Portal V10 » Warsztat » Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?
Rosnące wciąż ceny benzyny i oleju napędowego, a także pojawiające się coraz częściej informacje na temat możliwości znacznego podniesienia akcyzy na LPG, zmuszają do zastanowienia się nad alternatywnymi paliwami. Jednym z nich jest sprężony gaz ziemny, oznaczany skrótem CNG (z ang. Compressed Natural Gas). W Polsce jest on wciąż mało popularny ze względu na znikomą liczbę stacji jego tankowania: w całym kraju CNG zatankujemy tylko w ok. 50 punktach! Inaczej jest m.in. w krajach Europy Zachodniej, a także w Argentynie, Kanadzie i USA, gdzie stosuje się go z powodzeniem do napędu pojazdów.
Jeden do jednego
Czy gaz ziemny nadaje się jako paliwo do wszystkich samochodów? Tak, CNG może być stosowany zarówno w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym (benzynowych), jak i samoczynnym (wysokoprężnych). Tankowanie gazu ziemnego odbywa się w postaci sprężonej, pod ciśnieniem ok. 25 MPa. Warto wiedzieć, iż wartość energetyczna 1 metra sześciennego CNG, odpowiada w przybliżeniu 1 litrowi benzyny. Więcej oktanów - lepsze spalanie
Jednym z najważniejszych atutów gazu ziemnego jest najwyższa liczba oktanowa wśród paliw silnikowych, wynosząca 120 (dla porównania LPG - 90). W praktyce wpływa to na równomierny proces spalania w komorze silnika oraz ochronę gniazd zaworowych przed wypalaniem, co często dzieje się w instalacjach LPG. CNG zapewnia też dłuższą żywotność silnika - gaz ziemny nie niszczy np. filmu olejowego na ściankach cylindra, jak ma to miejsce w przypadku pracy na mieszance propanu i butanu.
Bezpieczny i ekologiczny
Wysoka temperatura zapłonu CNG (rzędu 540 st. C) oraz fakt, iż jest on lżejszy od powietrza powodują, że gaz ziemny jest paliwem bezpiecznym. Dlaczego? W razie nieszczelności instalacji, CNG natychmiast się unosi i nie gromadzi się jak LPG, co zapobiega ryzyku eksplozji. Poza tym w spalinach gazu ziemnego nie ma szkodliwych dla środowiska cząstek stałych znajdujących w produktach uzyskiwanych z rafinacji ropy naftowej, w tym również LPG.Ciężkie butle i … ceny
Gaz ziemny to jednak nie tylko same zalety. Podstawowym minusem jest koszt montażu samej instalacji CNG, który może wynieść nawet przeszło 6 tys. zł (dla porównania LPG jest o połowę tańszy). Dlaczego tak drogo? W przypadku gazu ziemnego cenę windują specjalne wysokociśnieniowe butle (stalowe lub kompozytowe), które muszą wytrzymywać ciśnienie sprężanego gazu sięgające 250 atmosfer.Daleko nie pojedziesz …
Kolejny mankament stanowi mała pojemność wymieniowych powyżej butli: w 45-litrowym zbiorniku mieści się bowiem zaledwie 10 m sześc. CNG. Aby zapewnić możliwość przejechania dystansu ok. 400 km, w mniejszych autach montuje się trzy takie zbiorniki (każdy o masie 50 kg), zaś w większych autach, np. typu SUV jest ich aż 5! Dwa dodatkowe, o łącznej pojemności 50 litrów, są „podpinane” pod progami.
… ale za to ekonomicznie!
Pomimo wymienionych powyżej mankamentów, coraz więcej producentów samochodów decyduje się na fabryczne wyposażanie niektórych modeli swoich aut w instalację CNG. Powód? Według wyliczeń fachowców, eksploatacja takiego pojazdu jest o przeszło 30 proc. tańsza od napędzanego LPG i aż o 60 proc. w stosunku do benzyny! Liczby mówią zatem same za siebie.
Tam „wlejesz” CNG
Gaz ziemny da się zatankować m.in. do Opla Zafiry 1.6 CNG, Volvo S60 2.4 Bi-fuel, Volkswagenów Golfa Varianta 2.0 Bi Fuel oraz VW Tourana 2.0 CNG, Fiata Punto 1.2 Natura Power, Forda Focusa 2.0 C-max CNG, a także Mercedesa E200 1.8 NGT.
Czy gaz ziemny nadaje się jako paliwo do wszystkich samochodów? Tak, CNG może być stosowany zarówno w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym (benzynowych), jak i samoczynnym (wysokoprężnych). Tankowanie gazu ziemnego odbywa się w postaci sprężonej, pod ciśnieniem ok. 25 MPa. Warto wiedzieć, iż wartość energetyczna 1 metra sześciennego CNG, odpowiada w przybliżeniu 1 litrowi benzyny. Więcej oktanów - lepsze spalanie
Jednym z najważniejszych atutów gazu ziemnego jest najwyższa liczba oktanowa wśród paliw silnikowych, wynosząca 120 (dla porównania LPG - 90). W praktyce wpływa to na równomierny proces spalania w komorze silnika oraz ochronę gniazd zaworowych przed wypalaniem, co często dzieje się w instalacjach LPG. CNG zapewnia też dłuższą żywotność silnika - gaz ziemny nie niszczy np. filmu olejowego na ściankach cylindra, jak ma to miejsce w przypadku pracy na mieszance propanu i butanu.
Wysoka temperatura zapłonu CNG (rzędu 540 st. C) oraz fakt, iż jest on lżejszy od powietrza powodują, że gaz ziemny jest paliwem bezpiecznym. Dlaczego? W razie nieszczelności instalacji, CNG natychmiast się unosi i nie gromadzi się jak LPG, co zapobiega ryzyku eksplozji. Poza tym w spalinach gazu ziemnego nie ma szkodliwych dla środowiska cząstek stałych znajdujących w produktach uzyskiwanych z rafinacji ropy naftowej, w tym również LPG.Ciężkie butle i … ceny
Gaz ziemny to jednak nie tylko same zalety. Podstawowym minusem jest koszt montażu samej instalacji CNG, który może wynieść nawet przeszło 6 tys. zł (dla porównania LPG jest o połowę tańszy). Dlaczego tak drogo? W przypadku gazu ziemnego cenę windują specjalne wysokociśnieniowe butle (stalowe lub kompozytowe), które muszą wytrzymywać ciśnienie sprężanego gazu sięgające 250 atmosfer.Daleko nie pojedziesz …
Kolejny mankament stanowi mała pojemność wymieniowych powyżej butli: w 45-litrowym zbiorniku mieści się bowiem zaledwie 10 m sześc. CNG. Aby zapewnić możliwość przejechania dystansu ok. 400 km, w mniejszych autach montuje się trzy takie zbiorniki (każdy o masie 50 kg), zaś w większych autach, np. typu SUV jest ich aż 5! Dwa dodatkowe, o łącznej pojemności 50 litrów, są „podpinane” pod progami.
… ale za to ekonomicznie!
Pomimo wymienionych powyżej mankamentów, coraz więcej producentów samochodów decyduje się na fabryczne wyposażanie niektórych modeli swoich aut w instalację CNG. Powód? Według wyliczeń fachowców, eksploatacja takiego pojazdu jest o przeszło 30 proc. tańsza od napędzanego LPG i aż o 60 proc. w stosunku do benzyny! Liczby mówią zatem same za siebie.
Tam „wlejesz” CNG
Gaz ziemny da się zatankować m.in. do Opla Zafiry 1.6 CNG, Volvo S60 2.4 Bi-fuel, Volkswagenów Golfa Varianta 2.0 Bi Fuel oraz VW Tourana 2.0 CNG, Fiata Punto 1.2 Natura Power, Forda Focusa 2.0 C-max CNG, a także Mercedesa E200 1.8 NGT.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
8
Komentarze do:
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?
lazupa 2012-01-03 18:20
Nie cieszcie się. Donek i przyjaciele prędzej czy pozniej i na to podniosa akcyzę.
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?
4wheel 2012-01-05 22:41
Zastanawiam się nad zakupem Fiata Punto. chyba trzeba pomyśleć nad 1.2 Natura Power. CNG wydaje się świetnym pomysłem na oszczędzenie kasy. W ostatnich latach wdać ze Fiat inwestuje w nowe technologie i rozwija swoje auta pod każdym względem. Włoska marka staje się moim zdaniem bardo przyjazna kierowcom. Nowe technologie, promocje, akcje promocyjne itd. Wielki plus.
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?
radush 2012-01-08 18:20
Fiat jest koncernem który chyba najwięcej uwagi przykłada do rozwiązań innych niż Diesel czy benzyna. W jego gamie mamy kilka modeli które naprawdę robią wrażenie dzięki możliwości zakupu z fabrycznie zamontowanym LPG. Mam nadzieję że z CNG pójdzie równie dobrze.
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?
Asik 2012-01-09 12:01
Nie polecam Fiata, niby malo pali, ale jak podliczysz ile wydasz na naprawy, to wyjdzie na 0.
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?
Marsellus 2012-01-09 13:31
prędzej samochody o napedzie elektrycznym staną się popularne - tym bartdziej że teraz każdy producent rozszerza swoją ofertę o tego typu modele
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?
radush 2012-01-09 17:30
Nie wiem na czym opierasz swoje twierdzenie. Fiat bardzo dobrze wypada w rankingach solidności samochodów. Opinie kierowców też dobrze o nim świadczą, więc raczej skłaniałbym się ku temu że są to samochody solidne, a nawet jeśli się popsują, to naprawa jest dużo tańsza niż u konkurencji.
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?
AlbiNOS 2012-01-10 17:02
Pozwolę sobie tylko zauważyć, że LPG ma więcej oktan niż benzyna 98. Wartość ta przekracza 100 oktan. To nawet słychać, na wolnych obrotach silnik z LPG pracuje ciszej.
Podobne: Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?
Układ hamulcowy w zimie - jak o niego zadbać? »
Układ chłodzenia - zadbaj o niego również w zimie »
Klimatyzacja w zimie - jak o nią zadbać? »
Diesel przed zimą, czyli jak przygotować ropniaka na mrozy »
Podobne galerie: Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Toyota GR Supra - europejska wersja sportowej maszyny »
Toyota Proace City - fotografie dostawczaka »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć