Portal V10 » Aktualności » Mercedes F-CELL Roadster na historycznej trasie Berthy Benz
Mercedes F-CELL Roadster na historycznej trasie Berthy Benz
2009-05-11 - K. Spychalski Tagi: Mercedes, Ekologia, Mercedes F-CELL Roadster
Samochód F-CELL Roadster (na ogniwa paliwowe), zbudowany przez praktykantów w zakładach Mercedes-Benz w Sindelfingen, pokonał jeden z odcinków historycznej trasy przejechanej przez Berthę Benz.
Startując w Mannheim, ten napędzany ogniwem paliwowym samochód minął miasta Ladenburg i Heidelberg. Symboliczną metę eskapady wyznaczała apteka w Wiesloch, gdzie Bertha Benz zatrzymała się, aby uzupełnić zapas paliwa podczas pierwszej długodystansowej podróży w historii automobilizmu w roku 1888. „Przejazd roadsteru F-CELL to symboliczne odzwierciedlenie zmiany jaka zachodzi obecnie w technologii samochodów,” mówi Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania i rozwój w Mercedes-Benz Cars. „W swoich czasach Bertha Benz nie miała jeszcze możliwości zakupu benzyny na stacji paliw. My również, chcąc zapewnić wolny od emisji zanieczyszczeń transport samochodowy, musimy zadbać o szeroką sieć dystrybucyjną paliw przyszłości - energii elektrycznej i wodoru. I podobnie jak Bertha Benz, która nie poddała się w obliczu trudności związanych ze słynnym przejazdem, nie ustaniemy w wysiłku, aby przyczynić się do przełomu w zastosowaniu tych technologii.” Jeszcze przed końcem bieżącego roku Mercedes-Benz rozpocznie produkcję niewielkiej serii modeli Klasy B z napędem opartym na ogniwie paliwowym. U schyłku 2009 r. z taśm produkcyjnych zjadą także, w ramach przewidzianego na początek przyszłego roku projektu „elektrycznej mobilności” Berlina („e-mobility Berlin”), pierwsze egzemplarze smarta fortwo z napędem elektrycznym.
F-CELL Roadster
Ponad 150 praktykantów i uczestników szkolenia poświęconego technologii konstrukcji pojazdów samochodowych w koncepcji warstwowej („sandwich”) było przez rok zaangażowanych w opracowanie i budowę auta o nazwie F- CELL Roadster. Do pracy zaproszono także zdolnych, młodych adeptów zawodów związanych z mechatroniką motoryzacyjną, modelarstwem, elektroniką, technologią powłok i mechaniką produkcyjną, a także projektowaniem produktu czy wyposażenia wnętrz. Głównym celem projektu było przełożenie zagadnienia alternatywnych układów napędowych na praktyczny język szkolenia zawodowego.Efekt końcowy to wyjątkowe połączenie najnowszych technologii i historii inżynierii motoryzacyjnej. Nawiązując do automobilu Benz Patent-Motorwagen z roku 1886, samochód wyposażono w duże koła szprychowe. F-CELL Roadster posiada elementy stylistyczne zaczerpnięte z wielu epok motoryzacji. Są wśród nich także fotele z siedziskiem z włókna węglowego, pokryte ręcznie szytą skórzaną tapicerką, którego przednia część posiada rzucający się w oczy element wykonany z włókna szklanego - konstrukcja rodem z bolidów Formuły 1.
Układ kierowniczy auta oparto na technologii „drive-by-wire” (zastępującej tradycyjne układy mechaniczne i hydrauliczne rozwiązaniami elektromechanicznymi sterowanymi elektronicznie), gdzie w miejsce konwencjonalnej kierownicy zastosowano joystick. Samochód jedzie dzięki bezemisyjnemu układowi napędowemu opartemu na ogniwie paliwowym, umieszczonemu z tyłu auta. Dysponując mocą 1,2 kW, roadster F-CELL rozwija maksymalną prędkość 25 km/h, zaś jego zasięg to maksymalnie 350 km.
Pierwsza długodystansowa podróż w historii automobilizmu
W sierpniu 1888 r., Bertha Benz odbyła, w towarzystwie swoich dwóch synów, podróż automobilem Benz Patent-Motorwagen, skonstruowanym przez męża, Karla Benza. Trasa przejazdu wiodła z Mannheim do Pforzheim, powrót do Mannheim nastąpił w kilka dni później. Ta pierwsza w historii automobilizmu jazda samochodem na dłuższym odcinku jest dziś uznawana za wydarzenie pionierskie. Sama podróż odbyła się bez większych przygód, miało miejsce jedynie kilka niewielkich problemów technicznych, które udawało się na bieżąco rozwiązać.
Troskę wzbudzała jednakże dostępność tzw. „ligroiny” (nafty), ponieważ 4,5-litrowy zapas paliwa w gaźniku - pojazd nie był jeszcze wyposażony w bak - szybko się zużywał. Naftę kupowało się wtedy w aptekach, jedna z nich, w mieście, Wiesloch, wybawiła podróżnych z kłopotu. Zakład istnieje do dziś i z dumą informuje odwiedzających, że tu właśnie mieściła się pierwsza na świecie „stacja benzynowa”.
Startując w Mannheim, ten napędzany ogniwem paliwowym samochód minął miasta Ladenburg i Heidelberg. Symboliczną metę eskapady wyznaczała apteka w Wiesloch, gdzie Bertha Benz zatrzymała się, aby uzupełnić zapas paliwa podczas pierwszej długodystansowej podróży w historii automobilizmu w roku 1888. „Przejazd roadsteru F-CELL to symboliczne odzwierciedlenie zmiany jaka zachodzi obecnie w technologii samochodów,” mówi Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania i rozwój w Mercedes-Benz Cars. „W swoich czasach Bertha Benz nie miała jeszcze możliwości zakupu benzyny na stacji paliw. My również, chcąc zapewnić wolny od emisji zanieczyszczeń transport samochodowy, musimy zadbać o szeroką sieć dystrybucyjną paliw przyszłości - energii elektrycznej i wodoru. I podobnie jak Bertha Benz, która nie poddała się w obliczu trudności związanych ze słynnym przejazdem, nie ustaniemy w wysiłku, aby przyczynić się do przełomu w zastosowaniu tych technologii.” Jeszcze przed końcem bieżącego roku Mercedes-Benz rozpocznie produkcję niewielkiej serii modeli Klasy B z napędem opartym na ogniwie paliwowym. U schyłku 2009 r. z taśm produkcyjnych zjadą także, w ramach przewidzianego na początek przyszłego roku projektu „elektrycznej mobilności” Berlina („e-mobility Berlin”), pierwsze egzemplarze smarta fortwo z napędem elektrycznym.
F-CELL Roadster
Układ kierowniczy auta oparto na technologii „drive-by-wire” (zastępującej tradycyjne układy mechaniczne i hydrauliczne rozwiązaniami elektromechanicznymi sterowanymi elektronicznie), gdzie w miejsce konwencjonalnej kierownicy zastosowano joystick. Samochód jedzie dzięki bezemisyjnemu układowi napędowemu opartemu na ogniwie paliwowym, umieszczonemu z tyłu auta. Dysponując mocą 1,2 kW, roadster F-CELL rozwija maksymalną prędkość 25 km/h, zaś jego zasięg to maksymalnie 350 km.
Pierwsza długodystansowa podróż w historii automobilizmu
W sierpniu 1888 r., Bertha Benz odbyła, w towarzystwie swoich dwóch synów, podróż automobilem Benz Patent-Motorwagen, skonstruowanym przez męża, Karla Benza. Trasa przejazdu wiodła z Mannheim do Pforzheim, powrót do Mannheim nastąpił w kilka dni później. Ta pierwsza w historii automobilizmu jazda samochodem na dłuższym odcinku jest dziś uznawana za wydarzenie pionierskie. Sama podróż odbyła się bez większych przygód, miało miejsce jedynie kilka niewielkich problemów technicznych, które udawało się na bieżąco rozwiązać.
Troskę wzbudzała jednakże dostępność tzw. „ligroiny” (nafty), ponieważ 4,5-litrowy zapas paliwa w gaźniku - pojazd nie był jeszcze wyposażony w bak - szybko się zużywał. Naftę kupowało się wtedy w aptekach, jedna z nich, w mieście, Wiesloch, wybawiła podróżnych z kłopotu. Zakład istnieje do dziś i z dumą informuje odwiedzających, że tu właśnie mieściła się pierwsza na świecie „stacja benzynowa”.
źródło: Mercedes
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Mercedes F-CELL Roadster na historycznej trasie Berthy Benz
Podobne: Mercedes F-CELL Roadster na historycznej trasie Berthy Benz
Mercedes - modele ze znaczkiem AMG z dieslem pod maską? »
Mercedes SLS AMG Gullwing - oficjalna prezentacja nowego skrzydlaka »
Nowy Mercedes klasy B F-CELL - wersja na ogniwa paliwowe trafia do produkcji »
Mercedes S 250 CDI BlueEfficiency pierwszą 4-cylindrową klasą S? »
Podobne galerie: Mercedes F-CELL Roadster na historycznej trasie Berthy Benz
Mercedes EQC w obszernej galerii »
BMW 320d EfficientDynamics »
Mercedes AMG CLA 35 - prezentacja sportowego modelu »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Mercedes
Newsletter
Galerie zdjęć