Portal V10 » Aktualności » Najczęściej kradzione auta w Polsce
Wydaje się, że na temat statystyki kradzieży samochodów w Polsce wiemy już wszystko: jakie marki i modele są najczęściej kradzione, gdzie dokonuje się najwięcej kradzieży, z jakich krajów pochodzą ulubione przez złodziei auta. Najnowszy raport przygotowany przez IBRM SAMAR wywraca tę wiedzę do góry nogami. Okazuje się, że to nie właściciele Volkswagenów, Audi czy BMW powinni najbardziej obawiać się utraty samochodu.
Kradzione są głównie auta starsze, które następnie stanowią swoisty magazyn części zamiennych dla innych pojazdów. Najczęściej są to auta w wieku od 6 do 10 lat. Grupa ta stanowiła 43% wszystkich skradzionych w 2015 roku samochodów. Udział samochodów od 11 do 15 lat to 19% (drugie miejsce pod względem wieku).
Na trzecim miejscu znajduje się grupa aut w wieku 1-3 lata (z udziałem 15%). Najmniej (10%) skradziono najstarszych aut, w wieku powyżej 15 lat. Dane te korespondują ze strukturą importu samochodów używanych, wśród których dominują auta starsze. Średni wiek sprowadzanych pojazdów to 10-11 lat.
Kwestia wieku skradzionych samochodów łączy się z innym faktem: właścicielami 81% skradzionych aut były osoby prywatne. To właśnie ta grupa posiada głównie starsze samochody, podczas gdy firmy użytkują auta znacznie krócej. Po stronie klientów instytucjonalnych największą grupę poszkodowanych stanowiły firmy CFM (13% skradzionych aut), podczas gdy firmy leasingowe były właścicielami tylko 2% pojazdów, a pozostałe firmy - 4%.
Pojazdy z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 63,23% wszystkich aut wyrejestrowanych w 2015 roku z powodu kradzieży (5 220 szt.), podczas gdy samochody benzynowe - 36,71%. Auta z pozostałymi rodzajami paliwa (elektryczne, hybrydy, LPG) stanowiły zaledwie 0,06%.
W wyniku kradzieży wyrejestrowano w 2015 roku (w liczbach bezwzględnych) najwięcej Volkswagenów (1 308 szt.), Audi (1 296 szt.) oraz BMW (724 szt.). Wśród modeli - najwięcej Audi A4 (462 szt.), Volkswagenów Golfów (450 szt.) oraz Audi A6 (329 szt.).
Prosta analiza problemu kradzieży samochodów osobowych wyłącznie na podstawie liczb bezwzględnych prezentuje niepełny i nie do końca prawdziwy obraz sytuacji. Ciekawsze wnioski na temat trendów na „rynku złodziejskim” przynosi porównanie liczby wyrejestrowań (z powodu kradzieży) do ogólnej liczby aut danej marki w Polsce. Takie zestawienie dopiero pokazuje jak duże jest prawdopodobieństwo kradzieży danego modelu i którzy kierowcy powinni obawiać się utraty swojego auta.
Według danych CEPiK po polskich drogach jeździ ponad 16,2 mln samochodów osobowych. Oczywistym jest, że ze statystycznego punktu widzenia liczba skradzionych aut marek i modeli najczęściej reprezentowanych w parku samochodów jest najwyższa (większy jest wybór aut i większy na nie popyt wśród amatorów cudzej własności ze względu na popularność marki/modelu, co zapewnia następnie łatwiejsze pozbycie się skradzionego auta). Kolejnym czynnikiem wpływającym na „popularność” poszczególnych aut wśród złodziei jest dostępność części zamiennych do danego modelu. Wiele skradzionych samochodów jest bowiem rozbieranych na części, które następnie są sprzedawane. Im więc dostęp do nich jest trudniejszy w oficjalnej sieci sprzedaży (stare model, wycofane z produkcji) lub ich ceny są wyższe (auta segmentu premium), tym popyt na części pochodzące z „czarnego” rynku jest większy.
Okazuje się jednak, że ryzyko kradzieży nie rośnie wprost proporcjonalnie do liczby aut w parku. Częściej można zaobserwować sytuację odwrotną. Im więcej jest zarejestrowanych aut danego producenta, tym udział marki/modelu w statystyce kradzieżowej jest mniejszy, im zaś mniej jest aut konkretnego modelu na rynku, tym ryzyko utraty samochodu jest większe. W przypadku pierwszej trójki marek o największej liczbie skradzionych samochodów okazuje się, że po odniesieniu danych do wielkości parku, tracą one czołowe miejsca. I tak na ponad 2,18 mln Volkswagenów zarejestrowanych w Polsce w 2015 roku skradziono 1 308 szt., czyli 0,06%. W przypadku Audi (839,5 tys. aut w parku) udział wynosi 0,15%, a BMW (ponad 480,7 tys. aut) - 0,15%.
Ciekawie prezentuje się ranking modeli aut wyrejestrowanych w 2015 roku z powodu kradzieży, w porównaniu do wielkości parku danego modelu w Polsce. Na czele listy znalazł się ZAZ 96x (1 skradzione auto na 1 zarejestrowane; udział 100,00%). Drugie miejsce zajął Fiat 125p (43,75% aut wyrejestrowanych, czyli 7 szt. na 16 zarejestrowanych), a trzecie Ford Festiva (33,33% aut wyrejestrowanych, czyli 1 szt. na 3 zarejestrowane). Na czwartej pozycji znalazł się Wartburg (7,14% aut wyrejestrowanych, czyli 2 szt. na 28 zarejestrowanych. Pierwszą piątkę zamyka Volvo 760 (6,67% aut wyrejestrowanych, czyli 1 szt. na 15 zarejestrowanych).
Pierwszy Volkswagen (marka, której auta według danych policji są najczęściej kradzione w Polsce) - model Corrado - pojawia się na pozycji 38. (1 wyrejestrowane auto na 169 zarejestrowanych; udział 0,59%). Tuż za nim, na kolejnym miejscu, jest VW Scirocco (14 wyrejestrowanych aut na 2 425 zarejestrowanych; udział 0,59%). Są to jedyne dwa modele Volkswagena w zestawieniu pierwszej pięćdziesiątki modeli wyrejestrowanych w porównaniu do liczby aut w parku.
Równie interesująco wygląda ranking wyrejestrowanych aut, gdy po uwagę wziąć generację danego modelu. Wówczas okazuje się, że najbardziej kradzionym modelem jest Mazda 6 III generacji (produkowana od 2013 roku), którego udział w parku marki wynosi 1,17%. Na drugim miejscu jest Audi A5, produkowane od 2007 roku (udział 1,05%), a na trzecim - Audi A4 B8 (produkowane od 2008 do 2015 roku). VW Golf V (2003-2009) pojawia się dopiero na 17 pozycji z udziałem w parku 0,21%, zaś Golf IV generacji (1997-2006) zamyka ranking top25 aut (udział 0,03%). Pierwszy Passat w tym zestawieniu (model B6, produkowany w latach 2005-2010)plasuje się na 22. pozycji z udziałem 0,08%, a jego starsza odmiana (B5, produkowany w latach 1996-2004) - na pozycji 24. (udział 0,03%).
Jeśli pogłębić analizę i rozpatrywać auta osobowe wyrejestrowane w 2015 roku z powodu kradzieży w podziale na konkretne modele i roczniki produkcji okazuje się, że na czele listy jest… Buick Enclave z roku 2010. Udział aut wyrejestrowanych z powodu kradzieży wyniósł w przypadku tego modelu 50% (1 skradzione auto na 2 zarejestrowane). Drugie miejsce zajęło Maserati Gran Turismo 2013 (20% aut wyrejestrowanych, czyli 1 szt. na 5 zarejestrowanych), a trzecie Jaguar XJ z roku 2009 (14,29% aut wyrejestrowanych, czyli 1 szt. na 7 zarejestrowanych). Na czwartej pozycji znalazło się Audi S4 z 2013 r. (12,50% aut wyrejestrowanych, czyli 2 szt. na 16 zarejestrowanych. Pierwszą piątkę zamyka Maserati Quattroporte z 2009 roku (11,11% aut wyrejestrowanych, czyli 1 szt. na 9 zarejestrowanych).
Co ciekawe, uwzględniając parametr modelu oraz roku produkcji, okazuje się, że wśród stu modeli o największym udziale wyrejestrowań spowodowanych kradzieżą w porównaniu do całości parku danego modelu jest tylko jeden model Volkswagena - Phaeton - na 63. pozycji (1,82% aut wyrejestrowanych, czyli 1 szt. na 55 zarejestrowanych).
Jak wynika z powyższej analizy sam fakt znacznego wolumenu skradzionych aut nie oznacza dużego ryzyka dla właścicieli pojazdów danej marki czy modelu. Tak jest w przypadku Volkswagena: na 2,18 mln aut tej marki jeżdżących po polskich drogach skradziono w 2015 roku 1 308 szt., czyli 0,06%. Taki wynik w liczbach bezwzględnych wystarczył, by marka dominowała w statystykach kradzieży, jednak realne ryzyko utraty auta pozostaje w tym przypadku niewielkie.
Na trzecim miejscu znajduje się grupa aut w wieku 1-3 lata (z udziałem 15%). Najmniej (10%) skradziono najstarszych aut, w wieku powyżej 15 lat. Dane te korespondują ze strukturą importu samochodów używanych, wśród których dominują auta starsze. Średni wiek sprowadzanych pojazdów to 10-11 lat.
Pojazdy z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 63,23% wszystkich aut wyrejestrowanych w 2015 roku z powodu kradzieży (5 220 szt.), podczas gdy samochody benzynowe - 36,71%. Auta z pozostałymi rodzajami paliwa (elektryczne, hybrydy, LPG) stanowiły zaledwie 0,06%.
W wyniku kradzieży wyrejestrowano w 2015 roku (w liczbach bezwzględnych) najwięcej Volkswagenów (1 308 szt.), Audi (1 296 szt.) oraz BMW (724 szt.). Wśród modeli - najwięcej Audi A4 (462 szt.), Volkswagenów Golfów (450 szt.) oraz Audi A6 (329 szt.).
Prosta analiza problemu kradzieży samochodów osobowych wyłącznie na podstawie liczb bezwzględnych prezentuje niepełny i nie do końca prawdziwy obraz sytuacji. Ciekawsze wnioski na temat trendów na „rynku złodziejskim” przynosi porównanie liczby wyrejestrowań (z powodu kradzieży) do ogólnej liczby aut danej marki w Polsce. Takie zestawienie dopiero pokazuje jak duże jest prawdopodobieństwo kradzieży danego modelu i którzy kierowcy powinni obawiać się utraty swojego auta.
Według danych CEPiK po polskich drogach jeździ ponad 16,2 mln samochodów osobowych. Oczywistym jest, że ze statystycznego punktu widzenia liczba skradzionych aut marek i modeli najczęściej reprezentowanych w parku samochodów jest najwyższa (większy jest wybór aut i większy na nie popyt wśród amatorów cudzej własności ze względu na popularność marki/modelu, co zapewnia następnie łatwiejsze pozbycie się skradzionego auta). Kolejnym czynnikiem wpływającym na „popularność” poszczególnych aut wśród złodziei jest dostępność części zamiennych do danego modelu. Wiele skradzionych samochodów jest bowiem rozbieranych na części, które następnie są sprzedawane. Im więc dostęp do nich jest trudniejszy w oficjalnej sieci sprzedaży (stare model, wycofane z produkcji) lub ich ceny są wyższe (auta segmentu premium), tym popyt na części pochodzące z „czarnego” rynku jest większy.
Okazuje się jednak, że ryzyko kradzieży nie rośnie wprost proporcjonalnie do liczby aut w parku. Częściej można zaobserwować sytuację odwrotną. Im więcej jest zarejestrowanych aut danego producenta, tym udział marki/modelu w statystyce kradzieżowej jest mniejszy, im zaś mniej jest aut konkretnego modelu na rynku, tym ryzyko utraty samochodu jest większe. W przypadku pierwszej trójki marek o największej liczbie skradzionych samochodów okazuje się, że po odniesieniu danych do wielkości parku, tracą one czołowe miejsca. I tak na ponad 2,18 mln Volkswagenów zarejestrowanych w Polsce w 2015 roku skradziono 1 308 szt., czyli 0,06%. W przypadku Audi (839,5 tys. aut w parku) udział wynosi 0,15%, a BMW (ponad 480,7 tys. aut) - 0,15%.
Ciekawie prezentuje się ranking modeli aut wyrejestrowanych w 2015 roku z powodu kradzieży, w porównaniu do wielkości parku danego modelu w Polsce. Na czele listy znalazł się ZAZ 96x (1 skradzione auto na 1 zarejestrowane; udział 100,00%). Drugie miejsce zajął Fiat 125p (43,75% aut wyrejestrowanych, czyli 7 szt. na 16 zarejestrowanych), a trzecie Ford Festiva (33,33% aut wyrejestrowanych, czyli 1 szt. na 3 zarejestrowane). Na czwartej pozycji znalazł się Wartburg (7,14% aut wyrejestrowanych, czyli 2 szt. na 28 zarejestrowanych. Pierwszą piątkę zamyka Volvo 760 (6,67% aut wyrejestrowanych, czyli 1 szt. na 15 zarejestrowanych).
Pierwszy Volkswagen (marka, której auta według danych policji są najczęściej kradzione w Polsce) - model Corrado - pojawia się na pozycji 38. (1 wyrejestrowane auto na 169 zarejestrowanych; udział 0,59%). Tuż za nim, na kolejnym miejscu, jest VW Scirocco (14 wyrejestrowanych aut na 2 425 zarejestrowanych; udział 0,59%). Są to jedyne dwa modele Volkswagena w zestawieniu pierwszej pięćdziesiątki modeli wyrejestrowanych w porównaniu do liczby aut w parku.
Równie interesująco wygląda ranking wyrejestrowanych aut, gdy po uwagę wziąć generację danego modelu. Wówczas okazuje się, że najbardziej kradzionym modelem jest Mazda 6 III generacji (produkowana od 2013 roku), którego udział w parku marki wynosi 1,17%. Na drugim miejscu jest Audi A5, produkowane od 2007 roku (udział 1,05%), a na trzecim - Audi A4 B8 (produkowane od 2008 do 2015 roku). VW Golf V (2003-2009) pojawia się dopiero na 17 pozycji z udziałem w parku 0,21%, zaś Golf IV generacji (1997-2006) zamyka ranking top25 aut (udział 0,03%). Pierwszy Passat w tym zestawieniu (model B6, produkowany w latach 2005-2010)plasuje się na 22. pozycji z udziałem 0,08%, a jego starsza odmiana (B5, produkowany w latach 1996-2004) - na pozycji 24. (udział 0,03%).
Jeśli pogłębić analizę i rozpatrywać auta osobowe wyrejestrowane w 2015 roku z powodu kradzieży w podziale na konkretne modele i roczniki produkcji okazuje się, że na czele listy jest… Buick Enclave z roku 2010. Udział aut wyrejestrowanych z powodu kradzieży wyniósł w przypadku tego modelu 50% (1 skradzione auto na 2 zarejestrowane). Drugie miejsce zajęło Maserati Gran Turismo 2013 (20% aut wyrejestrowanych, czyli 1 szt. na 5 zarejestrowanych), a trzecie Jaguar XJ z roku 2009 (14,29% aut wyrejestrowanych, czyli 1 szt. na 7 zarejestrowanych). Na czwartej pozycji znalazło się Audi S4 z 2013 r. (12,50% aut wyrejestrowanych, czyli 2 szt. na 16 zarejestrowanych. Pierwszą piątkę zamyka Maserati Quattroporte z 2009 roku (11,11% aut wyrejestrowanych, czyli 1 szt. na 9 zarejestrowanych).
Co ciekawe, uwzględniając parametr modelu oraz roku produkcji, okazuje się, że wśród stu modeli o największym udziale wyrejestrowań spowodowanych kradzieżą w porównaniu do całości parku danego modelu jest tylko jeden model Volkswagena - Phaeton - na 63. pozycji (1,82% aut wyrejestrowanych, czyli 1 szt. na 55 zarejestrowanych).
Jak wynika z powyższej analizy sam fakt znacznego wolumenu skradzionych aut nie oznacza dużego ryzyka dla właścicieli pojazdów danej marki czy modelu. Tak jest w przypadku Volkswagena: na 2,18 mln aut tej marki jeżdżących po polskich drogach skradziono w 2015 roku 1 308 szt., czyli 0,06%. Taki wynik w liczbach bezwzględnych wystarczył, by marka dominowała w statystykach kradzieży, jednak realne ryzyko utraty auta pozostaje w tym przypadku niewielkie.
źródło: Mototarget
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Najczęściej kradzione auta w Polsce
Podobne: Najczęściej kradzione auta w Polsce
Auta z systemami bezkluczykowymi są znacznie bardziej narażone na kradzież »
W ciągu ostatnich 20 lat ilość samochodowych kradzieży spadła o 60 procent »
Video: Ukradli Ferrari w biały dzień »
Najczęściej kradzione auta w 2013 roku - Top 10 »
Podobne galerie: Najczęściej kradzione auta w Polsce
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Toyota GR Supra - europejska wersja sportowej maszyny »
Toyota Proace City - fotografie dostawczaka »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć