Portal V10  »  Aktualności  »  Opel Astra IV - pięć gwiazdek w testach EuroNCAP
Nowy Opel Astra IV - test zderzeniowy EuroNCAP

Opel Astra IV - pięć gwiazdek w testach EuroNCAP

2009-11-25 - K. Spychalski     Tagi: Opel, Testy zderzeniowe, Euro NCAP, Opel Astra, Hatchback
Europejska organizacja ds. oceny bezpieczeństwa Euro NCAP nagrodziła nowego Opla Astrę pięcioma gwiazdkami za bezpieczeństwo, a więc najwyższą oceną według nowych, surowych kryteriów, które wprowadzono w tym roku.

Zobacz także: Opel Astra IV - galeria »
Euro NCAP jak dotychczas przyznała najwięcej punktów za aktywne zagłówki Astry, chroniące przed urazami części szyjnej kręgosłupa. Jest to niezwykle istotne, gdyż odgięciowy uraz kręgosłupa szyjnego jest najczęstszym obrażeniem u osób znajdujących się w samochodzie, kiedy samochód ten zostanie uderzony z tyłu. System aktywnych zagłówków Opla, który stanowi integralną część wiodących w branży siedzeń tej marki, jest sam w sobie innowacją techniczną. Jest on całkowicie odwracalny, nie wymaga resetowania przez techników po kolizji. Euro NCAP wydaje obecnie jedną ogólną ocenę, której maksymalna wartość to pięć gwiazdek. Liczba gwiazdek odzwierciedla, jak pojazd się sprawuje pod czterema względami: ochrony pasażerów dorosłych, bezpieczeństwa dzieci, ochrony pieszych oraz systemów wspomagania bezpieczeństwa. Wynik obliczany jest poprzez rozważenie ilości punktów w czterech ww. obszarach z uwzględnieniem każdego z nich.
Astra zdobyła wysokie oceny za ochronę pasażerów na przednich siedzeniach podczas uderzenia z przodu. NCAP przyznała również dodatkowe punkty, ponieważ Elektroniczna kontrola stabilności (ESC plus) ‑ skomputeryzowana technologia poprawiająca stabilność pojazdu poprzez wykrywanie i minimalizowanie poślizgu ‑ jest standardowym wyposażeniem we wszystkich wariantach w 27 krajach, w których przeprowadzane są testy Euro NCAP, a także w Norwegii i Szwajcarii.„Opel projektuje, konstruuje i buduje jedne z najbezpieczniejszych samochodów na świecie. To nie jest jedynie opinia, to fakt potwierdzony przez niezależne organizacje ds. bezpieczeństwa" ‑ mówi Hans Demant, dyrektor zarządzający spółki Adam Opel GmbH.

Konstrukcja struktury nadwozia i systemów zabezpieczenia przewożonych osób w Astrze ma na celu spełnienie wszystkich aktualnych i przewidywanych norm bezpieczeństwa nie tylko w Europie, lecz także na całym świecie, aby zapewnić optymalną ochronę w rzeczywistych sytuacjach.Wśród wielu cech bezpieczeństwa charakteryzujących Astrę znajdują się m. in. nowe udoskonalone podwójne pasy bezpieczeństwa z napinaczami, które pomagają w zapobieganiu zranieniom, gdyż stabilizują biodra pasażerów podczas kolizji i sprawiają, że wyposażenie samochodów w drogie i ciężkie kolanowe poduszki powietrzne przestaje być konieczne, zapewniając tym samym więcej miejsca na schowki.Innym elementami wyposażenia bezpieczeństwa pasywnego w Astrze są: sześć poduszek powietrznych, system przypominajacy o zapięciu pasów oraz wyłącznik poduszki powietrznej dla pasażera, aby móc w bezpieczny sposób umieścić fotelik dziecięcy z przodu. Wyposażenie bezpieczeństwa to także ABS wraz i licznymi funkcjami pomocniczymi, kontrola trakcji, nowa generacja ESPPlus, światła tylne dostosowujące się do hamowania, światła dostosowujące się do warunków z przodu (AFL+) oraz system kamer Opel Eye.

Niezwykle sztywna konstrukcja kabiny pasażerskiej wpływa na świetną wytrzymałość zderzeniową

Bezpieczeństwo pasywne w Astrze dotyczy sztywnej części pasażerskiej zbudowanej głównie z bardzo wytrzymałej stali zaprojektowanej przez inżynierów Opla, aby zapewnić możliwie jak najmniejszą deformację i jak największą przestrzeń bezpieczeństwa w wypadku kolizji. Przód i tył kabiny pasażerskiej otoczone są przez strefy zgniotu, które odkształcają się i chronią pasażerów w kontrolowany sposób.

Przód zaopatrzony jest w potrójną ścieżkę obciążenia, obejmującą ramę podwozia, która wytrzyma uderzenie w razie szybkiej kolizji z przodu, rozpraszając energię wytworzoną przez pojazd w czasie zderzenia. Aby zapewnić ochronę przed uderzeniami z boku, gdzie istnieje niewiele miejsca na konstruowanie istotnych stref zgniotu, struktura boków nadwozia jest zaprojektowana tak, ażeby następowało rozpraszanie obciążeń. Drzwi wzmocniono pionowymi prętami z ultrawytrzymałej stali tak, aby słupek B sam zbudowany ze stali najlepszego gatunku, progi boczne oraz człony poprzeczne podłogi i dachu współgrały w celu rozproszenia obciążenia.

Inżynierowie pracują nad nieustannym poprawianiem ochrony pieszych, częściowo przez zapewnienie odpowiednich luzów dla twardych elementów znajdujących się pod maską i zastosowanie maski o odpowiedniej sztywności, która stanowiłaby jednocześnie ochronę przed uderzeniami głowy pieszych. Astra zdobyła maksymalną liczbę punktów przyznawanych przez NCAP w jednej z podkategorii dzięki absorbującemu energię zderzakowi piankowemu, który chroni przez zranieniami nóg poniżej kolan na całej szerokości pojazdu.

Bezpieczeństwo dzieci

Jeśli chodzi o ochronę w wypadku uderzeń przednich i bocznych, Astra uzyskała maksymalną liczbę punktów za ochronę manekina trzyletniego dziecka podczas testów przeprowadzanych przez NCAP, co osiągnięto m. in. dzięki specjalnie stworzonym fotelikom dziecięcym Opla, które chronią przed uderzeniami zarówno przednimi, jak i bocznymi.

Oprócz zamka ISOFIX foteliki dziecięce Opla dostarczane są z dodatkowym wiązaniem górnym, stanowiącym standardowe wyposażenie, za którego pomocą fotelik może zostać przymocowany do tylnej strony tylnych siedzeń. Mocowania do fotelików dziecięcych ISOFIX znajdują się na zewnętrznych siedzeniach tylnych. Poduszka powietrzna dla pasażera z przodu może zostać wyłączona, aby można było bezpiecznie umieścić tam fotelik dziecięcy.

Spójna strategia bezpieczeństwa


Inżynierowie Opla zsynchronizowali aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa w Astrze w celu stworzenia spójnej strategii bezpieczeństwa. Wiele z tego rodzaju nowoczesnych elementów wyposażenia to najlepsze rozwiązania w klasie samochodów kompaktowych, zapewniające możliwie najwyższy stopień bezpieczeństwa.

Wyposażenie wspomagające kierowcę:


- System Usprawnionych adaptacyjnych świateł przednich (AFL+) skrętnych automatycznie reguluje wiązkę przednich świateł samochodu do przeważających warunków drogowych i pogodowych. System AFL+ ma dziewięć funkcji, kierowcy mogą więc lepiej widzieć drogę, na przykład w czasie pokonywania zakrętów lub jazdy drogą terenową w nocy.
- Opel Eye ‑ system ostrzegania o nieoczekiwanej zmianie pasa ruchu i rozpoznawania znaków drogowych
- Automatyczna regulacja świateł

Funkcje bezpieczeństwa aktywnego, które zapewniają komfort jazdy i pełna kontrolę samochodu w celu uniknięcia wypadków:

- Elektroniczna regulacja stabilności (ESPplus) interweniująca w odniesieniu do maksymalnie trzech kół.
- FlexRide, mechatroniczny układ podwozia Opla z adaptacyjną technologią stabilności pomaga samochodowi w automatycznym dostosowywaniu się do przeważających warunków jazdy.
- Wspomaganie hamulców
- Kontrola trakcji z funkcją interwencji w odniesieniu do silnika i hamulców.

Poza stabilną kabiną pasażerską i sześcioma poduszkami powietrznymi, do innych funkcji bezpieczeństwa pasywnego należą:

- Aktywne zagłówki w celu zapobiegania urazom kręgosłupa szyjnego
- Podwójne pasy bezpieczeństwa z napinaczami,
- System ograniczający napięcie pasów bezpieczeństwa, który luzuje pasy bezpieczeństwa w celu zredukowania nacisku na klatkę piersiową
- System uwalniania pedałów, który zmniejsza niebezpieczeństwo zranienia nóg kierowcy
- Garby na wszystkich siedzeniach, aby pasażerowie nie wysuwali się spod pasów bezpieczeństwa
- Absorbująca energię kolumna kierownicy

Systemy ostrzegania i bezpieczeństwa:


- Adaptacyjne światła hamowania, które pulsując ostrzegają pojazdy jadące za samochodem, jeżeli nastąpi nagłe hamowanie lub jeżeli interweniuje ABS przy prędkościach powyżej 30 km/godz.
- System automatycznej dezaktywacji pompy paliwowej, który zapobiega wyciekaniu paliwa w razie wypadku
- Kontrolka ostrzegawcza automatycznie aktywuje system pokolizyjny
- System automatycznego włączana świateł wewnętrznych dla pasażerów i ratowników



źródło: Opel; zdjęcia: EuroNCAP

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
4

Komentarze do:

Opel Astra IV - pięć gwiazdek w testach EuroNCAP

Opel Astra IV - pięć gwiazdek w testach EuroNCAP
Toolbox 2009-11-27 07:11
Taaa zapominacie tylko dodać że np. VW Golf VI dzięki najbardziej zaawansowanym na rynku systemem chroniącym kręgosłup szyjny tzw. system WOKS zdobył największą liczbę punktów w teście Euro NCAP w historii tych testów ;-) I to wg. nowych kryteriów badawczych z 2009 roku.
Opel Astra IV - pięć gwiazdek w testach EuroNCAP
Prix 2009-11-27 22:07
Faktycznie bardzo wysokie noty i gdyby nie spora różnica w poziomie bezpieczeństwa pieszych mógłby w sumarycznej ocenie powalczyć z Golfem.
Opel Astra IV - pięć gwiazdek w testach EuroNCAP
ja21 2009-11-30 22:18
Może i wysokie ale do Golfa wciąż daleko :-) Kompleks cały czas jest no i na pewno będzie
Opel Astra IV - pięć gwiazdek w testach EuroNCAP
Toolbox 2010-02-04 07:10
I co miesiące mijają a wyniku Golfa dalej nikt nie pobił ;-)