Portal V10 » Aktualności » Nowa Kia Forte LPI Hybrid już wkrótce w Europie
Nowa Kia Forte LPI Hybrid już wkrótce w Europie
2009-09-21 - K. Spychalski Tagi: Kia, Auta hybrydowe, Sedan, Kia Forte
Pierwszy pokaz samochodu Kia Forte LPI Hybrid w Europie łączy się z zapowiedzią szerokiego programu badawczego ‘w warunkach rzeczywistych’ - przewidywanego przez Kia na rok 2010. I choć należący do segmentu C sedan Forte (noszący na niektórych rynkach nazwę Cerato) nie jest oferowany na ‘starym kontynencie’ - Kia zamierza w przyszłym roku rozpocząć próbną eksploatację floty aż 50 tych pojazdów w skali światowej, z czego 36 znajdzie się właśnie na obszarze Europy.
W krajach europejskich o rozwiniętej sieci tankowania LPG, flota samochodów Kia Forte udostępniona będzie w celach testowych mediom, agencjom rządowym i organizacjom ekologicznym. Posłuży także ocenie potencjału komercjalizacji hybryd LPI na większą skalę w przyszłości, także pod kątem spodziewanych oszczędności na różnicach cen LPG i benzyny.
Kia Forte LPI Hybrid sprzedawana już obecnie w Korei posiada zasilaną paliwem LPG, 1,6-litrową jednostkę spalinową serii Gamma o mocy 114 KM i momencie 148 Nm. Jednostka ta współpracuje z hybrydowym zespołem napędowym, w którego skład wchodzi silnik elektryczny o mocy 15 kW i momencie obrotowym 105 Nm, bateria akumulatorów litowo-jonowych (polimerowych) o napięciu 180 V, bezstopniowa skrzynia przekładniowa CVT, system ISG oraz system regeneracyjnego hamowania doładowujący akumulatory prądowe.
Średnie zużycie paliwa Kia Forte LPI Hybrid wynosi tylko 5,6 l/100 km, emisja CO2 zaledwie 99 g/km, a współczynnik oporu aerodynamicznego nadwozia Cd = 0,26. A ponieważ ceny paliwa LPG w większości krajów są znacznie niższe niż benzyny - zużycie 5,6 litra LPG/100 km porównać można w kategorii kosztowej (np. w realiach koreańskich) z ok. 2,6 litra benzyny/100 km.
Należy jednak pamiętać, iż cena LPG i związane z tym podatki są zróżnicowane w różnych krajach Europy, tak więc potencjalne oszczędności eksploatacyjne samochodów rodzaju Kia Forte LPI Hybrid będą się wahać i to czasem znacznie. Interesujące zaś może być to, iż w kategoriach codziennej eksploatacji zasięg Kia Forte LPI Hybrid wynosić może nawet 850 kilometrów pomiędzy kolejnymi tankowaniami.
Jednostka LPI pracuje podczas jazdy w sposób ciągły i wspomagana jest automatycznie przez silnik elektryczny w trakcie ruszania z miejsca i przyspieszania. Prędkość podróżna utrzymywana jest także przez napęd główny (LPI), a w czasie hamowania energia elektryczna jest odzyskiwana w drodze tzw. ‘regenerative braking’. Miejsce seryjnego posiedzeniowego zbiornika benzyny zajęły w Kia Forte LPI Hybrid dwa specjalnie wzmocnione, cylindryczne zbiorniki LPG o pojemności 53 litrów, zamontowane poprzecznie.
Aby zaakcentować ekologię osiągów oraz odróżnić wersję hybrydową od innych odmian modelowych, Kia Forte LPI Hybrid ma obniżone zawieszenie, 15-calowe koła z lekkiego stopu o niskim oporze aerodynamicznym, znaczek ‘EcoDynamics’ na kracie chłodnicy i medaliony ‘Hybrid’ na błotnikach przednich, nowego kształtu lampy przeciwmgielne, czarny, polerowany wlot powietrza w zderzaku przednim, spojler na pokrywie bagażnika, ‘rufowe’ lampy w stylu LED oraz pionowe odblaski tylne.
Informacje dotyczące napędu hybrydowego pokazywane są przez specjalny zestaw wskaźników ‘Super Vision’ - obok ikonki ‘ekologicznego drzewka’ - rozwijającego listki w potwierdzeniu przyjaznego dla środowiska sposobu prowadzenia pojazdu.
Intensywne prace badawczo rozwojowe (R&D) nad litowym akumulatorem jonowo-polimerowym.
Eksploatacja i osiągi każdego z pojazdów o napędzie elektryczno-hybrydowym związane są nieodłącznie z pojemnością i trwałością akumulatorów, stąd też firma Kia podjęła intensywny program rozwoju własnej konstrukcji polimerowych baterii litowo-jonowych (Li-Poly) pod kątem zastosowania w samochodzie Forte LPI Hybrid. Powodem tej decyzji była konieczność zastąpienia klasycznych akumulatorów niklowo-wodorowych (NiMH) bardziej wydajnym sposobem magazynowania energii, a w pracach badawczo-rozwojowych uczestniczyły również inne firmy koreańskie.
Celem było stworzenie akumulatora zdolnego do stabilnej pracy w najbardziej ekstremalnych warunkach zewnętrznych, przy 10-krotnie wyższej trwałości i niezawodności niż „zwykłe” baterie litowe, stosowane obecnie w podręcznych urządzeniach IT. Kolejnym poważnym wyzwaniem była konkurencyjność kosztowa w porównaniu z masowo wytwarzanymi akumulatorami niklowo-wodorowymi.
Naukowcy Kia zdołali te cele osiągnąć i nowe polimerowe akumulatory litowo-jonowe w samochodzie Forte LPI Hybrid charakteryzują się w porównaniu z akumulatorem niklowo-wodorowym - trzykrotnie wyższym napięciem znamionowym prądu elektrycznego (z ogniwa) przy obniżonej masie własnej. Gęstość wyjściowa oraz gęstość energii oddawanej (w stosunku do akumulatora typu NiMH) wzrosła odpowiednio o 65 i 35 procent.
W kategoriach trwałości i żywotności testy wykazały prawidłowe działanie akumulatorów Li-Poly na porównawczym przebiegu ponad 300.000 km. W zakresie bezpieczeństwa eksploatacji zastosowano rozwiązanie czteropoziomowe: sterowniki energetyczne na poziomie pojazdu i akumulatora oraz odpowiednie zabezpieczenia na poziomie zestawu akumulatorów i pojedynczego ogniwa.
Kia Forte LPI Hybrid jest pierwszym na świecie pojazdem, w którym pracują akumulatory typu Li-Poly co dowodzi, iż Kia dysponuje wiodącą technologią typu ‘plug-in’ dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz, że zamierza odgrywać istotną rolę na rynku pojazdów przyjaznych środowisku naturalnemu w niedalekiej już przyszłości.
Należy jednak pamiętać, iż cena LPG i związane z tym podatki są zróżnicowane w różnych krajach Europy, tak więc potencjalne oszczędności eksploatacyjne samochodów rodzaju Kia Forte LPI Hybrid będą się wahać i to czasem znacznie. Interesujące zaś może być to, iż w kategoriach codziennej eksploatacji zasięg Kia Forte LPI Hybrid wynosić może nawet 850 kilometrów pomiędzy kolejnymi tankowaniami.
Jednostka LPI pracuje podczas jazdy w sposób ciągły i wspomagana jest automatycznie przez silnik elektryczny w trakcie ruszania z miejsca i przyspieszania. Prędkość podróżna utrzymywana jest także przez napęd główny (LPI), a w czasie hamowania energia elektryczna jest odzyskiwana w drodze tzw. ‘regenerative braking’. Miejsce seryjnego posiedzeniowego zbiornika benzyny zajęły w Kia Forte LPI Hybrid dwa specjalnie wzmocnione, cylindryczne zbiorniki LPG o pojemności 53 litrów, zamontowane poprzecznie.
Aby zaakcentować ekologię osiągów oraz odróżnić wersję hybrydową od innych odmian modelowych, Kia Forte LPI Hybrid ma obniżone zawieszenie, 15-calowe koła z lekkiego stopu o niskim oporze aerodynamicznym, znaczek ‘EcoDynamics’ na kracie chłodnicy i medaliony ‘Hybrid’ na błotnikach przednich, nowego kształtu lampy przeciwmgielne, czarny, polerowany wlot powietrza w zderzaku przednim, spojler na pokrywie bagażnika, ‘rufowe’ lampy w stylu LED oraz pionowe odblaski tylne.
Informacje dotyczące napędu hybrydowego pokazywane są przez specjalny zestaw wskaźników ‘Super Vision’ - obok ikonki ‘ekologicznego drzewka’ - rozwijającego listki w potwierdzeniu przyjaznego dla środowiska sposobu prowadzenia pojazdu.
Intensywne prace badawczo rozwojowe (R&D) nad litowym akumulatorem jonowo-polimerowym.
Eksploatacja i osiągi każdego z pojazdów o napędzie elektryczno-hybrydowym związane są nieodłącznie z pojemnością i trwałością akumulatorów, stąd też firma Kia podjęła intensywny program rozwoju własnej konstrukcji polimerowych baterii litowo-jonowych (Li-Poly) pod kątem zastosowania w samochodzie Forte LPI Hybrid. Powodem tej decyzji była konieczność zastąpienia klasycznych akumulatorów niklowo-wodorowych (NiMH) bardziej wydajnym sposobem magazynowania energii, a w pracach badawczo-rozwojowych uczestniczyły również inne firmy koreańskie.
Celem było stworzenie akumulatora zdolnego do stabilnej pracy w najbardziej ekstremalnych warunkach zewnętrznych, przy 10-krotnie wyższej trwałości i niezawodności niż „zwykłe” baterie litowe, stosowane obecnie w podręcznych urządzeniach IT. Kolejnym poważnym wyzwaniem była konkurencyjność kosztowa w porównaniu z masowo wytwarzanymi akumulatorami niklowo-wodorowymi.
Naukowcy Kia zdołali te cele osiągnąć i nowe polimerowe akumulatory litowo-jonowe w samochodzie Forte LPI Hybrid charakteryzują się w porównaniu z akumulatorem niklowo-wodorowym - trzykrotnie wyższym napięciem znamionowym prądu elektrycznego (z ogniwa) przy obniżonej masie własnej. Gęstość wyjściowa oraz gęstość energii oddawanej (w stosunku do akumulatora typu NiMH) wzrosła odpowiednio o 65 i 35 procent.
W kategoriach trwałości i żywotności testy wykazały prawidłowe działanie akumulatorów Li-Poly na porównawczym przebiegu ponad 300.000 km. W zakresie bezpieczeństwa eksploatacji zastosowano rozwiązanie czteropoziomowe: sterowniki energetyczne na poziomie pojazdu i akumulatora oraz odpowiednie zabezpieczenia na poziomie zestawu akumulatorów i pojedynczego ogniwa.
Kia Forte LPI Hybrid jest pierwszym na świecie pojazdem, w którym pracują akumulatory typu Li-Poly co dowodzi, iż Kia dysponuje wiodącą technologią typu ‘plug-in’ dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz, że zamierza odgrywać istotną rolę na rynku pojazdów przyjaznych środowisku naturalnemu w niedalekiej już przyszłości.
źródło: Kia
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Nowa Kia Forte LPI Hybrid już wkrótce w Europie
Podobne: Nowa Kia Forte LPI Hybrid już wkrótce w Europie
Kia Venga EV i Ray Concept - prezentacja na targach genewskich »
Kia Ray Hybrid Concept - oficjalny teaser nowego sedana »
Kia na konferencji w Seulu - model Forte LPI i nowa linia aut Eco Dynamics »
Hyundai, Kia i Genesis nie porzucą sedanów »
Podobne galerie: Nowa Kia Forte LPI Hybrid już wkrótce w Europie
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Kia