Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Mazda 6 2.2 CDTi - Wyrazistość w każdym calu - nasz test
Mazda 6 2.2 CDTi - test

Mazda 6 2.2 CDTi - Wyrazistość w każdym calu - nasz test

2014-01-05 - P. Mokwiński     Tagi: Mazda, Mazda 6, Test
Każdej Maździe sprzed kilkunastu lat brakowało tego „czegoś”. Kolejne modele stopniowo wprowadzane do oferty były lepsze, ale wciąż nie mogły nawiązać bezpośredniej konkurencji z rywalami z Niemiec. Od momentu debiutu CX-5 nastały lepsze czasy dla japońskiego producenta. Wyraźna poprawa jakości i właściwości jezdnych korzystnie wpłynęła na wyniki sprzedaży. Azjatycki crossover sukcesywnie zdobywa kolejne rynki, natomiast wprowadzona pod koniec zeszłego roku szóstka już zaczęła poważnie mieszać w segmencie D. W grudniu w ofercie pojawiły się dwie wersje nadwoziowe: sedan i combi. Są w tej samej cenie, natomiast póki co, najmocniejszą odmianą pozostaje 2,2-litrowy diesel o mocy 175 koni mechanicznych. Postanowiliśmy sprawdzić, czy jest w stanie sprostać wymagającej konkurencji.
Mazda 6 2.2 CDTi - testMazda 6 2.2 CDTi - test
Gdy w 2004 na ulicach Europy pojawiła się Alfa Romeo 159, trudno było uwierzyć, że klasyczny sedan może wywoływać tego typu emocje. Od tego czasu nie wyprodukowano samochodu równie atrakcyjnego i odpornego na upływ czasu. W przyszłym roku poznamy jej następcę. Niemniej, musieliśmy czekać aż osiem lat na równie efektowne auto. Mazda 6 spełnia wszelkie kryteria, aby rozkochać w sobie właściciela.
Mazda 6 2.2 CDTi - testMazda 6 2.2 CDTi - test
Sedana zaprojektowano według filozofii Kodo, będącej bezpośrednim spadkobiercą Zoom-Zoom. Lekkość projektu ma się objawiać w każdym detalu, a użytkownik stworzyć z maszyną jedność. Cóż, trochę naciągana ideologia, ale czarowi Japonce nikt nie odbierze. Blisko 4,9-metrowe nadwozie otrzymało agresywny przód, którego nie sposób pomylić z żadnym innym. Równie charakterystycznie przedstawia się tył, nawiązujący pod odpowiednim kątem do Infiniti. Biksenonowe światła i 19-calowe felgi są wyposażeniem opcjonalnym zarezerwowanym dla najwyższych specyfikacji.
Użytkownicy poprzedniej generacji szóstki narzekali na jedynie przeciętną przestronność w drugim rzędzie i niezbyt dobre materiały wykończeniowe. Ten ostatni problem dotyczył nie tylko wszystkich modeli Mazdy, ale i pozostałych Japończyków. Żeby poprawić wizerunek i konkurencyjność względem rywali, należało gruntowanie zmienić proces tworzenia aut. Widoczny na zdjęciach przedstawiciel segmentu D okazał się strzałem w dziesiątkę. Dzięki rozstawowi osi na poziomie 283 centymetrów, nikomu nie będzie brakować miejsca zarówno z przodu jak i na kanapie. Troszkę rozczarowuje skromny bagażnik o pojemności 489 litrów ze stosunkowo wąskim otworem załadunkowym.
Mazda 6 2.2 CDTi - testMazda 6 2.2 CDTi - test
Cieszy natomiast dobra jakość plastików. Cały kokpit został wyłożony miękkimi tworzywami, za to utrzymanymi w ciemnej tonacji. W tej ostatniej kwestii nie mamy zbyt dużego pola do popisu, gdyż producent nie przewidział wielu zestawów kolorystycznych, co z kolei staje się nawet standardem w Volkswagenie. Pojawiły się za to nowe systemy bezpieczeństwa i odzyskiwanie energii wpływające na niższe zużycie paliwa. Systemem multimedialnym możemy sterować za pośrednictwem dotykowego ekranu, przycisków zlokalizowanych wokół niego lub poprzez joystick między fotelami. Wykrywanie pojazdów w martwym polu, tempomat, czy dwustrefową klimatyzację automatyczną oraz niezłej jakości system audio dostaniemy w standardzie w środkowych specyfikacjach.
Mazda 6 2.2 CDTi - testMazda 6 2.2 CDTi - test
Jeśli planujemy przejeżdżanie rocznie przynajmniej 20 tysięcy kilometrów, warto zainteresować się dieslem występującym w dwóch wariantach mocy. Oba mają pojemność 2,2 litra i wspomagane są turbosprężarką. Słabszy generuje 150 koni mechanicznych, zaś mocniejszy w zupełności wystarczające 175. Wysokoprężny motor może współpracować z manualną przekładnią o sześciu stopniach lub automatem. Ta wygodniejsza opcja działa dość szybko, ale jej praca odbiega od prędkości działania dwusprzęgłowych mechanizmów.
Mazda 6 2.2 CDTi - testMazda 6 2.2 CDTi - test
Co innego manual, którego precyzja funkcjonowania daje sporo radości podczas codziennej eksploatacji. Stosunkowo krótkie drogi prowadzenia między poszczególnymi przełożeniami i charakterystyczny opór typowy dla sportowych maszyn, ułatwia wykorzystanie maksymalnego potencjału jednostki. A jest go sporo pod maską, bo ropniak osiąga aż 420 Nm przy 2 tys. obr./min. W praktyce, wystarczy przekroczyć wartość 1,5 na cyferblacie obrotomierza, aby cieszyć się dobrą dynamiką niezależnie od biegu. Silnik ochoczo reaguje na polecenia wydawane prawą nogą kierowcy, bez względu na to, z iloma pasażerami na pokładzie podróżujemy.
Mazda 6 2.2 CDTi - testMazda 6 2.2 CDTi - test
Ponadto, nie hałasuje przesadnie przy wyższych prędkościach obrotowych i zadowala się umiarkowanymi ilościami paliwa. W cyklu miejskim powinniśmy spodziewać się wyników na poziomie 7-8 litrów. W terenie niezabudowanym, bez większych trudności zejdziemy do 6 litrów. Osadzona na 19-calowych obręczach Mazda, oferuje wysoki komfort pokonywania wszelkich nierówności. Niskoprofilowe opony nieźle radzą sobie z drogowymi przeszkodami, jedynie na poprzecznych progach wykazując nieśmiałe objawy nerwowości. Niemniej, 1,4-tonowe auto zaopatrzone w precyzyjny układ kierowniczy sprawnie przejeżdża przez ciasne zakręty w skrajnych momentach dopiero informując o poślizgu migającą kontrolką trakcyjną. W porównaniu do bezpośredniej poprzedniczki, jest w niej zdecydowanie więcej sportu i zadziorności.
Mazda 6 2.2 CDTi - testMazda 6 2.2 CDTi - test
Cena podstawowej wersji wynosi 88 700 złotych. To rozsądna kwota biorąc pod uwagę niezłe wyposażenie standardowe, przestronne wnętrze i pewne właściwości jezdne. Chcąc kupić flagowej diesla w topowej specyfikacji, trzeba liczyć się z wydatkiem 125-140 tysięcy złotych. W tym przypadku maksymalna konfiguracja Opla Insigni, czy Volkswagena Passata nie będzie tańsza. Zadowoli do tego raczej tych konserwatywnych klientów.
Mazda 6 2.2 CDTi - testMazda 6 2.2 CDTi - test
Mazda to propozycja dla dynamicznie nastawionych do życia osób poszukujących oryginalnego stylu i radości z eksploatacji auta na co dzień. O sporym zainteresowaniu tym modelem świadczy kilkumiesięczny czas oczekiwania i wolumen sprzedaży. Myśląc o sedanie lub kombi klasy średniej, nie należy bagatelizować japońskiej propozycji.

Podstawowe dane techniczne:
Mazda 6 2,2 SkyActive
Silnik: 2191 cm3
Moc: 175 KM przy 4500 obr./min
Moment obrotowy:  420 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4865/1840/1450 mm
Rozstaw osi: 2830 mm
Masa własna: 1405 kg
Średnia emisja CO2: 104 g/km

Osiągi:
0-100 km/h: 9,1 sekundy
Prędkość maksymalna: 211 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,7 (7,2 w teście)
Trasa: 4,0 (5,8 w teście)
Cykl mieszany: 4,6 (6,6 w teście)



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
7

Komentarze do:

Mazda 6 2.2 CDTi - Wyrazistość w każdym calu - nasz test

Mazda 6 2.2 CDTi - Wyrazistość w każdym calu - nasz test
RS 2014-01-07 17:51
Przede wszystkim powinni poprawić hamulce w tym dziadkowozie, bo hamuje tragicznie
Mazda 6 2.2 CDTi - Wyrazistość w każdym calu - nasz test
Peter75 2014-01-20 10:42
To przecież nie najmocniejszy silnik. Właśnie czekam na odbór silnika benzynowego 2.5, o mocy 192KM. Jak można pisać artykuł w ten sposób.
Mazda 6 2.2 CDTi - Wyrazistość w każdym calu - nasz test
haha 2014-12-15 21:06
Jestem ciekaw ile płaci niemiecka konkurencja za takie artykuły... Dane techniczne chyba przez pomyłkę od jakiegoś wieśvagen-a przepisane.
Mazda 6 2.2 CDTi - Wyrazistość w każdym calu - nasz test
Rupert 2014-12-31 14:40
Fajnie się prezentuje to autko.
Mazda 6 2.2 CDTi - Wyrazistość w każdym calu - nasz test
skut 2017-01-31 23:34
Pierwszy raz spotykam się z zarzutami pod adresem hamulców, a sporo o tym aucie czytałem i nawet byłem na jeździe próbnej. Może masz po prostu jakiś wadliwy jednostkowy egzemplarz?
Mazda 6 2.2 CDTi - Wyrazistość w każdym calu - nasz test
Krazer 2017-02-28 03:44
Jedyny zarzut jest taki, że to diesel
Mazda 6 2.2 CDTi - Wyrazistość w każdym calu - nasz test
SpaCar_pl 2017-03-17 08:45
Racja, akurat ten diesle MAady nie należy do zbytnio udanych i bezawaryjnych, aczkolwiek bardzo daleki jestem od nazywania nowej Mazdy 6 dziadkowozem, jeżeli tak to bedę pierwszym naczelnym dziadkiem w tym kraju, auto ma niesamowicie sportową i wyrazista sylwetkę.