Portal V10 » Warsztat » Ogrzewanie postojowe - jak to działa?
Ogrzewanie postojowe - jak to działa?
2011-11-30 - B. Leszczorz Tagi: Zima, Poradnik, Ogrzewanie, Ogrzewanie postojowe
Mroźny poranek. Samochód zaparkowany pod przysłowiową chmurką, a w jego wnętrzu ziąb jak w lodówce. Przekręcamy kluczyk w stacyjce, włączamy nawiew i … jest jeszcze gorzej! Nie dość, że Syberia, to jeszcze lodowaty powiew przenika nas do szpiku kości. Zimowe poranki nie muszą jednak kojarzyć się z takim dyskomfortem. Wystarczy bowiem doposażyć samochód w specjalny niezależny od silnika ogrzewacz postojowy, aby rozkoszować się przyjemnym ciepłem zaraz po wejściu do wnętrza auta. Ten ostatni jest dostępny na rynku w trzech wariantach, jako ogrzewacz wodny, powietrzny i elektryczny. Montaż urządzenia można zlecić w wyspecjalizowanych warsztatach elektromechaniki pojazdowej na terenie całego kraju.
Wodne w "obiegu"...
Największym zainteresowaniem cieszą się wodne ogrzewacze postojowe. Nazwa bierze się z technologii ich montażu: urządzenia te podpinane są bowiem w tzw. „mały” obieg cieczy w układzie chłodzenia silnika. Jak to działa? Po włączeniu, wodny ogrzewacz postojowy zasysa benzynę lub olej napędowy z baku samochodu, za pomocą własnej pompy. Paliwo jest spalane w specjalnej komorze (ok. 0,5 l na godzinę), a wytworzone w tym procesie ciepło zwiększa temperaturę cieczy chłodzącej do ok. 85 st. C, która jest następnie pompowana do nagrzewnicy. Za pomocą dmuchawy wentylacji ciepłe powietrze jest tłoczone przez nagrzewnicę i kierowane do wnętrza kabiny. Sterowanie ogrzewaczem odbywa się za pomocą panela montowanego we wnętrzu auta (np. na desce rozdzielczej) lub pilota. ... i w prezencie
Zbliżające się święta to okres wzmożonej aktywności dla wielu warsztatów zajmujących się montażem ogrzewań. - Ponieważ wodne ogrzewacze postojowe można stosować praktycznie w każdym samochodzie - od kompaktów, po auta klasy wyższej, stąd też dysponujemy bardzo szeroką paletą zamówień ze strony klientów - wyjaśnia Józef Materla, właściciel specjalistycznego warsztatu elektromechaniki samochodowej. - Często ich montaż, w autach swoich partnerek, zlecają troskliwi mężowie, chcąc w ten sposób poprawić im komfort podróżowania w okresie zimowym.
Oszczędne ciepło
Inny wariant stanowi tzw. ogrzewanie powietrzne, funkcjonujące również niezależnie od silnika pojazdu. Zasada działania tego urządzenia jest prosta: zimne powietrze zasysane z zewnątrz lub wnętrza pojazdu jest podgrzewane po przejściu przez komorę spalania (podobnie jak ciecz w ogrzewaczach wodnych), a następnie wtłaczane za pomocą dmuchawy do wnętrza kabiny pasażerskiej. Zaletą ogrzewaczy powietrznych jest ich duża wydajność, co przekłada się na szybkie ogrzanie wnętrza pojazdu, przy jednocześnie mniejszej energochłonności (moc ok. 2 kW) w porównaniu z odpowiednikami wodnymi generującymi średnio 8-9 kW.Z zimnym silnikiem
Minusem ogrzewania powietrznego jest natomiast brak możliwości jednoczesnego podgrzania zarówno kabiny pasażerskiej, jak i jednostki napędowej, co jest szczególnie istotne np. podczas rozruchu tej ostatniej przy kilkunastostopniowym mrozie. W tym względzie urządzenia wodne są bardziej funkcjonalne. Nie ma natomiast większych różnic, jeśli chodzi o sterowanie. Podobnie jak w ogrzewaczach wodnych, sterowanie powietrznymi może obywać się za pośrednictwem stacjonarnego panela lub wielofunkcyjnego pilota.Grzałka i dmuchawa
Najmniej popularne wśród rodzimych użytkowników aut są elektryczne urządzenia grzewcze. Czerpią one energię z zewnętrznej sieci prądu zmiennego, podgrzewając zarówno silnik samochodu (za pomocą grzałki dopasowanej do określonego typu jednostki napędowej), jak i jego wnętrze poprzez dmuchawę o mocy sięgającej 2.000 W. Powodem małego zainteresowania ogrzewaczami elektrycznymi jest brak odpowiedniej infrastruktury, a prościej mówiąc niedostępność gniazd przyłączeniowych na parkingach, jak ma to miejsce np. w krajach skandynawskich. Inną niedogodnością jest konieczność pamiętania o wypięciu kabla przyłączeniowego z gniazda umieszczonego w zderzaku samochodu, przed rozpoczęciem jazdy.Jak użytkować?
Ogrzewacze postojowe są stosunkowo niezawodnymi urządzeniami. Aby jednak funkcjonowały prawidłowo, powinniśmy pamiętać o kilku zasadach. Wszystkie rodzaje urządzeń grzewczych wymagają sprawnego akumulatora - w przeciwnym wypadku cała jego energia zostanie wykorzystana na ogrzewanie, uniemożliwiając tym samym odpalenie silnika samochodu. W przypadku najbardziej popularnych ogrzewaczy postojowych, należy przed ich zamontowaniem skontrolować również płyn chłodniczy i termostat. Dlaczego? Niewłaściwa jakość płynu (przede wszystkim temperatury jego wrzenia) lub zepsuty termostat uniemożliwią bowiem nagrzanie silnika i kabiny pasażerskiej, obciążając tylko niepotrzebnym ciepłem chłodnicę.Ile to kosztuje?
Najtaniej wyjdzie doposażenie naszego samochodu w ogrzewacz elektryczny. W średnio rozbudowanej wersji, koszt kompletnego urządzenia (grzałka elektryczna w silniku + dmuchawa) wraz z montażem wyniesie ok. 2 tys. zł. Z kolei w granicach 3,8 do 4,2 tys. zł, zapłacimy za możliwość korzystania z ciepła wytwarzanego przez ogrzewacz powietrzny. Zdecydowanie najdrożej będzie kosztowało kupno i zamontowanie urządzenia wodnego. Decydując się na najbogatszą wersję (m.in. ze zdalnym sterowaniem), musimy liczyć się z wydatkiem nawet ponad 5 tys. zł.
Największym zainteresowaniem cieszą się wodne ogrzewacze postojowe. Nazwa bierze się z technologii ich montażu: urządzenia te podpinane są bowiem w tzw. „mały” obieg cieczy w układzie chłodzenia silnika. Jak to działa? Po włączeniu, wodny ogrzewacz postojowy zasysa benzynę lub olej napędowy z baku samochodu, za pomocą własnej pompy. Paliwo jest spalane w specjalnej komorze (ok. 0,5 l na godzinę), a wytworzone w tym procesie ciepło zwiększa temperaturę cieczy chłodzącej do ok. 85 st. C, która jest następnie pompowana do nagrzewnicy. Za pomocą dmuchawy wentylacji ciepłe powietrze jest tłoczone przez nagrzewnicę i kierowane do wnętrza kabiny. Sterowanie ogrzewaczem odbywa się za pomocą panela montowanego we wnętrzu auta (np. na desce rozdzielczej) lub pilota. ... i w prezencie
Zbliżające się święta to okres wzmożonej aktywności dla wielu warsztatów zajmujących się montażem ogrzewań. - Ponieważ wodne ogrzewacze postojowe można stosować praktycznie w każdym samochodzie - od kompaktów, po auta klasy wyższej, stąd też dysponujemy bardzo szeroką paletą zamówień ze strony klientów - wyjaśnia Józef Materla, właściciel specjalistycznego warsztatu elektromechaniki samochodowej. - Często ich montaż, w autach swoich partnerek, zlecają troskliwi mężowie, chcąc w ten sposób poprawić im komfort podróżowania w okresie zimowym.
Inny wariant stanowi tzw. ogrzewanie powietrzne, funkcjonujące również niezależnie od silnika pojazdu. Zasada działania tego urządzenia jest prosta: zimne powietrze zasysane z zewnątrz lub wnętrza pojazdu jest podgrzewane po przejściu przez komorę spalania (podobnie jak ciecz w ogrzewaczach wodnych), a następnie wtłaczane za pomocą dmuchawy do wnętrza kabiny pasażerskiej. Zaletą ogrzewaczy powietrznych jest ich duża wydajność, co przekłada się na szybkie ogrzanie wnętrza pojazdu, przy jednocześnie mniejszej energochłonności (moc ok. 2 kW) w porównaniu z odpowiednikami wodnymi generującymi średnio 8-9 kW.Z zimnym silnikiem
Minusem ogrzewania powietrznego jest natomiast brak możliwości jednoczesnego podgrzania zarówno kabiny pasażerskiej, jak i jednostki napędowej, co jest szczególnie istotne np. podczas rozruchu tej ostatniej przy kilkunastostopniowym mrozie. W tym względzie urządzenia wodne są bardziej funkcjonalne. Nie ma natomiast większych różnic, jeśli chodzi o sterowanie. Podobnie jak w ogrzewaczach wodnych, sterowanie powietrznymi może obywać się za pośrednictwem stacjonarnego panela lub wielofunkcyjnego pilota.Grzałka i dmuchawa
Najmniej popularne wśród rodzimych użytkowników aut są elektryczne urządzenia grzewcze. Czerpią one energię z zewnętrznej sieci prądu zmiennego, podgrzewając zarówno silnik samochodu (za pomocą grzałki dopasowanej do określonego typu jednostki napędowej), jak i jego wnętrze poprzez dmuchawę o mocy sięgającej 2.000 W. Powodem małego zainteresowania ogrzewaczami elektrycznymi jest brak odpowiedniej infrastruktury, a prościej mówiąc niedostępność gniazd przyłączeniowych na parkingach, jak ma to miejsce np. w krajach skandynawskich. Inną niedogodnością jest konieczność pamiętania o wypięciu kabla przyłączeniowego z gniazda umieszczonego w zderzaku samochodu, przed rozpoczęciem jazdy.Jak użytkować?
Ogrzewacze postojowe są stosunkowo niezawodnymi urządzeniami. Aby jednak funkcjonowały prawidłowo, powinniśmy pamiętać o kilku zasadach. Wszystkie rodzaje urządzeń grzewczych wymagają sprawnego akumulatora - w przeciwnym wypadku cała jego energia zostanie wykorzystana na ogrzewanie, uniemożliwiając tym samym odpalenie silnika samochodu. W przypadku najbardziej popularnych ogrzewaczy postojowych, należy przed ich zamontowaniem skontrolować również płyn chłodniczy i termostat. Dlaczego? Niewłaściwa jakość płynu (przede wszystkim temperatury jego wrzenia) lub zepsuty termostat uniemożliwią bowiem nagrzanie silnika i kabiny pasażerskiej, obciążając tylko niepotrzebnym ciepłem chłodnicę.Ile to kosztuje?
Najtaniej wyjdzie doposażenie naszego samochodu w ogrzewacz elektryczny. W średnio rozbudowanej wersji, koszt kompletnego urządzenia (grzałka elektryczna w silniku + dmuchawa) wraz z montażem wyniesie ok. 2 tys. zł. Z kolei w granicach 3,8 do 4,2 tys. zł, zapłacimy za możliwość korzystania z ciepła wytwarzanego przez ogrzewacz powietrzny. Zdecydowanie najdrożej będzie kosztowało kupno i zamontowanie urządzenia wodnego. Decydując się na najbogatszą wersję (m.in. ze zdalnym sterowaniem), musimy liczyć się z wydatkiem nawet ponad 5 tys. zł.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Ogrzewanie postojowe - jak to działa?
Podobne: Ogrzewanie postojowe - jak to działa?
Klimatyzacja w zimie - jak o nią zadbać? »
Jak zadbać o akumulator samochodowy przed zimą? »
Skoda wprowadza do oferty system dodatkowego ogrzewania postojowego »
Pielęgnacja auta w zimie »
Podobne galerie: Ogrzewanie postojowe - jak to działa?
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Toyota GR Supra - europejska wersja sportowej maszyny »
Toyota Proace City - fotografie dostawczaka »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter