Portal V10 » Prezentacje / testy » Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi - Oszczędny z natury - nasz test
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi - Oszczędny z natury - nasz test
2016-11-16 - P. Mokwiński Tagi: Peugeot, Peugeot 308, Test
Francuzi od wielu dekad słyną z produkcji silników wysokoprężnych. 1.6 HDI w najnowszej wersji trafił pod maskę rodzinnego 308. Ma 120 KM i według producenta zużywa zaledwie 4 litry w cyklu mieszanym. Czy to możliwe w samochodzie o masie ponad 1300 kilogramów?
Peugeot dość skutecznie próbuje zerwać z wizerunkiem aut nastawionych tylko na komfort. Wraz z wprowadzeniem drugiej generacji 308, w klasie kompaktowej zrobiło się naprawdę gorąco. Golf i Focus zyskały godnego rywala. Francuskie auto znacznie lepiej wykonano od poprzednika, popracowano nad właściwościami jezdnymi i dokonano rewolucji wewnątrz. Po trzech latach należy uznać, że eksperyment się udał. Mimo, że Volkswagen jest bezprecedensowym liderem w rankingach sprzedaży, to pozycja auta znad Sekwany wydaje się coraz mocniejsza. Nadwozie ma 458,5 centymetra długości, 180 szerokości i 146 wysokości. Tym samym wpisuje się w średnią segmentu C. Widoczną na zdjęciach wersję Active rozpoznacie po LED-owych światłach do jazdy dziennej, 16-calowych aluminiowych felgach (za 17 trzeba dopłacić 1600 zł) i niemetalizowanym lakierze nadwozia. Rozsądna konfiguracja dla niezbyt wymagającego klienta. Mimo tego, karoseria nieźle walczy z upływającym czasem i ciekawie prezentuje się na tle nudnej, niemieckiej konkurencji. Wnętrze 308 przekonuje przyzwoitej jakości materiałami wykończeniowymi i długą listą wyposażenia standardowego. Na liście opcji też znajdziemy kilka ciekawych gadżetów. Niemniej, tworzywa, z których wykonano kokpit są miękkie i dobrze spasowane. Centrum dowodzenia utrzymano w minimalistycznym stylu, a większością funkcji zawiaduje system multimedialny z ekranem o przekątnej 9,7 cala. Swoim wyglądem przypomina tablet i tak się go obsługuje. Na dotyk reaguje szybko, ale przełączanie poszczególnych katalogów i folderów w czasie jazdy po wybojach nie należy do łatwych zadań. Wymaga koncentracji, a sam wyświetlacz odciąga uwagę kierowcy od drogi.
Nieźle za to przedstawia się jego grafika, choć do rozwiązania stosowanego w grupie VAG trochę brakuje. Nieco niżej umieszczono wejście na CD i pokrętło do sterowania głośnością. Pod nim znajdziemy przyciski uruchamiające ogrzewanie tylnej i przedniej szyby, a także światła awaryjne i blokadę centralnego zamka. W odpowiednim miejscu i ze sporych rozmiarów oznaczeniami.Nietypowo przedstawia się sytuacja przed oczami kierowcy. Citroen zadziwiał przez wiele lat nieruchomym środkiem kierownicy. W Peugeocie postawiono na małe koło sterowe ze spłaszczeniem u dołu. Trzeba się do niego przyzwyczaić. Także do tego, że jego górna część zasłania osobom o wzroście około 180 centymetrów analogowe wskaźniki. Tu także ciekawostka, bowiem obrotomierz swój koniec skali ma z lewej strony. W kwestii ilości miejsca, 308 wypada przeciętnie na tle rywali. O ile z przodu go nie brakuje, o tyle z tyłu jest nieco ciaśniej, niż w Golfie, czy Octavii. Bagażnik o pojemności 686 litrów (do linii dachu) to czołówka segmentu. Po złożeniu asymetrycznej kanapy, przewieziemy nawet 1606 litrów.Zwolennicy oszczędzania powinni skupić uwagę na 1.6 BlueHDi. 120-konną wersję wyposażono w system Start&Stop i manualną skrzynię biegów (w opcji hydrokinetyczny automat). 300 Nm generuje przy 1750 obr./min, dzięki czemu przy wyprzedzaniu nie trzeba zbyt często sięgać do lewarka. Auto do setki rozpędza się w 9,9 sekundy, a wskazówka prędkościomierza kończy pracę na 194 km/h. Przyzwoicie, choć w praktyce Peugeot wydaje się nieco wolniejszy. Ręczna przekładnia działa zadowalająco, ale nie narzekalibyśmy, gdyby droga drążka między poszczególnymi przełożeniami była odrobinę krótsza. Układ kierowniczy to dość mocny punkt 308. Wspomaganie nie jest za mocne, dzięki czemu kierowca ma niezły obraz tego, co w danej chwili dzieje się z kołami.308 dobrze sprawdza się zarówno w mieście, jak i w trasie. Dzięki kamerze cofania o słabej rozdzielczości i czujnikom parkowania, dość łatwo manewrować nim na parkingu. W trasie i na autostradzie przekonuje dobrym wyciszeniem kabiny. Przy prędkościach rzędu 160-170 km/h można swobodnie rozmawiać, bez potrzeby podnoszenia głosu. Samochód jest stabilny i niezbyt podatny na boczne podmuchy wiatru.Cieszy też niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. W cyklu mieszanym obejmującym miasto i drogi ekspresowe, wyświetlacz komputera pokładowego wskazywał od 6 do 6,4 litra. Spokojna jazda w terenie niezabudowanym to około 4,5 litra. Warto jeszcze wspomnieć o komforcie. Francuski kompakt skutecznie filtruje nierówności, mając niewielkie problemy jedynie z poprzecznymi przeszkodami. Wówczas wkrada się niepotrzebna nerwowość. W zakrętach zachowuje się przewidywalnie i neutralnie.308 SW okazuje się praktycznym, komfortowym i oszczędnym auto w codziennym obcowaniu. Z wysokoprężnym sercem potrafi przejechać na baku ponad 1000 kilometrów. W standardzie ma dość bogate wyposażenie, a na liście opcji rozsądnie wycenione pakiety. W takiej konfiguracji zdecydowanie bliżej mu do niemieckich rywali, niż Renault Megane, czy Citroena C4.Podstawową wersję SW ze 110-konnym silnikiem 1.2 wyceniono na 71 500 zł. 1.6 BlueHDi (120 KM) w specyfikacji Active to wydatek przynajmniej 88 400 zł. Dopłata do 6-biegowej skrzyni automatycznej wynosi 6 tysięcy. Porównywalny Golf Variant i Astra Tourer kosztują o kilka tysięcy więcej, więc francuską propozycję należy uznać za wartą rozważenia.Podstawowe dane techniczne:
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi
Silnik: 1560 ccm
Moc: 120 KM przy 3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4585/1804/1461 mm
Rozstaw osi: 2730 mm
Masa własna: 1380 kg
Średnia emisja CO2: 99 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 9,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 194 km/h
Peugeot dość skutecznie próbuje zerwać z wizerunkiem aut nastawionych tylko na komfort. Wraz z wprowadzeniem drugiej generacji 308, w klasie kompaktowej zrobiło się naprawdę gorąco. Golf i Focus zyskały godnego rywala. Francuskie auto znacznie lepiej wykonano od poprzednika, popracowano nad właściwościami jezdnymi i dokonano rewolucji wewnątrz. Po trzech latach należy uznać, że eksperyment się udał. Mimo, że Volkswagen jest bezprecedensowym liderem w rankingach sprzedaży, to pozycja auta znad Sekwany wydaje się coraz mocniejsza. Nadwozie ma 458,5 centymetra długości, 180 szerokości i 146 wysokości. Tym samym wpisuje się w średnią segmentu C. Widoczną na zdjęciach wersję Active rozpoznacie po LED-owych światłach do jazdy dziennej, 16-calowych aluminiowych felgach (za 17 trzeba dopłacić 1600 zł) i niemetalizowanym lakierze nadwozia. Rozsądna konfiguracja dla niezbyt wymagającego klienta. Mimo tego, karoseria nieźle walczy z upływającym czasem i ciekawie prezentuje się na tle nudnej, niemieckiej konkurencji. Wnętrze 308 przekonuje przyzwoitej jakości materiałami wykończeniowymi i długą listą wyposażenia standardowego. Na liście opcji też znajdziemy kilka ciekawych gadżetów. Niemniej, tworzywa, z których wykonano kokpit są miękkie i dobrze spasowane. Centrum dowodzenia utrzymano w minimalistycznym stylu, a większością funkcji zawiaduje system multimedialny z ekranem o przekątnej 9,7 cala. Swoim wyglądem przypomina tablet i tak się go obsługuje. Na dotyk reaguje szybko, ale przełączanie poszczególnych katalogów i folderów w czasie jazdy po wybojach nie należy do łatwych zadań. Wymaga koncentracji, a sam wyświetlacz odciąga uwagę kierowcy od drogi.
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi
Silnik: 1560 ccm
Moc: 120 KM przy 3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4585/1804/1461 mm
Rozstaw osi: 2730 mm
Masa własna: 1380 kg
Średnia emisja CO2: 99 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 9,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 194 km/h
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi - Oszczędny z natury - nasz test
Podobne: Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi - Oszczędny z natury - nasz test
Renault Megane Grandtour GT vs Peugeot 308 SW GT - Wyścig TGV - nasze porównanie »
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - wygrać z Niemcami w ich grę - nasz test »
Peugeot 308 kolejna generacja będzie hybrydą plug-in »
Peugeot 308 GT i 308 GTi mogą zniknąć z oferty w tym roku »
Podobne galerie: Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi - Oszczędny z natury - nasz test
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Peugeot
Galerie zdjęć
Newsletter