Portal V10 » Prezentacje / testy » Nowe Audi A4 Allroad - prezentacja modelu
Nowe Audi A4 Allroad - prezentacja modelu
2009-05-27 - K. Spychalski Tagi: Audi, Audi A4, Kombi, Audi A4 Allroad
Audi A4 allroad quattro to A4 na wszystkie drogi. Ze stałym napędem na cztery koła i zwiększonym prześwitem poprzecznym nadaje się na wszystkie - lepsze i gorsze drogi oraz gwarantuje przyjemność jazdy nawet tam, gdzie kończy się asfalt.
Naturalnie w Audi A4 allroad quattro zastosowano wszystkie innowacyjne technologie, które są mocną stroną serii A4: mocne i efektywne silniki, system dynamiki jazdy Audi drive select, nowoczesną przekładnię S tronic oraz innowacyjne systemy komunikacyjne i wspierające kierowcę. Stylistyka zewnętrzna
Pod względem stylistyki Audi A4 allroad quattro wzoruje się na A4 Avant, najatrakcyjniejszym kombi klasy średniej. Jego forma zewnętrzna sprawia wrażenie wyprężonej i pełnej napięć. Ostre linie obejmują zaokrąglone płaszczyzny. Wcześnie opadająca linia dachu przypominająca coupé z mocno pochylonymi słupkami D podkreśla dynamikę sylwetki. Prawie niewidoczna spoina łączy bok nadwozia z dachem - wykonana w procesie spawania plazmowego demonstruje wysoką precyzję z jaką Audi projektuje i wykonuje swoje samochody. Rzucające się w oczy detale na nowo interpretują sylwetkę pełną sportowej elegancji. Pod komorą silnika A4 allroad quattro posiada osłonę zapobiegającą uszkodzeniom w wyniku najechania na przeszkodę, wykonaną z masywnej stali nierdzewnej, sięgającą z przodu lekko do góry i służącą jako wlot powietrza. Osłona chłodnicy singleframe w kolorze popielatym „luna” ozdobiona jest pionowymi chromowanymi listwami, nowy, mocno zaznaczony zderzak i duże wloty powietrza podkreślają wyjątkowy wygląd.
Reflektory są wizualnym odzwierciedleniem wysoko rozwiniętej techniki Audi. Ich „skrzydła” - powlekane chromem kontury z tworzywa sztucznego - stały się już typową cechą marki i w zależności od wariantu reflektorów mają różny kształt. Przy światłach halogenowych źródłami światła do jazdy dziennej są żarówki, w wersji ksenonowej „plus” rolę tę przejmują pasy składające się z 14 białych diod. Ich pobór mocy - tylko dziewięć watów - w istotny sposób przyczynia się do obniżenia emisji dwutlenku węgla.Przednie błotniki i tylna część boków A4 allroad quattro otrzymały nową, muskularną formę. Otaczająca je okładzina z tworzywa sztucznego chroni nadkola i boczne progi przed uszkodzeniami. W zależności od koloru lakieru jest w kolorze matowym popielatym Platinum lub czarnym. Dach wieńczy reling z dwiema wysokimi poprzeczkami. Patrząc z boku nie sposób nie zauważyć 17-calowych kół z siedmioma ramionami w kształcie „V”. Ich średnica 690 milimetrów sprawia, że wydają się być bardzo duże i atletyczne. Jako alternatywę Audi oferuje 18-calowe koła z oponami 245/45.
Pełen wyrazu: wygląd z tyłu
Także z tyłu Audi A4 allroad quattro prezentuje się jako samochód z charakterem. W wersji z reflektorami ksenonowymi Plus w tylnych światłach zastosowano diody, które tworzą świetlny pas. Zwężający się ku środkowi kształt świateł podkreśla poziome linie, a tym samym szerokość auta.
Wąskie światła odblaskowe w nowym zderzaku i trójwymiarowy kontur tylnej pokrywy wzmacniają ten efekt. Dolna osłona podwozia chroniąca przed uderzeniami jest wykonana ze stali nierdzewnej i swoją żebrowaną strukturą powtarza optycznie motyw przednich wlotów powietrza. W osłonie znajdują się końcówki rur wydechowych, w 2.0 TDI umieszczone obok siebie z lewej strony, w 2.0 TSFI i 3.0 TDI z obu stron.
Dwa pakiety optyczne elementów zewnętrznych nadają wyglądowi A4 allroad quattro indywidualny styl. W wersji „aluminium” ramy okien i reling dachowy wykonano z aluminium, a dodatkowe listwy na progach - ze stali nierdzewnej. Wersja „pełen lakier” opiera się na wersji „aluminium”, lecz dodatkowo listwa biegnąca wokół nadwozia pokryta jest lakierem w takim samym kolorze, jak reszta karoserii.
Wersja „pełen lakier” dostępna jest w ośmiu kolorach: biały Ibis, srebrny Eis, popielaty Kondor, popielaty Meteor, czarny Phantom, niebieski Tiefsee, brązowy Teak i beżowy Dakar. Ponadto Audi oferuje odcienie niebieski Stratos (wyłącznie dla A4 allroad quattro), niebieski Sphären, czerwony Granat, popielaty Lava i czarny Brillant.
Karoseria
Audi A4 allroad quattro ma 4,72 metra długości, rozstaw osi wynosi 2,81 metra, szerokość 1,84 metra, a wysokość 1,50 metra. W porównaniu z Audi A4 Avant dysponuje prześwitem większym o 37 mm - 180 milimetrów (przy nie załadowanym samochodzie). W wersji podstawowej jego powierzchnia czołowa wynosi 2,24 m2, a współczynnik oporu powietrza CW ma wartość tylko 0,34 - dzięki precyzyjnemu dopracowaniu licznych szczegółów nadwozia i całkowitemu obudowaniu podłogi osłonami.
W karoserii zastosowano wiele blach ze stali o podwyższonej i najwyższej wytrzymałości, które obniżają ciężar i jednocześnie zwiększają sztywność, komfort drgań oraz bezpieczeństwo podczas zderzenia. W jądrze struktury - w tunelu środkowym, słupkach B, progach wewnętrznych i wsporniku poprzecznym ściany grodziowej - znalazły zastosowanie stale hartowane podczas kształtowania na prasie. Stale te, które charakteryzują się najwyższą wytrzymałością na rozciąganie, stanowią 11 procent ciężaru karoserii.
Nowoczesne technologie: montaż karoserii
Podczas montażu karoserii Audi wykorzystuje, jako uzupełnienie punktowego zgrzewania oporowego, wysokiej jakości klej strukturalny, który jeszcze bardziej zwiększa wytrzymałość połączenia. W drzwiach i w progach zastosowano tak zwane zdalne zgrzewanie wiązką lasera - kolejna technologia o wysokiej precyzji, która także przyczynia się do obniżenia ciężaru.
Połączenie precyzyjnie dopasowanych do siebie profili blaszanych chroni pasażerów Audi A4 allroad quattro podczas wypadków. Obie czołowe poduszki bezpieczeństwa uwzględniają pozycję siedzenia kierowcy i pasażera współdziałając z adaptacyjnymi napinaczami pasów bezpieczeństwa zapewniają bardzo dobrą ochronę osobom o różnym wzroście.
Na posterunku są ponadto boczne poduszki bezpieczeństwa z przodu - na życzenie także z tyłu - oraz system poduszek ochrony głowy.
Seryjne wyposażenie stanowi również integralny system zagłówków, który zmniejsza ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego podczas zderzenia tylnego - chroni on niezawodnie górną część tułowia pasażerów przednich przed efektem uderzenia biczem od tyłu. W przypadku ciężkich kolizji tylnych napinacze pasów utrzymują pasażerów w korzystnej pozycji siedzenia.
Na życzenie dostępne jest mocowanie fotelików dziecięcych Isofix zintegrowane w siedzeniu przedniego pasażera, razem z funkcją odłączenia poduszki pasażera.
Bagażnik
W podstawowym układzie bagażnik Audi A4 allroad quattro ma jeden metr szerokości między nadkolami i 1,03 metra głębokości, a jego pojemność wynosi 490 litrów. Jest wyłożony wysokiej jakości wykładziną dywanową.
Dzięki gładkiej powierzchni i niskiej krawędzi osłoniętej listwą ochronną ze stali nierdzewnej, cała jego pojemność daje się w pełni wykorzystać. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy dzielonego w stosunku 40 : 60, (co można zrobić dwoma ruchami rąk), długość bagażnika zwiększa się do 1,78 metra, a pojemność do 1.430 litrów.
Zgodnie ze swoim wszechstronnym charakterem A4 allroad quattro dysponuje całym szeregiem inteligentnych detali. Siatka oddzielająca bagażnik od kabiny pasażerskiej i osłona są umieszczone w oddzielnych kasetach, co ułatwia ich rozsuwanie i chowanie. Po lekkim naciśnięciu osłona przesuwa się w dwóch prowadnicach w górę, poruszana siłą sprężyny. Jej przyciągnięcie w dół jest łatwe dzięki wygodnemu uchwytowi. Tylna pokrywa otwiera się wysoko, tak że mogą pod nią stanąć i wyprostować się osoby o wzroście do 1,89 m.
Inteligentny detal: dwustronna podłoga
Obok relingu dachowego kolejnym seryjnym elementem ułatwiającym życie jest dwustronna podłoga w tylnej części bagażnika. Jej spód to wodoszczelna wanna - idealne miejsce do przewożenia przedmiotów, które mogłyby zabrudzić wykładzinę, np. mokrych butów narciarskich. Dzięki dwóm uchwytom można złapać tę część podłogi jak tacę i przenieść w inne miejsce.
Cztery masywne zaczepy, dwa eleganckie haki na torby, gniazdo 12V oraz boczny schowek z przesuwaną poziomo siatką uzupełniają seryjne wyposażenie bagażnika.
Cały szereg opcjonalnych elementów wyposażenia zwiększa przydatność Audi A4 allroad quattro do różnych zadań. Jest to dwustronny dywanik wraz ze składaną osłoną zderzaka, elektromechaniczny napęd tylnej pokrywy i zestaw do unieruchamiania bagażu składający się z teleskopowej poprzeczki i naprężonego sprężyną pasa do mocowania. Włożony w szyny w podłodze bagażnika służy od do podziału przestrzeni bagażowej odpowiednio do potrzeb. Jako opcja dostępna jest także tylna kanapa z otworem do przewożenia długich przedmiotów i workiem na narty. Zespół sprzęgu przyczepy i specjalne wsporniki dachowe na rowery, narty i kajaki uzupełniają ofertę wyposażenia dodatkowego.
Wnętrze
Dużo miejsca, bezkompromisowa jakość i perfekcyjna funkcjonalność - wnętrze Audi A4 allroad quattro posiada wszystkie zalety charakterystyczne dla marki Audi. Jest skrojone jak sportowy garnitur.
Głęboko osadzone przednie fotele są dopasowane do kształtu ludzkiego ciała i podkreślają sportowy charakter wnętrza. Poza seryjną regulacją wysokości Audi oferuje regulację elektryczną oraz ogrzewanie siedzeń - na życzenie także dla zewnętrznych tylnych miejsc siedzących. Opcjonalne fotele sportowe mają mocno wyprofilowane boki, wysuwaną podporę ud oraz regulowane w dwóch płaszczyznach podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Największy luksus oferują komfortowe klimatyzowane siedzenia: obok ogrzewania zamontowano w nich także wentylację z dwoma małymi wentylatorami. Jej zalety można odczuć szczególnie latem. Jeżeli jednak temperatura siedzeń zanadto się obniży, automatycznie włącza się funkcja dogrzewania.
Długi rozstaw osi A4 allroad quattro pozwolił na uzyskanie optymalnej wygody dla pasażerów na tylnej kanapie. Uchwyty na kubki i duże schowki pozwalają na przewożenie butelek i innych przedmiotów potrzebnych w podróży. Opcjonalny pakiet schowków obejmuje dodatkowe kieszenie i siatki.
Dla przednich foteli można wybrać środkowy podłokietnik ze schowkiem i gniazdkiem 12V. Miękko tapicerowany podłokietnik przesuwa się do przodu i do tyłu oraz zmienia się ich wysokość.
Zorientowany na kierowcę: kokpit
Kokpit jest wyraźnie zwrócony w stronę kierowcy, konsolę środkową pochylono o osiem stopni w lewo. Kierownica posiada regulację wysokości i odległości. Tablica rozdzielcza z dużymi, dobrze czytelnymi instrumentami prezentuje klasyczne elementy stylistyczne Audi. Środkowy wyświetlacz między prędkościomierzem, a obrotomierzem należy do wyposażenia seryjnego.
Przełączniki i przyciski montowanego seryjnie radia z CD chorus z ośmioma głośnikami o mocy 80 W umieszczone są wygodnie w konsoli środkowej.
Pod nimi znajduje się pole obsługowe również należącej do wyposażenia seryjnego automatycznej klimatyzacji - nowoczesnej, wydajnej, cichej i komfortowej. Jako opcję Audi oferuje komfortową klimatyzację automatyczną, pozwalającą na podział wnętrza na trzy oddzielne strefy. Kolejnym elementem podwyższającym komfort podróżowania jest asystent świateł drogowych, który - sterowany światłoczułym czujnikiem - samoczynnie włącza i wyłącza światła. W przypadku reflektorów ksenonowych Plus zastosowano regulację zasięgu świateł: przy 120 km/h światła kierowane są lekko w górę, dostosowując się do jazdy na autostradzie.
Na środku kokpitu znajduje się duży monitor pokładowy z ekranem 6,5-cala. Przy radiach concert i symphony lub systemie nawigacji MMI plus jest on kolorowy. Elementy obsługowe Multi Media Interface znalazły miejsce na środkowym tunelu. Duże przyciski wokół centralnego pokrętła-przycisku pozwalają na intuicyjną obsługę. Również na tunelu znajduje się przycisk seryjnego elektromechanicznego hamulca postojowego. Na życzenie jego funkcje mogą być rozszerzone o Audi hold assist.
Sportowa elegancja: kolory i wykończenie
Sportowa elegancja charakteryzuje również zestawienie kolorów i materiałów. Na podłodze zastosowano welurową wykładzinę dywanową, podsufitka ma kolor srebrny Stern, beżowy Leinen lub czarny (opcja). Wyloty powietrza, przycisk hamulca postojowego i przełącznik świateł pokryte są aluminium, a listwy progowe zdobi specjalny napis allroad. Listwy dekoracyjne mają kolor Micrometallic platin, alternatywnie dostępne są wersje z aluminium Trigon, ciemnego drewna jesionowego z widocznymi porami, brązowego drewna laurel lub drewna orzechowego.
Wybierając tapicerkę siedzeń można zdecydować się na specjalną tkaninę allroad, dwa warianty skóry - Milano i Valcona - oraz kombinację skóry z Alcantarą. Skóra dostępna jest w siedmiu kolorach, dwa z nich połączone są z kontrastowymi, sportowymi szwami. Tkaniny tapicerki mogą mieć czarny lub jasnopopielaty kolor. Program Audi exclusive obejmuje inne eleganckie warianty skóry dla tych, którzy chcą zindywidualizować wnętrze swojego A4 allroad quattro.
Silniki
Na początku sprzedaży Audi oferuje A4 allroad quattro z trzema silnikami: jednym benzynowym i dwoma dieslami - wszystkie trzy posiadają wtrysk bezpośredni z turbodoładowaniem i pracują w systemie TFSI względnie TDI. Imponują dużą mocą, dynamicznym przyspieszeniem, spokojną pracą i niskim zużyciem paliwa.
Silnik 2.0 TFSI, który cztery razy z rzędu otrzymał od międzynarodowego jury ekspertów tytuł „engine of the year“, w swoim aktualnym stadium ewolucji wyposażony jest jednocześnie aż w trzy najnowocześniejsze technologie - system Audi valvelift, który zwiększa dynamikę przyspieszania dzięki zmiennemu sterowaniu skokiem zaworów wydechowych, bezpośredni wtrysk benzyny FSI oraz turbodoładowanie. Wtrysk bezpośredni i turbodoładowanie już od lat stanowią w Audi zwycięski duet, co udowodnił samochód wyścigowy R8 swoimi triumfami w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i wieloma innymi zwycięstwami.
Wysoki stopień sprężania: gwarancja wysokiej efektywności
Również w silniku wielkoseryjnym tandem tego rozwiązania technicznego sprawdził się perfekcyjnie. Benzyna, wtryskiwana w 2.0 TFSI pod ciśnieniem 150 barów i poddana zawirowaniu przez specjalne klapy, obniża przez swoje odparowanie temperaturę komór spalania; rozwiązuje to stary problem techniki turbo - skłonność do spalania stukowego. Dzięki temu możliwe było zastosowanie wysokiego stopnia sprężania 9,6 : 1, z pozytywnym skutkiem dla wzrostu efektywności spalania.
Silnik 2.0 TFSI, który czerpie moc z pojemności skokowej 1.984 cm3, posiada jeszcze inne nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne. Wszystkie części zostały dopracowane pod kątem redukcji tarcia, pompa oleju pracuje niezwykle efektywnie. Skrzynia korbowa waży niewiele więcej niż 30 kilogramów.
Dwa wałki wyrównoważające przyczyniają się do wysokiej kultury pracy silnika; wałek rozrządu zaworów ssących daje się przestawiać o 60 stopni.
Turbosprężarka i jej chłodnica powietrza doładowującego zostały zoptymalizowane pod kątem spontanicznego zadziałania i wysokiej sprawności. Czterocylindrowy silnik przekazuje na wał korbowy 350 Nm momentu obrotowego przy obrotach od 1.500 do 4.200 1/min, jego maksymalna moc osiąga wartość 155 kW (211 KM). W połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią biegów S tronic potrafi on przyspieszyć Audi A4 allroad quattro w ciągu 6,9 sekundy do 100 km/h i dalej do maksymalnej prędkości 230 km/h; przeciętnie zużywa tylko 8,1 litra paliwa na 100 km.
Również silnik TDI - technologia efektywności z największymi sukcesami na świecie - jest synonimem nowoczesnych i inteligentnych właściwości sportowych, za którymi stoi wysoki moment obrotowy, duża moc, znakomita kultura pracy i wyjątkowo niskie wartości zużycia paliwa. Audi już w 1989 wprowadziło na rynek technikę TDI i od tego czasu marka z czterema pierścieniami konsekwentnie buduje swoją przewagę. Samochód wyścigowy R10 TDI zademonstrował zwycięstwami w Le Mans, jaka moc tkwi w technologii TDI.
Najmocniejszą jednostką w palecie silników jest 3.0 TDI, sześciocylindrowy agregat V o 90 stopniowym kącie rozchylenia cylindrów. Jego kadłub został odlany z wermikularnego żeliwa grafitowego, materiału hightech, który łączy wysoką sztywność z niewielkim ciężarem. Intensywne i pracochłonne modyfikacje detali zmniejszyły tarcie wewnętrzne - na przykład gładzie cylindrowe są naświetlane laserem, co pozwoliło na zmniejszenie sił sprężystości pierścieni tłokowych i dalsze zwiększenie odporności na zużycie.
Układ wtryskowy Common Rail, pracujący z ciśnieniem systemowym 1.800 barów i błyskawicznie uruchamianymi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, odpowiada za niezwykle precyzyjne przygotowanie mieszanki. Szybki silnik elektryczny przestawia łopatki kierujące w turbosprężarce, a chłodnica powietrza doładowującego osiąga bardzo wysoką sprawność termiczną. Diesel V6 wyróżnia się także dużą czystością spalin z bardzo małym udziałem tlenków azotu.
Potężna fala: moment obrotowy 500 Nm od 1.500 1/min
Silnik 3.0 TDI, o pojemności skokowej 2.967 cm3, wytwarza moc 176 kW (240 KM) i przy obrotach od 1.500 do 3.000 1/min przekazuje na wał korbowy 500 Nm momentu obrotowego - potężna fala, na której można dać się ponieść bez ograniczeń. 3,0 TDI współpracując z bardzo zaawansowaną technologicznie skrzynią biegów S tronic potrafi przyspieszyć Audi A4 allroad quattro w 6,4 sekundy do 100 km/h, a dopiero przy 236 km/h osiągana jest jego maksymalna prędkość jazdy. Trzylitrowy silnik zadawala się przeciętnym zużyciem 7,1 litra paliwa na 100 km. Tak jak wszystkie jednostki w ofercie jest już przygotowany do spełnienia normy emisji spalin Euro 5, i podobnie jak 2.0 TDI został wyposażony seryjnie w filtr cząstek stałych.
W silniku 2.0 TDI, następcy najczęściej produkowanego diesla na świecie, układ Common Rail z ciśnieniem wtrysku 1.800 barów i czterema wtryskiwaczami piezoelektrycznymi odpowiada za wysoką kulturę pracy.
Na każdy cykl pracy przypada do pięciu precyzyjnie modulowanych wtrysków paliwa. Dwa wałki wyrównoważające kompensują siły bezwładności drugiego rzędu. Przestawiane łopatki kierownicy w turbosprężarce, klapy zawirowania w kolektorze ssącym i specjalna geometria tłoków poprawiają napełnienie komór spalania.
Czterocylindrowy silnik potrafi pracować z bardzo dużym udziałem recyrkulacji dobrze schłodzonych spalin, co prowadzi do znacznego obniżenia emisji tlenków azotu.
Dwulitrowy Diesel o pojemności skokowej 1.968 cm3 dostarcza na wał korbowy 350 Nm momentu obrotowego przy obrotach od 1.750 do 2.500 1/min. Dzięki dużej mocy 125 kW (170 KM) Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI przyspiesza w ciągu 8,9 sekundy do 100 km/h i dalej do maksymalnej prędkości 213 km/h. Średnio zadowala się konsumpcją 6,4 litra paliwa na 100 km.
Nowa technologia efektywności: system start-stop
Do niskiego zużycia paliwa przyczynia się intensywne zastosowanie nowych technologii z Modułowego Systemu Efektywności Audi - 2.0 TDI jak również 2.0 TFSI będą od lata 2009 wyposażone seryjnie od razu w trzy z nich. Pierwszą stanowi wydajny system start-stop, który obniża zużycie paliwa o około 0,2 litra/100 km, co odpowiada redukcji okrągłych 5 gramów CO2/km.
Przede wszystkim w ruchu miejskim system start-stop przynosi znaczne oszczędności. Gdy samochód zatrzyma się, dźwignia zmiany biegów znajdzie się w pozycji biegu neutralnego i kierowca zdejmie nogę z pedału sprzęgła, to system wyłączy silnik. Zostanie on ponownie uruchomiony, po wciśnięciu sprzęgła.
System start-stop pracuje cicho, komfortowo i szybko: kiedy kierowca włącza bieg, silnik już ponownie pracuje na wolnych obrotach. Mocny akumulator gwarantuje działanie także przy niskich temperaturach; jedynie w fazie rozgrzewania silnika funkcja nie jest aktywna. Kierowca może w każdej chwili wyłączyć system za pomocą przycisku.
Drugą technologią efektywności jest system rekuperacji - zamienia on energię kinetyczną ruchu w fazach hamowania silnikiem i wybiegu samochodu na energię elektryczną, która jest czasowo magazynowana w akumulatorze. Kiedy samochód ponownie przyspiesza, akumulator oddaje energię, co pozwala odciążyć alternator. W przypadku trzeciej technologii z Modułowego Systemu Efektywności chodzi o nowy komputer pokładowy z programem wspierania efektywności.
Prezentuje on na wyświetlaczu zestawu wskaźników wszystkie dane, które są istotne dla zużycia paliwa. Program permanentnie nadzoruje pobór energii w samochodzie i pokazuje zapotrzebowanie prądowe ważniejszych odbiorników. W razie potrzeby daje wskazówki kierowcy - na przykład, aby zamknął szyby boczne, gdy pracuje układ klimatyzacji. Nowy system jest technologią, która sprawia kierowcy przyjemność i równocześnie przypomina mu o jego odpowiedzialności - ponieważ 30 procent zużycia paliwa zależy od niego.
Przeniesienie napędu
Wszystkie skrzynie biegów w A4 allroad quattro stanowią integralną część innowacyjnej konstrukcji rodziny A4: mechanizm różnicowy jest usytuowany przed sprzęgłem, a więc bezpośrednio za silnikiem. Dzięki temu genialnemu trikowi technicznemu, oś przednia została przesunięta znacznie do przodu, co pozwoliło na zwiększenie rozstawu osi i lepsze zrównoważenie rozdziału ciężaru na osie, wspomagane przez umieszczony w bagażniku akumulator. Efektem jest wysoka dynamika jazdy, niewzruszona stabilność kierunkowa i komfortowe toczenie kół.
Wszystkie silniki przekazują swoją moc na sześciobiegową przekładnię manualną. Daje się ona lekko i bardzo precyzyjnie przełączać za pomocą krótkich ruchów dźwigni biegów; specjalne łożyskowanie widełek włączających pozwoliło odizolować dźwignię biegów od drgań. Manualna skrzynia biegów wyróżnia się także małym ciężarem i wysoką sprawnością mechaniczną - szeroki wachlarz zabiegów technologicznych pozwolił zmniejszyć tarcie wewnętrzne. Nowy wskaźnik zmiany biegów, komputer pokładowy z programem wspierania ekonomicznej jazdy, który jest zintegrowany z systemem informowania kierowcy, pokazuje kierowcy wyraźnie kiedy powinien zmienić przełożenie na bardziej ekonomiczne; wykorzystuje przy tym różne wielkości i kolory znaków.
Najnowocześniejsza technologia Audi: siedmiostopniowy S tronic
Do silników 3.0 TDI i 2.0 TFSI firma Audi opcjonalnie montuje bardzo zaawansowaną technicznie skrzynię biegów. Niezwykle efektywna siedmiobiegowa skrzynia przekładniowa S tronic wyróżnia się precyzyjnym sterowaniem, wysoką sprawnością i dużą rozpiętością przełożeń - sportowo-krótkim na pierwszym biegu, ekonomicznie długim na siódmym.
Siedmiostopniowa przekładnia S tronic składa się z dwóch skrzyń częściowych, które są obsługiwane przez dwa sprzęgła. Poprzez zmianę ich stanu włączenia następuje komfortowe przełączenie biegów w czasie niewielu setnych sekundy. Sterowanie elektroniczne zapewnia w pełni automatyczny tryb pracy, realizowany w programach jazdy D (Drive) i S (Sport). Kierowca może w każdej chwili samodzielnie zmieniać przełożenia za pomocą dźwigni wyboru biegów, a na życzenie także za pomocą dźwigienek przy kierownicy.
Wszystkie wersje silnikowe A4 allroad quattro wyposażone są w permanentny napęd na cztery koła Quatro. Zapewnia on te bezkonkurencyjne cechy, które dawno już stały się przysłowiowymi dla marki Audi - znakomita dynamika, trakcja, bezpieczeństwo jazdy i stabilność kierunkowa oznaczają przysłowiową przewagę dzięki technice. Audi A4 allroad quattro prowadzi się niewzruszenie stabilnie we wszystkich warunkach jazdy i jest również idealnym samochodem pociągowym.
Klasyczne serce napędu quattro stanowi samoblokujący centralny mechanizm różnicowy,który pracuje czysto mechanicznie i dzięki temu w pełni bezzwłocznie. Podczas normalnej jazdy moment napędowy jest rozdzielany w stosunku 40 procent na oś przednią i 60 procent na oś tylną - to sportowa charakterystyka. Kiedy na kołach jednej osi występuje poślizg, centralny mechanizm różnicowy kieruje większą część momentu napędowego na drugą oś. Jeśli - co rzadko się zdarza - koło jednej osi zaczyna się szybciej obracać, to jest ono przyhamowywane przez elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS; EDS pomaga także przy ruszaniu z miejsca.
Podwozie
Audi A4 allroad quattro jest technicznie blisko spokrewniony z A4 Avant - również jego podwozie posiada wszystkie zalety, które wyróżniają całą linię modelową. A4 allroad wchodzi spontanicznie w zakręty i zachowuje się niewzruszenie stabilnie i niemal neutralnie w wysoko położonym obszarze granicznym. Podstawą tych zalet jest szeroki rozstaw kół. W przypadku kół przednich rozstaw wynosi 1.583 milimetry, a dla kół tylnych 1.574 milimetry, o dwa centymetry więcej na każdej osi niż w A4 Avant.
Układ kierowniczy o przełożeniu 16,1 : 1 działa bardzo bezpośrednio; jego nisko umieszczona przekładania kierownicza wprowadza impulsy kierowane bezpośrednio do kół. Odpowiedź od nawierzchni drogi jest bardzo precyzyjna, wpływ siły napędowej i sił zakłócających praktycznie nie jest odczuwalny. Podczas jazdy na wprost układ kierowniczy jest dokładnie centrowany, co gwarantuje precyzyjne reakcje kół na impulsy kierownicy wokół położenia środkowego przekładni. Pompa wspomagania przekładni kierowniczej tłoczy zawsze tylko taką ilość oleju, jaka jest w danej chwili potrzebna - pozwala to obniżyć zużycie paliwa o około 0,1 litra/100 km.
Wersje silnikowe 3.0 TDI i 2.0 TFSI zjeżdżają z taśmy produkcyjnej z układem servotronic, który dopasowuje swoje wspomaganie do prędkości jazdy. Duże części w zawieszeniu kół przednich wykonane są z lekkiego aluminium - wspornik silnika i osi przedniej, który w celu zwiększenia sztywności jest na sztywno przykręcony do przedniej części nadwozia, kozioł łożyskowy, który łączy górne wahacze z karoserią, zwrotnica i pięć wahaczy każdego koła.
Również stabilizator rurowy przyczynia się do redukcji ciężaru. Pięciowahaczowa oś przednia może przejmować oddzielnie siły wzdłużne i poprzeczne, które na nią działają: w kierunku poprzecznym jej łożyska są sztywne, co wspomaga sportową precyzję, natomiast w kierunku wzdłużnym łożyska reagują sprężyście miękko.
Konstrukcja osi tylnej w A4 allroad quattro opiera się na koncepcji korygującej zbieżność osi tylnej Audi z wahaczami trapezowymi, która łączy zwartą budowę ze znakomitym komfortem i najlepszymi właściwościami jezdnymi. Wytrzymały szkielet osi tylnej stanowi wspornik osi ze stali, połączony z karoserią za pośrednictwem łożysk hydraulicznych.
Wahacze trapezowe, wsporniki kół, górne wahacze poprzeczne i drążki zbieżności wykonano z aluminium; stabilizator posiada przekrój rurowy. Sprężyny śrubowe są oparte bezpośrednio na wspornikach kół i umieszczone oddzielnie od amortyzatorów - dzięki temu mogą one jeszcze precyzyjniej reagować.
Wyższe położenie karoserii o 37 milimetrów w porównaniu z Audi A4 Avant zapewniają odpowiednio dopasowane amortyzatory. Audi A4 allroad quattro porusza się seryjnie na 17-calowych kołach z metali lekkich w stylizacji siedmioramiennej, z oponami w rozmiarze 225/55; na życzenie Audi dostarcza również koła zimowe o średnicy 17 cali. Oprócz tego do wyboru są koła 18-calowe w wersji pięcioramiennej i dziesięcioszprychowej, dostępne z oponami w rozmiarze 245/45. Wszystkie rodzaje kół współpracują z serynie montowanym systemem kontroli ciśnienia w oponach.
Bezkompromisowe: hamulce kół
Jak każdy samochód Audi również A4 allroad quattro wyposażony jest w mocne hamulce. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 314 milimetrów (320 milimetrów w 3.0 TDI), a tarcze tylne 300 milimetrów; klocki hamulcowe o wysokiej wydajności wytwarzają duże wartości tarcia i prawie nie wykazują skłonności do fadingu. Wentylowane od wewnątrz tarcze hamulcowe kół przednich zostały opracowane pod kątem maksymalnej zdolności odprowadzania ciepła - zamiast konwencjonalnych kanałów chłodzących, setki małych sześcianów metalowych łączących ze sobą dwie połowy tarczy hamulcowej, pozwalają odprowadzić dużą objętość ciepłego powietrza. Hamulce kół mają bardzo lekką konstrukcję; przednie zaciski hamulcowe w 3.0 TDI posiadają konstrukcję zespoloną, wykonaną z żeliwa sferoidalnego o wysokiej wytrzymałości i aluminium.
System stabilizacji toru jazdy ESP reguluje bardzo precyzyjnie i delikatnie. Na luźnym podłożu do akcji wkracza seryjnie montowana funkcja specjalna: Offroad Detection (ORD), która samoczynnie rozpoznaje jakość nawierzchni i odpowiednio dopasowuje charakterystykę regulacji. Przy dodawaniu gazu układ ESP pozwala wzmocnić siłę ciągu tolerując większy poślizg; jeżeli jest to konieczne hamuje efektywnie i pewnie.
Radość z jazdy na drodze jest jeszcze większa dzięki opcjonalnemu systemowi regulacji Audi drive select. W A4 allroad quattro jest on na stałe połączony z dynamicznym układem kierowniczym. Układ ten pracuje w oparciu o zintegrowaną z kolumną kierownicy przekładnię falową, która pozwala bezstopniowo zmieniać przełożenie układu kierowniczego o prawie 100 procent - od przełożenia bezpośredniego przy małych prędkościach jazdy do pośredniego przy dużych prędkościach; odpowiednio zmienia się także siła wspomagania kierowania.
W ekstremalnych sytuacjach - przy występującej nadsterowności, podsterowności i podczas hamowania na podłożu o różnej przyczepności po każdej stronie - dynamiczny układ kierowniczy pozwala utrzymać A4 allroad quattro na zadanym kursie poprzez błyskawiczne, niewielkie korekty kąta skrętu kół. W ten sposób wiele impulsów hamulcowych układu ESP staje się zbędnych, jazda zyskuje na bezpieczeństwie i płynności.
Wyposażenie
Do wyposażenia seryjnego należą 17-calowe koła ze stopu metali lekkich, światła przeciwmgielne, spryskiwacze reflektorów, reling dachowy, komfortowa osłona bagażnika, dwustronna podłoga, automatyczna klimatyzacja, elektromechaniczny hamulec postojowy i radio z CD.
Wyposażenie dodatkowe obejmuje wiele atrakcyjnych elementów. Panoramiczny dach szklany z elektryczną wewnętrzną żaluzją wpuszcza dużo światła i powietrza do wnętrza. Opcjonalne kierownice mają trzy lub cztery poprzeczki i przyciski wielofunkcyjne; dla 2.0 TFSI i 3.0 TDI do wyboru są przyciski kołyskowe. Do pakietu „Światło” należą małe światła punktowe. Asystent świateł drogowych - uzupełnienie czujnika światła i deszczu - zmienia za kierowcę światła drogowe na mijania i odwrotnie.
Komfortowy kluczyk może zawsze pozostać w kieszeni lub torebce - komunikuje się drogą radiową z samochodem. Aby uruchomić silnik, wystarczy wcisnąć przycisk na tunelu środkowym. Elektromechanicznie otwierana tylna pokrywa, komfortowa automatyczna klimatyzacja „plus”, reflektory ksenonowe „plus” z diodowymi światłami do jazdy dziennej i diodowymi światłami tylnymi, funkcja oświetlania zakrętów adaptive light, komfortowe klimatyzowane fotele, rolety przeciwsłoneczne na bocznych tylnych oknach, Audi drive select, dwa pakiety elementów zewnętrznych i autoalarm to kolejne interesujące opcje.
Na życzenie Audi dodaje do A4 allroad quattro innowacyjne systemy wspomagające kierowcę pochodzące z klasy samochodów luksusowych. Audi lane assist z małą kamerą pomaga kierowcy zachować obrany pas ruchu, Audi side assist z radarem ułatwia zmianę pasa.
Adaptive cruise control jako współpracujący z radarem tempomat utrzymuje właściwą odległość między A4 allroad quattro, a jadącym z przodu pojazdem, samodzielnie zwiększając prędkość lub przyhamowując. Jeżeli przyhamowanie nie wystarczy, system ostrzega kierowcę dwustopniowo, w zależności od powagi sytuacji. Audi parking system advanced korzysta z kamery wstecznej, z której obraz wyświetlany jest na monitorze pokładowym.
Multimedia Audi: Infotainment najlepszy z najlepszych
Także z zakresu multimediów Audi oferuje inteligentne systemy, na przykład nawigację MMI Navigation plus należącą do nowej, generacji tego typu urządzeń. Obejmuje ona kolorowy monitor, na którym wyświetlane są trójwymiarowe mapy, napęd DVD, obsługę głosową z możliwością wprowadzania całych słów oraz duży twardy dysk do zapisywania danych nawigacji, muzyki i telefonu. Nakładka na terminalu MMI pełniąca funkcję joysticka znacznie ułatwia obsługę.
W celu ułatwienia telefonowania można wybrać odpowiednie przygotowanie do montażu telefonu komórkowego. Rozwiązaniem z najwyższej półki jest telefon samochodowy Bluetooth z bezprzewodową słuchawką, pobierający dane z telefonu kierowcy pod warunkiem, że dysponuje on SIM Access Profile. Sygnały są obrabiane cyfrowo, a głos przenoszony przez sprzęt audio samochodu. Do telefonu samochodowego Bluetooth oraz funkcji audio i nawigacji dostępna jest funkcja sterowania głosowego.
Koncepcja modułowa: urządzenia audio
Audi oferuje również zróżnicowane rozwiązania systemów audio - można je zamówić jako elementy systemów nawigacji lub pojedynczo. Radio concert posiada kolorowy wyświetlacz i czytnik kart pamięci, wersja symphony rozszerzono o zmieniarkę na 6 płyt CD. Audi music interface doskonale łączy iPoda klienta z systemem audio samochodu, a Audi Soundsystem dysponuje 180-watowym, sześciokanałowym wzmacniaczem i dziesięcioma głośnikami.
Jako absolutny wariant Highend dostępny jest system nagłośnieniowy duńskiego producenta sprzętu HiFi Bang & Olufsen. Jego dziesięciokanałowy wzmacniacz ma moc 505 Wat i przekazuje dźwięk do 14 najwyższej jakości głośników umieszczonych za pokrywami z aluminiowymi aplikacjami, gwarantując doskonałe brzmienie. Oba systemy nagłośnieniowe można rozbudować o tunery do cyfrowego odbioru radiowego i TV. Jako element dodatkowy Audi oferuje także Rear Seat Entertainment.
Naturalnie w Audi A4 allroad quattro zastosowano wszystkie innowacyjne technologie, które są mocną stroną serii A4: mocne i efektywne silniki, system dynamiki jazdy Audi drive select, nowoczesną przekładnię S tronic oraz innowacyjne systemy komunikacyjne i wspierające kierowcę. Stylistyka zewnętrzna
Pod względem stylistyki Audi A4 allroad quattro wzoruje się na A4 Avant, najatrakcyjniejszym kombi klasy średniej. Jego forma zewnętrzna sprawia wrażenie wyprężonej i pełnej napięć. Ostre linie obejmują zaokrąglone płaszczyzny. Wcześnie opadająca linia dachu przypominająca coupé z mocno pochylonymi słupkami D podkreśla dynamikę sylwetki. Prawie niewidoczna spoina łączy bok nadwozia z dachem - wykonana w procesie spawania plazmowego demonstruje wysoką precyzję z jaką Audi projektuje i wykonuje swoje samochody. Rzucające się w oczy detale na nowo interpretują sylwetkę pełną sportowej elegancji. Pod komorą silnika A4 allroad quattro posiada osłonę zapobiegającą uszkodzeniom w wyniku najechania na przeszkodę, wykonaną z masywnej stali nierdzewnej, sięgającą z przodu lekko do góry i służącą jako wlot powietrza. Osłona chłodnicy singleframe w kolorze popielatym „luna” ozdobiona jest pionowymi chromowanymi listwami, nowy, mocno zaznaczony zderzak i duże wloty powietrza podkreślają wyjątkowy wygląd.
Pełen wyrazu: wygląd z tyłu
Także z tyłu Audi A4 allroad quattro prezentuje się jako samochód z charakterem. W wersji z reflektorami ksenonowymi Plus w tylnych światłach zastosowano diody, które tworzą świetlny pas. Zwężający się ku środkowi kształt świateł podkreśla poziome linie, a tym samym szerokość auta.
Wąskie światła odblaskowe w nowym zderzaku i trójwymiarowy kontur tylnej pokrywy wzmacniają ten efekt. Dolna osłona podwozia chroniąca przed uderzeniami jest wykonana ze stali nierdzewnej i swoją żebrowaną strukturą powtarza optycznie motyw przednich wlotów powietrza. W osłonie znajdują się końcówki rur wydechowych, w 2.0 TDI umieszczone obok siebie z lewej strony, w 2.0 TSFI i 3.0 TDI z obu stron.
Dwa pakiety optyczne elementów zewnętrznych nadają wyglądowi A4 allroad quattro indywidualny styl. W wersji „aluminium” ramy okien i reling dachowy wykonano z aluminium, a dodatkowe listwy na progach - ze stali nierdzewnej. Wersja „pełen lakier” opiera się na wersji „aluminium”, lecz dodatkowo listwa biegnąca wokół nadwozia pokryta jest lakierem w takim samym kolorze, jak reszta karoserii.
Wersja „pełen lakier” dostępna jest w ośmiu kolorach: biały Ibis, srebrny Eis, popielaty Kondor, popielaty Meteor, czarny Phantom, niebieski Tiefsee, brązowy Teak i beżowy Dakar. Ponadto Audi oferuje odcienie niebieski Stratos (wyłącznie dla A4 allroad quattro), niebieski Sphären, czerwony Granat, popielaty Lava i czarny Brillant.
Audi A4 allroad quattro ma 4,72 metra długości, rozstaw osi wynosi 2,81 metra, szerokość 1,84 metra, a wysokość 1,50 metra. W porównaniu z Audi A4 Avant dysponuje prześwitem większym o 37 mm - 180 milimetrów (przy nie załadowanym samochodzie). W wersji podstawowej jego powierzchnia czołowa wynosi 2,24 m2, a współczynnik oporu powietrza CW ma wartość tylko 0,34 - dzięki precyzyjnemu dopracowaniu licznych szczegółów nadwozia i całkowitemu obudowaniu podłogi osłonami.
W karoserii zastosowano wiele blach ze stali o podwyższonej i najwyższej wytrzymałości, które obniżają ciężar i jednocześnie zwiększają sztywność, komfort drgań oraz bezpieczeństwo podczas zderzenia. W jądrze struktury - w tunelu środkowym, słupkach B, progach wewnętrznych i wsporniku poprzecznym ściany grodziowej - znalazły zastosowanie stale hartowane podczas kształtowania na prasie. Stale te, które charakteryzują się najwyższą wytrzymałością na rozciąganie, stanowią 11 procent ciężaru karoserii.
Nowoczesne technologie: montaż karoserii
Podczas montażu karoserii Audi wykorzystuje, jako uzupełnienie punktowego zgrzewania oporowego, wysokiej jakości klej strukturalny, który jeszcze bardziej zwiększa wytrzymałość połączenia. W drzwiach i w progach zastosowano tak zwane zdalne zgrzewanie wiązką lasera - kolejna technologia o wysokiej precyzji, która także przyczynia się do obniżenia ciężaru.
Połączenie precyzyjnie dopasowanych do siebie profili blaszanych chroni pasażerów Audi A4 allroad quattro podczas wypadków. Obie czołowe poduszki bezpieczeństwa uwzględniają pozycję siedzenia kierowcy i pasażera współdziałając z adaptacyjnymi napinaczami pasów bezpieczeństwa zapewniają bardzo dobrą ochronę osobom o różnym wzroście.
Na posterunku są ponadto boczne poduszki bezpieczeństwa z przodu - na życzenie także z tyłu - oraz system poduszek ochrony głowy.
Seryjne wyposażenie stanowi również integralny system zagłówków, który zmniejsza ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego podczas zderzenia tylnego - chroni on niezawodnie górną część tułowia pasażerów przednich przed efektem uderzenia biczem od tyłu. W przypadku ciężkich kolizji tylnych napinacze pasów utrzymują pasażerów w korzystnej pozycji siedzenia.
Na życzenie dostępne jest mocowanie fotelików dziecięcych Isofix zintegrowane w siedzeniu przedniego pasażera, razem z funkcją odłączenia poduszki pasażera.
Bagażnik
W podstawowym układzie bagażnik Audi A4 allroad quattro ma jeden metr szerokości między nadkolami i 1,03 metra głębokości, a jego pojemność wynosi 490 litrów. Jest wyłożony wysokiej jakości wykładziną dywanową.
Dzięki gładkiej powierzchni i niskiej krawędzi osłoniętej listwą ochronną ze stali nierdzewnej, cała jego pojemność daje się w pełni wykorzystać. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy dzielonego w stosunku 40 : 60, (co można zrobić dwoma ruchami rąk), długość bagażnika zwiększa się do 1,78 metra, a pojemność do 1.430 litrów.
Zgodnie ze swoim wszechstronnym charakterem A4 allroad quattro dysponuje całym szeregiem inteligentnych detali. Siatka oddzielająca bagażnik od kabiny pasażerskiej i osłona są umieszczone w oddzielnych kasetach, co ułatwia ich rozsuwanie i chowanie. Po lekkim naciśnięciu osłona przesuwa się w dwóch prowadnicach w górę, poruszana siłą sprężyny. Jej przyciągnięcie w dół jest łatwe dzięki wygodnemu uchwytowi. Tylna pokrywa otwiera się wysoko, tak że mogą pod nią stanąć i wyprostować się osoby o wzroście do 1,89 m.
Inteligentny detal: dwustronna podłoga
Obok relingu dachowego kolejnym seryjnym elementem ułatwiającym życie jest dwustronna podłoga w tylnej części bagażnika. Jej spód to wodoszczelna wanna - idealne miejsce do przewożenia przedmiotów, które mogłyby zabrudzić wykładzinę, np. mokrych butów narciarskich. Dzięki dwóm uchwytom można złapać tę część podłogi jak tacę i przenieść w inne miejsce.
Cztery masywne zaczepy, dwa eleganckie haki na torby, gniazdo 12V oraz boczny schowek z przesuwaną poziomo siatką uzupełniają seryjne wyposażenie bagażnika.
Cały szereg opcjonalnych elementów wyposażenia zwiększa przydatność Audi A4 allroad quattro do różnych zadań. Jest to dwustronny dywanik wraz ze składaną osłoną zderzaka, elektromechaniczny napęd tylnej pokrywy i zestaw do unieruchamiania bagażu składający się z teleskopowej poprzeczki i naprężonego sprężyną pasa do mocowania. Włożony w szyny w podłodze bagażnika służy od do podziału przestrzeni bagażowej odpowiednio do potrzeb. Jako opcja dostępna jest także tylna kanapa z otworem do przewożenia długich przedmiotów i workiem na narty. Zespół sprzęgu przyczepy i specjalne wsporniki dachowe na rowery, narty i kajaki uzupełniają ofertę wyposażenia dodatkowego.
Wnętrze
Dużo miejsca, bezkompromisowa jakość i perfekcyjna funkcjonalność - wnętrze Audi A4 allroad quattro posiada wszystkie zalety charakterystyczne dla marki Audi. Jest skrojone jak sportowy garnitur.
Głęboko osadzone przednie fotele są dopasowane do kształtu ludzkiego ciała i podkreślają sportowy charakter wnętrza. Poza seryjną regulacją wysokości Audi oferuje regulację elektryczną oraz ogrzewanie siedzeń - na życzenie także dla zewnętrznych tylnych miejsc siedzących. Opcjonalne fotele sportowe mają mocno wyprofilowane boki, wysuwaną podporę ud oraz regulowane w dwóch płaszczyznach podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Największy luksus oferują komfortowe klimatyzowane siedzenia: obok ogrzewania zamontowano w nich także wentylację z dwoma małymi wentylatorami. Jej zalety można odczuć szczególnie latem. Jeżeli jednak temperatura siedzeń zanadto się obniży, automatycznie włącza się funkcja dogrzewania.
Długi rozstaw osi A4 allroad quattro pozwolił na uzyskanie optymalnej wygody dla pasażerów na tylnej kanapie. Uchwyty na kubki i duże schowki pozwalają na przewożenie butelek i innych przedmiotów potrzebnych w podróży. Opcjonalny pakiet schowków obejmuje dodatkowe kieszenie i siatki.
Dla przednich foteli można wybrać środkowy podłokietnik ze schowkiem i gniazdkiem 12V. Miękko tapicerowany podłokietnik przesuwa się do przodu i do tyłu oraz zmienia się ich wysokość.
Zorientowany na kierowcę: kokpit
Kokpit jest wyraźnie zwrócony w stronę kierowcy, konsolę środkową pochylono o osiem stopni w lewo. Kierownica posiada regulację wysokości i odległości. Tablica rozdzielcza z dużymi, dobrze czytelnymi instrumentami prezentuje klasyczne elementy stylistyczne Audi. Środkowy wyświetlacz między prędkościomierzem, a obrotomierzem należy do wyposażenia seryjnego.
Przełączniki i przyciski montowanego seryjnie radia z CD chorus z ośmioma głośnikami o mocy 80 W umieszczone są wygodnie w konsoli środkowej.
Pod nimi znajduje się pole obsługowe również należącej do wyposażenia seryjnego automatycznej klimatyzacji - nowoczesnej, wydajnej, cichej i komfortowej. Jako opcję Audi oferuje komfortową klimatyzację automatyczną, pozwalającą na podział wnętrza na trzy oddzielne strefy. Kolejnym elementem podwyższającym komfort podróżowania jest asystent świateł drogowych, który - sterowany światłoczułym czujnikiem - samoczynnie włącza i wyłącza światła. W przypadku reflektorów ksenonowych Plus zastosowano regulację zasięgu świateł: przy 120 km/h światła kierowane są lekko w górę, dostosowując się do jazdy na autostradzie.
Na środku kokpitu znajduje się duży monitor pokładowy z ekranem 6,5-cala. Przy radiach concert i symphony lub systemie nawigacji MMI plus jest on kolorowy. Elementy obsługowe Multi Media Interface znalazły miejsce na środkowym tunelu. Duże przyciski wokół centralnego pokrętła-przycisku pozwalają na intuicyjną obsługę. Również na tunelu znajduje się przycisk seryjnego elektromechanicznego hamulca postojowego. Na życzenie jego funkcje mogą być rozszerzone o Audi hold assist.
Sportowa elegancja: kolory i wykończenie
Sportowa elegancja charakteryzuje również zestawienie kolorów i materiałów. Na podłodze zastosowano welurową wykładzinę dywanową, podsufitka ma kolor srebrny Stern, beżowy Leinen lub czarny (opcja). Wyloty powietrza, przycisk hamulca postojowego i przełącznik świateł pokryte są aluminium, a listwy progowe zdobi specjalny napis allroad. Listwy dekoracyjne mają kolor Micrometallic platin, alternatywnie dostępne są wersje z aluminium Trigon, ciemnego drewna jesionowego z widocznymi porami, brązowego drewna laurel lub drewna orzechowego.
Wybierając tapicerkę siedzeń można zdecydować się na specjalną tkaninę allroad, dwa warianty skóry - Milano i Valcona - oraz kombinację skóry z Alcantarą. Skóra dostępna jest w siedmiu kolorach, dwa z nich połączone są z kontrastowymi, sportowymi szwami. Tkaniny tapicerki mogą mieć czarny lub jasnopopielaty kolor. Program Audi exclusive obejmuje inne eleganckie warianty skóry dla tych, którzy chcą zindywidualizować wnętrze swojego A4 allroad quattro.
Silniki
Na początku sprzedaży Audi oferuje A4 allroad quattro z trzema silnikami: jednym benzynowym i dwoma dieslami - wszystkie trzy posiadają wtrysk bezpośredni z turbodoładowaniem i pracują w systemie TFSI względnie TDI. Imponują dużą mocą, dynamicznym przyspieszeniem, spokojną pracą i niskim zużyciem paliwa.
Silnik 2.0 TFSI, który cztery razy z rzędu otrzymał od międzynarodowego jury ekspertów tytuł „engine of the year“, w swoim aktualnym stadium ewolucji wyposażony jest jednocześnie aż w trzy najnowocześniejsze technologie - system Audi valvelift, który zwiększa dynamikę przyspieszania dzięki zmiennemu sterowaniu skokiem zaworów wydechowych, bezpośredni wtrysk benzyny FSI oraz turbodoładowanie. Wtrysk bezpośredni i turbodoładowanie już od lat stanowią w Audi zwycięski duet, co udowodnił samochód wyścigowy R8 swoimi triumfami w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i wieloma innymi zwycięstwami.
Wysoki stopień sprężania: gwarancja wysokiej efektywności
Również w silniku wielkoseryjnym tandem tego rozwiązania technicznego sprawdził się perfekcyjnie. Benzyna, wtryskiwana w 2.0 TFSI pod ciśnieniem 150 barów i poddana zawirowaniu przez specjalne klapy, obniża przez swoje odparowanie temperaturę komór spalania; rozwiązuje to stary problem techniki turbo - skłonność do spalania stukowego. Dzięki temu możliwe było zastosowanie wysokiego stopnia sprężania 9,6 : 1, z pozytywnym skutkiem dla wzrostu efektywności spalania.
Silnik 2.0 TFSI, który czerpie moc z pojemności skokowej 1.984 cm3, posiada jeszcze inne nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne. Wszystkie części zostały dopracowane pod kątem redukcji tarcia, pompa oleju pracuje niezwykle efektywnie. Skrzynia korbowa waży niewiele więcej niż 30 kilogramów.
Dwa wałki wyrównoważające przyczyniają się do wysokiej kultury pracy silnika; wałek rozrządu zaworów ssących daje się przestawiać o 60 stopni.
Turbosprężarka i jej chłodnica powietrza doładowującego zostały zoptymalizowane pod kątem spontanicznego zadziałania i wysokiej sprawności. Czterocylindrowy silnik przekazuje na wał korbowy 350 Nm momentu obrotowego przy obrotach od 1.500 do 4.200 1/min, jego maksymalna moc osiąga wartość 155 kW (211 KM). W połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią biegów S tronic potrafi on przyspieszyć Audi A4 allroad quattro w ciągu 6,9 sekundy do 100 km/h i dalej do maksymalnej prędkości 230 km/h; przeciętnie zużywa tylko 8,1 litra paliwa na 100 km.
Również silnik TDI - technologia efektywności z największymi sukcesami na świecie - jest synonimem nowoczesnych i inteligentnych właściwości sportowych, za którymi stoi wysoki moment obrotowy, duża moc, znakomita kultura pracy i wyjątkowo niskie wartości zużycia paliwa. Audi już w 1989 wprowadziło na rynek technikę TDI i od tego czasu marka z czterema pierścieniami konsekwentnie buduje swoją przewagę. Samochód wyścigowy R10 TDI zademonstrował zwycięstwami w Le Mans, jaka moc tkwi w technologii TDI.
Najmocniejszą jednostką w palecie silników jest 3.0 TDI, sześciocylindrowy agregat V o 90 stopniowym kącie rozchylenia cylindrów. Jego kadłub został odlany z wermikularnego żeliwa grafitowego, materiału hightech, który łączy wysoką sztywność z niewielkim ciężarem. Intensywne i pracochłonne modyfikacje detali zmniejszyły tarcie wewnętrzne - na przykład gładzie cylindrowe są naświetlane laserem, co pozwoliło na zmniejszenie sił sprężystości pierścieni tłokowych i dalsze zwiększenie odporności na zużycie.
Układ wtryskowy Common Rail, pracujący z ciśnieniem systemowym 1.800 barów i błyskawicznie uruchamianymi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, odpowiada za niezwykle precyzyjne przygotowanie mieszanki. Szybki silnik elektryczny przestawia łopatki kierujące w turbosprężarce, a chłodnica powietrza doładowującego osiąga bardzo wysoką sprawność termiczną. Diesel V6 wyróżnia się także dużą czystością spalin z bardzo małym udziałem tlenków azotu.
Potężna fala: moment obrotowy 500 Nm od 1.500 1/min
Silnik 3.0 TDI, o pojemności skokowej 2.967 cm3, wytwarza moc 176 kW (240 KM) i przy obrotach od 1.500 do 3.000 1/min przekazuje na wał korbowy 500 Nm momentu obrotowego - potężna fala, na której można dać się ponieść bez ograniczeń. 3,0 TDI współpracując z bardzo zaawansowaną technologicznie skrzynią biegów S tronic potrafi przyspieszyć Audi A4 allroad quattro w 6,4 sekundy do 100 km/h, a dopiero przy 236 km/h osiągana jest jego maksymalna prędkość jazdy. Trzylitrowy silnik zadawala się przeciętnym zużyciem 7,1 litra paliwa na 100 km. Tak jak wszystkie jednostki w ofercie jest już przygotowany do spełnienia normy emisji spalin Euro 5, i podobnie jak 2.0 TDI został wyposażony seryjnie w filtr cząstek stałych.
W silniku 2.0 TDI, następcy najczęściej produkowanego diesla na świecie, układ Common Rail z ciśnieniem wtrysku 1.800 barów i czterema wtryskiwaczami piezoelektrycznymi odpowiada za wysoką kulturę pracy.
Na każdy cykl pracy przypada do pięciu precyzyjnie modulowanych wtrysków paliwa. Dwa wałki wyrównoważające kompensują siły bezwładności drugiego rzędu. Przestawiane łopatki kierownicy w turbosprężarce, klapy zawirowania w kolektorze ssącym i specjalna geometria tłoków poprawiają napełnienie komór spalania.
Czterocylindrowy silnik potrafi pracować z bardzo dużym udziałem recyrkulacji dobrze schłodzonych spalin, co prowadzi do znacznego obniżenia emisji tlenków azotu.
Dwulitrowy Diesel o pojemności skokowej 1.968 cm3 dostarcza na wał korbowy 350 Nm momentu obrotowego przy obrotach od 1.750 do 2.500 1/min. Dzięki dużej mocy 125 kW (170 KM) Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI przyspiesza w ciągu 8,9 sekundy do 100 km/h i dalej do maksymalnej prędkości 213 km/h. Średnio zadowala się konsumpcją 6,4 litra paliwa na 100 km.
Nowa technologia efektywności: system start-stop
Do niskiego zużycia paliwa przyczynia się intensywne zastosowanie nowych technologii z Modułowego Systemu Efektywności Audi - 2.0 TDI jak również 2.0 TFSI będą od lata 2009 wyposażone seryjnie od razu w trzy z nich. Pierwszą stanowi wydajny system start-stop, który obniża zużycie paliwa o około 0,2 litra/100 km, co odpowiada redukcji okrągłych 5 gramów CO2/km.
Przede wszystkim w ruchu miejskim system start-stop przynosi znaczne oszczędności. Gdy samochód zatrzyma się, dźwignia zmiany biegów znajdzie się w pozycji biegu neutralnego i kierowca zdejmie nogę z pedału sprzęgła, to system wyłączy silnik. Zostanie on ponownie uruchomiony, po wciśnięciu sprzęgła.
System start-stop pracuje cicho, komfortowo i szybko: kiedy kierowca włącza bieg, silnik już ponownie pracuje na wolnych obrotach. Mocny akumulator gwarantuje działanie także przy niskich temperaturach; jedynie w fazie rozgrzewania silnika funkcja nie jest aktywna. Kierowca może w każdej chwili wyłączyć system za pomocą przycisku.
Drugą technologią efektywności jest system rekuperacji - zamienia on energię kinetyczną ruchu w fazach hamowania silnikiem i wybiegu samochodu na energię elektryczną, która jest czasowo magazynowana w akumulatorze. Kiedy samochód ponownie przyspiesza, akumulator oddaje energię, co pozwala odciążyć alternator. W przypadku trzeciej technologii z Modułowego Systemu Efektywności chodzi o nowy komputer pokładowy z programem wspierania efektywności.
Prezentuje on na wyświetlaczu zestawu wskaźników wszystkie dane, które są istotne dla zużycia paliwa. Program permanentnie nadzoruje pobór energii w samochodzie i pokazuje zapotrzebowanie prądowe ważniejszych odbiorników. W razie potrzeby daje wskazówki kierowcy - na przykład, aby zamknął szyby boczne, gdy pracuje układ klimatyzacji. Nowy system jest technologią, która sprawia kierowcy przyjemność i równocześnie przypomina mu o jego odpowiedzialności - ponieważ 30 procent zużycia paliwa zależy od niego.
Przeniesienie napędu
Wszystkie skrzynie biegów w A4 allroad quattro stanowią integralną część innowacyjnej konstrukcji rodziny A4: mechanizm różnicowy jest usytuowany przed sprzęgłem, a więc bezpośrednio za silnikiem. Dzięki temu genialnemu trikowi technicznemu, oś przednia została przesunięta znacznie do przodu, co pozwoliło na zwiększenie rozstawu osi i lepsze zrównoważenie rozdziału ciężaru na osie, wspomagane przez umieszczony w bagażniku akumulator. Efektem jest wysoka dynamika jazdy, niewzruszona stabilność kierunkowa i komfortowe toczenie kół.
Wszystkie silniki przekazują swoją moc na sześciobiegową przekładnię manualną. Daje się ona lekko i bardzo precyzyjnie przełączać za pomocą krótkich ruchów dźwigni biegów; specjalne łożyskowanie widełek włączających pozwoliło odizolować dźwignię biegów od drgań. Manualna skrzynia biegów wyróżnia się także małym ciężarem i wysoką sprawnością mechaniczną - szeroki wachlarz zabiegów technologicznych pozwolił zmniejszyć tarcie wewnętrzne. Nowy wskaźnik zmiany biegów, komputer pokładowy z programem wspierania ekonomicznej jazdy, który jest zintegrowany z systemem informowania kierowcy, pokazuje kierowcy wyraźnie kiedy powinien zmienić przełożenie na bardziej ekonomiczne; wykorzystuje przy tym różne wielkości i kolory znaków.
Najnowocześniejsza technologia Audi: siedmiostopniowy S tronic
Do silników 3.0 TDI i 2.0 TFSI firma Audi opcjonalnie montuje bardzo zaawansowaną technicznie skrzynię biegów. Niezwykle efektywna siedmiobiegowa skrzynia przekładniowa S tronic wyróżnia się precyzyjnym sterowaniem, wysoką sprawnością i dużą rozpiętością przełożeń - sportowo-krótkim na pierwszym biegu, ekonomicznie długim na siódmym.
Siedmiostopniowa przekładnia S tronic składa się z dwóch skrzyń częściowych, które są obsługiwane przez dwa sprzęgła. Poprzez zmianę ich stanu włączenia następuje komfortowe przełączenie biegów w czasie niewielu setnych sekundy. Sterowanie elektroniczne zapewnia w pełni automatyczny tryb pracy, realizowany w programach jazdy D (Drive) i S (Sport). Kierowca może w każdej chwili samodzielnie zmieniać przełożenia za pomocą dźwigni wyboru biegów, a na życzenie także za pomocą dźwigienek przy kierownicy.
Wszystkie wersje silnikowe A4 allroad quattro wyposażone są w permanentny napęd na cztery koła Quatro. Zapewnia on te bezkonkurencyjne cechy, które dawno już stały się przysłowiowymi dla marki Audi - znakomita dynamika, trakcja, bezpieczeństwo jazdy i stabilność kierunkowa oznaczają przysłowiową przewagę dzięki technice. Audi A4 allroad quattro prowadzi się niewzruszenie stabilnie we wszystkich warunkach jazdy i jest również idealnym samochodem pociągowym.
Klasyczne serce napędu quattro stanowi samoblokujący centralny mechanizm różnicowy,który pracuje czysto mechanicznie i dzięki temu w pełni bezzwłocznie. Podczas normalnej jazdy moment napędowy jest rozdzielany w stosunku 40 procent na oś przednią i 60 procent na oś tylną - to sportowa charakterystyka. Kiedy na kołach jednej osi występuje poślizg, centralny mechanizm różnicowy kieruje większą część momentu napędowego na drugą oś. Jeśli - co rzadko się zdarza - koło jednej osi zaczyna się szybciej obracać, to jest ono przyhamowywane przez elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS; EDS pomaga także przy ruszaniu z miejsca.
Podwozie
Audi A4 allroad quattro jest technicznie blisko spokrewniony z A4 Avant - również jego podwozie posiada wszystkie zalety, które wyróżniają całą linię modelową. A4 allroad wchodzi spontanicznie w zakręty i zachowuje się niewzruszenie stabilnie i niemal neutralnie w wysoko położonym obszarze granicznym. Podstawą tych zalet jest szeroki rozstaw kół. W przypadku kół przednich rozstaw wynosi 1.583 milimetry, a dla kół tylnych 1.574 milimetry, o dwa centymetry więcej na każdej osi niż w A4 Avant.
Układ kierowniczy o przełożeniu 16,1 : 1 działa bardzo bezpośrednio; jego nisko umieszczona przekładania kierownicza wprowadza impulsy kierowane bezpośrednio do kół. Odpowiedź od nawierzchni drogi jest bardzo precyzyjna, wpływ siły napędowej i sił zakłócających praktycznie nie jest odczuwalny. Podczas jazdy na wprost układ kierowniczy jest dokładnie centrowany, co gwarantuje precyzyjne reakcje kół na impulsy kierownicy wokół położenia środkowego przekładni. Pompa wspomagania przekładni kierowniczej tłoczy zawsze tylko taką ilość oleju, jaka jest w danej chwili potrzebna - pozwala to obniżyć zużycie paliwa o około 0,1 litra/100 km.
Wersje silnikowe 3.0 TDI i 2.0 TFSI zjeżdżają z taśmy produkcyjnej z układem servotronic, który dopasowuje swoje wspomaganie do prędkości jazdy. Duże części w zawieszeniu kół przednich wykonane są z lekkiego aluminium - wspornik silnika i osi przedniej, który w celu zwiększenia sztywności jest na sztywno przykręcony do przedniej części nadwozia, kozioł łożyskowy, który łączy górne wahacze z karoserią, zwrotnica i pięć wahaczy każdego koła.
Również stabilizator rurowy przyczynia się do redukcji ciężaru. Pięciowahaczowa oś przednia może przejmować oddzielnie siły wzdłużne i poprzeczne, które na nią działają: w kierunku poprzecznym jej łożyska są sztywne, co wspomaga sportową precyzję, natomiast w kierunku wzdłużnym łożyska reagują sprężyście miękko.
Konstrukcja osi tylnej w A4 allroad quattro opiera się na koncepcji korygującej zbieżność osi tylnej Audi z wahaczami trapezowymi, która łączy zwartą budowę ze znakomitym komfortem i najlepszymi właściwościami jezdnymi. Wytrzymały szkielet osi tylnej stanowi wspornik osi ze stali, połączony z karoserią za pośrednictwem łożysk hydraulicznych.
Wahacze trapezowe, wsporniki kół, górne wahacze poprzeczne i drążki zbieżności wykonano z aluminium; stabilizator posiada przekrój rurowy. Sprężyny śrubowe są oparte bezpośrednio na wspornikach kół i umieszczone oddzielnie od amortyzatorów - dzięki temu mogą one jeszcze precyzyjniej reagować.
Wyższe położenie karoserii o 37 milimetrów w porównaniu z Audi A4 Avant zapewniają odpowiednio dopasowane amortyzatory. Audi A4 allroad quattro porusza się seryjnie na 17-calowych kołach z metali lekkich w stylizacji siedmioramiennej, z oponami w rozmiarze 225/55; na życzenie Audi dostarcza również koła zimowe o średnicy 17 cali. Oprócz tego do wyboru są koła 18-calowe w wersji pięcioramiennej i dziesięcioszprychowej, dostępne z oponami w rozmiarze 245/45. Wszystkie rodzaje kół współpracują z serynie montowanym systemem kontroli ciśnienia w oponach.
Bezkompromisowe: hamulce kół
Jak każdy samochód Audi również A4 allroad quattro wyposażony jest w mocne hamulce. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 314 milimetrów (320 milimetrów w 3.0 TDI), a tarcze tylne 300 milimetrów; klocki hamulcowe o wysokiej wydajności wytwarzają duże wartości tarcia i prawie nie wykazują skłonności do fadingu. Wentylowane od wewnątrz tarcze hamulcowe kół przednich zostały opracowane pod kątem maksymalnej zdolności odprowadzania ciepła - zamiast konwencjonalnych kanałów chłodzących, setki małych sześcianów metalowych łączących ze sobą dwie połowy tarczy hamulcowej, pozwalają odprowadzić dużą objętość ciepłego powietrza. Hamulce kół mają bardzo lekką konstrukcję; przednie zaciski hamulcowe w 3.0 TDI posiadają konstrukcję zespoloną, wykonaną z żeliwa sferoidalnego o wysokiej wytrzymałości i aluminium.
System stabilizacji toru jazdy ESP reguluje bardzo precyzyjnie i delikatnie. Na luźnym podłożu do akcji wkracza seryjnie montowana funkcja specjalna: Offroad Detection (ORD), która samoczynnie rozpoznaje jakość nawierzchni i odpowiednio dopasowuje charakterystykę regulacji. Przy dodawaniu gazu układ ESP pozwala wzmocnić siłę ciągu tolerując większy poślizg; jeżeli jest to konieczne hamuje efektywnie i pewnie.
Radość z jazdy na drodze jest jeszcze większa dzięki opcjonalnemu systemowi regulacji Audi drive select. W A4 allroad quattro jest on na stałe połączony z dynamicznym układem kierowniczym. Układ ten pracuje w oparciu o zintegrowaną z kolumną kierownicy przekładnię falową, która pozwala bezstopniowo zmieniać przełożenie układu kierowniczego o prawie 100 procent - od przełożenia bezpośredniego przy małych prędkościach jazdy do pośredniego przy dużych prędkościach; odpowiednio zmienia się także siła wspomagania kierowania.
W ekstremalnych sytuacjach - przy występującej nadsterowności, podsterowności i podczas hamowania na podłożu o różnej przyczepności po każdej stronie - dynamiczny układ kierowniczy pozwala utrzymać A4 allroad quattro na zadanym kursie poprzez błyskawiczne, niewielkie korekty kąta skrętu kół. W ten sposób wiele impulsów hamulcowych układu ESP staje się zbędnych, jazda zyskuje na bezpieczeństwie i płynności.
Wyposażenie
Do wyposażenia seryjnego należą 17-calowe koła ze stopu metali lekkich, światła przeciwmgielne, spryskiwacze reflektorów, reling dachowy, komfortowa osłona bagażnika, dwustronna podłoga, automatyczna klimatyzacja, elektromechaniczny hamulec postojowy i radio z CD.
Wyposażenie dodatkowe obejmuje wiele atrakcyjnych elementów. Panoramiczny dach szklany z elektryczną wewnętrzną żaluzją wpuszcza dużo światła i powietrza do wnętrza. Opcjonalne kierownice mają trzy lub cztery poprzeczki i przyciski wielofunkcyjne; dla 2.0 TFSI i 3.0 TDI do wyboru są przyciski kołyskowe. Do pakietu „Światło” należą małe światła punktowe. Asystent świateł drogowych - uzupełnienie czujnika światła i deszczu - zmienia za kierowcę światła drogowe na mijania i odwrotnie.
Komfortowy kluczyk może zawsze pozostać w kieszeni lub torebce - komunikuje się drogą radiową z samochodem. Aby uruchomić silnik, wystarczy wcisnąć przycisk na tunelu środkowym. Elektromechanicznie otwierana tylna pokrywa, komfortowa automatyczna klimatyzacja „plus”, reflektory ksenonowe „plus” z diodowymi światłami do jazdy dziennej i diodowymi światłami tylnymi, funkcja oświetlania zakrętów adaptive light, komfortowe klimatyzowane fotele, rolety przeciwsłoneczne na bocznych tylnych oknach, Audi drive select, dwa pakiety elementów zewnętrznych i autoalarm to kolejne interesujące opcje.
Na życzenie Audi dodaje do A4 allroad quattro innowacyjne systemy wspomagające kierowcę pochodzące z klasy samochodów luksusowych. Audi lane assist z małą kamerą pomaga kierowcy zachować obrany pas ruchu, Audi side assist z radarem ułatwia zmianę pasa.
Adaptive cruise control jako współpracujący z radarem tempomat utrzymuje właściwą odległość między A4 allroad quattro, a jadącym z przodu pojazdem, samodzielnie zwiększając prędkość lub przyhamowując. Jeżeli przyhamowanie nie wystarczy, system ostrzega kierowcę dwustopniowo, w zależności od powagi sytuacji. Audi parking system advanced korzysta z kamery wstecznej, z której obraz wyświetlany jest na monitorze pokładowym.
Multimedia Audi: Infotainment najlepszy z najlepszych
Także z zakresu multimediów Audi oferuje inteligentne systemy, na przykład nawigację MMI Navigation plus należącą do nowej, generacji tego typu urządzeń. Obejmuje ona kolorowy monitor, na którym wyświetlane są trójwymiarowe mapy, napęd DVD, obsługę głosową z możliwością wprowadzania całych słów oraz duży twardy dysk do zapisywania danych nawigacji, muzyki i telefonu. Nakładka na terminalu MMI pełniąca funkcję joysticka znacznie ułatwia obsługę.
W celu ułatwienia telefonowania można wybrać odpowiednie przygotowanie do montażu telefonu komórkowego. Rozwiązaniem z najwyższej półki jest telefon samochodowy Bluetooth z bezprzewodową słuchawką, pobierający dane z telefonu kierowcy pod warunkiem, że dysponuje on SIM Access Profile. Sygnały są obrabiane cyfrowo, a głos przenoszony przez sprzęt audio samochodu. Do telefonu samochodowego Bluetooth oraz funkcji audio i nawigacji dostępna jest funkcja sterowania głosowego.
Koncepcja modułowa: urządzenia audio
Audi oferuje również zróżnicowane rozwiązania systemów audio - można je zamówić jako elementy systemów nawigacji lub pojedynczo. Radio concert posiada kolorowy wyświetlacz i czytnik kart pamięci, wersja symphony rozszerzono o zmieniarkę na 6 płyt CD. Audi music interface doskonale łączy iPoda klienta z systemem audio samochodu, a Audi Soundsystem dysponuje 180-watowym, sześciokanałowym wzmacniaczem i dziesięcioma głośnikami.
Jako absolutny wariant Highend dostępny jest system nagłośnieniowy duńskiego producenta sprzętu HiFi Bang & Olufsen. Jego dziesięciokanałowy wzmacniacz ma moc 505 Wat i przekazuje dźwięk do 14 najwyższej jakości głośników umieszczonych za pokrywami z aluminiowymi aplikacjami, gwarantując doskonałe brzmienie. Oba systemy nagłośnieniowe można rozbudować o tunery do cyfrowego odbioru radiowego i TV. Jako element dodatkowy Audi oferuje także Rear Seat Entertainment.
źródło: Audi; video: MotoTUBE
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Nowe Audi A4 Allroad - prezentacja modelu
Podobne: Nowe Audi A4 Allroad - prezentacja modelu
Audi A4 Allroad 2.0 TDI - Wszechstronne kombi - nasz test »
Audi A4 allroad - Zamiast Avanta, zamiast SUV-a - nasza pierwsza jazda »
Audi A4 Allroad Quattro oficjalnie »
Audi A4, A4 Allroad i S4 przeszły face lifting »
Podobne galerie: Nowe Audi A4 Allroad - prezentacja modelu
Nowe Audi A4 Allroad Quattro »
Nowe Audi S4 - Sedan i Avant »
Audi A4 Avant i A5 Sportback w wersji G-Tron »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Audi
Newsletter
Galerie zdjęć