Portal V10 » Warsztat » Łożyska samochodowe - co warto o nich wiedzieć
W większości współcześnie produkowanych popularnych modeli aut, napęd trafia na przednią oś. Rozwiązanie to wymusiło stosowanie odpowiedniego - czytaj: bardziej trwałego łożyskowania współpracujących z nią kół, w postaci tzw. dwurzędowych kulkowych łożysk skośnych. Obecnie w autach montowana jest już ich trzecia generacja.
Stożkowe problemy
Przed upowszechnieniem się samochodów przednionapędowych, dominującą pozycję miał znacznie mniej funkcjonalny typ tocznych łożysk stożkowych (zob. poniżej, lewa fot.). Minusem tych ostatnich była konieczność okresowej regulacji luzu osiowego oraz smarowania. Mankamenty te nie występują już w przypadku nowoczesnych kulkowych łożysk skośnych - są one praktycznie bezobsługowe, a do tego znacznie bardziej trwałe. Od wcisku do połączenia
Jak już wspomnieliśmy, w obecnie produkowanych autach można spotkać trzecią już generację dwurzędowych łożysk skośnych. Czy się one różnią? Najprostsze z nich (I generacja) montuje się na „wcisk” w gniazdo zwrotnicy, bardziej zaś zaawansowane (II generacja) są zintegrowane z piastą koła. Z kolei najbardziej rozbudowana technologicznie wersja dwurzędowych łożysk skośnych (III generacja), stanowi w największym skrócie połączenie piasty i zwrotnicy koła.
Uszkodzenie lub pitting
Generalnie dwurzędowe kulkowe łożyska skośne powinny wytrzymać nawet 15-letni okres eksploatacji. Tyle teoria. W praktyce jednak trudno spotkać tak długo funkcjonujące łożyskowanie kół. Dlaczego? Żywotność łożysk skracają m. in. uszkodzone uszczelnienia piasty koła, powodujące przedostawanie się równego rodzaju zanieczyszczeń do ich wnętrza, a także postępujące powierzchniowe zużycie materiału, z którego wykonane są łożyska (tzw. pitting).Gdy „kulki” buczą ...
... wtedy możemy przypuszczać, iż jedno z łożysk kół uległo uszkodzeniu. Czasem też podobne odgłosy wydaje łożyskowanie dotknięte korozją, która wniknęła głęboko do jego wnętrza. Innym objawem niewłaściwej pracy jednego z łożysk jest wibracja koła, przenoszona następnie na cały układ kierowniczy samochodu. Aby sprawdzić co uległo uszkodzeniu, należy unieść auto na podnośniku, a następnie poruszać przednimi kołami w kierunkach poprzecznym i równoległym do osi ich obrotu.Odkręcić lub wcisnąć
Jak wymontować uszkodzone łożysko? W przypadku starszych typów rozwiązań, m. in. pierwszej generacji, wymienia się uszkodzone łożyskowanie i zakłada sprawne przy użyciu ręcznej prasy hydraulicznej. Znacznie prościej natomiast wykonać tę czynność w przypadku łożysk najnowszego typu, czyli trzeciej generacji. Aby dokonać prawidłowej wymiany wystarczy odkręcić, a następnie przykręcić kilka śrub przy pomocy klucza dynamometrycznego.Gdzie się montuje?
Obecnie najczęściej stosowana jest trzecia generacja dwurzędowych kulkowych łożysk skośnych: takie rozwiązanie znajdziemy zarówno w Fiacie Panda, jak i Fordzie Mondeo. Natomiast w starszych modelach aut, m.in. Oplach Astra i Kadett, stosowane są łożyska pierwszej generacji, zaś np. w Nissanie Primerze - drugiej.
Przed upowszechnieniem się samochodów przednionapędowych, dominującą pozycję miał znacznie mniej funkcjonalny typ tocznych łożysk stożkowych (zob. poniżej, lewa fot.). Minusem tych ostatnich była konieczność okresowej regulacji luzu osiowego oraz smarowania. Mankamenty te nie występują już w przypadku nowoczesnych kulkowych łożysk skośnych - są one praktycznie bezobsługowe, a do tego znacznie bardziej trwałe. Od wcisku do połączenia
Jak już wspomnieliśmy, w obecnie produkowanych autach można spotkać trzecią już generację dwurzędowych łożysk skośnych. Czy się one różnią? Najprostsze z nich (I generacja) montuje się na „wcisk” w gniazdo zwrotnicy, bardziej zaś zaawansowane (II generacja) są zintegrowane z piastą koła. Z kolei najbardziej rozbudowana technologicznie wersja dwurzędowych łożysk skośnych (III generacja), stanowi w największym skrócie połączenie piasty i zwrotnicy koła.
Generalnie dwurzędowe kulkowe łożyska skośne powinny wytrzymać nawet 15-letni okres eksploatacji. Tyle teoria. W praktyce jednak trudno spotkać tak długo funkcjonujące łożyskowanie kół. Dlaczego? Żywotność łożysk skracają m. in. uszkodzone uszczelnienia piasty koła, powodujące przedostawanie się równego rodzaju zanieczyszczeń do ich wnętrza, a także postępujące powierzchniowe zużycie materiału, z którego wykonane są łożyska (tzw. pitting).Gdy „kulki” buczą ...
... wtedy możemy przypuszczać, iż jedno z łożysk kół uległo uszkodzeniu. Czasem też podobne odgłosy wydaje łożyskowanie dotknięte korozją, która wniknęła głęboko do jego wnętrza. Innym objawem niewłaściwej pracy jednego z łożysk jest wibracja koła, przenoszona następnie na cały układ kierowniczy samochodu. Aby sprawdzić co uległo uszkodzeniu, należy unieść auto na podnośniku, a następnie poruszać przednimi kołami w kierunkach poprzecznym i równoległym do osi ich obrotu.Odkręcić lub wcisnąć
Jak wymontować uszkodzone łożysko? W przypadku starszych typów rozwiązań, m. in. pierwszej generacji, wymienia się uszkodzone łożyskowanie i zakłada sprawne przy użyciu ręcznej prasy hydraulicznej. Znacznie prościej natomiast wykonać tę czynność w przypadku łożysk najnowszego typu, czyli trzeciej generacji. Aby dokonać prawidłowej wymiany wystarczy odkręcić, a następnie przykręcić kilka śrub przy pomocy klucza dynamometrycznego.Gdzie się montuje?
Obecnie najczęściej stosowana jest trzecia generacja dwurzędowych kulkowych łożysk skośnych: takie rozwiązanie znajdziemy zarówno w Fiacie Panda, jak i Fordzie Mondeo. Natomiast w starszych modelach aut, m.in. Oplach Astra i Kadett, stosowane są łożyska pierwszej generacji, zaś np. w Nissanie Primerze - drugiej.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Łożyska samochodowe - co warto o nich wiedzieć
Podobne: Łożyska samochodowe - co warto o nich wiedzieć
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG? »
Układ hamulcowy w zimie - jak o niego zadbać? »
Układ chłodzenia - zadbaj o niego również w zimie »
Klimatyzacja w zimie - jak o nią zadbać? »
Podobne galerie: Łożyska samochodowe - co warto o nich wiedzieć
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Toyota GR Supra - europejska wersja sportowej maszyny »
Toyota Proace City - fotografie dostawczaka »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Polerka samochodowa - rotacyjna czy orbitalna? »
Porsche 911 GT3 RS 2024 też dostało pakiet Manthey. Docisk na poziomie McLarena W1! »
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć