Portal V10 » Warsztat » Naprawa tapicerki samochodowej - poradnik
Naprawa tapicerki samochodowej - poradnik
2011-11-08 - B. Leszczorz Tagi: Tuning, Poradnik, Tapicerka samochodowa
Długotrwałe użytkowanie auta wpływa niekorzystnie na jakość tapicerki użytej do wykończenia jego wnętrza. Dotyczy to w szczególności foteli kierowcy i pasażera oraz tylnej kanapy: częste wsiadanie i wysiadanie powoduje bowiem przecieranie się ich poszyć. Do uszkodzeń tapicerki dochodzi również na skutek nieuwagi podróżujących, np. podczas palenia lub spożywania posiłków. Zetknięcie się żaru papierosowego z obiciami skutkuje wypalaniem się w nich dziur, resztki jedzenia zaś pozostawiają trudne do usunięcia plamy. Po latach eksploatacji samochodu, warto zatem pomyśleć o odnowieniu jego wnętrza w specjalistycznym warsztacie. Koszt kompleksowej wymiany poszyć foteli i kanapy nie jest wprawdzie tani, waha się bowiem w zależności od użytych materiałów tapicerskich od 2 do 4 tys. zł, za to satysfakcja z wykonanej usługi gwarantowana.
Stelaż i gąbka
Przed przystąpieniem do właściwej naprawy tapicerki, należy sprawdzić stan techniczny stelaży foteli. Po długotrwałej eksploatacji, regulacji wymagają często ich oparcia. Należy również zwrócić uwagę na działanie mechanizmów podnoszenia foteli. W niektórych wypadkach trzeba też wymienić naciągnięte lub pęknięte sprężyny. Kolejny krok to wymontowanie zużytej gąbki (pianki) siedzisk i oparć, którą należy zastąpić nową. Po odpowiednim przycięciu, podkłada się pod nią specjalny materiał, aby zapobiec jej wykruszaniu się w kontakcie ze sprężynami. Ostatnim etapem przygotowawczym przed właściwą naprawą tapicerki, jest przyklejenie na gąbkę lub piankę tzw. formatki. Zadaniem tej ostatniej jest zapewnienie fotelowi samochodowemu odpowiedniej trwałości. Francusko-włoski problem
Najszybciej i najłatwiej wymienia się tekstylne poszycia foteli. W opinii tapicerów operacja ta nie jest specjalnie skomplikowana, ponieważ materiał daje się łatwo naciągnąć i uformować na stelażu fotela. Staranności wymaga natomiast końcowe obszycie materiału obiciowego: długość ściegu i rodzaj szwu muszą bowiem odpowiadać fabrycznemu. Podobnie ma się rzecz z poszyciami wykonanymi z weluru lub alcantary. Znacznie trudniej przedstawia się natomiast wymiana tapicerki skórzanej. Poza doborem jej odpowiedniego odcienia zgodnego z oryginalnym, należy zwrócić uwagę na to, a by w widocznych miejscach nie było przebarwień, które mogłyby popsuć efekt końcowy.
W niektórych przypadkach, w szczególności gdy wymieniane skórzane poszycie było pokryte pleśnią, trzeba koniecznie zastosować środek przeciwpleśniowy na całej powierzchni fotela, czyli na stelażu i wypełnieniu. W przeciwnym wypadku niebezpieczny nalot dość szybko objawi się na świeżo położonym poszyciu. Uwaga! Nie we wszystkich autach można wymienić poszycia ich foteli. - W niektórych modelach samochodów francuskich i włoskich, takich jak m.in. Citroen C5 czy Lancia Phedra, poszycia foteli są wulkanizowane razem z pianką - wyjaśnia Jarosław Warzecha, właściciel specjalistycznego warsztatu tapicerki samochodowej Sitzcar - Jedynym wyjściem jest zatem wymiana całych siedzisk lub oparć foteli.Ekspresem na dziury
W niektórych przypadkach kiedy uszkodzenia tapicerki są niewielkie, nie opłaca się wymieniać całych poszyć foteli. Chodzi tu m.in. o dziury wypalone żarem papierosowym, czy drobne ubytki i przetarcia. Uszkodzenia takie da się naprawiać korzystając z metody ekspresowej regeneracji tzw. Smart Repair, oferowanej przez niektóre specjalistyczne warsztaty. W przypadku tapicerki materiałowej, welurowej lub z alcantary, uszkodzenie jest najpierw czyszczone i odtłuszczane. Następnie wypełnia się je nakładanymi po sobie kolejnymi warstwami specjalnych włókien. Cały proces kończy zabieg utrwalania.Nieco inaczej wygląda naprawa drobnych uszkodzeń w tapicerce skórzanej. Są one najpierw usuwane za pomocą elastycznego wypełniacza (tzw. płynna skóra), a następnie pokrywane warstwą specjalnego pigmentu. Dobór tego ostatniego jest szczególnie istotny, ponieważ musi on odpowiadać pierwotnemu kolorowi skóry tapicerki. Renowację kończy położenie specjalnej, bezbarwnej warstwy zabezpieczającej. Kierownica i deska (też) jak nowe
Poza kompleksową regeneracją poszyć, specjalistyczne warsztaty tapicerskie oferują również możliwość odnowienia kierownicy i deski rozdzielczej samochodu. Pierwszą z nich zazwyczaj pokrywa się skórą, a następnie obszywa. Natomiast deska rozdzielcza może zostać poddana regeneracji na dwa sposoby: poprzez pomalowanie jej farbą lub obszycie specjalnym materiałem. Natomiast dla koneserów zarezerwowana jest najdroższa metoda odnowienia tego elementu wnętrza samochodu - na życzenie deska rozdzielcza może zostać obszyta skórą.
Przed przystąpieniem do właściwej naprawy tapicerki, należy sprawdzić stan techniczny stelaży foteli. Po długotrwałej eksploatacji, regulacji wymagają często ich oparcia. Należy również zwrócić uwagę na działanie mechanizmów podnoszenia foteli. W niektórych wypadkach trzeba też wymienić naciągnięte lub pęknięte sprężyny. Kolejny krok to wymontowanie zużytej gąbki (pianki) siedzisk i oparć, którą należy zastąpić nową. Po odpowiednim przycięciu, podkłada się pod nią specjalny materiał, aby zapobiec jej wykruszaniu się w kontakcie ze sprężynami. Ostatnim etapem przygotowawczym przed właściwą naprawą tapicerki, jest przyklejenie na gąbkę lub piankę tzw. formatki. Zadaniem tej ostatniej jest zapewnienie fotelowi samochodowemu odpowiedniej trwałości. Francusko-włoski problem
Najszybciej i najłatwiej wymienia się tekstylne poszycia foteli. W opinii tapicerów operacja ta nie jest specjalnie skomplikowana, ponieważ materiał daje się łatwo naciągnąć i uformować na stelażu fotela. Staranności wymaga natomiast końcowe obszycie materiału obiciowego: długość ściegu i rodzaj szwu muszą bowiem odpowiadać fabrycznemu. Podobnie ma się rzecz z poszyciami wykonanymi z weluru lub alcantary. Znacznie trudniej przedstawia się natomiast wymiana tapicerki skórzanej. Poza doborem jej odpowiedniego odcienia zgodnego z oryginalnym, należy zwrócić uwagę na to, a by w widocznych miejscach nie było przebarwień, które mogłyby popsuć efekt końcowy.
W niektórych przypadkach kiedy uszkodzenia tapicerki są niewielkie, nie opłaca się wymieniać całych poszyć foteli. Chodzi tu m.in. o dziury wypalone żarem papierosowym, czy drobne ubytki i przetarcia. Uszkodzenia takie da się naprawiać korzystając z metody ekspresowej regeneracji tzw. Smart Repair, oferowanej przez niektóre specjalistyczne warsztaty. W przypadku tapicerki materiałowej, welurowej lub z alcantary, uszkodzenie jest najpierw czyszczone i odtłuszczane. Następnie wypełnia się je nakładanymi po sobie kolejnymi warstwami specjalnych włókien. Cały proces kończy zabieg utrwalania.Nieco inaczej wygląda naprawa drobnych uszkodzeń w tapicerce skórzanej. Są one najpierw usuwane za pomocą elastycznego wypełniacza (tzw. płynna skóra), a następnie pokrywane warstwą specjalnego pigmentu. Dobór tego ostatniego jest szczególnie istotny, ponieważ musi on odpowiadać pierwotnemu kolorowi skóry tapicerki. Renowację kończy położenie specjalnej, bezbarwnej warstwy zabezpieczającej. Kierownica i deska (też) jak nowe
Poza kompleksową regeneracją poszyć, specjalistyczne warsztaty tapicerskie oferują również możliwość odnowienia kierownicy i deski rozdzielczej samochodu. Pierwszą z nich zazwyczaj pokrywa się skórą, a następnie obszywa. Natomiast deska rozdzielcza może zostać poddana regeneracji na dwa sposoby: poprzez pomalowanie jej farbą lub obszycie specjalnym materiałem. Natomiast dla koneserów zarezerwowana jest najdroższa metoda odnowienia tego elementu wnętrza samochodu - na życzenie deska rozdzielcza może zostać obszyta skórą.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
3
Komentarze do:
Naprawa tapicerki samochodowej - poradnik
Naprawa tapicerki samochodowej - poradnik
dudzik87 2016-03-14 20:32
Sprzedam Trimrite Profesjonalny zestaw do naprawy i malowania skór, do naprawy elementów winylowych i elementów plastikowych. http://allegro.pl/show_item.php?item=6054350463
Naprawa tapicerki samochodowej - poradnik
Lorekk 2017-08-23 09:25
ooo przyda mi się coś takiego. Z zewnątrz zastosowałem ochronę ceramiczną http://k2.com.pl/produkty/k2-gravon?utm_source=b2cms&utm_medium=ko i jestem bardzo zadowolony, teraz pora poprawić stan środka
Naprawa tapicerki samochodowej - poradnik
CSturboserwis_pl 2017-09-04 13:33
W wielu przypadkach samodzielna naprawa tapicerki samochodowej po prostu nie jest możliwa i dlatego musimy podejść do tematu dosyć ostrożnie, bo zamiast pomóc tylko zwiększymy szkody. Może lepiej zdać się na profesjonalna firmę z tego zakresu?
Podobne: Naprawa tapicerki samochodowej - poradnik
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG? »
Układ hamulcowy w zimie - jak o niego zadbać? »
Układ chłodzenia - zadbaj o niego również w zimie »
Klimatyzacja w zimie - jak o nią zadbać? »
Podobne galerie: Naprawa tapicerki samochodowej - poradnik
Ford Mustang Heritage Edition - rasowy model od Hennessey »
Tuning Show 2012 w Krakowie w obiektywie Dawida Zyma »
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter