Portal V10 » Aktualności » Nowa Skoda Yeti - ostatnie testy przed produkcją seryjną
Nowa Skoda Yeti - ostatnie testy przed produkcją seryjną
2009-05-11 - K. Spychalski Tagi: Skoda, SUV, Skoda Yeti
W najbliższym czasie rozpocznie się seryjna produkcja Yeti - pierwszego modelu marki Škoda w klasie SUV. Obecnie trwają końcowe testy służące sprawdzeniu zarówno modelu, jak i jego poszczególnych podzespołów.
W trwających obecnie testach udział biorą samochody z tzw. preserii, wyprodukowane na linii przygotowanej już do seryjnej produkcji modelu. Tego typu próby prowadzone są według określonych procedur oraz w otoczeniu w pełni odpowiadającym naturalnym warunkom eksploatacji samochodu, a ich pozytywne wyniki przekładają się na przekazanie modelu do produkcji seryjnej. By warunki były w pełni różnorodne, testy odbywają się w kilku lokalizacjach - w tym przypadku także w Norwegii. Norwegia, jako miejsce prób dla Yeti, została wybrana ze względu na bogactwo dróg o różnorodnych nawierzchniach oraz specyficzne warunki pogodowe o tej porze roku - temperatura powietrza wykazuje spore wahania - rankiem oscyluje ok. zera, by w ciągu dnia osiągnąć nawet 16-18 stopni Celsjusza. Nie bez znaczenia jest także tzw. „czynnik dyskrecji” - ze względu na małe zagęszczenie ludności - liczba obserwatorów jest zdecydowanie mniejsza niż w innych częściach Europy. W przypadku opisywanych testów w sposób szczególny sprawdzano układy mechaniczne i elektronikę układów kontrolnych, funkcjonowanie układów wentylacji, ogrzewania i klimatyzacji. Testowano także elementy zawieszenia, amortyzatory, stabilizatory, dopasowywano najodpowiedniejsze ciśnienie w oponach, a w oparciu o zebrane dane doprecyzowano ustawienia trybu Off-road, dostosowujące działanie elektronicznych systemów wspomagających jazdę do poruszania się w terenie. Ponadto badano akustykę wnętrza oraz zużycie paliwa podczas jazdy terenowej.
Wnioski jakie wynikają z przeprowadzonych badań są jednoznaczne: Yeti jest wysokiej jakości samochodem typu SUV z segmentu aut kompaktowych. Bardzo dobrze sprawdza się w codziennym użytkowaniu, a także zapewnia bardzo dobre właściwości podczas jazdy terenowej. Stanowi idealne połączenie cech pojazdów typu SUV i kompakt, oferując wysoki poziom bezpieczeństwa, świetną przyczepność, gwarantując komfort prowadzenia i co ważne zachowuje stabilność podczas pokonywania zakrętów.
Kluczowe zalety Škody Yeti w porównaniu z ofertą konkurencji to przede wszystkim mniejsza masa pojazdu, stosunkowo nisko umieszczony środek ciężkości, dzięki czemu samochód cechuje wyjątkowa stabilność oraz wygoda w prowadzeniu, a także funkcjonalność systemu Off-road, który zapewnia bezpieczna jazdę w warunkach terenowych.
Yeti wykorzystuje płytę podłogową, na której zbudowana jest między innymi Octavia Scout 4x4. Cechuje go większy prześwit, szerszy rozstaw kół na tylnej osi. Zastosowano również nowe amortyzatory oraz zdefiniowano tryb Off-road do jazdy w terenie.
Dane techniczne:
Wymiary zewnętrzne (dł./szer./wys.): 4223/1793/1691 mm
Rozstaw osi: 2578 mm
Prześwit: 180 mm
Ciężar własny samochodu gotowego do jazdy (z kierowcą): 1520 kg dla wersji 1.8 TSI 4x4, 1545 kg dla wersji 2,0/103 CR 4x4
Skrzynia biegów: 6-stopniowa przekładnia manualna dla wszystkich jednostek 1.2 TSI 77 kW, 1.8 TSI 118 kW 4x4, 2.0 TDI CR 81 kW 4x2, 2.0 TDI CR 103 kW 4x4, 2.0 TDI CR 125 kW 4x4
7-stopniowa przekładnia DSG dla silnika 1.2 TSI 77kW
5-stopniowa przekładnia manualna dla silnika 2.0 TDI CR 81 kW 4x2
Napęd 4x4 wykorzystujący sprzęgło Haldex 4. generacji
System aranżacji tylnych siedzeń VarioFlex
Off-road - tryb optymalizacji systemów wspomagających do jazdy w terenie dla samochodów 4x4
ESP - system optymalizacji toru jazdy
W trwających obecnie testach udział biorą samochody z tzw. preserii, wyprodukowane na linii przygotowanej już do seryjnej produkcji modelu. Tego typu próby prowadzone są według określonych procedur oraz w otoczeniu w pełni odpowiadającym naturalnym warunkom eksploatacji samochodu, a ich pozytywne wyniki przekładają się na przekazanie modelu do produkcji seryjnej. By warunki były w pełni różnorodne, testy odbywają się w kilku lokalizacjach - w tym przypadku także w Norwegii. Norwegia, jako miejsce prób dla Yeti, została wybrana ze względu na bogactwo dróg o różnorodnych nawierzchniach oraz specyficzne warunki pogodowe o tej porze roku - temperatura powietrza wykazuje spore wahania - rankiem oscyluje ok. zera, by w ciągu dnia osiągnąć nawet 16-18 stopni Celsjusza. Nie bez znaczenia jest także tzw. „czynnik dyskrecji” - ze względu na małe zagęszczenie ludności - liczba obserwatorów jest zdecydowanie mniejsza niż w innych częściach Europy. W przypadku opisywanych testów w sposób szczególny sprawdzano układy mechaniczne i elektronikę układów kontrolnych, funkcjonowanie układów wentylacji, ogrzewania i klimatyzacji. Testowano także elementy zawieszenia, amortyzatory, stabilizatory, dopasowywano najodpowiedniejsze ciśnienie w oponach, a w oparciu o zebrane dane doprecyzowano ustawienia trybu Off-road, dostosowujące działanie elektronicznych systemów wspomagających jazdę do poruszania się w terenie. Ponadto badano akustykę wnętrza oraz zużycie paliwa podczas jazdy terenowej.
Kluczowe zalety Škody Yeti w porównaniu z ofertą konkurencji to przede wszystkim mniejsza masa pojazdu, stosunkowo nisko umieszczony środek ciężkości, dzięki czemu samochód cechuje wyjątkowa stabilność oraz wygoda w prowadzeniu, a także funkcjonalność systemu Off-road, który zapewnia bezpieczna jazdę w warunkach terenowych.
Yeti wykorzystuje płytę podłogową, na której zbudowana jest między innymi Octavia Scout 4x4. Cechuje go większy prześwit, szerszy rozstaw kół na tylnej osi. Zastosowano również nowe amortyzatory oraz zdefiniowano tryb Off-road do jazdy w terenie.
Dane techniczne:
Wymiary zewnętrzne (dł./szer./wys.): 4223/1793/1691 mm
Rozstaw osi: 2578 mm
Prześwit: 180 mm
Ciężar własny samochodu gotowego do jazdy (z kierowcą): 1520 kg dla wersji 1.8 TSI 4x4, 1545 kg dla wersji 2,0/103 CR 4x4
Skrzynia biegów: 6-stopniowa przekładnia manualna dla wszystkich jednostek 1.2 TSI 77 kW, 1.8 TSI 118 kW 4x4, 2.0 TDI CR 81 kW 4x2, 2.0 TDI CR 103 kW 4x4, 2.0 TDI CR 125 kW 4x4
7-stopniowa przekładnia DSG dla silnika 1.2 TSI 77kW
5-stopniowa przekładnia manualna dla silnika 2.0 TDI CR 81 kW 4x2
Napęd 4x4 wykorzystujący sprzęgło Haldex 4. generacji
System aranżacji tylnych siedzeń VarioFlex
Off-road - tryb optymalizacji systemów wspomagających do jazdy w terenie dla samochodów 4x4
ESP - system optymalizacji toru jazdy
źródło: Skoda
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Nowa Skoda Yeti - ostatnie testy przed produkcją seryjną
Podobne: Nowa Skoda Yeti - ostatnie testy przed produkcją seryjną
Skoda Superb Combi vs Skoda Yeti - crash-test przy prędkości 90 km/h »
Skoda Yeti najlepszym Samochodem na każdą drogę wg Playboya »
Skoda Yeti - czeski wszędołaz - nasz test »
Skoda Superb Combi i Yeti nagrodzone przez magazyn Top Gear »
Podobne galerie: Nowa Skoda Yeti - ostatnie testy przed produkcją seryjną
Skoda Yeti »
Skoda Kodiaq RS - paryski debiut SUVa »
Ssangyong Rexton - nowy SUV w wersji brytyjskiej »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Skoda
Galerie zdjęć
Newsletter