Portal V10  »  Aktualności  »  Nowe Suzuki Alto debiutuje w Genewie
Suzuki

Nowe Suzuki Alto debiutuje w Genewie

2009-03-09 - K. Spychalski     Tagi: Suzuki, Suzuki Alto, Hatchback
Podczas salonu w Paryżu w październiku 2008 firma Suzuki przedstawiła całkowicie nowy model Alto - piątą generację najmniejszego samochodu, który jest kolejnym modelem w gamie światowej strategii firmy.

Nowe Alto łączy w sobie atrakcyjną stylizację z miejską mobilnością i doskonałymi walorami w zakresie ekologii, a zwłaszcza emisji dwutlenku węgla (CO2), trafiając w potrzeby dzisiejszych klientów oraz wymagania ochrony środowiska. Co godne podkreślenia Alto charakteryzuje się doskonałymi wynikami w dziedzinie ekologii bez angażowania kosztownych technologii, dzięki czemu niska emisja dwutlenku węgla oraz niskie zużycie paliwa osiągnięte zostały w małym pojeździe o bardzo konkurencyjnej cenie. W dodatku, jak na mały pojazd miejski jest samochodem dającym wielką radość z jazdy, odzwierciedlając filozofię zawartą w sloganie Suzuki "Way of Life!". Jako drugi model drugiej fazy światowej strategii Suzuki, ukierunkowanej na przyjazność dla użytkownika i rodziny, nowe Alto oferuje wysoki poziom komfortu przy niewielkich gabarytach. Design samochodu łączy sportowy, dynamiczny wygląd, który powinien przypaść do gustu europejskiej klienteli z doskonałą aerodynamiką. Można śmiało powiedzieć, że nowe Alto to stylowy samochód wyróżniający się w swoim segmencie. W pracy nad nowym Alto inżynierowie i styliści Suzuki wykorzystali całą swą wiedzę i doświadczenie w konstrukcji małych samochodów, która zapewniła firmie tak wiele sukcesów zarówno w Japonii, jak i na całym świecie. Alto jest odpowiedzią na potrzeby współczesnych klientów, którzy oczekują samochodu dającego dużo radości, a przy tym przyjaznego dla środowiska. Suzuki planuje roczną sprzedaż Alto na rynkach europejskich na poziomie 60 000 sztuk, poczynając od debiutu, przewidzianego na wiosnę 2009 roku.

Koncepcja
Nowe Alto to samochód przeznaczony przede wszystkim dla mieszkańców miast, którzy potrzebują niewielkiego, ale stylowego samochodu oferującego radość z jazdy, przy doskonałych walorach ekologicznych. Pojazd doskonale wpisuje się w założenia drugiej fazy światowej strategii Suzuki. Punktem wyjściowym koncepcji nowego Alto jest zaoferowanie klientom samochodu ekonomicznego, przyjaznego dla środowiska, stylowego, wygodnego i praktycznego, a przy tym odznaczającego się dobrymi osiągami. Małe wymiary (nowy Alto jest najmniejszym samochodem wśród strategicznych modeli Suzuki) i niewielka masa pojazdu zapewniają doskonałe walory ekologiczne i przyjazność dla użytkownika.

Design
• Dobre własności aerodynamiczne;
• Stylowy, sportowy, młodzieńczy wygląd, trafiający w europejskie gusty.

Nowe Alto charakteryzuje się sportowym wyglądem tchnącym energią miasta, przy niewielkich wymiarach zewnętrznych. Stylizacja, między innymi dzięki opływowej linii nadwozia ma trafić w europejskie gusty.
W linii nadwozia, jak również w kształcie detali takich, jak na przykład lusterka zewnętrzne widać niezwykłą dbałość o wymogi aerodynamiki. Wynikiem jest doskonały współczynnik aerodynamiki o wartości 0,30, który pozwala zredukować zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla.

Alto z przodu

Masywna, wyraźnie zaznaczona osłona chłodnicy oraz duże reflektory o oryginalnym kształcie nadają przedniej części modelu Alto sportowy charakter. Nieco wypukła maska silnika o zaokrąglonym kształcie podkreśla oryginalny design. Reflektory przeciwmgłowe o sportowym kształcie poprawiają widoczność przy złej pogodzie.

Alto z profilu


Nadwozie o kształcie klina zapewnia dynamiczny wygląd, nie ograniczając ilości miejsca we wnętrzu. Mocno pochylona przednia szyba podkreśla dobre własności aerodynamiczne, a linia dachu opada łagodnie ku tylnej części profilu nadwozia, zapewniając płynny kształt linii nadwozia. 14-calowe koła rozmieszczone są bardzo blisko narożników nadwozia, zwiększając wrażenie sportowego wyglądu. W lepiej wyposażonych wersjach dostępne są aluminiowe felgi.

Alto z tyłu

W tylnej części Alto uwagę zwracają wyraźnie zaznaczone kontury oraz tylna szyba o kształcie trapezu. Duży tylny zderzak potęguje wrażenie siły i solidności, a tylne lampy o oryginalnym kształcie przyciągają wzrok.

Kolory

Opowiadając się za promocją ekologicznego stylu życia, Suzuki zaprojektowało dla Alto cztery nowe kolory inspirowane naturą:
- Fortune Rose Pearl Metallic (zainspirowane różami),
- Paradise Blue Pearl Metallic (zainspirowane morzem),
- Desert Brown Metallic (zainspirowane ziemią)
- Healing Green Pearl Metallic (zainspirowane lasem).
Każdy z kolorów przyciąga oko i pozwala poczuć dotyk natury na ulicy miasta. Nadwozie nie zawiera elementów w kolorze czarnym, dlatego wygląda atrakcyjnie i kolorowo widziane pod każdym kątem.

Wymiary

Nowe Alto ma długość całkowitą 3 500 mm, szerokość 1 600 mm, wysokość 1 470 mm, a rozstaw osi to 2 360 mm. Rozstaw kół przednich wynosi 1405 mm, a tylnych 1 400 mm. Minimalny prześwit to 150 mm.

Wygoda i praktyczność

• Dużo miejsca w kabinie dla pasażerów przednich siedzeń;
• Liczne obszerne schowki we wnętrzu i pojemny, łatwo dostępny bagażnik, pomimo niewielkich gabarytów.

Siedzenia

We wnętrzu kabiny jest dużo miejsca dla osób podróżujących na przednich siedzeniach, ale samochodem wygodnie będzie podróżować czwórka dorosłych pasażerów.

Przednie siedzenia, wyposażone w zintegrowane zagłówki, zbudowane są na ramie pochodzącej z foteli stosowanych w modelach Swift i SX4. Zapewniają dobre, wygodne podparcie ciała pasażera i wygodę nawet w długich trasach. Konstrukcja zapewnia możliwość przesuwania foteli o 240 mm. Tylne siedzenie mieści dwie dorosłe osoby. Czterodrzwiowe nadwozie zapewnia dobry dostęp do tylnych siedzeń jego pasażerom.

Wszystkie siedzenia pokryte są stylowym materiałem o estetycznym, dwukolorowym wzorze. Materiał oparć foteli przednich zawiera akcent w kolorze różowym lub srebrnym w zależności od koloru nadwozia.
Górne punkty mocowania wszystkich pasów bezpieczeństwa są estetycznie ukryte pod elementami wykładzin wnętrza.

Tablica rozdzielcza


Tablica rozdzielcza odznacza się sportowym i stylowym wyglądem oraz funkcjonalnością. Specjalnie zaprojektowane radio z odtwarzaczem CD łączy się doskonale pod względem wzorniczym z resztą tablicy przyrządów.
Główny element zestawu wskaźników to duży, czytelny szybkościomierz, zawierający wyświetlacz ciekłokrystaliczny, który pokazuje wskazania licznika kilometrów zarówno całkowitego, jak i dziennego, wskaźnik zużycia paliwa oraz zegar. W bogatszych wersjach dostępny jest obrotomierz o sportowym wyglądzie, budzący skojarzenia z zestawem wskaźników motocykli Suzuki. Przyrządy do sterowania klimatyzacją oraz pozostałe przełączniki zostały zaprojektowane i rozmieszczone z myślą o łatwości dostępu i obsługi. Duży, centralnie umieszczony nawiew powietrza pozwala wykorzystać w pełni zalety klimatyzacji.

Na konsoli centralnej przewidziano miejsce dla radioodbiornika z odtwarzaczem CD, zaprojektowanego specjalnie do nowego Alto, odtwarzającego płyty w formacie MP3, do którego można podłączyć iPod(*1). Dobrą jakość dźwięku zapewnia sześciogłośnikowy system nagłośnienia (szerokopasmowe głośniki o średnicy 16 cm we wszystkich drzwiach oraz dodatkowo dwa głośniki wysokotonowe w tablicy rozdzielczej).

Dwukolorowa wykładzina drzwi ze srebrnymi akcentami, nawiązuje tonacją do wyglądu tablicy rozdzielczej.

Schowki


W kabinie zaprojektowano wiele podręcznych schowków. W przednich drzwiach znajduje się kieszeń o głębokości 300 mm i wymiarach otworu 240 x 20 mm, która pomieści atlas drogowy formatu A4. Na tablicy rozdzielczej przewidziano dwa uchwyty na napoje (każdy z nich pomieści butelkę o pojemności 500 ml), kieszeń idealną na torebkę, mapy czy inne niewielkie przedmioty, schowek na pięć płyt CD oraz podświetlaną kieszeń na iPoda czy kamerę. Ponadto w tylnych drzwiach przewidziano schowki na półlitrowe butelki z napojami.

Bagażnik


Pomimo niewielkich wymiarów zewnętrznych, Alto oferuje bagażnik o pojemności 129 litrów (*1) (wg normy VDA). Po złożeniu tylnych siedzeń otrzymujemy przestrzeń bagażową z niemal płaską podłogą o pojemności 367 litrów (wg normy VDA). Oparcie tylnych siedzeń można położyć wygodnie jednym ruchem, a nawet, gdy przednie fotele są odsunięte maksymalnie do tyłu, nie ma potrzeby demontażu zagłówków. Tylne siedzenie dzielone jest w proporcji 50 - 50 % dla wygody w wykorzystaniu przestrzeni bagażowej. Tylna półka chroni zawartość bagażnika przed spojrzeniami ciekawskich.

Osiągi

• Silnik benzynowy o pojemności 1,0 l spełniający wymagania normy Euro5
• Zużycie paliwa: 4.4 l/100km
• Emisja dwutlenku węgla (CO2): 103 g/km
• Zawieszenie przednie: kolumny MacPherson
• Tylne zawieszenie: oś sztywna
• Minimalny promień skrętu: 4,5 m

Silnik i układ przeniesienia napędu

Nowy Alto jest napędzany benzynowym, trzycylindrowym silnikiem o pojemności 1,0 litra, który z powodzeniem stosowany jest w znanym już modelu Splash. Jednostka ta ma lekką, kompaktową konstrukcję i odznacza się niskim tarciem wewnętrznym. Maksymalna moc wynosi 50 kW, a moment obrotowy 90 Nm. Zużycie paliwa wynosi tylko 4,4 l/100 km, a emisja dwutlenku węgla (CO2) zaledwie 103 g/km. Wielkie doświadczenie inżynierów Suzuki w konstrukcji silników trzycylindrowych pozwoliło osiągnąć poziom emisji spalin Euro5. Standardowo stosowana jest pięciobiegowa skrzynia manualna, a dostępna jest także czterobiegowa przekładnia automatyczna, bardzo rzadko spotykana w samochodach z silnikiem o pojemności 1,0 l.

Nadwozie

Podstawowym celem konstruktorów nadwozia o małych wymiarach zewnętrznych było zapewnienie niewielkiej masy, która przekłada się na oszczędność paliwa, a co za tym idzie redukcję emisji CO2. Zadaniem inżynierów Suzuki była także optymalizacja masy każdej części samochodu. Dlatego do konstrukcji wielu części mechanicznych zastosowano stal o podwyższonej wytrzymałości na rozciąganie, zapewniającej wysoką sztywność konstrukcji przy niskiej masie elementu, co pozwala zaoszczędzić paliwo. Kompaktowa konstrukcja nadwozia i jego niska masa znacząco przyczynia się do oszczędności paliwa.

Zawieszenie

Przednie zawieszenie to kolumna MacPhersona oraz obszerna rama o wysokiej sztywności. W połączeniu ze wzmocnionymi punktami mocowania kolumn takie rozwiązanie zapewnia doskonałe, pewne prowadzenie pojazdu. W celu pełnego wykorzystania zalet konstrukcji zawieszenia inżynierowie zaprojektowali stabilizator mocowany bezpośrednio do kolumn. Rozwiązanie takie poprawia zarówno prowadzenie samochodu, jak i komfort jazdy. Wysoka sztywność konstrukcji przedniego zawieszenia tłumi wibracje oraz hałas przedostający się do kabiny.

Tylne zawieszenie to trójwahaczowa sztywna oś oryginalnej konstrukcji Suzuki, znacznie udoskonalona w nowym Alto. Wzmocniona konstrukcja punktów mocowania wahaczy wleczonych zapewnia doskonałą stabilność w jeździe z większą prędkością oraz pewne reakcje samochodu. Parametry geometrii, zwłaszcza zbieżność kół zostały tak dobrane, aby samochód prowadził się pewnie i stabilnie, także przy szybkiej jeździe.

Sprężyny śrubowe i amortyzatory zostały w wyniku testów na drogach Europy zestrojone tak, aby zapewnić maksymalną stabilność prowadzenia. Celem konstruktorów Suzuki było uzyskanie takiego zestrojenia układu jezdnego, aby prowadzenie samochodu na ulicach miast było jak najlepsze i dawało kierowcy jak najwięcej radości z jazdy. Dlatego kierowca nowego Alto może cieszyć się doskonałym wyczuciem samochodu, jego pewnymi i błyskawicznymi reakcjami, łagodnym pokonywaniem nierówności drogi oraz dobrym tłumieniem wstrząsów i wibracji. Te zalety osiągnięto dzięki doświadczeniu Suzuki zdobytemu w sporcie motorowym.

Hamulce


Przednie hamulce tarczowe o dużej średnicy oraz hamulce bębnowe z tyłu zapewniają skuteczne hamowanie w każdych warunkach. Pedał hamulca ma krótki skok, co daje wrażenie hamulców sportowych. Funkcja brake assist zwiększająca ciśnienie płynu hamulcowego w wersjach wyposażonych w ESP®(*1) (Electronic Stability Program) lub czujnik szybkości ruchu pedału hamulca w wersjach bez ESP®(*1) pomagają zoptymalizować skuteczność hamulców w sytuacjach krytycznych. W standardzie jest system ABS z elektronicznie sterowanym podziałem siły hamowania EBD.

Opony

Specjalnie dobrane ogumienie o średnicy 14 cali łączy zalety twardej opony o niskich oporach toczenia z dobrą przyczepnością opony wykonanej z miękkiej mieszanki. Efektem jest znacząca oszczędność paliwa oraz doskonałe prowadzenie pojazdu i hamowanie. Stosunkowo wysokie ciśnienie stosowane w oponach nowego zapewnia redukcję emisji CO2 o 1,7 % w porównaniu z wartościami standardowymi.

Zwrotność

Nowe Alto ma minimalny promień zawracania zaledwie 4,5 m, dzięki czemu manewrowanie, a zwłaszcza parkowanie nawet na niewielkiej przestrzeni jest wyjątkowo łatwe.

Bezpieczeństwo

• System Electronic Stability Program (ESP®)
• Strefa zgniotu kontrolowanego, rama pochłaniająca energię oraz lekkie nadwozie o wysokie sztywności
• Sześć poduszek powietrznych (dwie przednie SRS, dwie boczne SRS i dwie kurtyny SRS) Aby wspomóc kierowcę w unikaniu potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze, nowe Alto jest dostępny z układem Electronic Stability Program (ESP®), który reguluje osiągi silnika, a jeżeli to konieczne także siłę hamowania podczas pokonywania zakrętów oraz przyspieszania.

W celu redukcji skutków ewentualnych wypadków w konstrukcji nadwozia nowego Alto zastosowano koncepcję Suzuki o nazwie Total Effective Control Technology (TECT), która obejmuje strefę kontrolowanego zgniotu, pochłaniającą energię zderzenia, ramę zawieszenia zbudowaną tak, by rozpraszała energię jak najdalej od osób podróżujących samochodem oraz solidną, sztywną strukturę kabiny.

Przednie pasy bezpieczeństwa wyposażone są w napinacze oraz ograniczniki siły napięcia. Napinacze poprawiają skuteczność działania pasów, naprężając je w pierwszej fazie kolizji czołowej. Ograniczniki zmniejszają napięcie pasów w kontrolowany sposób, aby zminimalizować niebezpieczeństwo obrażeń klatki piersiowej.

Sześć poduszek powietrznych SRS (przednie, boczne i kurtyny) redukuje skutki wypadku, zmniejszając możliwość odniesienia poważnych obrażeń, a materiały wnętrza pochłaniające energię zapewniają wysoki poziom ochrony głów kierowcy i pasażerów.

Tylne siedzenia wyposażone są w dwa znormalizowane mocowania fotelika dziecięcego typu ISOFIX. Przednią część nadwozia zaprojektowano z myślą o redukcji obrażeń głowy i nóg pieszego na wypadek kolizji.



źródło: Suzuki

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Nowe Suzuki Alto debiutuje w Genewie