Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Mercedes SLS AMG Gullwing - oficjalna prezentacja nowego "skrzydlaka"
Nowy Mercedes SLS AMG Gullwing

Mercedes SLS AMG Gullwing - oficjalna prezentacja nowego "skrzydlaka"

2009-09-10 - K. Spychalski     Tagi: Mercedes, AMG, Supersamochody, Mercedes SLS AMG Gullwing, Coupe
Stuttgart/Affalterbach - fascynacja stylistyką i zaawansowaną technologią na najwyższym poziomie: oto nowy Mercedes-Benz SLS AMG, debiutujący 15. września 2009 r. na Międzynarodowym Salonie Samochodowym (IAA) we Frankfurcie nad Menem. Pojazd z kategorii supersportych zachwyca purystyczną stylistyką, lekką konstrukcją i niezwykłą dynamiką jazdy. Jednocześnie SLS spełnia wszelkie oczekiwania, związane z typową dla Mercedesów funkcjonalnością na codzień i przykładowym zakresem bezpieczeństwa. Tym samym nowy ‘skrzydlak’ jest idealną syntezą mocnych stron, utożsamianych z markami Mercedes-Benz i AMG. Nowy, supersportowy samochód Mercedes-Benz AMG fascynuje unikalnymi rozwiązaniami technicznymi. Charakteryzują go aluminiowe nadwozie typu spaceframe z drzwiami otwieranymi do góry niczym skrzydła oraz zamontowany za przednią osią silnik AMG V8 o pojemności 6,3 litra i maksymalnej mocy 420 kW/ 571 KM, generujący moment obrotowy 650 niutonometrów, pracujący w technologii suchej miski olejowej, współpracujący z siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynią biegów, umieszczoną przy osi tylnej (układ transaxle).
SLS AMG dzięki sportowemu zawieszeniu z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami poprzecznymi i masie własnej, wynoszącej 1620 kilogramów wg normy DIN - może się pochwalić dynamiką jazdy na najwyższym poziomie. Idealne rozłożenie obciążenia pomiędzy oś przednią i tylną, wynoszące 47 do 53 procent i niski środek ciężkości pojazdu podkreślają bezkompromisową koncepcję sportowego samochodu. Skrzydlak przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 3,8 sekundy i może osiągnąć elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 317 km/h. Spalanie, wynoszące 13,2 litra na 100 kilometrów (w cyklu mieszanym) oscyluje wokół najniższych wartości w rankingu tej kategorii (wszystkie wartości tymczasowe).„Wprowadzając nowego SLS AMG Mercedes-Benz przedstawia fascynujący samochód kategorii supersport, powodujący szybsze bicie serca wszystkich fanów motoryzacji. SLS AMG uskrzydla na równi obie marki: Mercedes-Benz i AMG - i z pewnością stanie się jednym z najbardziej pożądanych samochodów naszych czasów” - mówi dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i jednocześnie szef Mercedes-Benz Cars.
„W SLS AMG nasi klienci korzystają z doświadczeń Mercedes-AMG, wynikających z ponad 40 lat obecności w sportach samochodowych. Jedyny w swoim rodzaju pakiet technologiczny zapewnia nadzwyczajną dynamikę jazdy przy umiarkowanym zużyciu paliwa - AMG działa również w tym kierunku” - podkreśla Volker Mornhinweg, szef zarządu spółki Mercedes-AMG GmbH.„Design nowego Mercedesa SLS AMG jest czymś szczególnym nie tylko ze względu na wyjątkowe, otwierane do góry drzwi. Przy tej interpretacji klasycznego pojazdu naszą ambicją było tworzenie przyszłości i wyprowadzenie na drogi najpiękniejszego samochodu sportowego XXI. wieku. Naszym celem jest też stworzenie nowej ikony designu, która, obok takich modeli Mercedesa jak CLS lub SL, będzie dalej kształtować unikalny mit naszej marki. Nowy SLS jest jednocześnie drogowskazem, wyznaczającym filozofię designu przyszłych samochodów sportowych Mercedes-Benz” - stwierdza Gorden Wagener, szef designerów Mercedes-Benz Cars.

Design: purystyczny, znamienny i namiętny 
Znamienny design nowego Mercedes-Benz SLS AMG fascynuje namiętną sportowością, stanowiąc nową interpretację zapierającego dech w piersiach samochodu Mercedes-Benz 300 SL - jednej z najwybitniejszych ikon wzornictwa marki Mercedes-Benz. Poprzez purystyczny design SLS AMG na nowo definiuje współczesne zasady konstrukcji samochodów sportowych: pokrywa komory silnika o długości prawie dwóch metrów, płaska, przesunięta daleko do tyłu kabina ‘greenhouse’ i krótki tył z wysuwanym spojlerem podkreślają dynamikę, tak samo jak długi rozstaw osi i szeroko rozstawione, duże koła.Krótkie zwisy ramy określają proporcje i współgrają z założeniami konstrukcyjnymi supersportowego samochodu, z centralnym silnikiem umieszczonym nisko i przesuniętym do tyłu oraz dwusprzęgłową skrzynią biegów, zamontowaną bezpośrednio przy osi tylnej (transaxle). Stylistyczny highlight stanowią bez wątpienia skrzydłowe drzwi, nadające SLS AMG niepowtarzalną charyzmę - to unikatowe rozwiązanie w tym segmencie pojazdów.Nie tylko skrzydłowe drzwi są nawiązaniem do Mercedesa 300 SL, również charakterystycznie szeroka atrapa chłodnicy z dużą gwiazdą Mercedesa i mająca kształt skrzydła poprzeczna nakładka wylotu powietrza przypominają oblicze legendarnego sportowego samochodu. Trójwymiarowy, rzeźbiony przód z pociągniętym nisko w dół, uwypuklonym pośrodku i wciągniętym po bokach przednim spojlerem zapewnia wyrazisty wizerunek.Siłę podkreśla sześć dużych wlotów powietrza i szeroko rozstawione, pionowe reflektory, których wnętrza same w sobie stanowią akcent stylistyczny: centralne, bi-ksenonowe światło mijania z metalowym elementem jest obramowane od góry przez dwa kierunkowskazy wykorzystujące diody świetlne, a od góry przez światło dzienne, również w technologii LED.Wpływy konstrukcji lotniczych

Nawiązaniem do konstrukcji lotniczych jest długa pokrywa komory silnika: im dalej wzrok wędruje do przodu, tym bardziej przyspiesza jej zakrzywienie. Identyczny efekt wizualny daje kształt czterech nakładek w wersji „silver shadow”, zdobiących obie kratki wylotu ciepłego powietrza na końcu pokrywy komory silnika. Typowe dla samolotów wyprowadzenie linii nadwozia również optycznie tworzy poczucie szybszego opływu powietrza - w efekcie SLS AMG już na postoju sprawia niezwykle dynamiczne wrażenie.
 
Nawiązania do nakładek zamontowanych na pokrywie komory silnika można odnaleźć po bokach pojazdu: znawca i tu odkryje typową cechę konstrukcyjną 300 SL. Oznaczenie „6.3” zintegrowane pomiędzy "skrzelami" wskazuje jednoznacznie, że pod maską znajduje się wolnossący silnik V8 o dużej pojemności skokowej. Boczne wyloty powietrza stylistycznie podkreślają określającą charakter linię, która wraz z wklęsłymi bokami i nadającymi napięcie płaszczyznami łączy w sobie estetykę i siłę.Niezwykle pociągająco prezentuje się kompaktowa część pasażerska, której nie można pomylić z żadną inną: pociągnięte wysoko krawędzie drzwi, płaskie szyby boczne i stroma szyba przednia sprawiają wrażenie stanowiska obserwacyjnego. Wrażenie dynamiki w czystej postaci przekazuje przechylony do przodu słupek B, z elegancką krzywizną, kończącą się przy szybie tylnej.

Widok z boku: podkreślone muskuły i szerokie barki
Patrząc z boku, uwagę zwraca uwypuklona linia barków SLS, która, niczym naprężony mięsień, rozciąga się na całej długości pojazdu. W znamionujących siłę, wysuniętych nadkolach znajdują się koła z charakterystycznymi obręczami ze stopu metali lekkich, 19-calowe z przodu i 20-calowe z tyłu. Trzy dostępne wersje obręczy uwidoczniają elementy wysokosprawnego układu hamulcowego AMG, wykorzystującego materiały kompozytowe.Gdy spojrzeć z góry, wychodząca od reflektorów, nieprzerwana linia prowadzi przez muskulaturę aż do części tylnej. Identyczny zabieg stylistyczny zastosowano również na pokrywie komory silnika, gdzie wzrok podąża za charakterystycznym konturem, poprzez dach między skrzydłowymi drzwiami i dalej do trzeciego światła stop.

Widok z tyłu: stabilna szerokość
SLS również od tyłu emanuje siłą i dynamiką: płasko opadająca pokrywa tylna podkreśla szerokość pojazdu tak samo, jak uwypuklone barki i płaskie światła tylne: dzielone poziomo tylne lampy zespolone w technologii LED mają wyraźnie widoczne, interesujące wnętrza. Diody świetlne rozmieszczone w formie skrzydeł zapewniają unikalny i fascynujący widok w nocy. Nisko pośrodku umieszczono światło przeciwmgielne/ światło cofania w technologii LED, zaprojektowane w stylu Formuły 1. Prezencję inspirowaną sportami samochodowymi demonstruje również czarny dyfuzor oraz obie chromowane nakładki końcówek rur sportowego układu wydechowego.Mocne wcięcia dolnego spojlera otwierają swobodny widok na szerokie koła tylne, co podkreśla wyrazisty wygląd skrzydlaka na drodze. Zintegrowany z pokrywą tylną spojler wysuwa się automatycznie po przekroczeniu 120 km/h, zapewniając wyśmienitą stabilność podczas jazdy z dużą prędkością.Nowe kolory: srebro „AMG Alubeam silber” i dwa lakiery matowe

Paleta kolorów przewidzianych dla SLS obejmuje łącznie dziewięć ekskluzywnych odcieni. Jako ukoronowanie można traktować jedyny w swoim rodzaju lakier „AMG Alubeam silber”: nowa, unikatowa w skali światowej technologia sprawia, że lakier ma blask płynnego metalu. Lakier ten spowija nadwozie niczym metaliczna skóra, akcentuje fascynujące linie skrzydlaka mocniej niż jakikolwiek inny i ożywia dodatkowo zamierzonymi odbiciami padającego światła. Efekt ten umożliwiło zastosowanie pigmentów o wielkości od 30 do 50 nanometrów.Tak samo urzekająco działają oba matowe lakiery: szarość allanitu „designo magno” oraz szarość sylwanitu „AMG magno” - ich satynowo-matowa powierzchnia wzmacnia sportowy charakter dwuosobowego samochodu przez podkreślenie kształtów krawędzi.

Wnętrze: nawiązania do konstrukcji lotniczych i sportów samochodowych
Po odchyleniu skrzydłowych drzwi Mercedesa-Benz SLS AMG w górę i zajęciu miejsca na sportowym fotelu, doznaje się przeżycia szczególnego rodzaju. Przy projektowaniu wnętrza designerzy Mercedes-Benz pozwolili się zainspirować konstrukcjom samolotów. Mocnym elementem stylistycznym jest tablica rozdzielcza, której profil, niczym mocno napięte skrzydło, wizualnie poszerza wnętrze. W tablicę rozdzielczą wbudowane są charakterystyczne, galwanizowane na kolor „silver shadow” nawiewy z regulowanymi dyszami - ich kształt kojarzy się z silnikami odrzutowca.Również zestaw wskaźników ze wskaźnikiem zmiany biegu na wyższy w technologii LED i dwoma biało podświetlonymi, okrągłymi tarczami instrumentów ma sportowy wygląd, zaakcentowany metalicznymi elementami „silver shadow”. Srebrne tarcze instrumentów mają czerwone wskazówki, a prędkościomierz jest wyskalowany do 360 km/h. Centralnym elementem, umieszczonym między dwoma środkowymi dyszami nawiewu, jest panel systemu multimedialnego COMAND APS z 7-calowym wyświetlaczem.Do inspiracji kokpitem samolotu nawiązuje również długa konsola środkowa, wykonana z matowionego, litego metalu. Wbudowano w nią między innymi skierowany w stronę kierowcy panel AMG DRIVE UNIT, umożliwiający zasiadającemu za sterami SLS wprowadzanie indywidualnych ustawień pojazdu. Sterowanie 7-biegową, sportową skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT DCT następuje za pomocą dźwigni wybierania biegów E-SELECT, stylizowanej na regulator mocy silników samolotu odrzutowego. Wszystkie elementy obsługi są wykonane z litego stopu aluminium i mają błyszczące powierzchnie „silver shadow”.
 
Wklęsłe okładziny wewnętrzne skrzydłowych drzwi, wysokie dolne krawędzie otworów okiennych i szerokie progi dopełniają wrażenia wywieranego przez kokpit, dając jednocześnie poczucie ergonomii typowej dla samochodów sportowych. Starannie dobrane materiały, jak skóra nappa, lite stopy aluminium i na zamówienie również elementy wykończeniowe z karbonu podkreślają dbałość o szczegóły i rozwiewają ewentualne wątpliwości: wnętrze SLS to ręczna robota. W celu zindywidualizowania wnętrza do dyspozycji jest pięć kolorów skóry designo: czerń, czerwień klasyczna, piasek, porcelana i jasny brąz.

Wygodne wejście przez wysoko otwierające się drzwi skrzydłowe 
Pomimo typowego dla samochodów sportowych niskiego usytuowania foteli - tylko 369 milimetrów nad nawierzchnią - zakres otwierania się skrzydłowych drzwi zapewnia wygodne wsiadanie i wysiadanie. Podczas projektowania założono osiągnięcie maksymalnie możliwego kąta otwarcia, osiągając imponujące 70 stopni. Równie ważne: odległość między krawędzią otwartych drzwi a nawierzchnią wynosi aż 1,50 metra, a światło otworu drzwiowego, czyli wymiar między otwartymi drzwiami a górną krawędzią progu to hojnie odmierzone 1,08 metra. Natomiast wysokość wejścia, czyli odległość od nawierzchni do górnej krawędzi progu wynosi tylko 45 centymetrów.Równie istotne kryterium, zapewniające elegancję przy wsiadaniu i wysiadaniu: dzięki zamontowaniu dwu amortyzatorów gazowych obok zawiasów otwieranie i zamykanie drzwi nie wymaga dużej siły - również w bardzo niskiej temperaturze otoczenia.

Drzwi skrzydłowe wymagają mniej miejsca przy otwieraniu niż tradycyjne drzwi montowane w coupé i można je otwierać całkowicie również w garażu o normalnych wymiarach. Do otwierania drzwi skrzydłowych od wewnątrz służy utrzymana w stylistyce „silver shadow” klamka. Wbudowany w podłokietnik na okładzinie drzwi uchwyt zapewnia bezproblemowe zamykanie drzwi. W wygodnie dostępnym miejscu na okładzinie wewnętrznej umieszczono również przyciski sterujące elektrycznymi podnośnikami szyb, zamkiem centralnym i do regulacji położenia lusterek zewnętrznych.Czynnikiem decydującym o poczuciu przestronności we wnętrzu jest szerokość, wynosząca 1483 milimetry na wysokości barków i jeszcze większa - 1606 milimetrów - na wysokości łokci. W połączeniu z dużą ilością wolnego miejsca nad głową - 990 milimetrów - i hojnie odmierzonym miejscem na nogi kierowcy, wynoszącym efektywnie 1058 milimetrów pozwala to na przyjęcie odprężonej pozycji w nisko umieszczonym fotelu. Pasażerowie profitują ze stosunkowo stromo dobranego kąta szyby przedniej, zapewniającego dobrą widoczność.Sportowe fotele z magnezowymi oparciami

Oparcia sportowych foteli wykonano z magnezu, zaawansowanego technologicznie materiału, charakteryzującego się lekkością i wysoką wytrzymałością. Uzyskano dzięki temu znaczące zmniejszenie masy własnej i korzyść w postaci obniżenia środka ciężkości pojazdu. Sportowe fotele są wyposażone w tak zwaną dwustrefową tapicerkę: wypukłe części boczne fotela są wypełnione twardszym materiałem piankowym i zapewniają dobre podparcie boczne przy pokonywaniu zakrętów, natomiast wewnętrzne strefy siedzisk i oparć są bardziej miękkie, co zapewnia wysoki komfort na dłuższych trasach.W wersji z pakietem pamięci (wyposażenie dodatkowe) regulacja wzdłużna fotela, regulacja wysokości fotela, regulacja kąta nachylenia oparcia i poduszki fotela oraz regulacja kolumny kierownicy następuje elektrycznie i w pamięci można zapisać trzy indywidualne ustawienia.

Czteropunktowe podparcie kręgosłupa umożliwia wygodne dostosowanie oparcia, a regulowane części boczne oparć foteli skutecznie stabilizują pozycję siedzącego podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Wyposażenie seryjne obejmuje ponadto trzystopniowe ogrzewanie foteli oraz system rozpoznawania zajętego fotela i fotelika dziecięcego na fotelu pasażera.

Sportowe fotele z integralnymi zagłówkami i podkreślającymi sportowy design poprzecznymi przeszyciami są obite skórą designo - w kolorach czerwień klasyczna, piasek i porcelana. Dostępne są również fotele z dwubarwną tapicerką. W przypadku jasnobrązowego koloru wnętrza stosowana jest skóra naturalna ze szczególnie atrakcyjnymi plecionkami skórzanymi na środkowych segmentach foteli. Sportowe wykończenie jest zaakcentowane dodatkowo, w zależności od wybranej kombinacji kolorów, fluoroscencyjną lub czarną kedrą.

Wyczynowa, trzyramienna skórzana kierownica o średnicy 365 milimetrów ze spłaszczeniem na dole, łopatkami zmiany biegów i nakładką z litego metalu podkreśla, że jest to samochód rodem bardziej z manufaktury niż z fabryki - i oczywiście gwarantuje pełne panowanie nad pojazdem.

Liczne schowki: typowa dla Mercedesów przydatność na codzień

Wnętrze SLS AMG przekonuje ponadto praktycznymi schowkami, zapewniającymi typową dla Mercedesów przydatność w codziennym użytkowaniu. W tablicę rozdzielczą po stronie pasażera wbudowano schowek główny o pojemności 3,7 litra oraz schowek na okulary. Obok dźwigni wybierania biegów E-SELECT, z prawej strony, znajduje się mały schowek z gniazdkiem 12 V lub popielniczka z zapalniczką. Podłokietnik za konsolą środkową jest nie tylko podstawą kontrolera systemu COMAND: po naciśnięciu przycisku podłokietnik można przesuwać w dwie pozycje; pod nim znajduje się schowek, zawierający dwa uchwyty na napoje oraz uchwyt na telefon (wyposażenie dodatkowe).

Miejsce na kolejne przedmioty przewidziano w systemie schowków na tylnej ścianie między fotelami oraz w siatce we wnęce na nogi pasażera. Przy oparciach foteli znajdują się dwa na stałe zamontowane wieszaki ubraniowe, ich odpowiedniki przy podsufitce są wysuwane i wytłumione silikonem. Poniżej przełącznika świateł umieszczono przycisk odblokowywania pokrywy tylnej. Bagażnik o pojemności 176 litrów można też alternatywnie otwierać kluczykiem.

Bogate wyposażenie seryjne SLS w skrócie:

•    COMAND APS
•    dywaniki podłogowe z logo AMG
•    wyposażenie wnętrza w skórze designo
•    autoalarm
•    elektryczny hamulec postojowy
•    asystent świateł do jazdy
•    funkcja rozruchu KEYLESS-GO
•    PARKTRONIC
•    czujnik deszczu 
•    sportowe fotele z ogrzewaniem
•    sportowe nakładki pedałów ze szczotkowanej stali szlachetnej z gumowymi wypustkami
•    tempomat z funkcja SPEEDTRONIC
•    układ klimatyzacji THERMOTRONIC

W ramach wyposażenia dodatkowego można zamówić ponadto następujące opcje:

•    zmieniarka DVD na 6 płyt
•    system nagłośnienia surround Bang & Olufsen BeoSound AMG
•    autoalarm z zabezpieczeniem przed odholowaniem i zabezpieczeniem wnętrza 
•    wyposażenie wnętrza w skórze Exklusiv designo, jednobarwne
•    wyposażenie wnętrza w skórze Exklusiv designo, dwubarwne
•    wyposażenie wnętrza w skórze naturalnej/ skórze splatanej designo, jasny brąz
•    lakier srebrny „AMG Alubeam silber”
•    lakier szarość sylwanitu „AMG magno”
•    lakier szarość allanitu „designo magno”
•    złącze Media-Interface
•    pakiet pamięci z elektryczną regulacją położenia foteli i kierownicy

AMG Performance Studio oferuje ponadto wszystkie możliwości realizacji indywidualnych życzeń klientów związanych z SLS AMG na najwyższym poziomie:

•    karbonowe obudowy lusterek zewnętrznych 
•    karbonowa osłona komory silnika 
•    karbonowe elementy wykończeniowe (schowek z przodu i schowek z tyłu, łącznie z pokrywami, osłona panelu AMG DRIVE UNIT, osłony na konsoli środkowej przy dźwigni wybierania biegów i z tyłu, listwy ozdobne na konsoli środkowej i podłokietniki na drzwiach
•    pakiet wyposażenia wnętrza ‘karbon’ (karbonowe elementy wykończeniowe, okładziny oparć i boków foteli, listwy progowe)
•    wyczynowe zawieszenie ze sztywniejszą amortyzacją, optymalizującą dynamikę poprzeczną
•    kute obręcze kół, 10-ramienne
•    sportowe kubełkowe fotele
•    wyczynowa sportowa kierownica w skórze/ Alcantara

Aluminiowa rama typu spaceframe: lekka konstrukcja o najwyższej wytrzymałości

Również w dziedzinie konstrukcji nadwozia SLS wyznacza nowe drogi: Mercedes-Benz i AMG po raz pierwszy przedstawiają samochód, którego nadwozie i podwozie są wykonane z aluminium. W porównaniu z konwencjonalnymi konstrukcjami stalowymi zapewnia to znaczne zredukowanie masy pojazdu: masa własna, określona według normy DIN, wynosi 1.620 kg.

W zaprojektowanym od podstaw szkielecie zastosowano aluminiową ramę typu spaceframe. Takie ekskluzywne rozwiązanie łączy zasady inteligentnej konstrukcji lekkiej z najwyższą wytrzymałością - i przyczynia się do wysokiej dynamiki jazdy SLS. Lekkie aluminiowe profile są połączone w stabilną strukturę mocnymi węzłówkami. Duże, głębokie przekroje aluminiowych profili zapewniają maksymalną odporność na zginanie, co zagwarantowało założone, bezpośrednie przenoszenie wszystkich sił: napędu, hamowania i oddziałujących przy kierowaniu. Struktura konstrukcji ogranicza niepożądaną elastyczność: pojazd reaguje bezpośrednio, sztywno i niemal nie ulega siłom oddziałującym w kierunku skręcania nadwozia.

W inteligentnej konstrukcji zoptymalizowanej pod względem masy ramy spaceframe 45 procent stanowią aluminiowe profile, 31 procent aluminiowe blachy, 20 procent aluminiowe odlewy i tylko 4 procent stal. W celu dalszego zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów w słupkach A zastosowano ultra-wysokowytrzymałą, formowaną na gorąco stal. Masa konstrukcji szkieletowej wynosi 241 kilogramów - w odniesieniu do maksymalnej mocy 420 kW/ 571 KM jest to absolutny rekord w segmencie samochodów kategorii supersport.

Niski środek ciężkości i usztywnienia poprzeczne zapewniają perfekcyjną dynamikę

Cała koncepcja konstrukcyjna pojazdu została ukierunkowana na osiągnięcie możliwie niskiego środka ciężkości. Obejmuje to zarówno niskie umieszczenie zespołu napędowego i osi, jak i możliwe niskie usytuowanie zapewniających sztywność elementów szkieletu. Przykładami takiego rozwiązania są odporne na zginanie i oddziaływanie sił dynamicznych połączenia przedniej i tylnej części pojazdu z klatką bezpieczeństwa kabiny, konsekwentnie zrealizowane metodą równoważenia sił odziałująych na konstrukcję. Efektem jest nie tylko niski środek ciężkości, ale również uzyskanie harmonijnego, a przez to efektywnego rozkładu sił oddziałujących na strukturę pojazdu.

Kolejną przykuwającą uwagę cechą konstrukcji lekkiej są poprzeczne usztywnienia, zintegrowane w strukturze szkieletowej w obszarze osi przedniej i tylnej. Podłużnice są połączone profilami dokładnie w tych miejscach, na które w trakcie dynamicznej jazdy na zakrętach oddziałują na szkielet największe siły. Zalety tego kosztownego rozwiązania: bezkonkurencyjna sztywność poprzeczna i wyeliminowanie ciężkich, dodatkowych usztywnień lub konsol.

Najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego

Aluminiowa rama spaceframe tworzy podstawę, zapewniającą doskonały zakres bezpieczeństwa biernego. W skład bogatego wyposażenia seryjnego wchodzą trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły naciągu oraz maksymalnie osiem poduszek powietrznych: adaptacyjne przednie poduszki powietrzne, po jednej kolanowej poduszce dla kierowcy i pasażera, dwie wbudowane w fotele boczne poduszki powietrzne oraz dwie nadokienne poduszki powietrzne, rozwijające się pod obu stronach pasa drzwiowego.

Udoskonalony 6,3-litrowy silnik V8 AMG o mocy 420 kW/ 571 KM


Sercem nowego SLS jest mocarny ośmiocylindrowy silnik ze stajni Mercedes-AMG. Udoskonalona 6,3-litrowa jednostka napędowa V8 generuje moc 420 kW/ 571 KM przy 6800 1/min przez co SLS AMG jest najsilniejszym samochodem sportowym w swoim segmencie. Ze względu na lekkość konstrukcji stosunek masy do mocy wynosi 2,84 kg/ KM. Maksymalny moment obrotowy, wynoszący 650 niutonometrów wolnossący silnik osiąga przy 4750 obrotach.

Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 3,8 sekundy, prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 317 km/h (wszystkie wartości tymczasowe). Oznaczony wewnętrznie jako M159 wysokoobrotowy silnik V8 o pojemności skokowej 6208 centymetrów sześciennych został - w porównaniu do wykorzystanej jako podstawa jednostki napędowej M156 - całkowicie przebudowany i wykazuje typowe cechy mocarnego silnika wyścigowego.

Najistotniejsze zmiany powodujące wzrost mocy to kompletnie nowa konstrukcja układu zasysania, przebudowa rozrządu zaworowego i wałków rozrządu, zastosowanie zoptymalizowanych pod względem przepływu kolektorów z rur stalowych i wzrost przepustowości układu wydechowego. Na skutek tego uzyskano wyraźnie lepsze napełnianianie cylindrów, co pozwoliło osiągnąć wzrost mocy o niemal dziewięć procent.

Ośmiocylindrowy silnik reaguje bez opóźnień na zmiany położenia pedału gazu i wręcz radośnie wkręca się na obroty. Zmiana na smarowanie wymuszone pompami (układ smarowania silnika z tzw. suchą miską olejową) umożliwiła niższe położenie montażowe jednostki napędowej. Osiągnięte przez to obniżenie środka ciężkości zapewnia tolerowanie dużych przyspieszeń poprzecznych i tym samym zachwycającą dynamikę jazdy.

Perfekcyjna synteza konstrukcji lekkiej i trwałości 


Zastosowanie komponentów z wysokowytrzymałych materiałów kompensuje, wynikające ze wzrostu mocy, zwiększone obciążenie jednostki napędowej. Kute tłoki, wzmocnione ułożyskowanie wału korbowego, zoptymalizowana struktura skrzyni korbowej oraz udoskonalone smarowanie, realizowane przez sterowaną zgodnie z aktualnymi potrzebami pompę olejową o dużej mocy zapewniają najwyższą trwałość. Pomimo wzrostu obciążeń w dalszym stopniu zredukowano masę silnika M159.

W szczególnie skuteczny sposób przyczyniło się do tego zastosowanie kutych tłoków - czyli elementów oscylujących o dużej masie. Dzięki temu masa suchego silnika wynosi tylko 205 kilogramów a stosunek masy do mocy 0,36 kg/ KM - niedościgniony wynik, w porównaniu z konkurencją. Dopracowany system katalizatorów zapewnia spełnianie aktualnie obowiązujących i przewidzianych w przyszłości norm emisji spalin, jak EU 5, LEV 2 i ULEV.

Zużycie paliwa: realizacja ambitnych celów


Pomimo bezkompromisowo sportowego charakteru samochodu udało się również zrealizować ambitne założenia odnośnie zużycia paliwa. SLS AMG konsumuje 13,2 litra na 100 kilometrów (w cyklu mieszanym, dane tymczasowe), plasując się dzięki temu w czołówce rankingu niskiego spalania w swojej kategorii.

Stosowane tradycyjnie i wyłącznie przez AMG, zmniejszające tarcie powłoki gładzi cylindrowych z LDS przyczyniają się do ograniczenia zużycia paliwa, tak samo jak sterowane zgodnie z potrzebami i według parametrów pracy silnika zasilanie olejem smarującym oraz inteligentne zarządzanie pracą alternatora: energia kinetyczna wytwarzana w każdej fazie hamowania silnikiem oraz przy normalnym hamowaniu nie jest, jak to zazwyczaj bywa, tracona w formie ciepła, lecz wykorzystywana do ładowania akumulatora. W odwrotnej sytuacji, w trakcie przyspieszania, alternator jest odłączany i nie obciąża silnika.
 
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów z torque tube przy osi tylnej (układ transaxle)

6,3-litrowy silnik V8 AMG przekazuje swą potężną moc na oś tylną poprzez szczególnie lekki wałek napędowy z karbonu - podobnie jak w samochodach wyścigowych Klasy C, startujących w mistrzostwach DTM. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów jest zamontowana przy osi tylnej (układ transaxle) i trwale połączona z obudową silnika poprzez tzw. „torque tube”. W torque tube (ang. „torque’ = moment obrotowy, „tube” = rura) karbonowy wałek rotuje z prędkością obrotową silnika. Zaletą tego kosztownego rozwiązania jest sztywne połączenie silnika ze skrzynią biegów, co gwarantuje optymalne odbieranie generowanej mocy i momentu obrotowego.

Do przeniesienia napędu zastosowano nową sportową, 7-stopniową skrzynię biegów AMG SPEEDSHIFT DCT. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów charakteryzuje się szybkimi zmianami przełożeń, bez przerywania transmisji napędu - minimalny czas zmiany przełożenia może wynosić 100 milisekund. Do dyspozycji kierowcy są cztery programy jazdy „C” (Controlled Efficiency - kontrolowana wydajność), „S” (Sport), „S+” (Sport plus) oraz „M” (Manuall - ręczna zmiana biegów) oraz funkcja RACE START.

W programach Sport, Sport plus oraz w programie ręcznej zmiany biegów aktywna jest funkcja automatycznego międzygazu, określana kolokwialnie mianem przegazówki; poszczególne tryby działania można wygodnie przełączać za pomocą pokrętła na panelu AMG DRIVE UNIT. Optymalną trakcję gwarantuje mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego, wbudowana w kompaktową obudowę skrzyni biegów.

Dopracowane zawieszenie z osiami na podwójnych wahaczach poprzecznych

Połączenie centralnie umieszczonego silnika ze skrzynią biegów przy osi tylnej zapewnia idealne rozłożenie masy: 47 procent na oś przednią i 53 procent na oś tylną. Umieszczenie silnika za osią przednią zapewnia idealne warunki: perfekcyjną dynamikę jazdy z precyzyjnymi reakcjami na ruchy kierownicy, wyśmienite właściwości przy przyspieszaniu, małą bezwładność przy raptownych zmianach kierunku jazdy i doskonałą trakcję.

Ambicje Mercedes-Benz i AMG, aby skonstruować godny pożądania samochód supersportowy, łączący perfekcyjne osiągi wyczynowego pojazdu torowego z typowym dla Mercedesów komfortem jazdy na długich trasach wymagały zastosowania kosztownego zawieszenia. Każde koło jest zawieszone na podwójnych, trójkątnych wahaczach poprzecznych i prowadzone drążkami - wykorzystano technikę sprawdzającą się we wszystkich sportach samochodowych, łącznie z Formułą 1.

W przypadku osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi funkcje prowadzenia koła i jego amortyzowania są realizowane osobno: kolumny zawieszenia opierają się na dolnych wahaczach poprzecznych. Koncepcja wykorzystująca podwójne wahacze poprzeczne z właściwą sobie dużą sztywnością w zakresie kąta nachylenia i zbieżności powoduje, że koło jest bardzo precyzyjnie prowadzone. W połączeniu ze zminimalizowaniem względnych odchyleń, wynikającego z ograniczenia elastyczności elementów, zapewnia to kierowcy poczucie doskonałego kontaktu z nawierzchnią - również w sytuacjach skrajnych.

Wahacze trójkątne, zwrotnice i wsporniki piast kół na osi przedniej i tylnej są w całości wykonane z kutego aluminium, co znacznie zredukowało masę nieamortyzowanych elementów i wyraźnie poprawiło szybkość reakcji zawieszenia przy amortyzowaniu. Długi rozstaw osi, wynoszący 2.680 milimetrów zapewnia nie tylko stabilność podczas swobodnej (niekierowanej) jazdy na wprost, ale również ogranicza przesuwanie się siły ciężkości oddziałującej na koła - efektem jest znaczne ograniczenie tendencji nadwozia do ‘nurkowania’ przy przyspieszaniu i hamowaniu.

Z kolei szeroki rozstaw kół - z przodu 1.682, z tyłu 1.653 milimetrów - zapewnia mniejsze przemieszczanie się obciążenia między wewnętrznym a zewnętrznym (w stosunku do łuku zakrętu) kołem, przez co opony mają lepszą przyczepność. Duży kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, wynoszący 11,5 stopnia powoduje znaczne zwiększenie ujemnego kąta nachylenia koła podczas pokonywania zakrętów i dodatkowo zwiększa przyczepność opon - zapewniając równocześnie wysoką stabilność pojazdu przy ostrym dohamowywaniu w zakręcie.

Bezpośredni układ kierowniczy, blokada mechanizmu różnicowego i 3-stopniowy układ ESP®

Zębatkowa przekładnia kierownicza ze stałym mechanicznym przełożeniem 13,6 : 1 zapewnia poczucie bezpośredniego kierowania pojazdem, konsekwentnie spełniając wysokie oczekiwania w stosunku do samochodu kategorii supersport. Sterowane parametrami wspomaganie działa w zależności od prędkości - w miarę wzrostu prędkości wspomaganie maleje, co zapewnia kierowcy lepsze wyczucie reakcji pojazdu i większą precyzję ruchów kierownicy, czyli czynniki nieodzowne przy szybkiej jeździe na wprost.

Zamontowanie przekładni kierowniczej przed silnikiem, na integralnym wsporniku, umożliwiło osiągnięcie szczególnie niskiego położenia silnika. Skrzydlak jest seryjnie wyposażony w 3-stopniowy układ ESP®; kierowca może naciśnięciem przycisku wybrać jeden z trzech trybów działania: „ESP ON”, „ESP SPORT” lub „ESP OFF”. Po wybraniu trybu „ESP OFF” naciśnięcie pedału hamulca powoduje przywrócenie wszystkich funkcji układu ESP.

We wszystkich trzech trybach ESP aktywna jest funkcja kontroli trakcji - układ zapobiegający poślizgowi kół ASR. Gdy jedno z kół napędzanych zaczyna obracać się w miejscu, następuje jego ściśle odmierzone przyhamowanie, co umożliwia znaczne polepszenie trakcji - zwłaszcza przy współdziałaniu seryjnej, mechanicznej płytkowej blokady mechanizmu różnicowego. W ten sposób moc silnika przy wybitnie dynamicznej technice jazdy może być jeszcze lepiej przenoszona na drogę.

Wysokosprawny ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG, nowatorskie obręcze kół w technologii „flow forming”

Wysokosprawny układ hamulcowy AMG z kompozytowymi tarczami hamulcowymi na osi przedniej gwarantuje krótkie drogi hamowania, również przy ekstremalnych obciążeniach. Jeszcze lepszą skuteczność hamowania zapewnia nowo zaprojektowany, dostępny jako wyposażenie dodatkowe, ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy z jeszcze większymi wymiarami tarcz hamulcowych. Ceramiczne tarcze hamulcowe ze względu na większą twardość są jeszcze bardziej odporne na wysokie temperatury i przekonują ponadto masą mniejszą o około 40 procent.

Zmniejszenie masy nieamortyzowanych elementów jest kolejnym przyczynkiem do optymalizacji reakcji skrzydłodrzwiowego samochodu - odczuwalnym przede wszystkim przy szybkim pokonywaniu zakrętów na autostradach.

Również przy wyborze obręczy kół uwaga skupiała się na lekkości konstrukcji: obręcze AMG ze stopu lekkiego o obniżonej masie, wykonane w innowacyjnej technologii „flow forming”, z przodu 9,5 x 19 cali i 11,0 x 20 cali z tyłu zmniejszają ogólną masę nieamortyzowanych elementów, podwyższając jednocześnie dynamikę jazdy i komfort amortyzacji. Oprócz seryjnych 7-szprychowych obręczy AMG ze stopu lekkiego do dyspozycji są opcjonalne obręcze z 5 podwójnymi szprychami oraz 10-szprychowe obręcze kute.

Zaprojektowane ekskluzywnie dla SLS AMG opony o rozmiarze 265/35 R 19 (przód) i 295/30 R 20 (tył) gwarantują optymalną przyczepność. Seryjnie montowany jest system kontroli ciśnienia w oponach, stale monitorujący i przedstawiający na wyświetlaczu poszczególne wartości ciśnienia we wszystkich czterech oponach.

Nowa interpretacja legendarnego skrzydlaka zadebiutuje na rynku wiosną 2010 roku. Cena na rynku niemieckim wynosi 177.310 EUR (z 19 % VAT).



źródło: Carscoop

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Mercedes SLS AMG Gullwing - oficjalna prezentacja nowego "skrzydlaka"

Mercedes SLS AMG Gullwing - oficjalna prezentacja nowego "skrzydlaka"
Rubinio 2009-09-13 08:31
Spoko furka...ale wnętrze i deske ma porażkowe. jakby z auta o 2 klasy niższej wyciągnietę