Portal V10  »  Warsztat  »  Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
Ksenony zamiast halogenów - czy warto

Ksenony zamiast halogenów - czy warto?

2012-02-07 - B. Leszczorz     Tagi: Światła, Poradnik

Chcecie zaszpanować podczas nocnej jazdy barwą świateł reflektorów swojego auta? Nic prostszego -wystarczy zlecić wymianę tradycyjnych żarówek halogenowych na ksenony w specjalistycznym warsztacie. Przed podjęciem takiej decyzji warto jednak zastanowić się nad późniejszymi kosztami eksploatacji, a także zadbać o zaświadczenie potwierdzające zgodność dokonanych przeróbek z obowiązującymi przepisami o ruchu drogowym.

Ksenony zamiast halogenów - czy wartoKsenony zamiast halogenów - czy warto
Ksenony - co to takiego?
Od żarówek halogenowych odróżnia je przede wszystkim źródło światła. Jest nim bowiem tzw. soczewkowy palnik wyładowczy, w którego wnętrzu znajdują się dwie elektrody oraz gaz szlachetny - ksenon. Po podłączeniu napięcia rzędu 20 tys. V, pomiędzy elektrodami powstaje łuk elektryczny, a gaz szlachetny zaczyna emitować światło w barwach niebieskawej lub białej.
Ksenony zamiast halogenów - czy wartoKsenony zamiast halogenów - czy warto
Dwa razy oszczędniejsze
Jak podkreślają fachowcy, ksenony mogą świecić nawet do dziesięciu razy dłużej niż tradycyjne żarówki halogenowe. Są one przy tym dwa razy oszczędniejsze, dysponując mocą zaledwie 35 W. Barwa światła emitowana przez reflektory ksenonowe jest przy tym zbliżona do dziennego co powoduje, iż wzrok kierującego męczy się wolnej niż podczas jazdy z halogenami.
Nie oślepiaj!
Ksenony to jednak nie tylko same zalety. Ze względu na to, iż mogą one emitować do dwóch razy więcej światła od halogenów, nieprawidłowo ustawione będą znacznie bardziej oślepiały kierujących poruszających się w przeciwnym kierunku, niż te ostatnie. Należy również pamiętać o wyższych kosztach eksploatacji: m.in. wymiany palników wyładowczych oraz napraw współpracującego z nimi osprzętu.
Ksenony zamiast halogenów - czy wartoKsenony zamiast halogenów - czy warto
Ksenony dla każdego?
Praktycznie w każdym samochodzie można dokonać przeróbki źródła światła ich reflektorów. W specjalistycznej firmie operacja taka trwa ok. dwóch godzin i polega na podłączeniu dwóch przetwornic napięcia (patrz fot. 3) do instalacji elektrycznej auta oraz zastąpieniu żarówek halogenowych ksenonami. Użytkowanie wspomnianych przetwornic jest bezpieczne dla instalacji elektrycznej, ponieważ dysponują one niezależnymi od niej bezpiecznikami.

Ksenony zamiast halogenów - czy wartoKsenony zamiast halogenów - czy warto

Ile to kosztuje?
Koszt montażu tzw. zestawu ksenonowego (przetwornice + palniki wyładowcze + osprzęt) nie jest wysoki. W nowszych typach aut z reflektorami wyposażonymi w żarówki typu H7, cena przeróbki zaczyna się w granicach 400 zł. Droższy (o ok. 100 zł) jest montaż ksenonów w starszym samochodzie z żarówkami typu H1 lub H4. Uwaga! Zestawy oferowane przez specjalistyczne firmy nie mają spryskiwaczy ani systemu samopoziomowania lamp.

Ksenony zamiast halogenów - czy wartoKsenony zamiast halogenów - czy warto
A teraz do diagnosty!
Ksenony zamontowane - a zatem w drogę! Jeszcze nie. Przed rozpoczęciem jazdy należy udać się do stacji diagnostycznej, w celu sprawdzenia ustawienia reflektorów i uzyskania zaświadczenia o zgodności zamontowanych lamp ksenonowych z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego. Brak tego ostatniego skutkuje w praktyce mandatem w wysokości do 500 zł. Policjant może również zatrzymać dowód rejestracyjny auta, do czasu przedstawienia wspomnianego powyżej zaświadczenia przez kierującego.




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
27

Komentarze do:

Ksenony zamiast halogenów - czy warto?

Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
Uczciwy 2012-02-07 13:55
Czy jest możliwe uzyskanie takiego zaświadczenia, bez spryskiwaczy i samopoziomowania lamp?
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
chybaty 2012-02-07 19:30
Właśnie przy ksenonach spryskiwacze i system samopoziomowania jest niezbędny i raczej nie przejdzie badania technicznego bez tych elementów.
ARON
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
ARON 2012-02-07 19:44
Warto rozważyć fakt, że w tym durnowatym kraju trzeba palić światła 24h bez względu na pogodę, czy porę roku, więc jak ktoś planuje bawić się w ksenony (możliwe tylko przy samopoziomowaniu i spryskiwaczach) i używać ich nonsensownie w dzień, niech weźmie pod uwagę, że jedna żaróweczka taka kosztuje przynajmniej ok. 200 PLN. Niby takie lampy mają wytrzymać ok. 100 tys. km ciągłego świecenia i to jest fajne, ale w naszych realiach to już i tak nie ma większego znaczenia, chyba, że ktoś ma oddzielne DRL i tylko przepisowo z nich korzysta...
Dabtuner
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
Dabtuner 2012-02-08 14:40
Bardzo dobrze to opisałeś,na dłuższą metę ksenony są po prostu mało opłacalne. Musimy do nich sporo dołożyć, niż w momencie kiedy mamy zwykłe światła. A czy efekt jest taki super? Wg mnie nie,to tylko zabawa.
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
jonesz 2012-02-08 14:57
Generalnie większość kierowców z ksenonami mocno oślepia, przynajmniej mnie:-P
ARON
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
ARON 2012-02-08 17:35
Bo najprawdopodobniej mają źle ustawione światła, lub zawodzi system samopoziomujący (polskie nierówności?). Mnie generalnie oślepiają te dzienne najmocniejsze LED-y, zwłaszcza jak idioci używają je w pełnej mocy wraz z mijania (niedopuszczalne przez prawo)!
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
jonesz 2012-02-09 08:58
Podejrzewam, że tak właśnie jest. A to strasznie wkurza, bo w nocy idioci potrafią "wypalić" oczy. Cóż...
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
AutoDywaniki 2012-02-15 15:26
Zarówno ksenony jak i halogeny są wg mnie straszne,dają paskudne światło i nie powinny być dopuszczane do ruchy. W tym wypadku wybieram tradycyjne światła.
ARON
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
ARON 2012-02-15 20:00
A bardzo mocne dzienne LED-owe uważasz za OK, a te nawet w jasne słonce potrafią oślepić... Generalnie to halogenowe bodaj są montowane w większości nowych pojazdów, więc o co chodzi?
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
Sklepmotoryzacyjny_pl 2012-02-21 18:30
Bardzo nie lubie tego odblasku jak i świateł,są niemal oślepiające,w dzień można jeszcze przetrwać,ale najgorzej jest w nocy. Nie popieram,barwa powinna być jak najbardziej optymalna.
ARON
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
ARON 2012-02-21 19:12
Przyznam szczerze, że nawet ksenony w dzień nie oślepiają lub meczą moich oczu tak mocno jak te najmocniejsze LED-y dzienne (Mondeo, Citroeny Picasso, niektóre Mercedesy) - i to jest to rzekome bezpieczeństwo? Osobiście wolałbym już wariant kanadyjski DRL...
Exedy24_pl
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
Exedy24_pl 2012-04-25 09:40
Zgadza się,mocniejsze żarówki Led-owe są zdecydowanie gorsze niż ksenony podczas dnia,bo w nocy praktycznie nie widzę różnicy. jestem zwolennikiem standardowego oświetlenia,bez zbędnych udziwnień.
ARON
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
ARON 2012-04-25 22:49
No tak, lecz jazda na mijania w dzień to też największe marnotrawstwo żarówek/energii, ale kogo to obchodzi, skoro to rzekome bezpieczeństwo, na które nabrało się tylko kilka nowych państw na świecie...
Exedy24_pl
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
Exedy24_pl 2012-05-22 18:07
Mam takie samo podejście,ale niestety nie tworzę przepisów.. Ciekawe jak faktycznie wygląda poprawa bezpieczeństwa dzięki całodobowym światłom mijania...
ARON
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
ARON 2012-05-22 21:10
Skoro zarówno Francja, USA, Australia jak i Niemcy i wiele innych ten pomysł odrzuciły/zignorowały (poprzedzone rzetelnymi i niezależnymi badaniami), w Japonii, czy Anglii nowe auta mają nawet zazwyczaj fabrycznie pokasowane DRL (Mercedesy, Audi itp.), a Austria, czy Chorwacja uchyliły go, to możesz sobie sam na to odpowiedzieć wyciągając wnioski... Specjalnie wymieniam te kraje rozwinięte motoryzacyjne. Generalnie w 95% krajów świata takiego absurdu nie ma i to nawet przez cały rok, a wyprzedzając wątpliwości/pytania, to nawet w kolebce tej drogowej głupoty - Szwecji - nie wprowadzono go wcale z takim zamysłem, jak to przelobowano w niektórych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Ponadto jest nawet taki kraj UE, gdzie za jazdę na światłach w dzień w dobrych warunkach dostaniesz mandat - sorry właściciele automatycznych włączników oświetlenia i innych dupereli, ale to nie żart z mojej strony!
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
Arturro25 2012-05-26 11:44
Czytam te bzdury i płakać się chce. Posiadanie samopoziomowania i wysokociśnieniowych spryskiwaczu lam to nie wszystko! Nie otrzymacie żadnego zaświadczenia na SKP, ze względu na brak odpowiedniej homologacji na reflektorach. Tylko reflektory oznaczone homologacją DC, DR, DC/R mogą posiadać żarówki ksenonowe. Pozostałe są niedopuszczalne, dlatego oślepiają !!! Pozdrawiam.
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
młody 2014-01-11 19:34
ja mam ksenony w w golfie 4 nie oryginalne już prawie dwa lata i policja sie nie czepia oni to maja gdzieś....
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
MotoAutko_pl 2014-02-06 16:26
Zależy na jaki patrol się trafi,jednak mimo wszystko ksenony ograniczają widoczność dla pozostałych uczestników ruchu,mają paskudną poświatę i jestem ich przeciwnikiem.
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
qwerty098 2015-01-08 22:17
nie warto, strasznie oślepiają te światła bo ok. 90% aut ma je źle ustawionych (jak nie są fabrycznie zrobione przy kupnie auta, to będą źle przystosowane)
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
rybaszek 2015-01-09 10:33
ksenony są wkurzające.. nic nie widać przez nie
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
Autoswiatla_pl 2015-01-22 13:35
Właśnie najważniejsza kwestia jeżeli chodzi o światla ksenonowe to ,ich odpowiednie ustawienia na tym się skupmy,wówczas nie oślepiają innych kierowców tak jak o tym piszecie a widoczność jest zdecydowanie lepsza.
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
skut 2016-11-16 13:44
Ksenony jak najbardziej warto, ale oryginalne. Podróbek jest niestety sporo na bazarach czy w internecie, nawet osram musiał robić tę akcję czyoryginal.pl.
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
WojnaOpon_pl 2016-11-30 11:34
Zgadzam się, oryginalne ksenony ze spryskiwaczami dzięki którym światło nie będzie rozproszone i tym samym nie oślepi kierowców, od tego trzeba zacząć. Wszelkie chińskie podróbki niestety tego nie zapewniają.
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
Nikt 2017-02-22 14:28
Mam standardowe (fabryczne) swiatla w oplu omedze i, k..., poza terenem zabudowanym na swiatlach mijania widze tyle, ze bezpiecznie moge jechac z predkoscia nie wyzsza niz 50-60 km/h (bo po prostu slabo widze droge). Dodatkowo jeszcze jak mi na przegladzie ustawili prawidlowo swiatla, to malo nie przejechalem pieszego na nieoswietlonym przejsciu poza terenem zabudowanym. Ja sie pytam - czy jazda po omacku jest bezpieczna? I prosze mi nie odpowiadac na to, ze trzeba dostosowac predkosc do warunkow. 60 km/h to nie jest superszalona predkosc jak na obecne czasy.
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
crystaaal81 2017-02-26 21:24
Ksenony często oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka, lepiej zostać przy halogenach
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
Krazer 2017-02-28 03:38
Ale trzeba dostosować, tylko w PL jakoś nikt nie może tego pojąć
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?
SpaCar_pl 2017-03-17 08:50
Nie chodzi o prędkość z jaką się poruszamy, tylko o prawidłowe ustawienie świateł plus obowiązkowo spryskiwacze do ksenonów tak aby strumień światła nie był rozproszony i nie oślepiał kierowców. Jeżeli nie spełniamy tych warunków, to podczas kontroli drogowej policja może nam zabrać dowód rejestracyjny.