Portal V10  »  Aktualności  »  Milion aut z Polski

Milion aut z Polski

2007-04-23 - P. Łukasiewicz     Tagi:
W tym roku z polskich fabryk może wyjechać około 800 tys. samochodów osobowych. To rekord w dziejach polskiej motoryzacji. Ale nasze fabryki będą musiały produkować co najmniej milion pojazdów rocznie, aby za kilka lat nie dać się wyprzedzić fabrykom na Słowacji.

To jest tłusty rok dla polskiej branży samochodowej. Tyskie zakłady Fiata planują produkcję ok. 330 tys. Mniej więcej po 150 tys. samochodów ma zjechać z taśm montażowych warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych i poznańskich zakładów Volkswagena. W tym tygodniu z linii zakładów Opla w Gliwicach zjechał ostatni egzemplarz produkowanego od siedmiu lat małolitrażowego auta Agila. Mimo to gliwickie zakłady Opla chcą do końca 2007 r. wyprodukować ok. 180 tys. samochodów - tyle co w zeszłym roku. Od jesieni zakłady w Gliwicach będą też produkować obecną wersję modelu Astra w odmianie sedan. Planują montaż do 40 tys. takich aut rocznie. W sumie w tym roku z polskich fabryk może wyjechać około 800 tys. samochodów. To będzie rekord w dziejach naszej motoryzacji.

Ale rywale nie śpią. Polska przez ćwierć wieku była największym producentem samochodów osobowych w Europie Środkowej. Dwa lata temu ten tytuł odebrali nam Czesi. Jak to się stało? Volkswagen po przejęciu Skody przekształcił tę czeską firmę w największego producenta samochodów w Europie Środkowej. Trzy fabryki montują obecnie ponad pół miliona pojazdów rocznie. A kiedy w 2005 r. otwarto nową fabrykę samochodów japońskiej Toyoty i francuskiego koncernu PSA (Peugeot-Citroën), produkcja aut w Czechach wzrosła bardzo mocno. Zaczyna się już budowa w Ostrawie fabryki samochodów koreańskiego koncernu Hyundai, która ma ruszyć pod koniec dekady. Za trzy, cztery lata fabryki w Czechach będą produkować co najmniej 1,2 mln aut rocznie.

Rozpędza się też produkcja samochodów na Słowacji. Dotąd w słowackiej branży motoryzacyjnej dominował Volkswagen, którego zakłady w Bratysławie produkują luksusowe samochody terenowe dla VW, Audi i Porsche. Ale w zeszłym roku otwarto na Słowacji zbudowane od podstaw fabryki aut koreańskiego koncernu Kia/Hyundai i francuskiego PSA. Rozkręcą się do końca dekady i wtedy Słowacja będzie produkować 850-900 tys. samochodów rocznie. W Polsce trzeba by wówczas montować 1 mln aut rocznie, abyśmy mieli pewność, że nasza branża motoryzacyjna nie zostanie wyprzedzona przez naszych obu sąsiadów z południa.
Czy to realne? Na razie jasno określoną przyszłość ma tylko fabryka Opla w Gliwicach. Kilka dni temu szefowie europejskiego działu General Motors, który jest właścicielem Opla, zdecydowali, że fabryka w Polsce będzie jednym z czterech w Europie producentów nowej wersji modelu Astra. Zakład w Gliwicach będzie produkować nowe auto od 2010 r. - docelowo do 210 tys. sztuk rocznie. Polskie zakłady Fiata zaczną w tym roku produkować nowy miejski samochód Fiat 500, a od przyszłego roku będą montować także odmianę tego auta na zlecenie Forda. Ale nie wiadomo, jak długo Fiat chce jeszcze produkować w Tychach auto Fiat Panda i jakie auto zastąpi ten popularny pojazd. Niejasne są też losy FSO. Komisja Europejska zgodziła się na pomoc publiczną dla warszawskiej fabryki, ale w zamian za ograniczenie produkcji do 150 tys. aut rocznie - aż od 2011 r. FSO, które pod koniec dekady chciałoby produkować ponad 200 tys. aut rocznie, zaskarżyło do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości warunki narzucane przez Komisję Europejską. Od planów Fiata i od wyroku ETS zależy więc, czy w 2012 r. będziemy świętować nie tylko organizację piłkarskich mistrzostw Europy w Polsce, ale także wejście do klubu państw, które produkują 1 mln samochodów rocznie.



źródło:

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Milion aut z Polski