jałowym np. na czerwonym świetle lub w trakcie zatrzymywania pojazdu podczas jazdy w korkach. Samochody KIA cee’d ISG dostępne są z silnikami benzynowymi o pojemności 1,4 oraz 1,6 litra w całej gamie nadwoziowej: pięciodrzwiowy hatchback, pięciodrzwiowy sporty wagon oraz trzydrzwiowy pro_ceed. System ISG dodany jest w polskich cennikach cee’da jako opcja i jego koszt wynosi 1300 zł. Wszystkie egzemplarze cee’da ISG wyróżniają się umieszczonym na klapie bagażnika logiem cee’d ISG.
Oferowany przez Kia innowacyjny system ISG automatycznie wyłącza silnik, gdy przechodzi on w bieg jałowy po zatrzymaniu pojazdu lub jego prędkość nie przekracza 4 km/h, dźwignia zmiany biegów znajduje się w pozycji "luz" a pedał sprzęgła jest wciśnięty. W typowych warunkach ruchu miejskiego - częstym ruszaniu i zatrzymywaniu - działanie ISG obniża zarówno zużycie paliwa jak i emisję spalin do otoczenia nawet o 15 procent.Ważnym elementem systemu ISG w KIA cee’d jest "inteligentny" rozrusznik, sterowany przez unowocześniony moduł kontrolny (ECU), który w sposób ciągły monitoruje status zespołów samochodu. Po zatrzymaniu się pojazdu - na przykład pod światłami na skrzyżowaniu - to właśnie moduł ECU, w oparciu o zbierane informacje, decyduje o celowości wyłączenia silnika.

Istotną funkcją nowej konstrukcji, wysokowydajnego i równie "sprytnego" alternatora jest ograniczenie zapotrzebowania na prąd podczas przyspieszania oraz doładowywanie akumulatora w trakcie hamowania. Przewidziany jest również odpowiedni margines bezpieczeństwa: jeżeli zapas pozostałej w akumulatorze energii spada poniżej 75% wartości maksymalnej albo ilość energii nie wystarczy na kolejne uruchomienie silnika - program Idle Stop & Go nie będzie kontynuowany. W samochodzie zatrzymanym, po wciśnięciu pedału sprzęgła rozruch silnika następuje automatycznie i bez żadnej zwłoki, ponieważ proces ten odbywa się w czasie załączania przez kierowcę pierwszego biegu w skrzyni przekładniowej.

Samochody KIA cee’d z systemem ISG wyposażone są w nowej generacji pięciostopniową, manualną skrzynię biegów o zmniejszonej masie, która z nawiązką kompensuje ciężar dodatkowych komponentów układu ISG. Skrzynia ta jest produkowana w Europie i waży o 5 kilogramów mniej niż konstrukcja poprzednia, posiada też nowy mechanizm selekcji przełożeń. Siła potrzebna do ich zmiany została znacznie zredukowana, wybieranie biegu piątego i wstecznego jest wyraźnie ułatwione, można także odczuć poprawę ogólnej jakości pracy przekładni.

Tabela porównawcza (dotyczy modeli cee’d hatchback z silnikiem benzynowym):
cee'd hatchback z silnikiem benzynowym

SilnikZawartość CO2
Spalanie
Oszczędność*
1.1,4 ISG
137
5,7
6 %/15 %
2.1,4 standard
145
6,1
---
3.1,6 ISG
143
5,8
6 %/15 %
4.1,6 standard152
6,3
---
* średnia oszczędność (oficjalny pomiar w cyklu mieszanym)/oszczędność w cyklu miejskim (dane testowe KIA Motors Corporation)

Jeżeli warunki jazdy tego wymagają system można czasowo wyłączyć przyciskiem ISG OFF umieszczonym na desce rozdzielczej. Gdy system jest wyłączony kontrolka w przycisku ISG OFF zaświeci się a samochód będzie zachowywał się jak cee’d nie wyposażony w system ISG.

Dla samochodów KIA cee’d napędzanych 1,6-litrowym silnikiem Diesla technologia ISG dostępna będzie w połowie roku 2009. W latach następnych systemy ISG stosowane będą także i w pozostałych modelach produkcji KIA.



źródło: Kia

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Kia cee'd z technologią "Idle Stop & Go" już w Polsce

Kia cee'd z technologią "Idle Stop & Go" już w Polsce
Toolbox 2009-03-25 18:31
Czysta sztuka dla sztuki a oszczędności nie widac wcale. Na polskich drogach ciągłe stopowanie motrou może być wręcz niebezpieczne w nieprzewidywalnych ruchu ulicznym a oszczedność tych silników benzynowych to kpina! Pierwszy z brzegu diesel TDI spala mniej bez żadnego cudowania, a już nie wspomne przez litość o dieslach Blue Motion. Volkswagen Passat B^ Blue Motion spala średnio 4,9 litra ropy na 100 km i biorąc pod uwagę jego rozmiary to jest sensowna oszczedność