Portal V10 » Prezentacje / testy » Lexus GS 300 i GS 450h - nasz test
Lexus GS 300 i GS 450h - nasz test
2007-09-07 - K. Lewandowski Tagi: Lexus, Auta hybrydowe, Lexus GS, Sedan
W gamie sedanów Lexusa, GS mieści się pomiędzy młodzieńczym i odrobinę kobiecym IS, a bardzo luksusowym LS.
Jest kompromisem, łączącym oba bieguny - z jednej strony trochę sportowy - okrągłe zegary (z obrotomierzem niczym w wyścigówce), dźwięk silnika na wysokich obrotach. Z drugiej natomiast luksusowy - duży ekran dotykowy, sterowanie głosem, tempomat, klimatyzowane przednie fotele.
Lexus GS nie jest samochodem sportowym. Kontrola trakcji i tak włączy się powyżej 50 km/h. Skrzynia biegów lepiej działa w trybie automatycznym niż sekwencyjnym, szczególnie jak odsuniemy nieco podłokietnik i znajdziemy tam przełącznik PWR/ECT/SNOW. Przełączenie w tryb PWR powoduje zapalenie się kontrolki na tarczy obrotomierza i... no właśnie skrzynia pracuje w trybie sportowym. Po zdjęciu nogi z gazu nie wrzuca wyższego biegu zmniejszając obroty silnika, tylko grzecznie trzyma 4000 obr/min czekając aż kierowca zechce znów dodać gazu. Lexus GS nie jest wygodną limuzyną dla 4 osób. Pasażerowie tylnych siedzeń nie mogą sobie pojeździć kanapą, włączyć jej ogrzewania, czy chłodzenia. W GSie nie ma także 4 strefowej klimatyzacji, elektrycznych roletek bocznych szyb. Nie oszukujmy się, jak kogoś stać na kierowcę, powinien kupić Lexusa LS.
Lexus GS 300 czy GS 450h?Zacznijmy od suchych danych: GS 300 ma pod maską 3-litrową, 249-konną V6, która rozpędza go do 240 km/h, 100 km/h osiąga po 7,2 sekundy. GS 450h ma też silnik V6, o nieco większej pojemności: 3,5 litra, mocy 295 koni, a do tego 200-konny silnik elektryczny. Ten zestaw przekazuje na koła 345 koni mocy, rozpędzając hybrydę do 100 km/h w 5,9 sekundy, wskazówka prędkościomierza kończy swój bieg dopiero przy 250 km/h na skutek działania elektronicznego ogranicznika.Hybryda do tego mniej pali - średnio o 2 litry na 100 km, w cyklu mieszanym. Ale ma też swoje wady - przede wszystkim mniejszy bagażnik zaledwie 280 litrów, w porównaniu z 430 litrami w wersji benzynowej, do tego jest o 250 kg cięższa. Takie są koszty zabudowania akumulatorów wspomagających układ hybrydowy.Na pierwszy rzut oka nie sposób rozróżnić oba modele. Z zewnątrz hybryda różni się emblematem na pokrywie bagażnika, dyskretnymi napisami "Hybrid" na progach i specjalnym wzorem 18-calowych felg, zarezerwowanym dla tego modelu. Model, który znajdzie się w sprzedaży w 2008 roku będzie miał więcej subtelnych detali, które zarazem będą wyróżniały wszystkie modele hybrydowe.Wewnątrz hybrydy rzuca się w oczy brak obrotomierza - zamiast niego jest wskaźnik aktualnie wykorzystywanej mocy (wyskalowany ponad 250 kW). Kolejną różnicę widać po uruchomieniu silnika. Po naciśnięciu klawisza "Engine Start", w GS 300 uruchomi się silnik. Natomiast w GS 450h zaświeci się lampka "Ready" i to wszystko.Hybryda ruszy bezszelestnie po wciśnięciu gazu, korzystając z silnika elektrycznego. Pierwsze wrażenie jest niesamowite - delikatnie korzystając z pedału gazu, można ją rozpędzić bez trudu do 40 km/h bez włączania silnika spalinowego. Wystarczy opuścić szyby by usłyszeć dźwięk toczenia się opon po asfalcie, szum wiatru i śpiew ptaków... prawdziwy kontakt z naturą.Zwolennicy ciemnej strony mocy w łatwy sposób mogą sprawić, że ptaki nie będą nadążały uciec sprzed zderzaka hybrydowego GSa, a owady będą rozpryskiwały się na przedniej szybie. Wystarczy przy starcie wcisnąć pedał gazu do oporu... spalinowe i elektryczne konie mechaniczne dają z siebie wszystko, żeby wystrzelić 2-tonowy pocisk do przodu. Silnik spalinowy pracuje ze stałymi obrotami (bezstopniowa skrzynia biegów), strzałka wskaźnika mocy zatrzymuje się w okolicach 250 kW, a prędkościomierz pnie się w górę mijając kolejne dziesiątki km/h. Do prędkości 200 km/h samochód wciąż bardzo zdecydowanie przyspiesza. Nie jest to jedno z tych aut, które dobrze rozpędzają się do 140 km/h, a osiągnięcie 180 km/h zajmuje wieki.Jak działa układ hybrydowy? Znakomicie! Zasada wydaje się dość prosta: silniki: spalinowy i elektryczny, a także układ napędowy bardzo ściśle współpracują ze sobą. Silnik spalinowy napędza samochód, a także podczas swojej pracy ładuje akumulatory. Silnik elektryczny napędza samochód podczas delikatnej jazdy, wspomaga silnik spalinowy kiedy potrzebna jest pełna moc. Akumulatory są ładowane podczas jazdy, przy każdym zdjęciu nogi z gazu, a także, tak jak wspomniałem podczas pracy silnika spalinowego. Wszystko dzieje się automatycznie, praktycznie niedostrzegalnie dla kierowcy. Aktualny tryb pracy układu hybrydowego można śledzić na centralnym wyświetlaczu, na którym widać animowany schemat trybu pracy układu napędowego.Jak w porównaniu z hybrydowym bratem wypada GS 300? No cóż, może nie przyspiesza tak równomiernie, ale za to zmienia biegi! Oczywiście - bezstopniowa skrzynia ma same zalety - silnik pracuje w optymalnym zakresie obrotów, zmniejszone są obciążenia układu napędowego, ale silnik nie wkręca się na obroty. Nigdy nie myślałem, że aż tak bardzo będzie mi brakować tego: Wroom... Wroom... Wroom... Do tego nie można zrobić przegazówki, stojąc na światłach - silnik spalinowy jest wyłączony i po wciśnięciu gazu, niewiele się dzieje.
Zostając jeszcze na moment przy bezstopniowej skrzyni w hybrydzie - inżynierowie Lexusa przewidzieli, że znajdą się tacy marudni klienci jak ja i wyposażyli bezstopniową skrzynie w możliwość ręcznej zmiany biegów, która zmienia skrzynię bezstopniową, w 6-biegową sekwencję.
Wracając jednak do GS 300, właścicieli na pewno ucieszy większy bagażnik, bądźmy szczerzy - trudno zapakować 4-osobową rodzinę w 280 litrowy kufer hybrydy, nawet biorąc pod uwagę, że do samochodu dodawane są bardzo zgrabne walizki Samsonite, przygotowane tak, żeby w pełni wykorzystać przestrzeń bagażową.
Niezaprzeczalną zaletą trzysetki jest też cena, o około 50 tyś zł. niższa niż wersji 450h.
Podsumowanie
Lexus GS to znakomity samochód, który nie tylko doskonale radzi sobie z konkurencją w postaci Mercedesa klasy E, BMW serii 5 czy Audi A6.
Wersja hybrydowa pozostaje poza zasięgiem konkurencji, a stosunek komfort + osiągi + bezawaryjność do kosztów eksploatacji pozostawiają nowoczesne diesle daleko w tyle. Do tego pod maską hybrydy nic nie klekocze, a dzięki silnikowi elektrycznemu, bez trudu można się nią wymknąć na nocną przejażdżkę, nie budząc domowników i psa sąsiadów.
Dziękujemy firmie Lexus-Kozłowski ze Szczecina za udostępnienie samochodów do testu.
Dane techniczne: | ||
---|---|---|
Lexus | GS300 | GS450h |
skrzynia biegów | AT6 | bezstopniowa |
cylindry | 6 | 6 |
pojemność silnika [ccm] | 2995 | 3456 |
moc max [kW/KM] (przy obrotach) | 183/249 (6200) | 218/295 (6400) |
max. moment obrotowy [Nm] (przy obrotach) | 310 (3500) | 368 (4800) |
moc sumaryczna [kW/KM] | |
254/345 |
dług. całkowita [mm] | 4825 | |
szer. całkowita [mm] | 1820 | |
wys. całkowita [mm] | 1160 | |
rozstaw osi [mm] | 2850 | |
rozstaw kół przód [mm] | 1540 | |
rozstaw kół tył [mm] | 1545 | |
masa własna [kg] | 1620/1660 | 1865/1930 |
max. dopuszczalna masa całkowita [kg] | 2125 | 2355 |
poj. zbiornika paliwa [l] | 71 | 65 |
poj. bagażnika [l] | 430 | 280 |
prędkość max. [km/h] | 240 | 250 |
przyspieszenie 0-100km/h [s] | 7,2 | 5,9 |
średnie zużycie paliwa [l/100km] | 9,8 | 7,9 |
cena testowanego modelu [pln] | 249 100 | 294 900 |
Lexus GS300 - przyspieszenie 0-100 km/h
Lexus GS450h - przyspieszenie 0-100 km/h
Lexus GS450h
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
2
Komentarze do:
Lexus GS 300 i GS 450h - nasz test
Podobne: Lexus GS 300 i GS 450h - nasz test
Lexus GS 450h pierwszym hybrydowym pojazdem bezpieczeństwa »
Lexus GS350 F-Sport jako Safety Car »
Nowy Jork 2011: Lexus LF-Gh Concept - nowa, agresywna twarz japońskiej marki »
Lexus GS-F - limuzyna z 553-konnym silnikiem z modelu LFA? »
Podobne galerie: Lexus GS 300 i GS 450h - nasz test
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Lexus
Newsletter
Galerie zdjęć