Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Mercedes Sprinter Kombi 319 CDI - 9-osobowy Orient Express - nasz test
Mercedes Sprinter Kombi 319 CDI

Mercedes Sprinter Kombi 319 CDI - 9-osobowy Orient Express - nasz test

2015-03-19 - P. Mokwiński     Tagi: Mercedes, Mercedes Sprinter, Test
Pierwsze szybkie połączenia kolejowe pojawiły się pod koniec XIX wieku. Wówczas osiągnięcie 80 km/h było nie lada osiągnięciem. Dziś takie liczby nie robią na nikim wrażenia, bo najszybsze japońskie, czy francuskie maszyny mogą podróżoważ z prędkościami przekraczającymi 400 km/h. Spotkanie na autostradzie z widocznym na zdjęciach Sprinterem, może być równie ciekawym doświadczeniem. 9-osobowy Mercedes zadziwi niejednego kierowcę auta osobowego widzącego we wstecznym lusterku błyskawicznie zbliżającego się dostawczaka mrugającego biksenonowymi lampami. Ten model porafi rozpędzić się do 180 km/h.
Mercedes Sprinter Kombi 319 CDIMercedes Sprinter Kombi 319 CDI
Mnogość wariantów użytkowych Sprintera jest właściwie nieograniczona. To od klienta zależy, czy wybierze sobie dwuosobową kabinę z otwartą, burtową przestrzenią ładunkową, czy może 6-miejscowy wariant z dwumetrowej długości bagażnikiem przykrytym blachą. Do tego dochodzi jeszcze specyfikacja wyposażeniowa i decyzja dotycząca odpowiedniej jednostki napędowej. Niemiecki dostawczak nie sprawdzi się raczej jako propozycja rodzinna, ale z powodzeniem może służyć jako środek transportu zbiorowego. 9 osob zmieści się w widocznym na zdjęciach egzemplarzu wraz z bagażem, a szybką wycieczkę z centrum Polski do Gdańska umożliwi 190-konny silnik diesla.
Mercedes Sprinter Kombi 319 CDIMercedes Sprinter Kombi 319 CDI
Jeśli jednak zapragniecie przewieźć coś naprawdę sporego, chociażby dwie europalety, nic prostszego. Maksymalna ładowność Mercedesa to 10,5 metra sześciennego. To z pewnością zasługa długości, wysokości i szerokości wynoszących odpowiednio 5,87, 2,44 i 1,99 metra. Na dodatek, jak przystało na producenta ze Stuttgartu, w konfiguratorze znajdziemy biksenonowe światła wraz z LED-ami do jazdy dziennej, 16,17 i 18-calowe obręcze ze stopów lekkich, a także lampy obrysowe poprawiające widoczność z daleka tego niemieckiego kolosa.
Wewnątrz nie spodziewajmy się wodotrysków, bo to w końcu samochód o charakterze woła roboczego. Jest za to mnóstwo miejsca w każdym z czterech rzędow i podstawowe urządzenia podnoszące komfort codziennego użytkowania. Długa lista opcji stworzy zeń pojazd stworzony na długie trasy, a także awaryjne auto na wakacyjne wycieczki rodzinne. Jakość materiałów wykończeniowych znajduje się na typowym dla tego segmentu poziomie. Morze twarde plastiku zdominowało cały przedzial pasażerski w każdym możliwym miejscu. Dobrze, że gdzieniegdzie przebija się srebrna blacha, która ożywia atmosferę.
Mercedes Sprinter Kombi 319 CDIMercedes Sprinter Kombi 319 CDI
Najwięcej emocji wzbudza jednak stanowisko kierowcy. Pneumatyczny fotel z dość wszechstronną regulacją zapewni przyjęcie dogodnej pozycji zarówno 150-centymetrowej, arachitycznej budowy kobiecie, jak i rosłemu, dwumetrowemu koszykarzowi. Wszelkie udogodnienia pokladowe są w zasięgu wzroku i prawie na wyciągnięcie ręki. Przez wzgląd na zauważalną szerokość auta, do przycisków zlokalizowanych z prawej strony ciekłokrystalicznego wyświetlacza musimy się delikatnie odchylić. Co ciekawe, W Sprinterze próżno szukać dotykowego ekranu.
Mercedes Sprinter Kombi 319 CDIMercedes Sprinter Kombi 319 CDI
Nawigacja swą prostotą i wręcz ubogością też nie zachwyca, więc w tym przypadku warto zdecydować się na akcesoryjny zestaw. Fabryczna stacja multimedialna na pewno ułatwi bezprzewodową łączność z telefonem, ale o to też nietrudno nawet w radioodtwarzaczach za kilkaset złotych. Wydajne jest natomiast ogrzewanie, a bardzo przydatne trzystopniowe podgrzewanie przednich siedzisk. Szkoda, że tego samego rozwiązania nie możemy dokupić do kierownicy, co sprawdziloby się zimą. Niezależnie od tego, w jakim charakterze wykorzystujemy Mercedesa, na pewno nikomu nie zabraknie schowków.
Mercedes Sprinter Kombi 319 CDIMercedes Sprinter Kombi 319 CDI
Pod maską jednego z najpopularniejszych w Europie dostawczaków drzemie 6-cylindrowa jednostka wysokoprężna. Z trzech litrów pojemności niemieccy konstruktorzy uzyskali 190 koni mechanicznych i 440 Nm. W połączeniu z 7-stopniową przekładnią automatyczną, ponad dwie tony masy rozpędzają się do setki w niewiele ponad 12 sekund, przez co jazda tym kolosem może sprawić sporo radości. O ile w mieście dynamiczne przyspieszanie owocuje zużyciem paliwa na poziomie 15 litrów, tak w terenie niezabudowanym przy spokojnym użytkowaniu bez problemu zejdziemy poniżej 10, nawet ze sporym ładunkiem.
Mercedes Sprinter Kombi 319 CDIMercedes Sprinter Kombi 319 CDI
Auto chętnie wkręca się na obroty, a dźwięk diesla nieźle izoluje wygluszenie komory silnika. Podczas eksploatacji autostradowej, w kabinie można swobodnie prowadzić rozmowy nawet przy 140-150 km/h. Powyżej tej prędkości warto mocno trzymać kierownicę z uwagi na podatność konstrukcji na boczne podmuchy wiatru. Mercedes okazuje się też dość zwrotny w mieście. o ile znalezienie miejsca parkingowego należeć będzie do trudnych zadan, o tyle precyzyjne zajęcie miejsca w wyznaczonym wcześniej miejscu nie sprawi większych trudności. Duże lusterka wraz z czujnikami cofania i opcjonalną kamerą ułatwią wykonywanie skomplikowanych manewrów.
Mercedes Sprinter Kombi 319 CDIMercedes Sprinter Kombi 319 CDI
Przyzwoicie funkcjonuje również układ kierowniczy oraz zawieszenie. Sprinter prowadzi się dość pewnie i bezboleśnie pokonuje większość nierówności. Problemy ma jedynie z poprzecznymi przeszkodami i głębszymi wyrwami, gdzie potrafi nieprzyjemnie "dobić". W celu podniesienia codziennego komfortu eksploatacji, zainstalowano w nim kilka przydatnych systemów bezpieczeństwa. Jednym z najczęściej wykorzystywanych stanie się asystent ruszania pod górę zintegrowany z ESP. Włącza się na wzniesieniach o nachyleniu przynajmniej 4%, utrzymując ciśnienie w hamulcach przez około dwie sekundy. To zminimalizuje ryzyko stoczenia i ewentualnej stłuczki.
Mercedes Sprinter Kombi 319 CDIMercedes Sprinter Kombi 319 CDI
Podstawowy wariant Sprintera osobowego wyceniono na 111 tysięcy złotych netto. Doposażenie do poziomu widocznego na zdjęciach wymagać będzie dopłaty w wysokości około 50 tysięcy. To dużo, ale Sprinter jako pierwszy w historii oferuje system stabilizacji podczas silnych podmuchów bocznego wiatru, a także biksenonowe oświetlenie wraz z LED-ami do jazdy dziennej. Jako auto rodzinne sprawdzi się jedynie w awaryjnych sytuacjach z uwagi na nieporęczność w mieście i problemy z parkowaniem. Dobrze czuje się natomiast na autostradzie, gdzie niestraszne mu długie dystanse nawet z kompletem pasażerow na pokładzie. W przedstawionej niedawno odmianie z napędem na cztery koła, zobaczymy go pewnie w rejonach górskich w charakterze transportu turystów w malownicze zakątki, tudzież woła roboczego dowożącego pracowników na budowy w leśnych ostępach.
Mercedes Sprinter Kombi 319 CDIMercedes Sprinter Kombi 319 CDI
Podstawowe dane techniczne:
Mercedes Sprinter Kombi 319 CDI
Silnik: 2987 cm3
Moc: 190 KM przy 3800
Moment obrotowy:  440 Nm w przedziale 1400-2400 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 6, w układzie V
Wymiary (dł./szer./wys.): 5870/1990/2440 mm
Rozstaw osi: 3665 mm
Masa własna: 2295 kg
Średnia emisja CO2: 185 g/km
Mercedes Sprinter Kombi 319 CDIMercedes Sprinter Kombi 319 CDI
Osiągi:
0-100 km/h: 12,3 sekund
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 10,2 (13,7 w teście)
Trasa: 7,5 (9,6 w teście)
Cykl mieszany: 8,8 (11,2 w teście)



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Mercedes Sprinter Kombi 319 CDI - 9-osobowy Orient Express - nasz test