Portal V10 » Prezentacje / testy » Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
2009-04-28 - K. Spychalski Tagi: Volkswagen, Volkswagen Golf, Volkswagen Golf GTI, Hatchback
Między debiutem pierwszej a końcem produkcji piątej generacji, ponad 1,7 miliona nabywców uczyniło z GTI światowy bestseller. Debiutujący Golf GTI szóstej generacji, jest zdecydowanie bardziej dynamiczny i wyjątkowy od swoich starszych braci.
Zobacz także: VW Golf VI GTI - galeria »Szeroki, mocny przód
Już pierwsza generacja wykazywała konsekwentnie poziomy układ obszaru osłony chłodnicy i reflektorów. Dzięki niemu samochód zdawał się być optycznie szerszy, niż był w rzeczywistości. Podstawową koncepcję designu dzielił jednak ze słabszymi wersjami Golfów. Piąta generacja GTI miała natomiast w sposób zamierzony stanowić kontrapunkt dla swoich dysponujących mniejszą mocą krewnych. Dlatego przed ponad pięciu laty zespół Lichte’go zdecydował się na czarną, błyszczącą osłonę chłodnicy w formie litery „V”. GTI V przyniósł także takie detale, jak kratownicę w kształcie rombów oraz wydłużoną, sięgającą za reflektory pokrywę komory silnika. Natomiast czyste, poziome linie oraz czerwone obramowanie wlotu chłodnicy jednoznacznie nawiązywały do GTI pierwszej generacji.
W szóstej generacji zderzak, osłona chłodnicy i wnętrza reflektorów są zupełnie nowe. Grill pokryty błyszczącym czarnym lakierem jest znów płaski. Z lewej strony obok logo VW znajduje się napis GTI (w seriach I - III był on z prawej strony). Poniżej umieszczono pas w kolorze nadwozia, zupełnie na dole, na środku - kolejny duży wlot powietrza. Po bokach znajdują się osłony z trzema wyprofilowanymi poprzeczkami, które zakończone są dominującymi, wysokimi światłami przeciwmgielnymi. Powierzchnie z tworzywa sztucznego wokół poprzeczek pokryte są metalicznym lakierem w kolorze antracytu, aby ich kontury nie zginęły w czarnej wnęce.
Wysunięte bardzo na zewnątrz reflektory przeciwmgielne wydłużają dolną część zderzaka w kierunku boków nadwozia. Dzięki temu elementowi stylistycznemu oraz poziomym liniom przedniej części, Golf GTI o długości 4,21 metra sprawia wrażenie znacznie szerszego (1,78 metra), niższego (1,47 metra) i bardziej dynamicznego, niż jakikolwiek inny samochód tej klasy. To prawdziwy GTI, rozpoznawalny z odległości pięciu kilometrów.
Stylowa sylwetkaSylwetkę GTI wyróżniają sięgające daleko na zewnątrz zderzaki i niepowtarzalne w swojej formie progi. Golf GTI V miał czarne progi, nałożone na belki podłużne, rozciągające się od jednego nadkola do drugiego. Progi szóstej generacji są także czarne, ale na tym koniec podobieństw. Zostały one zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki, prezentują się dużo szlachetniej i sprawiają, że samochód wygląda na lżejszy. Ponadto jeszcze wyraźniej widać seryjne 17-calowe obręcze „Denver” lub opcjonalne, szlifowane na wysoki połysk 18-calowe felgi „Detroit”. Pod względem designu oba te warianty kół są klasykami dla GTI. Podczas gdy w obręczach 17-calowych otwory w kształcie „U” są w kolorze srebrnym, w felgach 18-calowych zastosowano czarny, błyszczący lakier.Tył nadwozia
Prawie żaden tył samochodu nie jest tak niepowtarzalny, jak tył nowego Golfa GTI. Nadano tutaj całkowicie nową formę szerokiemu zderzakowi. U dołu przylega do niego czarny dyfuzor. Z prawej i lewej strony dyfuzora wbudowano chromowane końcówki rur wydechowych.Zmieniony został także spojler na krawędzi dachu. Nowy spojler w połączeniu z dyfuzorem poprawia przyczepność do drogi przy bardzo dużych prędkościach. Ponieważ jest on większy, niż przy „normalnych” Golfach, zachodzi dalej na tylną szybę i sprawia, że wydaje się ona bardziej płaska i szersza. Nie ma to jednak wpływu na widoczność.Wnętrze
Atmosfera we wnętrzu nowego Gola GTI jest taka, jak w luksusowych limuzynach, a mimo to jest ono bardzo sportowe. Siedzenia gwarantują wysoki komfort podczas długich podróży, a przy tym doskonale nadają się do 24-godzinnego wyścigu. Samochód jest bardzo wygodny i ergonomiczny.Seryjnie Golf GTI posiada sportowe fotele, które - tak jak kiedyś - pokryte są tkaniną w kratkę („Jacky”). Jako opcja dostępne są skórzane fotele („Vienna”). W fotele wbudowane jest podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, posiadają one także zagłówki zoptymalizowane pod kątem przeciwdziałania odgięciowym urazom kręgosłupa (WOKS). W tkaninie na zagłówkach umieszczony jest symbol GTI.Golf GTI posiada również pedały z nakładkami ze szczotkowanej stali nierdzewnej, dźwignia zmiany biegów pokryta jest aluminium, a skórzana kierownica ma zagłębienia ułatwiające chwyt. Osłona dźwigni zmiany biegów, skórzana dźwignia hamulca ręcznego oraz kierownica wykończone są czerwonymi szwami ozdobnymi. Podsufitka oraz pokrycie górnej części słupków są czarne. Specyficzne są także elementy dekoracyjne w drzwiach i armaturze „Black Strip” - czarne aplikacje przypominające z wyglądu metal o wysokim połysku.Wygląd i wykończenie materiałów, chromowane detale i szlachetne okrągłe zegary sprawiają wrażenie, że siedzi się w samochodzie należącym do wyższej klasy. W przeciwieństwie do większości sportowych samochodów Golf GTI pozwala jednak na wygodne podróżowanie pięciu osobom. Bagażnik o pojemności między 350 a 1.305 litrów sprawia, że kierowca może bez problemów stawić czoła prawie każdej sytuacji, jaka może zdarzyć się w codziennym życiu.Silnik
GTI szóstej generacji został wyposażony w silnik TSI o mocy 155 kW/210 KM. Supernowoczesna jednostka z turbodoładowaniem doskonale pasuje do dzisiejszych czasów. Jest oszczędniejsza niż silnik o dużej pojemności, a dzięki turbosprężarce zachowuje sportowy charakter.Mimo, że dane dotyczące mocy i pojemności skokowej wskazują na udoskonaloną wersję silnika 200 KM, jest to nowa jednostka napędowa z generacji silników „EA888”, której podstawa techniczna ma dużo więcej wspólnego z wariantem 230-konnym.
Zastosowany w nowym GTI silnik TSI jest już drugą generacją tych niezwykle dynamicznych jednostek. Różni się od pierwszej wersji „EA888” między innymi zmodyfikowanymi tłokami i pierścieniami tłokowymi, regulowaną pompą oleju, pompą próżniową, wysokociśnieniową pompą paliwa i czujnikiem masowym powietrza. W najmocniejszym obecnie Golfie silnik ten będzie spełniał wymagania normy emisji spalin Euro5.Osiagi
Szczególnie w kwestii emisji i zużycia paliwa nowa jednostka o mocy 210 KM przewyższa wcześniejsze silniki 200 i 230 konne. TSI nowego GTI o pojemności 1.983 cm3 zużywa średnio tylko 7,3 litra paliwa na 100 kilometrów. Przy 200-konnym GTI było to 8,0 litrów, natomiast 230-konny GTI zużywał 8,2 litra. Dzięki temu GTI szóstej generacji ma teoretyczny zasięg na pełnym baku około 750 km.Nie ulega wątpliwości, że nowy GTI nie sprawi zawodu w dziedzinie, która dla wszystkich kierowców tego samochodu jest najważniejsza obok wyglądu, a mianowicie dynamiki. Nowemu GTI udaje się doskonale spełniać rolę poważnego auta służbowego w tygodniu oraz wojownika na wyścigowym torze w weekend. Już przy 1.700 obr./min silnik rozwija maksymalny moment obrotowy 280 Nm i utrzymuje go na stałym poziomie do 5.200 obr./min. Maksymalną moc czterozaworowy silnik, o sprężaniu 9,6:1, osiąga w zakresie prędkości obrotowych od 5.300 do 6.200 obr./min.Parametry te gwarantują potężną siłę ciągu: po zaledwie 6,9 sekundy GTI pędzi z prędkością 100 km/h. Sprint 0-1.000 metrów zajmuje mu 27,3 sekundy. Równie imponująca jest elastyczność układu napędowego: w 7,5 sekundy Volkswagen przyspiesza na piątym biegu od 80 do 120 km/h. Nawet na szóstym biegu zajmuje mu to tylko 9,5 sekundy. Dopiero przy 240 km/h pojawia się równowaga między oporem powietrza (cw = 0,324) i mocą. Przy prędkości maksymalnej obrotomierz wskazuje 5.900 obr./min.Podobnie jak w poprzedniej wersji, także w nowym GTI jako alternatywa dla 6-biegowej skrzyni manualnej (wraz z seryjnym wskaźnikiem optymalnego biegu) oferowana będzie 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG. W tym przypadku Golf osiąga maksymalną prędkość 238 km/h (przy 5.920 obr./min). Podobnie jak GTI z manualną przekładnią, także wersja z DSG po 6,9 sekundy rozpędza się do 100 km/h. Średnie zużycie paliwa 7,4 litra (173 g/km CO2) jest prawie identyczne z wersją ze skrzynią manualną (7,3 litra). Same liczby oddają tylko połowę prawdy, jeśli chodzi o dwusprzęgłową przekładnię. DSG jest bardzo szybka i precyzyjna. Automatyczne przegazowanie przy redukcji biegu Golfa GTI z DSG jest prawdziwą radością dla każdego kierowcy o sportowym zacięciu. Zakłada się, że prawie trzydzieści procent wszystkich kierowców GTI wybierze wersję z DSG.
Brzmienie GTI
Silnik i układ wydechowy nowego Golfa GTI wydają specyficzne, niepowtarzalne brzmienie. Brzmienie, które z jednej strony jest maksymalnie sportowe, a z drugiej strony nie denerwuje podczas długich podróży. Za dźwięk słyszalny na zewnątrz odpowiedzialny jest nowy układ wydechowy. Widoczną częścią wydechu są tylko dwie chromowane końcówki rur wydechowych z prawej i lewej strony czarnego dyfuzora. Wewnątrz skomplikowany system odprowadzania spalin dba o typowe dla GTI brzmienie. Udało się zmniejszyć masę i przeciwciśnienie całego układu, co ma bezpośredni wpływ na osiągi jezdne i zużycie paliwa.
Podstawowa konstrukcja zawieszenia
Golf GTI szóstej generacji ma sportowe zawieszenie, obniżone z przodu o 22, a z tyłu o 15 milimetrów. Sprężyny, amortyzatory i tylny stabilizator zostały na nowo dostrojone. Z przodu pracuje znana oś z kolumnami McPhersona ze sprężynami śrubowymi i teleskopowymi amortyzatorami. Z tyłu oś wielowahaczowa dba o to, aby ESP nie musiało często ingerować. Układ hamulcowy jest ekstremalnie wytrzymały.
Zawieszenie jest tak zestrojone, że podczas szybkich przejazdów przez zakręty, prawie nie odczuwa się pochylenia bocznego. Dzięki temu jazda jest bardzo bezpieczna. GTI jest nie tylko sportowo sztywny, lecz także bardzo komfortowy. Jest wiele sportowych samochodów, które są po prostu zbyt twarde, a ten jest dokładnie taki, jaki powinien być.
DCC - dynamicznie i jednocześnie komfortowo
Jako opcja dla nowego GTI dostępny jest adaptacyjny układ regulacji zawieszenia DCC. Reaguje on w sposób ciągły na nawierzchnię i sytuację odpowiednio modyfikując charakterystykę amortyzatorów. Kierowca odczuwa znaczą poprawę komfortu i dynamiki. Przy manewrach przyspieszania, hamowania i skręcania amortyzatory w ułamku sekundy usztywniają się, aby optymalnie spełnić wymagania stawiane przez dynamikę jazdy, a przy tym zredukować pochylenie wzdłuż osi poprzecznej i podłużnej.
Aby kierowca mógł dostosować działanie systemu do swoich życzeń, DCC Golfa GTI posiada oprócz programu „Normal” z podstawowym ustawieniem amortyzatorów, także tryby „Sport” i „Comfort”. W trybie „Sport” do bardziej dynamicznej jazdy dostosowywane jest także wspomaganie kierownicy.
XDS
Nowy GTI jest pierwszym Volkswagenem, w którym zastosowano seryjnie elektroniczną poprzeczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS. Poprawia ona znacznie trakcję i prowadzenie. Pod względem technicznym XDS jest rozszerzeniem zintegrowanej z ESP elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego (EDS).
Gdy tylko elektronika rozpozna, że podczas szybkiej jazdy na zakręcie wewnętrzne koło przedniej osi zostanie zbyt odciążone, hydraulika ESP zwiększa na tym kole ciśnienie hamowania aby przywrócić optymalną trakcję. XDS działa jak poprzeczna blokada mechanizmu różnicowego, która kompensuje przy szybkim pokonywaniu zakrętów, typową dla napędzanych na przednią oś samochodów podsterowność.
Dzięki XDS zachowanie GTI podczas jazdy jest bardziej neutralne, przypomina samochód z napędem na wszystkie koła, a nie tylko na przednie. XDS daje ogromną stabilność, a to z kolei poprawia przyjemność prowadzenia, ponieważ zmniejsza się podsterowność. Doświadczony kierowca może jeździć tym autem zdecydowanie aktywniej. Dla przeciętnego kierowcy XDS jest bardzo ważnym elementem poprawiającym bezpieczeństwo i ograniczającym przykre niespodzianki.
Bezpieczna i spokojna jazda z ACC
Po raz pierwszy w Golfie GTI dostępna będzie funkcja automatycznej regulacji odległości ACC (Adaptive Cruise Control). Przy włączonym ACC Golf GTI automatycznie przyhamowuje lub przyspiesza w zakresie prędkości od 30 do 210 km/h. Szczególnie przy spokojnej jeździe ze stałą prędkością, na przykład przy ograniczeniach na autostradzie, ACC poprawia komfort i bezpieczeństwo.
Za regulację odległości odpowiedzialny jest czujnik laserowy w wewnętrznym lusterku, który pięcioma promieniami przez cały czas kontroluje odległość do jadącego z przodu pojazdu oraz jego prędkość. System działa także na zakrętach. Do sterowania ACC służy dźwignia na kolumnie kierownicy.
Park Assist II generacji
Kolejną nowoczesną technologią w nowym Golfie GTI jest druga generacja Park Assist - układu ułatwiającego parkowanie. Umożliwia on prawie automatyczne parkowanie tyłem równolegle do drogi. Kierowca musi tylko wciskać pedał gazu, hamulca i sprzęgła (w autach z manualną skrzynią biegów), a GTI, prowadzony przez czujniki, samodzielnie wjedzie we wskazaną wcześniej lukę parkingową. W poprzedniej wersji systemu luka ta musiała być co najmniej 1,4 metra dłuższa, niż samochód. Teraz wystarczy tylko 1,1 metra. Ponadto system dopuszcza także parkowanie „na kilka razy”. Gdy tylko kierowca poruszy kierownicą, Park Assist wyłączy się. W przypadku zamówienia tego systemu, GTI będzie wyposażony dodatkowo w czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz w system pomagający przy ruszaniu pod górę.
Reflektory biksenonowe doświetlające zakręty
Volkswagen oferuje Golfa GTI z całkowicie nowymi reflektorami biksenonowymi z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów. Główne reflektory wychylają się przy tym nawet o 13 stopni na zewnątrz i o siedem stopni do wewnątrz, zależnie od promienia skrętu. Design reflektorów ściśle koresponduje ze sportowym charakterem GTI. Wewnętrzne podwójne moduły (ksenony na zewnątrz, światła postojowe i kierunkowskazy wewnątrz) posiadają chromową osłonę, która nadaje im niezwykły wygląd. Nisko w zderzaku wbudowane są pionowe, opracowane specjalnie dla GTI reflektory przeciwmgielne. Reflektory biksenonowe i reflektory przeciwmgielne na polskim rynku należą do wyposażenia seryjnego.
Ceny
2,0 TSI 6 bieg. - 97 540 zł
2,0 TSI DG -6 stop. - 104140 zł
Zobacz także: VW Golf VI GTI - galeria »
Stylowa sylwetkaSylwetkę GTI wyróżniają sięgające daleko na zewnątrz zderzaki i niepowtarzalne w swojej formie progi. Golf GTI V miał czarne progi, nałożone na belki podłużne, rozciągające się od jednego nadkola do drugiego. Progi szóstej generacji są także czarne, ale na tym koniec podobieństw. Zostały one zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki, prezentują się dużo szlachetniej i sprawiają, że samochód wygląda na lżejszy. Ponadto jeszcze wyraźniej widać seryjne 17-calowe obręcze „Denver” lub opcjonalne, szlifowane na wysoki połysk 18-calowe felgi „Detroit”. Pod względem designu oba te warianty kół są klasykami dla GTI. Podczas gdy w obręczach 17-calowych otwory w kształcie „U” są w kolorze srebrnym, w felgach 18-calowych zastosowano czarny, błyszczący lakier.Tył nadwozia
Prawie żaden tył samochodu nie jest tak niepowtarzalny, jak tył nowego Golfa GTI. Nadano tutaj całkowicie nową formę szerokiemu zderzakowi. U dołu przylega do niego czarny dyfuzor. Z prawej i lewej strony dyfuzora wbudowano chromowane końcówki rur wydechowych.Zmieniony został także spojler na krawędzi dachu. Nowy spojler w połączeniu z dyfuzorem poprawia przyczepność do drogi przy bardzo dużych prędkościach. Ponieważ jest on większy, niż przy „normalnych” Golfach, zachodzi dalej na tylną szybę i sprawia, że wydaje się ona bardziej płaska i szersza. Nie ma to jednak wpływu na widoczność.Wnętrze
Atmosfera we wnętrzu nowego Gola GTI jest taka, jak w luksusowych limuzynach, a mimo to jest ono bardzo sportowe. Siedzenia gwarantują wysoki komfort podczas długich podróży, a przy tym doskonale nadają się do 24-godzinnego wyścigu. Samochód jest bardzo wygodny i ergonomiczny.Seryjnie Golf GTI posiada sportowe fotele, które - tak jak kiedyś - pokryte są tkaniną w kratkę („Jacky”). Jako opcja dostępne są skórzane fotele („Vienna”). W fotele wbudowane jest podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, posiadają one także zagłówki zoptymalizowane pod kątem przeciwdziałania odgięciowym urazom kręgosłupa (WOKS). W tkaninie na zagłówkach umieszczony jest symbol GTI.Golf GTI posiada również pedały z nakładkami ze szczotkowanej stali nierdzewnej, dźwignia zmiany biegów pokryta jest aluminium, a skórzana kierownica ma zagłębienia ułatwiające chwyt. Osłona dźwigni zmiany biegów, skórzana dźwignia hamulca ręcznego oraz kierownica wykończone są czerwonymi szwami ozdobnymi. Podsufitka oraz pokrycie górnej części słupków są czarne. Specyficzne są także elementy dekoracyjne w drzwiach i armaturze „Black Strip” - czarne aplikacje przypominające z wyglądu metal o wysokim połysku.Wygląd i wykończenie materiałów, chromowane detale i szlachetne okrągłe zegary sprawiają wrażenie, że siedzi się w samochodzie należącym do wyższej klasy. W przeciwieństwie do większości sportowych samochodów Golf GTI pozwala jednak na wygodne podróżowanie pięciu osobom. Bagażnik o pojemności między 350 a 1.305 litrów sprawia, że kierowca może bez problemów stawić czoła prawie każdej sytuacji, jaka może zdarzyć się w codziennym życiu.Silnik
GTI szóstej generacji został wyposażony w silnik TSI o mocy 155 kW/210 KM. Supernowoczesna jednostka z turbodoładowaniem doskonale pasuje do dzisiejszych czasów. Jest oszczędniejsza niż silnik o dużej pojemności, a dzięki turbosprężarce zachowuje sportowy charakter.Mimo, że dane dotyczące mocy i pojemności skokowej wskazują na udoskonaloną wersję silnika 200 KM, jest to nowa jednostka napędowa z generacji silników „EA888”, której podstawa techniczna ma dużo więcej wspólnego z wariantem 230-konnym.
Zastosowany w nowym GTI silnik TSI jest już drugą generacją tych niezwykle dynamicznych jednostek. Różni się od pierwszej wersji „EA888” między innymi zmodyfikowanymi tłokami i pierścieniami tłokowymi, regulowaną pompą oleju, pompą próżniową, wysokociśnieniową pompą paliwa i czujnikiem masowym powietrza. W najmocniejszym obecnie Golfie silnik ten będzie spełniał wymagania normy emisji spalin Euro5.Osiagi
Szczególnie w kwestii emisji i zużycia paliwa nowa jednostka o mocy 210 KM przewyższa wcześniejsze silniki 200 i 230 konne. TSI nowego GTI o pojemności 1.983 cm3 zużywa średnio tylko 7,3 litra paliwa na 100 kilometrów. Przy 200-konnym GTI było to 8,0 litrów, natomiast 230-konny GTI zużywał 8,2 litra. Dzięki temu GTI szóstej generacji ma teoretyczny zasięg na pełnym baku około 750 km.Nie ulega wątpliwości, że nowy GTI nie sprawi zawodu w dziedzinie, która dla wszystkich kierowców tego samochodu jest najważniejsza obok wyglądu, a mianowicie dynamiki. Nowemu GTI udaje się doskonale spełniać rolę poważnego auta służbowego w tygodniu oraz wojownika na wyścigowym torze w weekend. Już przy 1.700 obr./min silnik rozwija maksymalny moment obrotowy 280 Nm i utrzymuje go na stałym poziomie do 5.200 obr./min. Maksymalną moc czterozaworowy silnik, o sprężaniu 9,6:1, osiąga w zakresie prędkości obrotowych od 5.300 do 6.200 obr./min.Parametry te gwarantują potężną siłę ciągu: po zaledwie 6,9 sekundy GTI pędzi z prędkością 100 km/h. Sprint 0-1.000 metrów zajmuje mu 27,3 sekundy. Równie imponująca jest elastyczność układu napędowego: w 7,5 sekundy Volkswagen przyspiesza na piątym biegu od 80 do 120 km/h. Nawet na szóstym biegu zajmuje mu to tylko 9,5 sekundy. Dopiero przy 240 km/h pojawia się równowaga między oporem powietrza (cw = 0,324) i mocą. Przy prędkości maksymalnej obrotomierz wskazuje 5.900 obr./min.Podobnie jak w poprzedniej wersji, także w nowym GTI jako alternatywa dla 6-biegowej skrzyni manualnej (wraz z seryjnym wskaźnikiem optymalnego biegu) oferowana będzie 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG. W tym przypadku Golf osiąga maksymalną prędkość 238 km/h (przy 5.920 obr./min). Podobnie jak GTI z manualną przekładnią, także wersja z DSG po 6,9 sekundy rozpędza się do 100 km/h. Średnie zużycie paliwa 7,4 litra (173 g/km CO2) jest prawie identyczne z wersją ze skrzynią manualną (7,3 litra). Same liczby oddają tylko połowę prawdy, jeśli chodzi o dwusprzęgłową przekładnię. DSG jest bardzo szybka i precyzyjna. Automatyczne przegazowanie przy redukcji biegu Golfa GTI z DSG jest prawdziwą radością dla każdego kierowcy o sportowym zacięciu. Zakłada się, że prawie trzydzieści procent wszystkich kierowców GTI wybierze wersję z DSG.
Brzmienie GTI
Silnik i układ wydechowy nowego Golfa GTI wydają specyficzne, niepowtarzalne brzmienie. Brzmienie, które z jednej strony jest maksymalnie sportowe, a z drugiej strony nie denerwuje podczas długich podróży. Za dźwięk słyszalny na zewnątrz odpowiedzialny jest nowy układ wydechowy. Widoczną częścią wydechu są tylko dwie chromowane końcówki rur wydechowych z prawej i lewej strony czarnego dyfuzora. Wewnątrz skomplikowany system odprowadzania spalin dba o typowe dla GTI brzmienie. Udało się zmniejszyć masę i przeciwciśnienie całego układu, co ma bezpośredni wpływ na osiągi jezdne i zużycie paliwa.
Podstawowa konstrukcja zawieszenia
Golf GTI szóstej generacji ma sportowe zawieszenie, obniżone z przodu o 22, a z tyłu o 15 milimetrów. Sprężyny, amortyzatory i tylny stabilizator zostały na nowo dostrojone. Z przodu pracuje znana oś z kolumnami McPhersona ze sprężynami śrubowymi i teleskopowymi amortyzatorami. Z tyłu oś wielowahaczowa dba o to, aby ESP nie musiało często ingerować. Układ hamulcowy jest ekstremalnie wytrzymały.
Zawieszenie jest tak zestrojone, że podczas szybkich przejazdów przez zakręty, prawie nie odczuwa się pochylenia bocznego. Dzięki temu jazda jest bardzo bezpieczna. GTI jest nie tylko sportowo sztywny, lecz także bardzo komfortowy. Jest wiele sportowych samochodów, które są po prostu zbyt twarde, a ten jest dokładnie taki, jaki powinien być.
DCC - dynamicznie i jednocześnie komfortowo
Jako opcja dla nowego GTI dostępny jest adaptacyjny układ regulacji zawieszenia DCC. Reaguje on w sposób ciągły na nawierzchnię i sytuację odpowiednio modyfikując charakterystykę amortyzatorów. Kierowca odczuwa znaczą poprawę komfortu i dynamiki. Przy manewrach przyspieszania, hamowania i skręcania amortyzatory w ułamku sekundy usztywniają się, aby optymalnie spełnić wymagania stawiane przez dynamikę jazdy, a przy tym zredukować pochylenie wzdłuż osi poprzecznej i podłużnej.
Aby kierowca mógł dostosować działanie systemu do swoich życzeń, DCC Golfa GTI posiada oprócz programu „Normal” z podstawowym ustawieniem amortyzatorów, także tryby „Sport” i „Comfort”. W trybie „Sport” do bardziej dynamicznej jazdy dostosowywane jest także wspomaganie kierownicy.
Nowy GTI jest pierwszym Volkswagenem, w którym zastosowano seryjnie elektroniczną poprzeczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS. Poprawia ona znacznie trakcję i prowadzenie. Pod względem technicznym XDS jest rozszerzeniem zintegrowanej z ESP elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego (EDS).
Gdy tylko elektronika rozpozna, że podczas szybkiej jazdy na zakręcie wewnętrzne koło przedniej osi zostanie zbyt odciążone, hydraulika ESP zwiększa na tym kole ciśnienie hamowania aby przywrócić optymalną trakcję. XDS działa jak poprzeczna blokada mechanizmu różnicowego, która kompensuje przy szybkim pokonywaniu zakrętów, typową dla napędzanych na przednią oś samochodów podsterowność.
Dzięki XDS zachowanie GTI podczas jazdy jest bardziej neutralne, przypomina samochód z napędem na wszystkie koła, a nie tylko na przednie. XDS daje ogromną stabilność, a to z kolei poprawia przyjemność prowadzenia, ponieważ zmniejsza się podsterowność. Doświadczony kierowca może jeździć tym autem zdecydowanie aktywniej. Dla przeciętnego kierowcy XDS jest bardzo ważnym elementem poprawiającym bezpieczeństwo i ograniczającym przykre niespodzianki.
Po raz pierwszy w Golfie GTI dostępna będzie funkcja automatycznej regulacji odległości ACC (Adaptive Cruise Control). Przy włączonym ACC Golf GTI automatycznie przyhamowuje lub przyspiesza w zakresie prędkości od 30 do 210 km/h. Szczególnie przy spokojnej jeździe ze stałą prędkością, na przykład przy ograniczeniach na autostradzie, ACC poprawia komfort i bezpieczeństwo.
Za regulację odległości odpowiedzialny jest czujnik laserowy w wewnętrznym lusterku, który pięcioma promieniami przez cały czas kontroluje odległość do jadącego z przodu pojazdu oraz jego prędkość. System działa także na zakrętach. Do sterowania ACC służy dźwignia na kolumnie kierownicy.
Kolejną nowoczesną technologią w nowym Golfie GTI jest druga generacja Park Assist - układu ułatwiającego parkowanie. Umożliwia on prawie automatyczne parkowanie tyłem równolegle do drogi. Kierowca musi tylko wciskać pedał gazu, hamulca i sprzęgła (w autach z manualną skrzynią biegów), a GTI, prowadzony przez czujniki, samodzielnie wjedzie we wskazaną wcześniej lukę parkingową. W poprzedniej wersji systemu luka ta musiała być co najmniej 1,4 metra dłuższa, niż samochód. Teraz wystarczy tylko 1,1 metra. Ponadto system dopuszcza także parkowanie „na kilka razy”. Gdy tylko kierowca poruszy kierownicą, Park Assist wyłączy się. W przypadku zamówienia tego systemu, GTI będzie wyposażony dodatkowo w czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz w system pomagający przy ruszaniu pod górę.
Reflektory biksenonowe doświetlające zakręty
Volkswagen oferuje Golfa GTI z całkowicie nowymi reflektorami biksenonowymi z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów. Główne reflektory wychylają się przy tym nawet o 13 stopni na zewnątrz i o siedem stopni do wewnątrz, zależnie od promienia skrętu. Design reflektorów ściśle koresponduje ze sportowym charakterem GTI. Wewnętrzne podwójne moduły (ksenony na zewnątrz, światła postojowe i kierunkowskazy wewnątrz) posiadają chromową osłonę, która nadaje im niezwykły wygląd. Nisko w zderzaku wbudowane są pionowe, opracowane specjalnie dla GTI reflektory przeciwmgielne. Reflektory biksenonowe i reflektory przeciwmgielne na polskim rynku należą do wyposażenia seryjnego.
Ceny
2,0 TSI 6 bieg. - 97 540 zł
2,0 TSI DG -6 stop. - 104140 zł
źródło: Volkswagen
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
9
Komentarze do:
Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
ja21 2009-05-01 23:37
VI na pewno utrzyma dobry poziom poprzednich modeli. GTI to jak ikona motoryzacji, począwszy od pierwszej edycji aż po dzisiejszą VI. Każdy następny model jest lepszy i równie piękny. Tym bardziej że jest to najbezpieczniejsze auto w klasie kompakt. Może Focus czy Megane są równie dobre ale GTI ma klasę i styl, której nie mają wspomniane auta...
Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
Toolbox 2009-05-02 08:51
Cenowo znowu mnie zaskoczyli! Spodziewałem się cennika od ok. 110 tys a to niepspodzianka - od 97 i jeszcze z bixenonami skrętnymi w serii. Nieźle
Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
ARON 2009-05-02 20:38
A to wszystko można mieć już za "jedyne"...100 tys. PLN - jak mało auta za tak duża cenę...bania mała, ale zdzierstwo za takiego pseudo sportowego kompakta! To już nie chcę nawet myśleć, ile za Scirocco sobie życzą...
Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
Toolbox 2009-05-03 08:08
Niestety ceny sportowych kompaktów niezależnie od marki oscylują około 100 tys złotych. Czasem jest to ponad 100, czasem 95 ale taniej nie kupisz. Dlatego można jedynie oceniać w kategorii ile nowości i wyposażenia dostajesz za tą kasę. A GTI wypada nieźle w tej kategorii. Scirocco kosztuje od 76 tys zł za wersję 1,4 TSI, 2,0 TSI też poniżej 100K
Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
ja21 2009-05-03 22:45
Faktycznie jeżeli ktoś chce kupić aut z tej klasy to musi liczyć się z wydaniem takiej kwoty, ale cóż w ramach tego mamy np. GTI z rewelacyjnym silnikiem, skrzynią dsg. Na dodatek jest to najbezpieczniejsze auto w klasie, może nie wygląda jak Sirocco ale i tak jest rewelacyjne...
Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
ARON 2009-05-04 00:13
..i FWD - przy takiej mocy? No thx, nie dla mnie, w końcu to tylko kompakt z bogatym wyposażeniem i na dodatek mało różniący się od normalnej wersji! Jak Scirocco wypada taniej, to już lepiej na nie się zdecydować - może nie taka legenda, ale to samo pod skorupą!
Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
Toolbox 2009-05-07 06:42
ARON nie każdy może sobie pozwolić na posiadanie 3 drzwiowego 4 miejscowego Scirocco. Są ludzie, którzy wożą pasażerów, maja dzieci które zapinają do fotelików na tylnych siedzeniach itp. Dla nich lepszym wyjściem będzie GTI którze mozna kupić w wersji 5D ;-)
Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
ja21 2009-05-07 22:56
Na pewno Sirocco jest mniej praktyczny, aniżeli Golf GTI. No ale to kwestia gustu, jedni wolą mieć mniej praktyczne ale na pewno ładniejsze auto, zaś inni wygląd przekładają na praktykę. Osobiście wybrał bym Sirocco ale to ze względu że bardziej mi się podoba, i nie muszę wozić dzieci czy pasażerów :-) Obydwa auta są rewelacyjne i chętnie widział bym je w swoim garażu :-)
Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
Toolbox 2009-05-09 09:26
No właśnie jak jest z testem EuroNCAP dla Scirocco??? Badali to auto? Trąbi się tylko, że Golf VI ma najlepszy wynik w historii testów i wg. nich jest najbezpieczniejszym samochodem ale nic nie wiadomo o wynikach Scirocco. Sądzę że 5 gwiazdek to nie problem ale ile punktów?
Podobne: Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
Volkswagen Golf GTI Excessive Study - premiera na Worthersee Tour 2010 »
Volkswagen Golf GTI - wersja Adidas debiutuje na Worthersee Tour »
Volkswagen Golf GTI w wersjach Adidas i Excessive Study »
Volkswagen Golf GTI w wersji Made in China »
Podobne galerie: Nowy Volkswagen Golf VI GTI już w salonach
VW Golf VI GTI »
VW Golf - Volkswagen Golf V generacji »
Volkswagen Golf GTI TCR - hot-hatch na najnowszych fotografiach »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Volkswagen
Newsletter
Galerie zdjęć