Portal V10 » Prezentacje / testy » Peugeot 3008 1.6 THP - Nasz test nowego Samochodu Roku
Peugeot 3008 1.6 THP - Nasz test nowego Samochodu Roku
2017-03-31 - M. Żuchowski Tagi: Peugeot, SUV, Peugeot 3008, Test, Samochód roku
Chwilę po zdobyciu przez nowego SUV-a Peugeota tytułu Europejskiego Samochodu Roku oceniamy słuszność tej decyzji i zastanawiamy się, jak takie plebiscyty wpływają na dalsze losy samochodów.
Tytuł Europejskiego Samochodu Roku przyznawany jest już od 53 lat, gdy po raz pierwszy szereg dziennikarzy z całego kontynentu pod wodzą paru największych magazynów motoryzacyjnych uhonorowało w ten sposób… Rovera 2000. Fakt ten najlepiej pokazuje, że Europejskie Samochody Roku nie zawsze były strzałem w dziesiątkę, albo też zyskiwały go pod wpływem silnych wpływów mediów z określonych krajów. Od 1964 roku zaszczytne pierwsze miejsce zajęło dużo naprawdę dobrych samochodów (Audi 100 w roku 1983, Renault Clio w 1991, Fiat 500 w 2008 roku), ale z drugiej strony zwycięstwo w tym rankingu nigdy nie było też gwarantem sukcesu, o czym przekonała się Simca-Chrysler Horizon w roku 1979 czy też Opel Ampera w roku 2012. 3008 jest już piątym modelem Peugeota, który w tym czasie sięgnął po tytuł najlepszego samochodu w Europie (wcześniej był to 504 w roku 1969, 405 w 1988, 307 w 2002 i 308 w 2014). Francuski SUV wygrał w tym roku z naprawdę mocną konkurencją, którą tworzył bardzo dopracowany nowy Mercedes klasy E (trzecie miejsce) czy też długo oczekiwana Alfa Romeo Giulia (drugi stopień podium). Co ciekawe, 3008 jest pierwszym SUV-em w historii, który dokonał tego wyczynu - aż dziw bierze, że segment ten potrzebował tak długo na docenienie w ten sposób. Ewolucja 3008 to w końcu żywy dowód na zmianę trendów i preferencji klientów. Macie prawo nie pamiętać pierwszego Peugeota o tej nazwie (testowaliśmy go cztery lata temu) - trochę przysadzistego crossovera bez właściwie żadnych charakterystycznych cech, który nie zdołał pociągnąć za sobą tłumów. Jego miejsce w ofercie zajął wyrazisty, muskularny SUV, utworzony pod dyktando synchronizacji z telefonami komórkowymi i zakupów wrzucanych do bagażnika, a nie jazdy w ciężkim terenie (napęd na cztery koła jest tu w ogóle nieobecny, nawet jeśli prześwit wynosi zupełnie spore jak SUV-a 22 cm). Nie oznacza to jednak, że jest to stricte Peugeot 308 na szczudłach. Wzorem volkswagenowskiej platformy MQB, obecna tu podłoga EMP2 koncernu PSA jest wysoce elastyczna. Od kompaktowego hatchbacka nowy 3008 jest dłuższy aż o blisko 20 cm i ma o 55 mm dłuższy rozstaw osi. Zrobiło się więc z tego całkiem duże auto, większe od niezmiennie liderującego w tym segmencie Nissana Qashqaia.
Głównym orężem nowego Peugeota w nadrobieniu strat do mogących się pochwalić już daleko dłuższą historią w tym segmencie konkurentów ma być jednak styl. 3008 stawia kolejny duży krok w kierunku redefinicji francuskiej marki, która zaczęła się trzy lata temu od nowego 308. Znany już z wielu modeli z lwem na masce design tutaj osiągnął swoje kolejne - i raczej do tej pory najlepsze - rozwinięcie. Eksponowana bez kompleksów muskulatura miesza się z ciekawymi detalami świateł i krzywizn oraz kontrastowych chromów i czarnych płaszczyzn budując razem efekt będący daleko poza zasięgiem jakiegokolwiek tworu z Japonii czy Niemiec.3008 naprawdę może się podobać, ale jeśli nawet wygląd jest sprawą gustu, nowy design marki miał być tylko jednym z dwóch składników podciągających prestiż Peugeota obok jakości, którą da się już ocenić obiektywnie. Pierwsze wrażenie w kabinie może być wręcz przytłaczające. Mnogość różnych krzywizn, zmieniających się grafik na dużych wyświetlaczach, brył i materiałów - no i ta mała kierownica - wspólnie tworzą zupełnie inne doświadczenie niż jakikolwiek inny SUV na rynku, ale być może w tym szaleństwie jest metoda.Rozwijany z każdym kolejnym modelem Peugeota i-Cockpit dalej wymaga mentalnej rekalibracji ze zwyczajnego kokpitu, ale teraz już nie można mu zarzucić poważniejszych wad pod względem ergonomii, a dzięki rzędowi klawiszy przywróconemu na deskę rozdzielczą po chwilowym zachłyśnięciu się możliwościami menu centralnego wyświetlacza, obsługa jest sprawna i, jak na standardy francuskich producentów, całkiem logiczna.Zestaw dwóch wyświetlaczy (centralny i wypełniający miejsce deski rozdzielczej) nie ustępuje pod względem jakości grafiki czy rozmiarów nowoczesnemu duetowi z Volkswagena Tiguana (a tutaj nie wymaga dopłaty od podstawowej wersji). Co jednak bardziej sensacyjne, Peugeot nie ustępuje niemieckiemu rywalowi także pod względem odczuwalnej jakości. Francuzi stopniowo eliminują wszystkie słabości swoich poprzednich projektów, powoli przesuwając się do czołówki dzięki połączeniu przyjemnych dla oka i dotyku materiałów o dobrym spasowaniu z będącym na czasie wyposażeniem (MirrorLink, radio DAB) i zapadającym w pamięć, ożywiającym kabinę designem. Jeśli francuska motoryzacja ma powrócić do swojej awangardowej wysokiej formy, to właśnie w taki sposób.Słabością tej platformy pozostaje ograniczona przestronność - po dość ciasnym 308 dzięki swoim większym wymiarom 3008 naturalnie trochę tuszuje ten problem, ale dalej na rynku jest wiele SUV-ów daleko bardziej rozpieszczających pod względem przestronności, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń (szczególnie dużo miejsca na głowy zabiera opcjonalny szklany dach). Bagażnik o pojemności 520 litrów nie jest największy w segmencie, ale jego wymiary wystarczą w wypełnianiu zadań, z jakimi przyjdzie mu się zmierzyć.Pochylona dźwignia automatycznej skrzyni biegów przywołuje na myśl dżojstik stosowany w BMW, ale na tym niestety podobieństwa się kończą. Francuska przekładania EAT6 nie jest mocną stroną 3008 - zdarza jej się nie rozumieć intencji kierowcy i mało trafnie reaguje na jego manewry; słabo dogaduje się też z wybranym do tego egzemplarza silnikiem 1.6 THP. Czterocylindrowa jednostka jest najmocniejszą opcją na bezołowiową w cenniku modelu, choć wcale nie sprawia takiego wrażenia - nie wydaje się być dużo sprawniejsza od 130-konnego benzynowego 1.2 THP z trzema cylindrami.Testowana tu jednostka 1.6 nie zasługuje więc na szczególną rekomendację w tym modelu, skoro żąda dopłaty 11 000 zł wobec tylko 35 KM słabszej alternatywy i oczekuje przy tym odpowiednio większej ilości paliwa - zużycie w mieście może zbliżać się nawet do 10 l/100 km, nie jest też szczególnie ekonomiczną opcją w trasie, gdzie zużycie zamyka się w przedziale 7,2-7,9 l/100 km. Najsensowniejszą pozycją w cenniku pozostaje więc kosztująca dokładnie tyle samo co 1.6 THP wersja z wysokoprężnym motorem 1.6 BlueHDi o mocy 120 KM, tańsza o 7000 zł po odmówieniu sobie skrzyni automatycznej. Dokładnie taka konfiguracja w najwyższej wersji wyposażenia Allure kosztuje 118 600 zł, co nie jest może najbardziej korzystną ofertą na rynku, ale jeszcze dającą się zaakceptować sumą za tak efektowny samochód.Odkładając nawet na bok kwestię silników, pod względem prowadzenia 3008 to dość niejednoznaczny twór, który z jednej strony powinien wyróżniać się wyostrzonym i wciągającym modelem prowadzenia, z którego mają być znane Peugeoty z niestandardowo małą kierownicą, ale z drugiej ma jednak spełniać oczekiwania kierowców SUV-ów, którzy najczęściej traktują je jako łatwe w obsłudze i nie wymagające szczególnego zaangażowania wozy dla całej rodziny. Ostatecznie na drodze 3008 zachowuje się więc zupełnie kompetentnie; nie można mu zarzucić nic pod względem stabilności czy przyczepności nawet w przypływie chęci szybszego pokonania zakrętów, ale chęć ta nie nadejdzie szybko wobec silnie wspomaganego układu kierowniczego i reagującego z opóźnieniem układu napędowego.Z drugiej strony, nawet przy dużych osiemnastocalowych felgach zawieszenie dobrze tłumi wszelkie dziury, a lekko obracająca się kierownica zdobędzie sobie wielu fanów na supermarketowych parkingach. 3008 nie sięga jeszcze dynamicznego kunsztu Seata Ateci, który jest pod tym względem naszym faworytem w tym segmencie SUV-ów, ale jako całość jest to zestaw, który można lubić. Dalej kontrowersje budzi kierownica w rozmiarze XS - choć teraz nie utrudnia już patrzenia na deskę rozdzielczą, korzystanie z niej na dłuższą metę może być dla niektórych męczące. Ma jednak ona też zadeklarowanych fanów - ja sam po przesiadce z 3008 do Volvo XC60, które z kolei ma kierownicę trochę większą od przeciętnej, zatęskniłem za mniejszym wieńcem Peugeota.Francuska marka nie wyszła więc jeszcze całkiem poza ramy swoich ograniczeń, ale niewielkie niedociągnięcia nie powstrzymują 3008 przed przebiciem się wprost do czołówki tego wyjątkowo konkurencyjnego segmentu. Nie jest on może najbardziej funkcjonalnym modelem w tym gronie ani najbardziej dynamicznym, ale dawno niewidziane tutaj połączenie awangardowego stylu z dobrymi materiałami powinno przemówić nie tylko do zagorzałych frankofilów - 3008 na udział w rynku na poziomie najpopularniejszych pozycji.
Podstawowe dane techniczne:
Peugeot 3008 1.6 THP EAT6 Allure
Silnik: 1598 cm3
Moc: 165 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy: 240 Nm przy 1400 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4447/1841/1624 mm
Rozstaw osi: 2675 mm
Masa własna: 1300 kg
Średnia emisja CO2: 129 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 8,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 206 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 7,3 l/100 km (9,6 w teście)
Trasa: 4,8 l/100 km (7,6 w teście)
Cykl mieszany: 5,7 l/100 km (8,5 w teście)
Tytuł Europejskiego Samochodu Roku przyznawany jest już od 53 lat, gdy po raz pierwszy szereg dziennikarzy z całego kontynentu pod wodzą paru największych magazynów motoryzacyjnych uhonorowało w ten sposób… Rovera 2000. Fakt ten najlepiej pokazuje, że Europejskie Samochody Roku nie zawsze były strzałem w dziesiątkę, albo też zyskiwały go pod wpływem silnych wpływów mediów z określonych krajów. Od 1964 roku zaszczytne pierwsze miejsce zajęło dużo naprawdę dobrych samochodów (Audi 100 w roku 1983, Renault Clio w 1991, Fiat 500 w 2008 roku), ale z drugiej strony zwycięstwo w tym rankingu nigdy nie było też gwarantem sukcesu, o czym przekonała się Simca-Chrysler Horizon w roku 1979 czy też Opel Ampera w roku 2012. 3008 jest już piątym modelem Peugeota, który w tym czasie sięgnął po tytuł najlepszego samochodu w Europie (wcześniej był to 504 w roku 1969, 405 w 1988, 307 w 2002 i 308 w 2014). Francuski SUV wygrał w tym roku z naprawdę mocną konkurencją, którą tworzył bardzo dopracowany nowy Mercedes klasy E (trzecie miejsce) czy też długo oczekiwana Alfa Romeo Giulia (drugi stopień podium). Co ciekawe, 3008 jest pierwszym SUV-em w historii, który dokonał tego wyczynu - aż dziw bierze, że segment ten potrzebował tak długo na docenienie w ten sposób. Ewolucja 3008 to w końcu żywy dowód na zmianę trendów i preferencji klientów. Macie prawo nie pamiętać pierwszego Peugeota o tej nazwie (testowaliśmy go cztery lata temu) - trochę przysadzistego crossovera bez właściwie żadnych charakterystycznych cech, który nie zdołał pociągnąć za sobą tłumów. Jego miejsce w ofercie zajął wyrazisty, muskularny SUV, utworzony pod dyktando synchronizacji z telefonami komórkowymi i zakupów wrzucanych do bagażnika, a nie jazdy w ciężkim terenie (napęd na cztery koła jest tu w ogóle nieobecny, nawet jeśli prześwit wynosi zupełnie spore jak SUV-a 22 cm). Nie oznacza to jednak, że jest to stricte Peugeot 308 na szczudłach. Wzorem volkswagenowskiej platformy MQB, obecna tu podłoga EMP2 koncernu PSA jest wysoce elastyczna. Od kompaktowego hatchbacka nowy 3008 jest dłuższy aż o blisko 20 cm i ma o 55 mm dłuższy rozstaw osi. Zrobiło się więc z tego całkiem duże auto, większe od niezmiennie liderującego w tym segmencie Nissana Qashqaia.
Podstawowe dane techniczne:
Peugeot 3008 1.6 THP EAT6 Allure
Silnik: 1598 cm3
Moc: 165 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy: 240 Nm przy 1400 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4447/1841/1624 mm
Rozstaw osi: 2675 mm
Masa własna: 1300 kg
Średnia emisja CO2: 129 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 8,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 206 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 7,3 l/100 km (9,6 w teście)
Trasa: 4,8 l/100 km (7,6 w teście)
Cykl mieszany: 5,7 l/100 km (8,5 w teście)
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Peugeot 3008 1.6 THP - Nasz test nowego Samochodu Roku
Podobne: Peugeot 3008 1.6 THP - Nasz test nowego Samochodu Roku
Peugeot podał polskie ceny modeli 3008 PHEV i 508 PHEV »
Tata H5X Concept - nowy kierunek indyjskiego producenta »
Infiniti QX60 - Stara szkoła - pierwsza jazda »
Peugeot zaprezentował nowe hybrydy plug-in »
Podobne galerie: Peugeot 3008 1.6 THP - Nasz test nowego Samochodu Roku
Peugeot na salonie samochodowym w Paryżu »
Ssangyong Rexton - nowy SUV w wersji brytyjskiej »
Nowy Peugeot 3008 »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Peugeot
Newsletter
Galerie zdjęć