Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Nowa Fiesta czyli Ford i jego premiery w Genewie
Nowa Fiesta

Nowa Fiesta czyli Ford i jego premiery w Genewie

2008-02-16 - R. Branson     Tagi:
Publikujemy pierwsze oficjalne zdjęcia i szczegóły dotyczące 3-drzwiowego Forda Fiesta nowej generacji, którego światowa premiera odbędzie się podczas Salonu Samochodowego w Genewie 4 marca.

Zaprojektowany i opracowany w Europie, przeznaczony do sprzedaży w Europie, Azji, Afryce Południowej, Australii oraz obu Amerykach w latach 2008-2010, nowy Ford Fiesta jest pierwszym ważnym modelem powstałym w wyniku nowego globalnego procesu rozwoju produktów w firmie Ford. Jego stylistyka i dynamika w połączeniu z tradycyjnymi atutami małych samochodów marki Ford pozwoliły stworzyć niezawodne i atrakcyjne auto, które otwiera kolejny rozdział w pełnej sukcesów historii Forda Fiesta. Nowy Ford Fiesta otwiera kolejny rozdział w historii popularnego małego samochodu Forda, sprzedanego w liczbie ponad 12 milionów sztuk od czasu jego wprowadzenia w 1976 r. Zwracający uwagę i oryginalny, nowy model stanowi duży postęp w zakresie jakości wykonania oraz doboru materiałów, nadal reprezentując tradycyjne atuty Forda Fiesta, takie jak praktyczność, korzystna cena, jakość jazdy i bezpieczeństwo. Wprowadza on także po raz pierwszy do segmentu małych aut wiele elementów wyposażenia przejętych z dużych samochodów. Nowy Ford Fiesta został zaprojektowany zgodnie ze stylistyką kinetic design, która tak skutecznie tchnęła nowego ducha w ofertę Forda w Europie. Premiera w Genewie potwierdza, że w postaci nowego Forda Fiesta zmaterializują się najciekawsze elementy znane z Verve Concept, czyli trzech pojazdów koncepcyjnych pokazywanych niedawno na całym świecie. Kończą się także wszelkie spekulacje związane z nazwą małych samochodów nowej generacji przeznaczonych na rynek globalny.
"Nasz nowy samochód ucieleśnia esencję Forda Fiesta, czyli radość, witalność i emocje - powiedział John Fleming, prezes i dyrektor zarządzający Forda w Europie. Naszym zdaniem nie ma lepszej nazwy dla nowego modelu; poza tym musieliśmy wziąć pod uwagę ponad trzydzieści lat inwestycji w markę 'Fiesta'.Jesteśmy pewni, że połączenie nadwozia w nowej, dynamicznej stylistyce kinetic design, świetnie zaprojektowanego wnętrza i jakości wykonania oraz mnóstwa nowych rozwiązań technicznych i elementów wyposażenia sprawi, że nowa generacja klientów na całym świecie będzie musiała spojrzeć świeżym okiem na Forda Fiesta. Będą zaskoczeni i zachwyceni tym, co zobaczą i jak będą się czuć w tym samochodzie" - dodał.Mały samochód z wielkimi planami

Nowy Ford Fiesta jest blisko spokrewniony z ekscytującym pojazdem Verve Concept, zaprezentowanym i przyjętym z wielkim uznaniem podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2007 r. Samochód zaprezentowany we Frankfurcie był jednym z trzech pojazdów Verve Concept(dwa pozostałe to wersje czterodrzwiowe, dostosowane do regionalnych gustów) przedstawionych niedawno w Guangzhou w Chinach i na międzynarodowym salonie samochodowym w Detroit w Ameryce Północnej. Trzy modele koncepcyjne utorowały wspólnie drogę nowemu globalnemu programowi małych samochodów na lata 2008-2010, z europejskim Fordem Fiesta debiutującym jako pierwszy pojazd produkcyjny.

Prace nad nowym pojazdem były prowadzone pod przewodnictwem konstruktorów i inżynierów europejskiego Forda.

"Dla Forda jest to naprawdę światowa premiera. Nowy Ford Fiesta to pierwszy samochód powstały w wyniku naszego nowego globalnego procesu rozwoju produktów. Bardziej niż kiedykolwiek wykorzystujemy teraz naszą wiedzę dotyczącą rozwoju produktów, jaką zdobyliśmy w różnych częściach świata; ten samochód przygotowuje grunt na przyjęcie w przyszłości kolejnych świetnych modeli przeznaczonych dla klientów na całym świecie" - stwierdził Joe Bakaj, wiceprezes odpowiedzialny za prace rozwojowe w Ford of Europe.

Europejska produkcja nowego Forda Fiesta rozpoczyna się na jesieni 2008 r. w Kolonii (Niemcy). Później, w 2009 r., możliwości produkcyjne Forda Fiesta zostaną zwiększone przez zakład montażowy w Walencji.

"Ford Fiesta ma serce w Europie, ale patrzy na cały świat - powiedział Marin Burela, globalny dyrektor ds. rozwoju małych samochodów Forda. Wykorzystujemy dziedzictwo Forda w zakresie tworzenia małych samochodów, by nadać nowemu Fordowi Fiesta globalny zasięg i tożsamość. Najpóźniej w 2010 r. nowa rodzina małych samochodów będzie produkowana w Europie, Azji i Ameryce Północnej i sprzedawana jako Ford Fiesta na wszystkich najważniejszych rynkach motoryzacyjnych na świecie" - stwierdził Burela.

Nowa oferta będzie obejmowała kilka nowości, które pojawią się po raz pierwszy w małym samochodzie firmy Ford. Będzie to między innymi - dostępny w drugiej połowie 2008 roku - nowy Ford Fiesta o emisji CO2 poniżej 100 g/km, należący do serii Ford ECOnetic.

Sprawny i zgrabny

* Nowy model zachowuje kompaktowy rozmiar swojego poprzednika, ale jest lżejszy i mocniejszy
* Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS) z nową poduszką powietrzną chroniącą kolana kierowcy
* Udoskonalenia w dziedzinie jakości jazdy obejmują elektryczny układ wspomagania kierownicy (E-PAS) oraz obniżenie hałasów i wibracji

W przeciwieństwie do swoich najważniejszych konkurentów w segmencie małych samochodów w Europie, które się rozrosły i przytyły, nowy Ford Fiesta praktycznie zachował swoje rozmiary. Ford Fiesta nowej generacji jest nawet lżejszy od swojego poprzednika.

''Zachowanie niewielkich rozmiarów i niedopuszczenie do zwiększenia ciężaru było głównym celem podczas projektowania nowego Forda Fiesta - powiedział Joerg Beyer, główny inżynier linii. Poświęciliśmy się z pełnym zaangażowaniem idei, by Ford Fiesta pozostał samochodem kompaktowym i skoncentrowaliśmy swoje wysiłki na zmniejszeniu jego ciężaru. Naprawdę się to opłaca pod względem zużycia paliwa i emisji CO2."

Zespół projektantów firmy Ford przeanalizował pod kątem ciężaru element za elementem, jednocześnie nie idąc na kompromis w kluczowych obszarach ważnych dla klientów, do których zalicza się przede wszystkim bezpieczeństwo. Ford Fiesta czyni w tej dziedzinie odważny krok do przodu dzięki wyjątkowo solidnej strukturze i Inteligentnemu Systemowi Bezpieczeństwa (IPS), w ramach którego po raz pierwszy w Fordzie Fiesta zastosowano poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy.

Nadwozie nowego Forda Fiesta zawiera wiele elementów wykonanych z blach stalowych o ultra podwyższonej wytrzymałości. Znacząca ilość tych specjalnych blach, między innymi stali borowej i stali dwufazowej, jest tajemnicą olbrzymiego postępu Forda Fiesta w zakresie strukturalnej sztywności mimo niewielkiego ciężaru. Stale te są stosowane w obszarach szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa, takich jak przedni i środkowy słupek, które należą do wyjątkowo sztywnej struktury ramy otworów drzwiowych w bocznej części nadwozia Forda Fiesta.

Priorytetem było także dalsze doskonalenie świetnej jakości jazdy Forda Fiesta. Nowy Ford Fiesta będzie miał dynamiczny charakter, pasujący do stylistyki kinetic design, która wyraża energię uchwyconą w ruchu. Cenieni inżynierowie Forda zajmujący się dynamiką pracowali także nad zwiększeniem wygody jazdy oraz odizolowaniem kabiny od hałasów i wibracji dochodzących ze strony zespołu napędowego.

Nowy Ford Fiesta jest nadal wyposażony w przednie zawieszenie z kolumnami MacPhersona i tylne zawieszenie z belką skrętną, które były jego tradycyjnymi atutami, a które zostały - wraz z układem kierowniczym - udoskonalone.

Po raz pierwszy w Fordzie Fiesta wprowadzono elektryczny układ wspomagania kierownicy (E-PAS). Układ E-PAS zapewnia właściwą równowagę pomiędzy wspomaganiem przy niskiej prędkości a precyzyjną i stabilną reakcją podczas jazdy.

Układ E-PAS ma jeszcze jedną ważną zaletę - pozwala obniżyć zużycie paliwa. Elektryczna pompa układu wspomagania kierownicy działa tylko wtedy, gdy konieczne jest wspomaganie, w przeciwieństwie do tradycyjnych hydraulicznych pomp tego układu, które działają stale, gdy pracuje silnik. Zapewnia to zmniejszenie zużycia paliwa.

Efektywne zespoły napędowe

* W chwili wprowadzenia do sprzedaży oferowanych będzie pięć różnych zespołów napędowych, od oszczędnego silnika Diesel Duratorq TDCi o mocy 68 KM do nowego silnika benzynowego Duratec Ti-VCT o mocy 115 KM i pojemności 1,6 l
* Ford Fiesta ECOnetic o wyjątkowo niskiej emisji CO2 - poniżej 100 g/km

Nowy Ford Fiesta jest pojazdem elastycznym i efektywnym, z szerokim wachlarzem zespołów napędowych do wyboru. Nowością na rynkach europejskich w Fordzie Fiesta będzie popularny silnik Ford Duratec Ti-VCT o pojemności 1,6 l. Silnik o mocy 115 KM z układem zmiennych faz rozrządu po stronie zaworów ssących zapewnia odpowiednią równowagę pomiędzy osiągami a zużyciem paliwa.

Dla Forda Fiesta dostępne są także:

* Silniki benzynowe Duratec o pojemności 1,25 l (60 KM i 80 KM) i 1,4 l (91 KM)
* Dwa silniki Diesel Duratorq TDCi common-rail: 1,4 l (68 KM) i 1,6 l (90 KM, dostępny z filtrem cząstek stałych), z unowocześnionym wtryskiem i wysokiej klasy elektronicznym układem sterowania.

Ford Fiesta będzie oferowany z mechaniczną pięciostopniową skrzynią biegów Durashift lub automatyczną czterostopniową skrzynią biegów Durashift (dostępną z silnikiem Duratec o pojemności 1.4 l i mocy 91 KM).

Samochód koncepcyjny staje się rzeczywistością

* Nowy Ford Fiesta jest wyraźnie spokrewniony z pojazdami Verve Concept
* Futurystyczne wnętrze wersji koncepcyjnej trafiło do produkcji w postaci zintegrowanej konsoli środkowej HMI
* Nowości techniczne to między innymi system bezkluczykowy, przycisk rozrusznika Ford Power, wlew paliwa bez korka Ford Easyfuel, złącza USB i nowy rodzaj oświetlenia we wnętrzu

Nowy Ford Fiesta przenosi radykalną stylistykę nadwozia i wnętrza Verve Conceptdo realnego świata; zawiera elementy wyposażenia i technologie typowe raczej dla większych, droższych samochodów. Przeczy to poglądowi, że niedrogi, mały samochód musi być prosty i nudny.

We wnętrzu nowego Forda Fiesta wykorzystano istotny element Verve Concept: futurystyczny, zainspirowany telefonami komórkowymi interfejs HMI konsoli środkowej w zestawie wskaźników. Do przeszłości należy płaska i prosta konsola środkowa tablicy rozdzielczej, której kształt wymuszony był koniecznością umieszczenia dużego radia. Nowa technologia umożliwia oddzielenie od siebie głównych elementów systemu audio (przycisków, wyświetlacza i elektroniki) w sposób dający projektantom wolność tworzenia estetycznych i funkcjonalnych kształtów.

Wielu nabywców Forda Fiesta nowej generacji dorastało wraz z telefonami komórkowymi i od razu rozpoznają oni jako znajome kształty systemu Ford Convers+, z konsolą środkową obejmującą wyświetlacz z dużym ekranem i panel sterujący z przyciskami służącymi do komunikowania się z pojazdem oraz do ustawiania systemu audio.

Wygodne przełączniki w kierownicy umożliwiają kierowcy łatwe i intuicyjne sterowanie głównymi funkcjami układu. System Ford Convers+, dostępny już w Fordach Mondeo, S-MAX i Galaxy, to duży krok do przodu dla nabywców małych samochodów. Inną nowością w Fordzie Fiesta nowej generacji jest system bezkluczykowy, z charakterystycznym przyciskiem Ford Power w tablicy rozdzielczej.

Zaawansowana technologia systemu Ford Convers+ nie będzie oferowana jedynie w pojazdach z bogatą wersją wyposażenia. Ford spodziewa się, że ponad 85 procent zamówień będzie obejmowało jeden z dwóch dostępnych wyświetlaczy wielofunkcyjnych.

W produkcyjnym Fordzie Fiesta zachowano jeszcze jeden element wyposażenia pochodzący z Verve Concept: duże pokrętła ogrzewania i wentylacji usytuowane centralnie w owalu konsoli środkowej. Element ten został zainspirowany wzornictwem nowoczesnych paneli prysznicowych.

Kolejny atut Forda Fiesta to łatwa obsługa zewnętrznego sprzętu audio. W nowej konsoli środkowej umieszczono wygodną półeczkę na odtwarzacze MP3 oraz wbudowane gniazda dla przewodów audio AUX i USB, a także tradycyjne gniazdo 12 V. Dzięki temu system audio samochodu może sterować odtwarzaczem MP3 i ładować go.

W nowym Fordzie Fiesta oferowane jest także złącze Bluetooth® ze sterowaniem głosem oraz inne technologie przejęte z większych samochodów, między innymi:

* Ford Easyfuel, czyli wygodny wlew paliwa bez korka, który zapobiega przypadkowemu nalaniu niewłaściwego paliwa, wprowadzony po raz pierwszy w Fordzie Mondeo,
* Regulacja ustawienia kierownicy
* Nowe oświetlenie wnętrza: łagodna, elegancka czerwona poświata, dyskretnie oświetlająca wnętrze pojazdu
* Okno kierowcy otwierane i zamykane krótkim dotknięciem przycisku z zabezpieczeniem przed przytrzaśnięciem

Odważny, dynamiczny, kształtny

Odważne kolory, dynamiczny kształt i profilowane powierzchnie nowego Forda Fiesta sygnalizują, w jak dużym stopniu duch Verve Conceptzostał wprowadzony do produkcji jako najnowszy model zaprojektowany zgodnie ze stylistyką Forda kinetic design. Ekscytujące i radosne nowe kolory to między innymi Squeeze i Hot Magenta, czyli produkcyjna wersja unikalnego koloru opracowanego dla trzydrzwiowego samochodu Verve Concept.

"Pozytywna reakcja na kolor pierwszego samochodu koncepcyjnego Verve zachęciła nas do włączenia tego lakieru do palety dostępnych kolorów, wkrótce po wprowadzeniu pojazdu do sprzedaży" - powiedział Burela.

Dzięki dynamicznemu profilowi przypominającemu coupé i sportowej sylwetce, nowy Ford Fiesta przemawia do emocji równie silnie jak samochody koncepcyjne.

"Wszystkie główne elementy stylistyki kinetic design tworzą w sumie wizualnie bogaty, dynamiczny kształt nadwozia, bardzo zbliżony do oryginalnego samochodu koncepcyjnego - powiedział Martin Smith, dyrektor ds. projektów w Ford of Europe. Pełne powierzchnie, odważny kształt i dynamiczne linie łączą się w spójną i harmonijną całość, sygnalizującą ekspresyjnego ducha radości i energię uchwyconą w ruchu."

Kojarząc się z dobrze rozwiniętą muskulaturą, nowy Ford Fiesta manifestuje pewność siebie, klasę i osobowość. Agresywne kształty pokrywy komory silnika i przednich błotników sprawiają, że sylwetka jest barczysta; z przodu centralne miejsce zajmuje charakterystyczny element: wyraźna dolna krata wlotu powietrza w kształcie trapezu, przyciągająca uwagę i podkreślająca główny atrybut Forda - sportową dynamikę jazdy.

Elementy chromowane i błyszczące, starannie dobrane dają efekt eleganckiej i wyrafinowanej biżuterii. Duże, pełne wyrazu reflektory, pochodzące bezpośrednio z Verve Concept, stanowią część przednich przetłoczeń i rozciągają się agresywnie prawie, aż do stylowo pochylonych przednich słupków.

Reflektory zawierają wszystkie podstawowe światła i kierunkowskazy; dodatkowo w dolnej części zderzaka umieszczono po bokach okrągłe światła przeciwmgielne z chromowanymi ramkami.

Profil nowego Forda Fiesta podkreślają nowa, nachylona w stronę kabiny sylwetka i prężny, sportowy styl. Zamaszysta linia dachu rozciąga się od sięgającego daleko do przodu przedniego słupka do końcowej krawędzi, zamykając odważny zarys bocznych okien i tworząc sportowy klimat nadwozia coupé w wersji trzydrzwiowej.

"Zespół projektantów równie wiele uwagi poświęcił kształtowi wersji trzydrzwiowej, jak i pięciodrzwiowej - powiedział Stefan Lamm, główny projektant odpowiedzialny za stylistykę nadwozi w Ford of Europe. Obydwa samochody bazują na tym samym, sportowym i dynamicznym nadwoziu, do złudzenia przypominającym coupé."

Boczne okna łączą się dyskretnie, tworząc charakterystyczny profil - główny element stylistyki kinetic design, sygnalizujący dynamizm. Akcent w postaci chromowanej dolnej krawędzi bocznej szyby dodaje elegancji i podkreśla charakterystyczny, zadziorny tył.

Nowy model ma także charakterystyczne, odważne nadkola, które podkreślają sylwetkę i dynamikę pojazdu oraz wizualnie akcentują nowe 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich.

Dynamiczne linie stylistyki kinetic design opasują łukiem tył nadwozia, łącząc górne rogi świateł tylnych z charakterystycznym spojlerem, zawierającym wąski zespół diod LED stanowiących światło STOP. Rzeźbę nadwozia podkreślają elementy takie jak; nowa tylna lampa (kolejny z elementów Verve Concept, który stał się integralną częścią nadwozia) oraz zwężana ku dołowi fazowana tylna szyba.

"Wreszcie zakończył się okres oczekiwania i nadszedł czas, by każdy mógł się przekonać, jak stylistykę kinetic design można wykorzystać w małym samochodzie - powiedział Martin Smith, dyrektor działu projektowania w Ford of Europe. Nowy Ford Fiesta prowokuje natychmiastową, emocjonalną reakcję i komentarz 'chcę jeździć takim autem'; jest atrakcyjny dla nowej generacji nabywców małych samochodów, zwracających uwagę nie tylko na praktyczne wartości typowe dla Forda Fiesta, ale także na styl" - dodał Smith.

Pełne dane techniczne nowego Forda Fiesta zostaną opublikowane przy wprowadzaniu modelu do sprzedaży w drugiej połowie 2008 r.



źródło: Ford Polska

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Nowa Fiesta czyli Ford i jego premiery w Genewie