Portal V10 » Prezentacje / testy » Mitsubishi ASX debiutuje w Genewie - prezentacja modelu
Mitsubishi ASX debiutuje w Genewie - prezentacja modelu
2010-03-04 - K. Spychalski Tagi: Mitsubishi, Crossover, Mitsubishi ASX
Mitsubishi prezentuje nowy model ASX podczas Salonu Samochodowego w Genewie.
Kluczowy gracz
Dokładnie 40 laty po usamodzielnieniu się (1) i w 140 urodziny grupy spółek zrzeszonych pod nazwą Mitsubishi firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) wdraża nową strategię.
(1) Dział Motor Vehicle Division firmy Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. rozpoczął samodzielną działalność w 1970 roku pod nazwą Mitsubishi Motors Corporation, co oznaczało początek nowej ekspansji firmy. Ewolucja
Na podstawie wniosków płynących z długoterminowej obserwacji zmian zachodzących na rynku oraz wyraźnych sygnałów od naszych (europejskich) klientów, firma MMC zdecydowała się odejść od wizerunku producenta pojazdów klasy SUV z ograniczoną ofertą zwykłych modeli drogowych i zyskać miano dostawcy przyjaznych środowisku samochodów osobowych spoza głównego nurtu oraz crossoverów. Firma pragnie jednocześnie utrzymać swą obecność w segmencie „prawdziwych terenówek”.
Obok sprawdzonych, niezmiennie popularnych modeli roboczych 4x4, czyli Pajero i L200, pojawia się szersza grupa odnowionych samochodów osobowych. Wszystkie zostały zbudowane przy pomocy najnowocześniejszych rozwiązań konstrukcyjnych i mogą pochwalić się firmowymi technologiami pro-środowiskowymi dopasowanymi do ich indywidualnych potrzeb:- Segment A: i-MiEV (europejska premiera pod koniec 2010 roku) => energia elektryczna
- Segment B: rodzina modelu Colt => niskoemisyjny pakiet ClearTec z funkcją Automatic Stop & Go
- Segment C: rodzina modeli Lancer => nowy silnik wysokoprężny 4N13 Euro-5 (trzeci kwartał 2010 roku)Krok naprzód
Idąc jeszcze dalej, firma MMC wprowadza obecnie rodzinę drogowych crossoverów, które mają być - obok zwykłych modeli drogowych - uzupełnieniem oferty pojazdów osobowych marki Mitsubishi. Firma wykorzystuje nową falę rynkową, gdzie rosnąca liczba wprowadzanych produktów (z 2 w 2005 roku do planowanych 12-15 w 2010 roku) przekłada się na rosnące jednocześnie wskaźniki sprzedaży (z 104000 sztuk w 2005 roku do zakładanych 458000 sztuk w 2010 roku).Jako uzupełnienie gamy modelowej, crossovery Mitsubishi stanowią bardziej wyrazistą i oryginalną alternatywę dla normalnych modeli osobowych, zgodną ze sportowymi tradycjami 4x4 marki, jej nietuzinkową pozycją oraz przemyślanym publicznym wizerunkiem.
Ponadto modele crossover umożliwią firmie Mitsubishi Motors dotarcie do nowych klientów. Szlak przeciera już odnowiony Outlander, który może pochwalić się wielką popularnością - 82-procent jego nabywców stanowią zupełnie nowi dla Mitsubishi klienci. Jest on postrzegany i traktowany przez europejskich klientów (2) bardziej jako oryginalna alternatywa dla modeli kombi z segmentu D niż - jak zakładano wcześniej - jako średniej wielkości SUV. Tym samym model ten przyczynił sie do przedefiniowania marki Mitsubishi na rynku.(2) 130166 sztuk sprzedanych w Europie od wejścia na rynek (wobec 328212 sztuk na całym świecie) czyni ze Starego Kontynentu największy rynek dla tego modelu.
Prawdę mówiąc, sposób postrzegania modelu Outlander wymusił rewolucyjne zmiany w połowie jego cyklu produkcyjnego. Dzięki temu produkt finalny to dojrzalszy, lepiej wyposażony i bardziej niż kiedykolwiek drogowy „średni crossover” na każdą pogodę. Bowiem klienci bardziej cenią sobie w nim komfort jazdy i dynamikę auta osobowego oraz funkcjonalne wnętrze typowe dla pojazdów MPV niż jego zdolności terenowe.Dzisiaj firma Mitsubishi Motors podąża dalej tą drogą i w segmencie C pojawi się mniejszy, bardziej dynamiczny brat Outlandera - nowy kompaktowy crossover ASX. To kolejny „uniwersalny i globalny” model ze stajni Mitsubishi Motors i dlatego został odpowiednio oznaczony i nazwany. Model ASX (3) zadebiutował na rynku japońskim w lutym 2010 roku (jako RVR). Po swojej europejskiej premierze na salonie w Genewie, zostanie wprowadzony do sprzedaży detalicznej wiosną 2010 roku.(3) Między innymi nazwa ASX odnosi się do wersji demonstracyjnej Mitsubishi ASX pokazanej w 2001 roku na targach w Detroit - pojazd był następcą Outlandera pierwszej generacji i tym samym de facto zwiastował nadejście nowego modelu. Ten koncepcyjny model był również jednym z pierwszych, jeśli nie pierwszym pojazdem, do określenia którego użyto terminu „crossover”.Od wersji koncepcyjnej Concept-cX do ostatecznej postaci ASX
Zachowując ten sam sugestywny niebieski kolor Kawasemi Blue (1), nowy Mitsubishi ASX to rynkowa interpretacja pojazdu demonstracyjnego Concept-cX, który zaprezentowano w 2007 roku we Frankfurcie, a którego sukces przekonał zarząd firmy MMC by uczynić zeń w pełni dopracowany model produkcyjny.(1) Słowo „kawasemi” w języku japońskim oznacza „zimorodka”, ptaka o turkusowym opierzeniu bytującego u źródeł strumieni tam, gdzie woda jest najczystsza - ma on symbolizować wkład firmy MMC w ochronę środowiska i rozwój przyjaznych mu technologii.
Dłuższy o prawie 20 cm (4295 mm wobec 4110 mm wersji demonstracyjnej), nieco wyższy (+ 6,5 cm) i szerszy (+ 2 cm), oraz wyposażony w bardziej pionowo opadającą klapę tylną (wyższa funkcjonalność przedziału bagażowego), model ASX zachowuje jednak podstawowe cechy designu wersji Concept-cX oraz jej zwartą sylwetkę stabilnego samochodu osobowego.Nowy model wyróżnia sugestywna osłona chłodnicy typu Jet Fighter - nawiązanie stylistyczne do myśliwca F-2 produkowanego przez firmę Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (http://www.mhi.co.jp/en/products/detail/f-2_close_support_fighter.html) - która stała się już znakiem rozpoznawczym niemal wszystkich drogowych modeli firmy Mitsubishi Motors w Europie (Colt, Lancer i Outlander).Prosty „rasowy” wygląd był dla konstruktorów firmy Mitsubishi stylistycznym wyznacznikiem. Nie wywierano na nich żadnej marketingowej presji. Nie musieli na siłę upodabniać nowego modelu do aut klasy SUV, np. poprzez dodanie ciężkich stylistycznie detali. Konstruktorzy mogli zatem rozwinąć projekt Concept-cX w mniej polaryzujący, ale za to w bardzo wyrazisty i ekspresyjny sposób, tworząc świetny „sportowy hatchback” o atrakcyjnej sylwetce i odpowiednim charakterze.Zachowanie zwartej sylwetki Concept-cX z dynamiczną, wyrazistą linią boczną, wymagało modyfikacji całego kształtu nadwozia. Wykorzystano tu - najlepiej jak to możliwe - większy o 14,5 cm rozstaw osi (2670 mm wobec 2525 m). Pozwoliło to wypracować niższą, bardziej stabilną sylwetkę oraz lepiej wkomponować wydatny kształt błotników. W rezultacie, odpowiednio poprowadzona linia dachu wydatnie poprawia ogólne właściwości aerodynamiczne (Cd: 0,32) pojazdu oraz podkreśla jego dynamiczną sylwetkę.
Z przodu odnajdziemy grill Jet Fighter, który na pierwszy rzut oka wydaje się identyczny, jak w modelu Lancer czy Outlander. Jednak został on tym razem idealnie zespolony z kształtem przetłoczeń pokrywy silnika, co zapewnia lepszą ochronę pieszego podczas potrącenia - i to mimo krótkiego zwisu - oraz czyni przód auta bardziej widocznym dla kierującego, co zdecydowanie ułatwia manewrowanie w warunkach miejskich.
Z tyłu głównym założeniem stylistycznym było jednoczesne obniżenie i poszerzenie sylwetki. Chciano przy tym uniknąć wrażenia nadmiernej przysadzistości, które dodatkowo mógłby potęgować krotki tylny zwis. Aby temu zapobiec, między wąskimi, „skośnymi” kloszami tylnych lamp poprowadzono wyraziste, aerodynamiczne przetłoczenie oraz umieszczono tam trapezoidalne wgłębienie na tablicę rejestracyjną.
Dynamika
Wnętrze nowego modelu również cechuje wyrazista, sportowa elegancja. Nacisk położono bardziej na formę, sposób wykończenia oraz jakość użytych materiałów niż na mnogość wymyślnych stylistycznych rozwiązań tak typową dla pojazdów klasy SUV.
Podobnie jak design nadwozia, również i wnętrze ASX charakteryzuje styl “dynamicznej jakości”, który zdradzają takie elementy, jak głęboko osadzone zegary rodem z Outlandera, miękkie obicia wokół konsoli środkowej przechodzące na drzwi, czy srebrne, dekoracyjne wstawki po obu stronach zestawu audio i w panelach drzwiowych.
Jednocześnie uwagę zwracają elementy takie, jak chromowany, okrągły panel wkoło dźwigni zmiany biegów oraz inspirowane designem motocyklowym srebrne wstawki po obu stronach konsoli i zespołu zegarów. Naturalnie wybór tekstur i materiałów nie był przypadkowy. Są one przyjemne w dotyku i budują odpowiedni klimat wnętrza. Choć kolorystykę oparto głównie na eleganckiej czerni, kontrastujące ze sobą tekstury i materiały czynią wnętrze ASX zaskakująco dynamicznym.
Szczególnie wiele uwagi poświęcono wykończeniu elementów, których najczęściej dotykają pasażerowie pojazdu. Stworzono nowy rodzaj tapicerki o podwójnym, kontrastującym, falistym wzorze, która przydaje wnętrzu ASX szyku i sportowego zacięcia.
Podobnie rozwiązano problem tapicerki foteli, gdzie konstruktorzy firmy Mitsubishi oraz ich współpracownicy w zakładach tekstylnych stworzyli nowy wzór tkaniny z trójwymiarowymi przetłoczeniami (1), który potęguje jeszcze wrażenie sportowej dynamiki i jakości, ożywiając ciemne wnętrze ASX.
(1) W zależności od wersji modelu i rynku, dostępna jest również tapicerka skórzana z podwójnym przeszyciem.
Lancer + Outlander
ASX to najnowszy produkt firmy MMC zbudowany na średniej wielkości płycie Project Global. Nowy model mają charakteryzować właściwości drogowe Lancera oraz dominująca pozycja za kierownicą rodem z Outlandera, a także wygoda i bezpieczeństwo inteligentnego systemu kontroli dynamiki pojazdu (AWC) sprzężonego z elektronicznym napędem na cztery koła (1).
(1) Dostępne będą zarówno wersje z napędem na jedną jaki i obie osie (zależnie od rynku i danych technicznych konkretnej wersji modelu)
Dzieląc z Outlanderem duży rozstaw osi (2.67 m), model ASX jest krótszy o 34,5 cm i ma tę samą konstrukcję spodniej części oraz podwozia (przednie zawieszenie oparte na kolumnach MacPhersona, wielowahaczowe zawieszenie tylne…), ale zmodyfikowaną i dostosowaną do potrzeb mniejszego i lżejszego pojazdu.
Zdecydowanym udoskonaleniem jest na pewno system elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, przyczyniający się do dalszego spadku poziomu emisji i połączony z kolumną kierownicy regulowaną w dwu płaszczyznach.
Dzięki zastosowaniu wszechstronnej, nowoczesnej technologii jaką reprezentuje platforma Project Global, model ASX może zaoferować pełną gamę rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego, takich jak (dostępność wyposażenia uzależniona od wersji modelu i rynku):
- Reflektory ksenonowe 160? Super-HiD Wide Vision
- System aktywnej kontroli stabilności (ASC)
- System kontroli trakcji
- System wspomagania ruszania na wzniesieniu
- System przeciwdziałający blokowaniu kół (ABS)
- System elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD)
- System wspomagania nagłego hamowania
- System sygnalizacji awaryjnego zatrzymania pojazdu
- System 7 poduszek powietrznych (łącznie z poduszką kolanową dla kierowcy)
A wszystko to zintegrowane z nowoczesną technologią bezpieczeństwa kabiny RISE (2)
(2) Technologia bezpieczeństwa kabiny RISE (ang. Reinforced Impact Safety Evolution), opracowana przez firmę Mitsubishi, zdecydowanie podnosi poziom bezpieczeństwa i zakres ochrony pasażerów podczas kolizji, rozpraszając i pochłaniając energię uderzenia w czasie zderzenia bocznego lub najechania na tył pojazdu, oraz kontrolując proces odkształcania kabiny.
Ekologiczny Diesel MIVEC - pierwszy Diesel z systemem zmiennych faz rozrządu
Jako najnowszy produkt pro-środowiskowej strategii firmy MMC, ASX wyposażony będzie w zupełnie nowe, w całości aluminiowe, czterocylindrowe, 16-zaworowe ekologiczne jednostki wysokoprężne. Spełniające rygorystyczne wymogi normy Euro 5, silniki te - wyposażone w dwa wałki rozrządu w głowicy oraz bezpośredni układ wtryskowy typu Common Rail - powstały przy współpracy Mitsubishi Motors Corporation z firmą Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI), która zaoferowała m.in. swą wiedzę i doświadczenie zdobyte podczas produkcji przemysłowych i okrętowych silników wysokoprężnych oraz technologie turbin spalinowych.
Nowe silniki dostępne będą najpierw w modelu ASX - z pojemnością 1,8 litra, a w drugiej połowie 2010 roku również w modelach Lancer. Rodzina jednostek 4N13 pochodzi od najnowszego silnika benzynowego firmy MMC i wykorzystuje szereg innowacyjnych rozwiązań technologicznych takich, jak turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownic dopływu powietrza turbiny. Silniki te są wyjątkowo wydajne i wyróżniają się bardzo dobrą charakterystyką spalania, co jest efektem zastosowania zaawansowanych technologii obliczeniowych.
Przykładem technologicznego zaawansowania może tu być stworzony przez firmę Mitsubishi elektronicznie sterowany system zmiennych faz rozrządu (MIVEC) - pierwszy taki system dla silników wysokoprężnych montowanych w samochodach osobowych.
Modele Mitsubishi z ekologicznym silnikiem wysokoprężnym 4N13 MIVEC o pojemności 1798 cm3 będą konkurować z trudnymi przeciwnikami w zatłoczonym i wymagającym, a przy tym niezwykle ważnym segmencie europejskiego rynku. Dlatego jednostkę o tak wysokiej kulturze pracy w jej ekologicznej misji wspomagać będą - w standardzie we wszystkich wersjach - pełny pakiet niskoemisyjny ClearTec, w którego skład wejdą:
- Funkcja Automatic Stop & Go
- Filtr cząstek stałych typu closed-flow
- System elektronicznego wspomagania układu kierowniczego
- System kontroli odzysku energii (Generation Control System)
- Tylne lampy diodowe (mniejsze zużycie energii)
- Opony o zmniejszonych oporach toczenia
Pomyślano również o miłośnikach silników benzynowych. Model ASX będzie także dostępny z nową jednostką 1.6 DOHC 16v MIVEC, którą zbudowano na bazie silnika firmy Mitsubishi o pojemności 1,5 litra znanego z modelu Colt. Jednostka montowana w ASX również oferowana będzie z pakietem ClearTec oraz pięciostopniową przekładnią manualną.
W późniejszym terminie na wybranych rynkach dostępny będzie również ekologiczny diesel 4N13 o mocy 116 KM/300 Nm.
Styl salonowy
Proste stylistycznie wnętrze ASX przypomina elegancki salon, zarówno pod względem wystroju, jak i swej funkcjonalności i dostępnych opcji.
Robiąc świetny użytek z dużego rozstawu osi (2,67 m), pięciomiejscowy ASX oferuje wysoki komfort podróży oraz stosowny do swych gabarytów i potrzeb pasażerów przedział bagażowy (1), który ma pojemność 416 litrów (przy ustawieniu oparcia tylnej kanapy pod kątem 17 stopni - oparcie przesunięte do przodu) bądź 393 litrów (przy ustawieniu oparcia tylnej kanapy pod kątem 23 stopni). Znajdziemy tu również:
- regulowane oparcie tylnej kanapy
- tylny podłokietnik z:
o otworem do transportu nart
o uchwytami na kubki
- oparcie tylnej kanapy dzielone w stosunku 60:40
- łatwo składane tylne siedzisko
- schowek pod podłogą (około 30 litrów)
- uchwyty + oświetlenie.
Dzięki panoramicznemu szklanemu dachowi już od pierwszych chwil możemy poczuć się wewnątrz ASX, jak w luksusowym salonie. Dach ten po raz pierwszy pojawia się w ofercie Mitsubishi Motors. Wykonany ze szkła nie przepuszczającego promieni UV zapewnia niepowtarzalne doznania nie tylko za dnia, ale również po zmroku, a to za sprawą ramowego, nastrojowego oświetlenia diodowego Moonlight. Dach panoramiczny jest standardowo wyposażony w sterowaną elektrycznie osłonę przeciwsłoneczną.
Ogólnie rzecz biorąc wyposażenie ASX robi wrażenie i to już w podstawowej wersji, gdzie nabywca otrzymuje: radio z CD i obsługą MP3, gniazdo AUX oraz 4 głośniki, ręczną klimatyzację, 7 poduszek powietrznych, system aktywnej kontroli stabilności wraz z systemem kontroli trakcji i wiele innych elementów …
Dodatkowe wyposażenie modelu ASX (2) obejmuje automatyczną klimatyzację, czujniki deszczu i zmierzchu, tempomat, wielofunkcyjną kierownicę, czujniki parkowania, obsługę Bluetooth™ i łącza USB, szyby jednostronnie przezierne, reflektory ksenonowe Super HiD Wide Vision, system bezkluczykowy, przycisk uruchamiania silnika, skórzaną tapicerkę, system Mitsubishi Multi-Communication z nawigacją HDD i serwerem muzycznym, zestaw audio Rockford Fosgate™ itd. …
(1) Według VDA - wszystkie fotele na miejscu
(2) Zależnie od rynku i danych technicznych
WSTĘPNE DANE TECHNICZNE
(Wszystkie dane muszą zostać oficjalnie zatwierdzone)
NADWOZIE:
- Długość: 429,5 cm
- Szerokość: 177 cm
- Wysokość: 161,5 cm (162,5 cm z relingami dachowymi)
- Rozstaw osi: 267 cm
- Rozstaw kół: 152,5 cm / 152,5 cm
- Masa: od 1270 do 1525 kg
- Cd: 0,32
- Rozmiar opon: 215/65R16
- Poj. bagażnika: 416 litrów (według VDA - wszystkie fotele na miejscu)
SILNIKI:
- 1.8 DiD MIVEC:
o DOHC 16v MIVEC
o bezpośredni układ wtryskowy typu Common Rail, turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownic dopływu powietrza turbiny, intercooler
- 1.6 MIVEC (benzynowy):
o DOHC 16v MIVEC
PRZEKŁADNIE:
- 1.8 DiD MIVEC:
o 6-stopniowa manualna
o napęd na jedną oś lub elektronicznie sterowany napęd na cztery koła AWC
- 1.6 MIVEC (benzynowy):
o 5-stopniowa manualna
o napęd na jedną oś
(1) Dział Motor Vehicle Division firmy Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. rozpoczął samodzielną działalność w 1970 roku pod nazwą Mitsubishi Motors Corporation, co oznaczało początek nowej ekspansji firmy. Ewolucja
Na podstawie wniosków płynących z długoterminowej obserwacji zmian zachodzących na rynku oraz wyraźnych sygnałów od naszych (europejskich) klientów, firma MMC zdecydowała się odejść od wizerunku producenta pojazdów klasy SUV z ograniczoną ofertą zwykłych modeli drogowych i zyskać miano dostawcy przyjaznych środowisku samochodów osobowych spoza głównego nurtu oraz crossoverów. Firma pragnie jednocześnie utrzymać swą obecność w segmencie „prawdziwych terenówek”.
- Segment B: rodzina modelu Colt => niskoemisyjny pakiet ClearTec z funkcją Automatic Stop & Go
- Segment C: rodzina modeli Lancer => nowy silnik wysokoprężny 4N13 Euro-5 (trzeci kwartał 2010 roku)Krok naprzód
Idąc jeszcze dalej, firma MMC wprowadza obecnie rodzinę drogowych crossoverów, które mają być - obok zwykłych modeli drogowych - uzupełnieniem oferty pojazdów osobowych marki Mitsubishi. Firma wykorzystuje nową falę rynkową, gdzie rosnąca liczba wprowadzanych produktów (z 2 w 2005 roku do planowanych 12-15 w 2010 roku) przekłada się na rosnące jednocześnie wskaźniki sprzedaży (z 104000 sztuk w 2005 roku do zakładanych 458000 sztuk w 2010 roku).Jako uzupełnienie gamy modelowej, crossovery Mitsubishi stanowią bardziej wyrazistą i oryginalną alternatywę dla normalnych modeli osobowych, zgodną ze sportowymi tradycjami 4x4 marki, jej nietuzinkową pozycją oraz przemyślanym publicznym wizerunkiem.
Ponadto modele crossover umożliwią firmie Mitsubishi Motors dotarcie do nowych klientów. Szlak przeciera już odnowiony Outlander, który może pochwalić się wielką popularnością - 82-procent jego nabywców stanowią zupełnie nowi dla Mitsubishi klienci. Jest on postrzegany i traktowany przez europejskich klientów (2) bardziej jako oryginalna alternatywa dla modeli kombi z segmentu D niż - jak zakładano wcześniej - jako średniej wielkości SUV. Tym samym model ten przyczynił sie do przedefiniowania marki Mitsubishi na rynku.(2) 130166 sztuk sprzedanych w Europie od wejścia na rynek (wobec 328212 sztuk na całym świecie) czyni ze Starego Kontynentu największy rynek dla tego modelu.
Prawdę mówiąc, sposób postrzegania modelu Outlander wymusił rewolucyjne zmiany w połowie jego cyklu produkcyjnego. Dzięki temu produkt finalny to dojrzalszy, lepiej wyposażony i bardziej niż kiedykolwiek drogowy „średni crossover” na każdą pogodę. Bowiem klienci bardziej cenią sobie w nim komfort jazdy i dynamikę auta osobowego oraz funkcjonalne wnętrze typowe dla pojazdów MPV niż jego zdolności terenowe.Dzisiaj firma Mitsubishi Motors podąża dalej tą drogą i w segmencie C pojawi się mniejszy, bardziej dynamiczny brat Outlandera - nowy kompaktowy crossover ASX. To kolejny „uniwersalny i globalny” model ze stajni Mitsubishi Motors i dlatego został odpowiednio oznaczony i nazwany. Model ASX (3) zadebiutował na rynku japońskim w lutym 2010 roku (jako RVR). Po swojej europejskiej premierze na salonie w Genewie, zostanie wprowadzony do sprzedaży detalicznej wiosną 2010 roku.(3) Między innymi nazwa ASX odnosi się do wersji demonstracyjnej Mitsubishi ASX pokazanej w 2001 roku na targach w Detroit - pojazd był następcą Outlandera pierwszej generacji i tym samym de facto zwiastował nadejście nowego modelu. Ten koncepcyjny model był również jednym z pierwszych, jeśli nie pierwszym pojazdem, do określenia którego użyto terminu „crossover”.Od wersji koncepcyjnej Concept-cX do ostatecznej postaci ASX
Zachowując ten sam sugestywny niebieski kolor Kawasemi Blue (1), nowy Mitsubishi ASX to rynkowa interpretacja pojazdu demonstracyjnego Concept-cX, który zaprezentowano w 2007 roku we Frankfurcie, a którego sukces przekonał zarząd firmy MMC by uczynić zeń w pełni dopracowany model produkcyjny.(1) Słowo „kawasemi” w języku japońskim oznacza „zimorodka”, ptaka o turkusowym opierzeniu bytującego u źródeł strumieni tam, gdzie woda jest najczystsza - ma on symbolizować wkład firmy MMC w ochronę środowiska i rozwój przyjaznych mu technologii.
Dłuższy o prawie 20 cm (4295 mm wobec 4110 mm wersji demonstracyjnej), nieco wyższy (+ 6,5 cm) i szerszy (+ 2 cm), oraz wyposażony w bardziej pionowo opadającą klapę tylną (wyższa funkcjonalność przedziału bagażowego), model ASX zachowuje jednak podstawowe cechy designu wersji Concept-cX oraz jej zwartą sylwetkę stabilnego samochodu osobowego.Nowy model wyróżnia sugestywna osłona chłodnicy typu Jet Fighter - nawiązanie stylistyczne do myśliwca F-2 produkowanego przez firmę Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (http://www.mhi.co.jp/en/products/detail/f-2_close_support_fighter.html) - która stała się już znakiem rozpoznawczym niemal wszystkich drogowych modeli firmy Mitsubishi Motors w Europie (Colt, Lancer i Outlander).Prosty „rasowy” wygląd był dla konstruktorów firmy Mitsubishi stylistycznym wyznacznikiem. Nie wywierano na nich żadnej marketingowej presji. Nie musieli na siłę upodabniać nowego modelu do aut klasy SUV, np. poprzez dodanie ciężkich stylistycznie detali. Konstruktorzy mogli zatem rozwinąć projekt Concept-cX w mniej polaryzujący, ale za to w bardzo wyrazisty i ekspresyjny sposób, tworząc świetny „sportowy hatchback” o atrakcyjnej sylwetce i odpowiednim charakterze.Zachowanie zwartej sylwetki Concept-cX z dynamiczną, wyrazistą linią boczną, wymagało modyfikacji całego kształtu nadwozia. Wykorzystano tu - najlepiej jak to możliwe - większy o 14,5 cm rozstaw osi (2670 mm wobec 2525 m). Pozwoliło to wypracować niższą, bardziej stabilną sylwetkę oraz lepiej wkomponować wydatny kształt błotników. W rezultacie, odpowiednio poprowadzona linia dachu wydatnie poprawia ogólne właściwości aerodynamiczne (Cd: 0,32) pojazdu oraz podkreśla jego dynamiczną sylwetkę.
Z przodu odnajdziemy grill Jet Fighter, który na pierwszy rzut oka wydaje się identyczny, jak w modelu Lancer czy Outlander. Jednak został on tym razem idealnie zespolony z kształtem przetłoczeń pokrywy silnika, co zapewnia lepszą ochronę pieszego podczas potrącenia - i to mimo krótkiego zwisu - oraz czyni przód auta bardziej widocznym dla kierującego, co zdecydowanie ułatwia manewrowanie w warunkach miejskich.
Z tyłu głównym założeniem stylistycznym było jednoczesne obniżenie i poszerzenie sylwetki. Chciano przy tym uniknąć wrażenia nadmiernej przysadzistości, które dodatkowo mógłby potęgować krotki tylny zwis. Aby temu zapobiec, między wąskimi, „skośnymi” kloszami tylnych lamp poprowadzono wyraziste, aerodynamiczne przetłoczenie oraz umieszczono tam trapezoidalne wgłębienie na tablicę rejestracyjną.
Dynamika
Wnętrze nowego modelu również cechuje wyrazista, sportowa elegancja. Nacisk położono bardziej na formę, sposób wykończenia oraz jakość użytych materiałów niż na mnogość wymyślnych stylistycznych rozwiązań tak typową dla pojazdów klasy SUV.
Podobnie jak design nadwozia, również i wnętrze ASX charakteryzuje styl “dynamicznej jakości”, który zdradzają takie elementy, jak głęboko osadzone zegary rodem z Outlandera, miękkie obicia wokół konsoli środkowej przechodzące na drzwi, czy srebrne, dekoracyjne wstawki po obu stronach zestawu audio i w panelach drzwiowych.
Jednocześnie uwagę zwracają elementy takie, jak chromowany, okrągły panel wkoło dźwigni zmiany biegów oraz inspirowane designem motocyklowym srebrne wstawki po obu stronach konsoli i zespołu zegarów. Naturalnie wybór tekstur i materiałów nie był przypadkowy. Są one przyjemne w dotyku i budują odpowiedni klimat wnętrza. Choć kolorystykę oparto głównie na eleganckiej czerni, kontrastujące ze sobą tekstury i materiały czynią wnętrze ASX zaskakująco dynamicznym.
Szczególnie wiele uwagi poświęcono wykończeniu elementów, których najczęściej dotykają pasażerowie pojazdu. Stworzono nowy rodzaj tapicerki o podwójnym, kontrastującym, falistym wzorze, która przydaje wnętrzu ASX szyku i sportowego zacięcia.
Podobnie rozwiązano problem tapicerki foteli, gdzie konstruktorzy firmy Mitsubishi oraz ich współpracownicy w zakładach tekstylnych stworzyli nowy wzór tkaniny z trójwymiarowymi przetłoczeniami (1), który potęguje jeszcze wrażenie sportowej dynamiki i jakości, ożywiając ciemne wnętrze ASX.
(1) W zależności od wersji modelu i rynku, dostępna jest również tapicerka skórzana z podwójnym przeszyciem.
Lancer + Outlander
ASX to najnowszy produkt firmy MMC zbudowany na średniej wielkości płycie Project Global. Nowy model mają charakteryzować właściwości drogowe Lancera oraz dominująca pozycja za kierownicą rodem z Outlandera, a także wygoda i bezpieczeństwo inteligentnego systemu kontroli dynamiki pojazdu (AWC) sprzężonego z elektronicznym napędem na cztery koła (1).
(1) Dostępne będą zarówno wersje z napędem na jedną jaki i obie osie (zależnie od rynku i danych technicznych konkretnej wersji modelu)
Dzieląc z Outlanderem duży rozstaw osi (2.67 m), model ASX jest krótszy o 34,5 cm i ma tę samą konstrukcję spodniej części oraz podwozia (przednie zawieszenie oparte na kolumnach MacPhersona, wielowahaczowe zawieszenie tylne…), ale zmodyfikowaną i dostosowaną do potrzeb mniejszego i lżejszego pojazdu.
Zdecydowanym udoskonaleniem jest na pewno system elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, przyczyniający się do dalszego spadku poziomu emisji i połączony z kolumną kierownicy regulowaną w dwu płaszczyznach.
Dzięki zastosowaniu wszechstronnej, nowoczesnej technologii jaką reprezentuje platforma Project Global, model ASX może zaoferować pełną gamę rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego, takich jak (dostępność wyposażenia uzależniona od wersji modelu i rynku):
- Reflektory ksenonowe 160? Super-HiD Wide Vision
- System aktywnej kontroli stabilności (ASC)
- System kontroli trakcji
- System wspomagania ruszania na wzniesieniu
- System przeciwdziałający blokowaniu kół (ABS)
- System elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD)
- System wspomagania nagłego hamowania
- System sygnalizacji awaryjnego zatrzymania pojazdu
- System 7 poduszek powietrznych (łącznie z poduszką kolanową dla kierowcy)
A wszystko to zintegrowane z nowoczesną technologią bezpieczeństwa kabiny RISE (2)
(2) Technologia bezpieczeństwa kabiny RISE (ang. Reinforced Impact Safety Evolution), opracowana przez firmę Mitsubishi, zdecydowanie podnosi poziom bezpieczeństwa i zakres ochrony pasażerów podczas kolizji, rozpraszając i pochłaniając energię uderzenia w czasie zderzenia bocznego lub najechania na tył pojazdu, oraz kontrolując proces odkształcania kabiny.
Ekologiczny Diesel MIVEC - pierwszy Diesel z systemem zmiennych faz rozrządu
Jako najnowszy produkt pro-środowiskowej strategii firmy MMC, ASX wyposażony będzie w zupełnie nowe, w całości aluminiowe, czterocylindrowe, 16-zaworowe ekologiczne jednostki wysokoprężne. Spełniające rygorystyczne wymogi normy Euro 5, silniki te - wyposażone w dwa wałki rozrządu w głowicy oraz bezpośredni układ wtryskowy typu Common Rail - powstały przy współpracy Mitsubishi Motors Corporation z firmą Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI), która zaoferowała m.in. swą wiedzę i doświadczenie zdobyte podczas produkcji przemysłowych i okrętowych silników wysokoprężnych oraz technologie turbin spalinowych.
Nowe silniki dostępne będą najpierw w modelu ASX - z pojemnością 1,8 litra, a w drugiej połowie 2010 roku również w modelach Lancer. Rodzina jednostek 4N13 pochodzi od najnowszego silnika benzynowego firmy MMC i wykorzystuje szereg innowacyjnych rozwiązań technologicznych takich, jak turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownic dopływu powietrza turbiny. Silniki te są wyjątkowo wydajne i wyróżniają się bardzo dobrą charakterystyką spalania, co jest efektem zastosowania zaawansowanych technologii obliczeniowych.
Przykładem technologicznego zaawansowania może tu być stworzony przez firmę Mitsubishi elektronicznie sterowany system zmiennych faz rozrządu (MIVEC) - pierwszy taki system dla silników wysokoprężnych montowanych w samochodach osobowych.
Modele Mitsubishi z ekologicznym silnikiem wysokoprężnym 4N13 MIVEC o pojemności 1798 cm3 będą konkurować z trudnymi przeciwnikami w zatłoczonym i wymagającym, a przy tym niezwykle ważnym segmencie europejskiego rynku. Dlatego jednostkę o tak wysokiej kulturze pracy w jej ekologicznej misji wspomagać będą - w standardzie we wszystkich wersjach - pełny pakiet niskoemisyjny ClearTec, w którego skład wejdą:
- Funkcja Automatic Stop & Go
- Filtr cząstek stałych typu closed-flow
- System elektronicznego wspomagania układu kierowniczego
- System kontroli odzysku energii (Generation Control System)
- Tylne lampy diodowe (mniejsze zużycie energii)
- Opony o zmniejszonych oporach toczenia
Pomyślano również o miłośnikach silników benzynowych. Model ASX będzie także dostępny z nową jednostką 1.6 DOHC 16v MIVEC, którą zbudowano na bazie silnika firmy Mitsubishi o pojemności 1,5 litra znanego z modelu Colt. Jednostka montowana w ASX również oferowana będzie z pakietem ClearTec oraz pięciostopniową przekładnią manualną.
W późniejszym terminie na wybranych rynkach dostępny będzie również ekologiczny diesel 4N13 o mocy 116 KM/300 Nm.
Styl salonowy
Proste stylistycznie wnętrze ASX przypomina elegancki salon, zarówno pod względem wystroju, jak i swej funkcjonalności i dostępnych opcji.
Robiąc świetny użytek z dużego rozstawu osi (2,67 m), pięciomiejscowy ASX oferuje wysoki komfort podróży oraz stosowny do swych gabarytów i potrzeb pasażerów przedział bagażowy (1), który ma pojemność 416 litrów (przy ustawieniu oparcia tylnej kanapy pod kątem 17 stopni - oparcie przesunięte do przodu) bądź 393 litrów (przy ustawieniu oparcia tylnej kanapy pod kątem 23 stopni). Znajdziemy tu również:
- regulowane oparcie tylnej kanapy
- tylny podłokietnik z:
o otworem do transportu nart
o uchwytami na kubki
- oparcie tylnej kanapy dzielone w stosunku 60:40
- łatwo składane tylne siedzisko
- schowek pod podłogą (około 30 litrów)
- uchwyty + oświetlenie.
Dzięki panoramicznemu szklanemu dachowi już od pierwszych chwil możemy poczuć się wewnątrz ASX, jak w luksusowym salonie. Dach ten po raz pierwszy pojawia się w ofercie Mitsubishi Motors. Wykonany ze szkła nie przepuszczającego promieni UV zapewnia niepowtarzalne doznania nie tylko za dnia, ale również po zmroku, a to za sprawą ramowego, nastrojowego oświetlenia diodowego Moonlight. Dach panoramiczny jest standardowo wyposażony w sterowaną elektrycznie osłonę przeciwsłoneczną.
Ogólnie rzecz biorąc wyposażenie ASX robi wrażenie i to już w podstawowej wersji, gdzie nabywca otrzymuje: radio z CD i obsługą MP3, gniazdo AUX oraz 4 głośniki, ręczną klimatyzację, 7 poduszek powietrznych, system aktywnej kontroli stabilności wraz z systemem kontroli trakcji i wiele innych elementów …
Dodatkowe wyposażenie modelu ASX (2) obejmuje automatyczną klimatyzację, czujniki deszczu i zmierzchu, tempomat, wielofunkcyjną kierownicę, czujniki parkowania, obsługę Bluetooth™ i łącza USB, szyby jednostronnie przezierne, reflektory ksenonowe Super HiD Wide Vision, system bezkluczykowy, przycisk uruchamiania silnika, skórzaną tapicerkę, system Mitsubishi Multi-Communication z nawigacją HDD i serwerem muzycznym, zestaw audio Rockford Fosgate™ itd. …
(1) Według VDA - wszystkie fotele na miejscu
(2) Zależnie od rynku i danych technicznych
WSTĘPNE DANE TECHNICZNE
(Wszystkie dane muszą zostać oficjalnie zatwierdzone)
NADWOZIE:
- Długość: 429,5 cm
- Szerokość: 177 cm
- Wysokość: 161,5 cm (162,5 cm z relingami dachowymi)
- Rozstaw osi: 267 cm
- Rozstaw kół: 152,5 cm / 152,5 cm
- Masa: od 1270 do 1525 kg
- Cd: 0,32
- Rozmiar opon: 215/65R16
- Poj. bagażnika: 416 litrów (według VDA - wszystkie fotele na miejscu)
SILNIKI:
- 1.8 DiD MIVEC:
o DOHC 16v MIVEC
o bezpośredni układ wtryskowy typu Common Rail, turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownic dopływu powietrza turbiny, intercooler
- 1.6 MIVEC (benzynowy):
o DOHC 16v MIVEC
PRZEKŁADNIE:
- 1.8 DiD MIVEC:
o 6-stopniowa manualna
o napęd na jedną oś lub elektronicznie sterowany napęd na cztery koła AWC
- 1.6 MIVEC (benzynowy):
o 5-stopniowa manualna
o napęd na jedną oś
źródło: MMC Car Poland; video: MotoTUBE
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Mitsubishi ASX debiutuje w Genewie - prezentacja modelu
Podobne: Mitsubishi ASX debiutuje w Genewie - prezentacja modelu
Mitsubishi ASX - polska prezentacja za nami »
Odświeżony Mitsubishi ASX - ceny w Polsce »
Mitsubishi ASX w odświeżonej wersji »
Mitsubishi ASX 1.6 2WD FL - Japońska definicja uniwersalności - nasz test »
Podobne galerie: Mitsubishi ASX debiutuje w Genewie - prezentacja modelu
Mitsubishi ASX »
Mitsubishi ASX - crossover w najnowszej odsłonie »
Mitsubishi Outlander Sport po liftingu »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Mitsubishi
Galerie zdjęć
Newsletter