Portal V10 » Prezentacje / testy » Peugeot 508 RXH - Na dwie łapy - nasz test
Peugeot 508 RXH - Na dwie łapy - nasz test
2016-04-11 - M. Lubczański Tagi: Peugeot 508 RXH, Test, Peugeot
Od momentu ujawnienia pierwszych zdjęć, 508 zdradzał wysokie ambicje francuskiej marki, która nie tylko coraz śmielej zamierzała walczyć w segmencie Passata czy Insignii, ale i miała w planach podebrać klientów z wyższej półki. Rzucając rekawicę konkurencji, Peugeot już szykował się na podgryzanie charakterystycznego rynku podniesionych kombi, w których królował szwedzki pomysł pokroju XC70, a Volkswagen dopiero rozwijał ideę Alltracka.
Oczywiście zmieniono też reflektory, które nie dość, że mają kolosalne znaczenie dla prezencji auta, są w pełni LEDowe. Światła do jazdy dziennej to stylizacja śladów po pazurach i można spierać się, czy unikatowe dla RXH paski wyglądają lepiej lub gorzej od tradycyjnych propozycji w niżej pozycjonowanych egzemplarzach. Nie podlega jednak dyskusji wrażenie jakie sprawia 508 RXH. Dostępne wyłącznie jako rodzinne kombi, w połączeniu z plastikowymi nakładkami na nadkolach, przestylizowami zderzakami oraz w głębokiej czerni wygląda naprawdę bojowo.Recepta może wydawać się prosta - trochę plastiku tu i ówdzie. Nie do końca. Peugeot 508 RXH ma zwiększony prześwit (do 184 milimetrów), dzięki czemu jest niemal 5 centymetrów wyższy od zwykłego SW. W terenie może to nie wystarczyć, dlatego pod silnikiem wylądowała płyta chroniąca miskę olejową. W przeciwieństwie do konkurencji, której uterenowione modele wyglądają wyjątkowo kuriozalnie i umieszczone jak na szczudłach, styliści Peugota zdecydowali się na zwiększenie rozstawu kół o prawie 4 centymetry. Niewiele, ale to wystarczyło, by proporcje zostały zachowane. Dorzućmy do tego unikatowe dla RXH 18-calowe, kute felgi, a okaże się, że zamiast na podmiejskiej działce, to auto będzie świetnie prezentowało się jako auto służbowe. Skoro ambasador Francji w Wielkiej Brytanii jeździ właśnie takim RXH, coś musi być na rzeczy.Na pewno jest to zasługa niemal ambasadorskiego poziomu wykończenia oraz komfortu. Kokpit nie ma zbyt wielu francusko ekstrawaganckich ekscesów ergonomicznych, a to zasługa Polaka Adama Bazydło, który zajął się jego projektem. Inspiracja wnętrzem klasycznego 607 jest tu aż nadto widoczna. W codziennym użytkowaniu świetnie sprawdza się przycisk startu umieszczony po lewej stronie kierownicy, a jedynym elementem który każe zastanawiać się nad logiką zespołu jest umiejscowienie uchwytów na kubki tuż pod ekranem multimediów. Nikną one jednak pod całą listą z zaletami, do których trzeba zaliczyć wyświetlacz HUD, wskaźniki temperatury zarówno oleju jak i płynu chłodniczego czy masaż odcinka lędźwiowego dla kierowcy.Wystarczy na liście opcji zaznaczyć system audio JBL o mocy 500W z dziesięcioma głośnikami, aby każda trasa była przyjemnością. To właśnie tam - na szerokich i prostych nitkach asfaltu - 508 RXH czuje się jak w domu. Francuzi, rezygnując z elektryczno-terenowych aspiracji, stworzyli jeden z najlepszych samochodów na długie dystanse, pomimo tego, że prześwit i plastikowe dokładki mogą sugerować zupełnie co innego. Rozleniwieniu za kółkiem sprzyja też cisza, bowiem nawet znacznie przekraczając przyjęte w Polsce limity prędkości, szumu wiatru czy wycia silnika po prostu nie uświadczymy. Pasażerowie docenią czterostrefową klimatyzację (za 2000 złotych), szklany dach mający powierzchnię 1,6 metra kwadratowego oraz 550-litrowy bagażnik z haczykami i siatkami. To podręcznikowa recepta na auto rodzinne. RXH będąc najdroższą 508-ką w gamie ma do zaoferowania wyłącznie jedną wersję silnikową - dwulitrowy motor wysokoprężny o mocy 180 koni mechanicznych, generujący zacne 400 niutonometrów momentu obrotowego od 2000 obr./min. To krok wstecz w stosunku do przedliftowego tandemu 163 + 37 koni mechanicznych, ale tutaj jednostka zdobywa punkty w zakresie kultury pracy i oszczędności. Nie tylko jest wyjątkowo cicha, ale i odwdzięcza się spalaniem w trasie na poziomie 5,7 litra oleju napędowego (średnia z testu to 6,1 litra). To sprawia, że zasięg ponad 1000 kilometrów na jednym tankowaniu przestaje być jakimkolwiek problemem.O leniwym charakterze RXH decyduje w dużej mierze skrzynia biegów. Najlepiej zostawić ją samej sobie, bowiem całkiem znośnie - a co najważniejsze w miarę płynnie - wybiera one kolejne z sześciu przełożeń. W stosunku do wersji przedliftowej to duży plus. Jakiekolwiek polecenia wydawane przy pomocy łopatek przy kierownicy traktuje ona tylko jako sugestie, ale drążek zmiany biegów działa w typowo sportowym ustawieniu - bieg do góry to lewarek do siebie. Coś, o czym konkurencja w dużej mierze zapomniała.Nazwa RXH ma w teorii oznaczać wyścigi, napęd na cztery koła oraz napęd hybrydowy. Jedyną kategorią sugerującą związek emblematu z rzeczywistością może być zawieszenie zainspirowane najwidoczniej ostrą rywalizacją. Jak na auto chociażby aspirujące do zjeżdżania z asfaltu, tłumienie nierówności wychodzi francuskiej limuzynie wyjątkowo opornie i twardo, a sytuacji nie poprawiają opony z niskim profilem. Nie można też zapomnieć, że 508 RXH rozpędza się do setki w 8,9 sekundy - nie jest to tragiczny wynik jak na auto ważące prawie 1700 kilogramów - ale auta bez błotnych aspiracji są o 0,3 sekundy szybsze. Ale tak naprawdę podczas testowania kolejnych programów masażu nie ma to najmniejszego znaczenia.
Po rezygnacji z ekstrawaganckiego napędu 4x4, Peugeot 508 RXH przestał konkurować z Insignią Country Tourer, Passatem Alltrack czy innymi - coraz popularniejszymi - propozycjami w tym wąskim segmencie. Co więcej, obecność 508 SW w wersji GT tańszej o 4000 złotych mocno podważa sens zakupu RXH. Wielka szkoda, bowiem auto wygląda niecodzienie i charakterystycznie, a do tego zapewnia wygodę nieosiągalną jeszcze przez niektórych konkurentów, a znaną tylko z o wiele droższych modeli. Chapeau bas, panowie!Podstawowe dane techniczne:
Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDi
Silnik: 1997 cm3
Moc: 180 KM przy 3750 obr./min
Moment obrotowy: 400 Nm od 2000 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4828/1864/1525 mm
Rozstaw osi: 2817 mm
Masa własna: 1680 kg
Średnia emisja CO2: 119 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 8,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,2 l/100km (6,5 w teście)
Trasa: 4,2 l/100km (5,7 w teście)
Cykl mieszany: 4,6 l/100km (6,1 w teście)
Peugeot 508 RXH w trakcie liftingu stracił wymyślny układ napędowy......ale zyskał walory, o których konkurencja może pomarzyć
RXH będący wisienką na szczycie tortu gamy modelowej, w typowo francuski, nieco pogmatwany sposób podszedł do napędu 4x4. Tam gdzie konkurencja stawiała na rozwiązania dołączanej osi, Peugeot zainstalował silniki elektryczne, które w połączeniu z dieslem miały zapewnić trakcję podczas dojazdu na działkę.
Nie można powiedzieć, że idea była całkowitą porażką. W niektórych krajach można było bez protestów ekologów wjeżdżać w miejsca tak ekstemalnie niedostępne dla typowych spalinówek jak chociażby centra aglomeracji. Co więcej, Opel poczuł na plecach oddech marketingowców z Sochaux i także podniósł Insignię wlepiając jej plakietkę Country Tourer. Tyle, że hybrydowy napęd HYbrid4 nie był jednak rozwiązaniem uniwersalnym dla wszystkich rynków. Podliczając tabelki zysków i strat okazało się, że lepiej będzie, gdy facelifting przyniesie Polsce RXH z napędem na przednią oś i tradycyjnymi w tym segmencie ozdobnikami wskazującymi na doświadczenie w terenie.
Po rezygnacji z ekstrawaganckiego napędu 4x4, Peugeot 508 RXH przestał konkurować z Insignią Country Tourer, Passatem Alltrack czy innymi - coraz popularniejszymi - propozycjami w tym wąskim segmencie. Co więcej, obecność 508 SW w wersji GT tańszej o 4000 złotych mocno podważa sens zakupu RXH. Wielka szkoda, bowiem auto wygląda niecodzienie i charakterystycznie, a do tego zapewnia wygodę nieosiągalną jeszcze przez niektórych konkurentów, a znaną tylko z o wiele droższych modeli. Chapeau bas, panowie!Podstawowe dane techniczne:
Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDi
Silnik: 1997 cm3
Moc: 180 KM przy 3750 obr./min
Moment obrotowy: 400 Nm od 2000 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4828/1864/1525 mm
Rozstaw osi: 2817 mm
Masa własna: 1680 kg
Średnia emisja CO2: 119 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 8,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,2 l/100km (6,5 w teście)
Trasa: 4,2 l/100km (5,7 w teście)
Cykl mieszany: 4,6 l/100km (6,1 w teście)
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Peugeot 508 RXH - Na dwie łapy - nasz test
Podobne: Peugeot 508 RXH - Na dwie łapy - nasz test
Peugeot 3008 1.6 THP - Nasz test nowego Samochodu Roku »
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi - Oszczędny z natury - nasz test »
Peugeot 208 1.2 PureTech - Francuskie DNA - nasz test »
Peugeot 2008 - Francja trzyma tempo - nasza pierwsza jazda »
Podobne galerie: Peugeot 508 RXH - Na dwie łapy - nasz test
Peugeot 208 - francuski hatchback w nowoczesnym wydaniu »
Peugeot 508 Sport Engineered Concept - prezentacja sportowego sedana »
Peugeot na salonie samochodowym w Paryżu »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Peugeot
Newsletter
Galerie zdjęć