Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Nissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz test
Nissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz test

Nissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz test

2017-07-21 - P. Mokwiński     Tagi: SUV, Nissan X-Trail, Test, Nissan
Jeśli kompaktowy Qashqai jest za mały, warto zainteresować się X-Trailem. Stylizacja obu modeli jest podobna. Większy SUV przekonuje sporym wnętrzem, funkcjonalnością, napędem na cztery koła i bardzo umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo.

X-Trail gra w tej samej lidzie, co Mitsubishi Outlander, Skoda Kodiaq i Jeep Cherokee. Nadwozie japońskiego auta ma 464 centymetry długości, 182 szerokości i 171 wysokości. Pod względem gabarytów, wpisuje się w średnią przypisaną dla tego segmentu. W najbogatszej specyfikacji Tekna znajdziemy biksenonowe reflektory z diodami do jazdy dziennej, 19-calowe obręcze z oponami w rozmiarze 225/55, przyciemnione szyby boczne oraz srebrne relingi dachowe. Prześwit wynosi 21 centymetrów, co w połączeniu z napędem na obie osie i osłonami podwozia, zdradza off-roadowy potencjał.
Nissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz testNissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz test
Jeśli jeździliście kiedyś Murano, łatwo przekonacie się do X-Traila. Wewnątrz wygospodarowano mnóstwo miejsca dla pięciu osób i wiele przydatnych schowków. Fotele z przeciętnym wyprofilowaniem zyskały elektryczną regulację, ale bez pamięci ustawień. Siedzisko jest odpowiednio długie, dzięki czemu pokonanie kilkuset kilometrowej trasy nikogo nie zmęczy. W drugim rzędzie przestrzeni wystarczy dla osób o wzroście 190-200 cm. Na głowami, przed kolanami i na wysokości barków nikomu nie zabraknie centymetrów. Na opcjonalnych, chowanych w podłodze bagażnika fotelikach, zmieszczą się jedynie najmłodsi. Dostęp do nich nie należy do najłatwiejszych i wymaga odrobiny ekwilibrystyki. W zależności od układu siedzeń, kufer mieści 265, 550 lub 1982 litry.
Nissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz testNissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz test
Jakość zastosowanych tworzyw jest minimalnie lepsza od tych obecnych w Qashqai'u. Deskę rozdzielczą zdominowały miękkie plastiki, ale dość łatwo trafić ręką na twarde i nieprzyjemne w dotyku powierzchnie. Lepiej niż w Outlanderze i gorzej niż w Kodiaqu. Za kierownicą siedzi się dość wysoko, a spora powierzchnia przeszklona ułatwia przegląd pola. W razie potrzeby, z pomocą przychodzi też system kamer 360 stopni. Na ekranie można zmieniać widok dopasowując go do aktualnej sytuacji. Sam obraz ma przeciętną rozdzielczość, a w nocy staje się mało czytelny.
Nie przekonuje też system multimedialny, którego grafika ustępuje rynkowej konkurencji. Plus za przejrzyste menu, dotykową obsługę i niezłe nagłośnienie. Czytelne są za to analogowe wskaźniki, wyświetlacz komputera pokładowego i panel dwustrefowej, automatycznej klimatyzacji. Pod nim umieszczono wyjście USB i AUX. Wielofunkcyjna kierownica ma sporą średnicę, ale pewnie leży w dłoniach i dodatkowo obszyto ją skórą. Na tle czarnych materiałów wykończeniowych, cieszy obecność srebrnych dekorów i panoramicznego, otwieranego elektrycznie okna dachowego.
Nissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz testNissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz test
1.6 dCi do obecnie najsłabszy silnik w ofercie japońskiego SUV-a, ale jednocześnie całkiem żwawy. Ma 130 koni mechanicznych i 320 Nm przy 1750 obr./min. 1600-kilogramowego Nissana rozpędza do setki w 11 sekund i zatrzymuje wskazówkę prędkościomierza na 186 km/h. Mimo przeciętnych wyników na papierze, w praktyce okazuje się zadowalająco dynamiczny. Spora w tym zasługa zestopniowania manualnej skrzyni i nisko uzyskiwanego maksymalnego momentu obrotowego.
Nissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz testNissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz test
Do wyboru kierowcy oddano bezstopniowe CVT i 6-stopniowy mechanizm ręczny. W opisywanym przypadku, mamy do dyspozycji manual. Precyzja lewarka, jak również długość drogi między poszczególnymi przełożeniami, pozostawia trochę do życzenia. Same biegi mogłyby też „wchodzić” z większym oporem. Dobrze wypada natomiast kultura pracy jednostki napędowej i elastyczność. W mieście nie trzeba zbyt często sięgać do drążka 6-biegowej skrzyni. Silnik ma sporo siły od dołu, także z 3 lub 4 osobami na pokładzie. Na autostradzie dostaje zadyszki dopiero w okolicy 130 km/h. Chcąc szybko wyprzedzić, warto zredukować bieg.
Nissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz testNissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz test
Zawieszenie ma stosunkowo miękką charakterystykę, co pomaga skutecznie filtrować wszelkie nierówności. Układ jezdny wyraźnie nastawiono na komfort. Nissanem wygodnie pokonuje się długie trasy. Mniej pewnie auto zachowuje się w ostrych łukach. Mimo wielu elektronicznych asystentów, warto zachować rozsądek ustalając prędkość przed zakrętem. Temu zjawisku wtóruje układ kierowniczy, którego precyzja nie zachwyca. Przekonuje natomiast zużycie paliwa. 7,5 litra w mieście, 6,5-7 na autostradzie i 5,5-6 w spokojnej trasie. Jak na okazałe gabaryty auta i masę własną przekraczającą 1600 kilogramów, takie rezultaty należy uznać za bardzo dobre. To sprawia, że na 60-litrowym zbiorniku można przejechać 800-1000 kilometrów.
Nissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz testNissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz test
X-Trail stanowi ciekawą propozycję dla zwolenników wygodnego pokonywania długich tras. Przekonuje też przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem, niezłym wyposażaniem i bardzo oszczędnym charakterem jednostki napędowej. 1.6 dCi z powodzeniem napędza ciężkiego SUV-a. 4x4 pomoże wyjechać z błotnistych kolein i piaszczystego podłoża.
Nissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz testNissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz test
Po wakacjach wejdzie do sprzedaży model poliftingowy, więc trwa wyprzedaż bieżącego rocznika. 1.6 dCi z napędem na obie osie i manualną przekładnią, dostępny jest w dwóch najwyższych specyfikacjach wyposażeniowych. N-Vision wyceniono na 131 tysięcy złotych, zaś widoczna na zdjęciach Tekna to wydatek przynajmniej 10 tysięcy zł większy.
Nissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz test
Podstawowe dane techniczne:
Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4
Silnik: 1598 cm3
Moc: 130 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy:  320 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4640/1820/1710 mm
Rozstaw osi: 2705 mm
Masa własna: 1615 kg
Średnia emisja CO2: 139 g/km

Osiągi:
0-100 km/h: 11 sekund
Prędkość maksymalna: 186 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 6,2 (7,5 w teście)
Trasa: 4,8 (5,9 w teście)
Cykl mieszany: 5,3 (6,8 w teście)



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Nissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz test

Nissan X-Trail 1.6 dCi - Oszczędny SUV - nasz test
danieleq 2017-08-04 16:54
U mnie xlv pali średnio po mieście 4,2 a zapłaciłem sporo mniej bo honorują karte dużej rodziny. Wygodny, cichutki, mnie więcej nie potrzeba